تمرین کگل چیست و چرا باید آن را انجام دهیم؟

تمرین کگل (که تمرین عضلات لگن نیز نامیده می‌شود) عضلات لگن را تقویت می‌کند. در. نتیجه عضلات مثانه, روده کوچک, رحم و مقعد تقویت می‌شوند. این تمرینات تنها موجب تناسب این عضلات نمی‌شوند بلکه از خروج تصادفی گاز معده و ادرار جلوگیری می‌کنند. همچین می‌توانند به ارگاسم شما کمک کنند. البته تمرین کگل تنها مختص زنان نیست، بلکه مردان نیز تمریناتی جهت کنترل ادرار و همچنین افزایش زمان انزال و نعوظ دارند. در این مقاله بیشتر به تمرینات مربوط به زنان اشاره می‌کنیم.

دلیل انجام این تمرینات

اگر این ماهیچه‌ها به همان صورت که باید عمل کنند شاید هرگز فکر انجام این تمرینات به سرتان خطور نکند, اما با افزایش سن این عضلات ضعیف می‌شوند. پزشکان این مشکل را ضعف عضلات لگنی نامیده که درنتیجه آن این عضلات به بی اختیاری دچار می‌شوند. گاهی اوقات این عضلات از واژن خارج می‌شوند. درصورتی که رحم خود را خارج کرده باشید ممکن است اجزای واژن از بدن خارج شوند.

عوامل دیگر ضعف عضلات لگنی عبارتند از:

  • بارداری
  • زایمان طبیعی
  • جراحی عضلات لگنی (مانند خارج کردن رحم)
  • ژنتیک
  • سرفه, خنده یا عطسه کردن شدید (زیرا بر عضلات لگنی فشار می‌آورند)

چگونه تمرینات کگل را انجام دهیم؟

زمانی که ادرار می‌کنید چند ثانیه عضلات خود را منقبض کنید تا ادرار نگه داشته شود. باید حس کنید که عضلات واژن بالا آمده, در این صورت یک تمرین کگل انجام داده‌اید. عضلات را به حالت ریلکس درآورده و دوباره امتحان کنید.

عضلات را به مدت 3 ثانیه نگه داشته, رها کرده و 3 ثانیه صبر کنید. سپس باید 10 بار این کار را انجام دهید تا یک ست انجام شود. اگر نمی‌توانید باید آن‌قدر تمرین کنید تا بتوانید 10 تمرین انجام دهید. روزانه دو تا سه ست 10 تایی انجام دهید.

تمرینات کگل ضرری ندارد و می‌توانید آن را به بخشی از فعالیت‌های روزانه‌تان تبدیل کنید. در حین مسواک زدن, رانندگی, خوردن شام و تماشای تلویزیون, این تمرینات را انجام دهید. اما دیگر حین ادرار آن را انجام ندهید زیرا به مشکلاتی نظیر عفونت ادرار دچار خواهید شد.

نتایج آن چه زمانی ظاهر می‌شود؟

برخی از زنان تا چند هفته یا چند ماه پس از انجام این تمرین نتایج آن را می‌بینند (مانند عدم خروج قطرات ادرار). اگر نگران ضعف عضلات لگنی هستید و تصور می‌کنید این تمرینات نتیجه‌بخش نیستند با پزشک خود صحبت کنید تا روش‌های درمانی دیگر را به شما معرفی کند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم