چگونه از بارداری پیشگیری کنیم

امروزه پیشگیری از بارداری چندان دشوار نیست زیرا برای این کار گزینه‌ای مختلفی وجود دارد. انتخاب روش مناسب پیشگیری یک انتخاب شخصی است که باید با دقت انجام شود. به همین دلیل در این مقاله می‌خواهیم شما را راهنمایی کنیم.

خلاصه مطالب

  1. یک روش پیشگیری مانعی مانند کاندوم، کاندوم زنانه یا دیافراگم را انتخاب کنید.
  2. روش‌های پیشگیری هورمونی مانند قرص‌های پیشگیری از بارداری، مسائل هورمونی یا آی یو دی را در نظر بگیرید.
  3. از رابطه جنسی خودداری کنید یا روزهای تخمک‌گذاری را مشخص نمایید.
  4. روش‌های جراحی مانند جراحی زنان یا وازکتومی را بررسی کنید.
  5. از روش‌های اورژانسی استفاده نمایید.

روش اول: پیشگیری مانعی

کاندوم در پیشگیری از بارداری

1. کاندوم‌ها. کاندوم‌های لاتکس پیش از رابطه جنسی بر روی آلت مردانه قرار می‌گیرند. این کاندوم‌ها از برخورد منی با تخمک جلوگیری نموده و مانع بارداری می‌شوند. می‌توانید این کاندوم‌ها را از داروخانه و مراکز بهداشتی خریداری کنید.

  • یکی از مزایای کاندوم این است که علاوه بر پیشگیری از بارداری از بیماری مقاربتی جنسی هم پیشگیری می‌کند.
  • جنس کاندوم‌ها از لاتکس نازک است، بنابراین امکان پاره شدن آن حین رابطه جنسی وجود دارد، در این صورت امکان دارد باردار شوید.
  • برخی از افراد به کاندوم لاتکس حساسیت دارند و به همین دلیل از کاندوم‌های پلاستیکی استفاده می‌کنند.

کاندوم زنانه

2. کاندوم‌های زنانه. کاندوم‌های زنانه همانند حلقه‌ای هستند که یک کیسه در آنجا دارد. قسمت کیسه‌مانند آن درون واژن جا گرفته و حلقه آن بیرون بدن می‌ماند. منی مرد داخل این کاندوم جمع شده و وارد بدن زن نمی‌شود. می‌توانید این کاندوم‌ها را از داروخانه خریداری کنید.

  • کاندوم‌های زنانه از تماس آلت جنسی با بدن زن پیشگیری نموده و احتمال ابتلا به بیماری مقاربتی جنسی را کاهش می‌دهند.
  • کاندوم‌های زنانه نسبت به کاندوم‌های مردانه تأثیرگذاری کمتری داشته و برخی در استفاده از آن راحت نیستند.

استفاده از دیافراگم

3. دیافراگم. دیافراگم‌ها اجسام کلاهک ماند سیلیکونی هستند که داخل واژن و در دهانه رحم قرار می‌گیرند تا از تماس منی با تخمک خودداری نمایند. معمولاً دیافراگم را به همراه ژل‌های اسپرم کش استفاده می‌کنند تا تأثیر بیشتری داشته باشد.

  • ازآنجایی‌که بدن هر زن متفاوت است باید آن را به‌درستی قرار دهید. برای قرار دادن دیافراگم در جای مناسب با پزشک یا مشاوران مراکز بهداشتی مشورت کنید.
  • دیافراگم مؤثر است اما از سرایت بیماری‌های مقاربتی پیشگیری می‌کند.

روش دوم: پیشگیری از بارداری هورمونی

قرص های پیشگیری از بارداری

1. قرص‌های پیشگیری از بارداری. قرص‌های پیشگیری از بارداری حاوی استروژن و پروژسترون بوده و از آزاد شدن تخمک زن جلوگیری می‌کند، بنابراین بارداری رخ نمی‌دهد. اگر به‌درستی از قرص استفاده کنید تأثیر آن موفق خواهد بود. می‌توانید روش مصرف این قرص‌ها را از پزشک یا مشاوران مراکز بهداشتی بپرسید.

  • باید هرروز و در یک ساعت مشخص از این قرص‌ها استفاده کنید تا تأثیرگذار باشد. در صورت فراموش کردن قرص تأثیر کم خواهد شد.
  • برخی از زنان با مصرف این قرص‌ها با عوارض جانبی روبه‌رو می‌شوند. قرص‌های مختلف مقادیر متفاوت استروژن و پروژسترون دارند، بنابراین در صورت تجربه علائم منفی، پزشکتان ممکن است نوع دیگری را به شما تجویز کند.

2. روش‌های هورمونی دیگر. هورمون‌هایی که در قرص‌ها وجود داشته و مانع بارداری می‌شوند می‌توانند به طرق دیگر هم استفاده شوند. اگر از مصرف هرروزه قرص خوشتان نمی‌آید می‌توانید این گزینه‌ها را در نظر بگیرید:

  • آمپول دپوپروورا. این آمپول را باید هر سه ماه یک بار به بازوی خود بزنید. این آمپول برای پیشگیری از بارداری بسیار مؤثر است اما احتمال دارد عوارضی ایجاد کند.

امپول پیشگیری از بارداری
  • چسب پیشگیری از بارداری. این چسب معمولاً روی بازو، کمر یا ران چسبیده می‌شود. این چسب از طریق پوست هورمون‌ها را توزیع کرده و باید هرچند هفته یک بار تعویض شود.

چسب پیشگیری از بارداری
  • حلقه پیشگیری از بارداری. این حلقه هرماه یک بار داخل واژن گذاشته می‌شود. این حلقه با آزاد کردن هورمون مانع بارداری می‌شود.

حلقه پیشگیری از بارداری
  • کاشت کپسول پیشگیری. یک کپسول کوچک داخل بازو کاشته شده و با آزاد کردن هورمون تا سه سال از بارداری پیشگیری می‌کند. کاشت کپسول یا برداشتن آن باید در مراکز بهداشتی انجام شود.

کاشت کپسول پیشگیری از بارداری

آی یو دی

3. دستگاه‌های داخل رحمی (آی یو دی). آی یو دی یک دستگاه کوچک فلزی است که توسط افراد متخصص در رحم گذاشته می‌شود. یک نوع از این دستگاه هورمون آزاد می‌کند و نوع دیگر از مس ساخته شده که بر تحرک اسپرم‌ها تأثیر گذاشته و مانع از بارور شدن تخمک توسط اسپرم می‌شود.

  • آی یو دی بسیار تأثیرگذار است و می‌تواند تا 12 سال مانع بارداری شود.
  • اگر نگران به هم خوردن چرخه قاعدگی خود هستید از دستگاه مسی استفاده کنید، زیرا بر هورمون‌هایتان تأثیر نگذاشته و عوارض جانبی هورمونی در پی ندارد.

روش سوم: روش‌های رفتاری

خودداری از ورود منی برای پیشگیری

1. خودداری از ورود منی. در این روش از ورود منی به واژن زن پیشگیری می‌شود، درنتیجه اسپرم با تخمک برخورد نمی‌کند. این روش اگر دائماً استفاده شود صددرصد مؤثر است.

  • برخی تصور می‌کنند این روش پیشگیری به معنای نداشتن رابطه جنسی است، اما در این روش تنها باید از رابطه جنسی واژینال خودداری کرد.
  • در این روش باید بتوانید جلوی خود را بگیرید، بنابراین درصورتی‌که از عهده آن برنمی‌آیید بهتر است از روش دیگری برای بلندمدت استفاده کنید.
  • بهتر است در کنار این روش از روش پیشگیری دیگری هم استفاده کنید.

2. روزهای تخمک‌گذاری. این روش که روش طبیعی هم نامیده می‌شود به این معناست که تنها در روزهایی که زن بارور نیست رابطه جنسی داشته باشید. در روزهایی که امکان باروری زن بالاست از روش خودداری از ورود منی استفاده کنید. برای اینکه یک زن از روهای تخمک‌گذاری‌اش آگاه باشد باید مواردی را در نظر بگیرد.

  • برای آگاه شدن از روزهای تخمک‌گذاری باید سه راه مختلف را در نظر بگیرید: روش تقویمی، روش مخاطی و روش دمایی. اگر این سه روش را در کنار هم استفاده کنید می‌توانید به‌طور دقیق زمان باروری خود را مشخص کنید.
  • در روش تقویمی باید چرخه قاعدگی خود را روی تقویم مشخص نموده و طبق الگوی قاعدگی زمان تخمک‌گذاری خود را مشخص کنید.

روش تقویمی برای پیشگیری از بارداری
  • در روش مخاطی باید ترشحات واژن را بررسی کنید، زیرا در زمان تخمک‌گذاری رنگ و بافت آن تغییر می‌کند.

روش مخاطی برای پیشگیری از بارداری
  • در روش دمایی باید هرروز دمای بدن را بررسی کنید، زمانی که دمای بدن چند درجه افزایش یافت یعنی تخمک‌گذاری انجام شده است.

روش دمایی برای پیشگیری از بارداری
  • مشکل این روش این است که به زمان و دقت بالایی نیاز دارد. اگر چند روز دمای بدن یا ترشحات را بررسی نکنید فراموش می‌کنید که چه روزهایی باید از رابطه جنسی خودداری می‌کردید.
  • مزیت این روش این است که کاملاً طبیعی است و به طرف هزینه، هورمون خارجی و دستگاه آزاردهنده نیاز ندارد.

روش چهارم: روش‌های جراحی

لوله بندی زنان

1. عقیم نمودن زنان. در این جراحی که لوله بندی نامیده می‌شود، با بستن لوله‌های فالوپ از بارداری پیشگیری می‌شود. اگرچه این روش از بارداری پیشگیری می‌کند اما ممکن است دیگر نتوانید باردار شوید، بنابراین باید دراین‌باره خوب فکر کنید.

وازکتومی مردان

2. وازکتومی. طی این عمل مجرای ورود اسپرم به منی در مرد بسته می‌شود. بنابراین در هنگام انزال منی مرد حاوی اسپرم نیست و نمی‌تواند زن را باردار کند. در برخی موارد پس‌ازاین عمل می‌توان به حالت قبل بازگشت اما باید پیش از انجام آن خوب فکر کرد.

پیشگیری از بارداری پس از رابطه جنسی

روش های اورژانسی

1. استفاده از روش‌های اورژانسی. در این روش اورژانسی از دو قرص استفاده می‌شود که حاوی لونورژسترل هستند و بهتر است هرچه زودتر پس از رابطه جنسی مصرف شوند. هرچقدر این قرص‌ها زودتر استفاده شوند تأثیرشان بیشتر خواهد بود.

  • می‌توانید این قرص‌ها را از داروخانه و مراکز بهداشتی خریداری کنید.
  • این روش نباید به‌عنوان روش پیشگیری از بارداری استفاده شود، زیرا این روش آخرین روش است و باید پس از رابطه جنسی ناخواسته استفاده شود.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم