36 راهنما برای مادرانی که تازه بچه‌دار شده‌اند

36 راهنما برای مادرانی که تازه بچه‌دار شده‌اند

بچه‌دار شدن می‌تواند یک تجربه دشوار باشد به‌خصوص زمانی که از هر طرف می‌خواهند نصیحتتان کنند. بنابراین در اینجا توصیه‌های والدین و متخصصین را در اختیارتان قرار می‌دهیم تا بتوانید به‌خوبی از فرزندتان مراقبت کنید.

1. در زمان حال زندگی کنید. وظایف روزانه مانند شستن لباس‌ها و خرید پوشک را فراموش کرده و در کنار فرزندتان وقت بگذرانید. از کنار هم بودن لذت ببرید.

2. در زمان خوردوخوراک فرزندتان لذت ببرید. منتظر عادت‌های غذایی عجیب باشید. تنوع غذاها را افزایش دهید. عصبی نشوید. آن‌ها هر وقت گرسنه باشند غذا می‌خورند.

3. شب‌ها زود بخوابید. در این صورت فرزندتان زود خوابیده و شما هم استراحت خواهید کرد.

4. نه بگویید. هرچقدر بیشتر به نه گفتن عادت کنید، بیشتر می‌توانید علایق غیرمفید فرزندتان را از بین ببرید. بنابراین زمانی که فرزندتان در سوپرمارکت خوراکی‌های غیرمفید برداشت یا در خانه تقاضای اشتباهی داشت نه بگویید.

5. کارهای جالب انجام دهید. شب پیش از تولد فرزندتان در خانه بادکنک بچسبانید تا وقتی روز تولدش بیدار شد بادکنک‌ها را ببیند. کارها و رفتارهای خاصی را بین خود درمیان گذاشته و آن را به زمان‌های خاص اختصاص دهید.

6. برای بیماری‌ها خود را آماده کنید. داروهای گیاهی، داروهای مسکن و ویتامین را در خانه داشته باشید تا اگر نصف شب حالشان بد شد مجبور نشوید از منزل خارج شوید.

7. فرزند خود را بشناسید. هر کودک نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارد. بنابراین مطابق ویژگی‌های فرزند خود واکنش مناسب نشان دهید.

8. افراد حامی خود را بشناسید. افرادی که در هنگام نیاز می‌توانید روی آن‌ها حساب کنید را شناسایی کنید، همچنین درصورتی‌که به کمک آن‌ها نیاز ندارید خودتان تصمیم‌گیری کنید. آن‌ها را دوست بدارید و همیشه از آن‌ها تشکر کنید.

9. فراموش نکنید که شما الگو هستید. برای تبدیل‌شدن به مادر موردعلاقه فرزند خود تلاش کنید تا او هم دوست داشته باشد روزی دارای فرزند شده و شما هم مادربزرگ و پدربزرگ شدن را تجربه کنید. اگر همیشه عصبی و پرخاشگر باشید او علاقه‌اش به داشتن فرزند را از دست می‌دهد.

10. به همسر خود هم وظایفی بسپارید. به همسر خود وظایفی مانند حمام کردن کودک، مطالعه یا نگهداری از کودک را بسپارید. زمانی که این وظایف را بر عهده همسرتان قرار دهید خودتان می‌توانید استراحت کنید.

11. درباره مسائل مالی صحبت کنید. زمانی که به دلیل گران بودن یک پنیر نمی‌توانید آن را بخرید و نوع ارزان‌تر آن را انتخاب می‌کنید یا خرید کیف موردعلاقه خود را به زمان ارزان شدن آن موکول می‌کنید، دراین‌باره با فرزندتان صحبت کنید.

12. با تصمیمات بزرگ تغییرات کوچک اعمال کنید. شاید نظم و ترتیب خانه برایتان مهم باشد اما این کار برای فرزندتان دشوار است. بنابراین به او اجازه دهید تا با لوازم جدید بازی کند یا روی تخت جدید بنشیند. زمانی که به آن عادت کرد از او بخواهید که آن وسیله برای بازی مناسب نیست.

13. به فرزندتان کمک کنید تا خودش خوابش ببرد. پیش از خواب به او غذا بدهید. حمام کنید، برایش کتاب بخوانید، او را در آغوش بکشید و زمانی که خواب‌آلود اما بیدار است او را در رختخواب اش قرار دهید. اگر تا زمان خواب اش نزد او بمانید دیگر هر شب مجبورید او را بخوابانید.

14. به فرزندتان مسئولیت‌هایی بسپارید. وظایفی مانند خالی کردن سطل زباله، مرتب کردن تخت، چیدن میز و جمع‌کردن اسباب‌بازی‌ها را به فرزندتان بسپارید. با سپردن این وظایف به فرزندتان نشان می‌دهید که به او اعتماد دارید و عزت‌نفس او را افزایش می‌دهید.

15. به غریزه خود اعتماد کنید. زمانی که فرزندتان حالش خوب نیست و شما دلیل آن را نمی‌دانید به غرایز خود اعتماد کنید.

16. خدمتکار فرزند خود نباشید. فرزندتان توانایی بالایی دارد. به آن‌ها یاد بدهید که از دوران کودکی خودش لباسش را آویزان کند یا لباس‌های کثیف اش را در محل مخصوص قرار دهد. شما این کارها را انجام ندهید.

17. زمانی که اشتباه کردید اشتباه خود را قبول کنید. زمانی که در مقابل همسر یا فرزندتان کار اشتباهی انجام دادید اشتباه خود را بپذیرید. با این کار به فرزند خود نشان می‌دهید تا زمانی که اشتباه خود را می‌پذیرید و عذرخواهی می‌کنید، اشکالی ندارد اگر اشتباه کنید.

18. به خودتان فرصت بدهید. زمانی که عصبانی هستید نمی‌توانید به فرزندتان کمک کنید. لازم نیست سریع واکنش نشان دهید. یک استراحت کوتاه باعث می‌شود واکنش بهتری نشان دهید.

19. به بهتر شدن رابطه خواهر و برداری فرزندانتان کمک کنید. در زمان شام به فرزندتان اجازه دهید بگویند که کدام یک از ویژگی‌های خواهر و برادرشان را دوست دارند. با این کار فرزندانتان به نقاط قوت یکدیگر فکر می‌کنند نه نقاط ضعفشان.

20. پنجره‌ها را از بالا باز کنید. پنجره‌ها را خوب ببندید و از پایین قفل کنید تا فرزندتان آن‌ها را باز نکند و نیفتد. زیر پنجره وسیله قرار ندهید تا از آن بالا نرود.

21. همیشه آماده باشید. در هنگام بیرون رفتن برای هرکدام از بچه‌ها حداقل یک دست لباس بردارید.

22. به حرف والدین دیگر گوش ندهید. زمانی که برخی از والدین درباره توانایی‌های فرزند خود اغراق می‌کنند به حرفشان گوش ندهید.

23. خاطره‌های خود را برایشان تعریف کنید. در زمان خواب فرزندتان خاطره‌های دوران کودکی خود را برایش تعریف کنید. از او بپرسید که دوست دارد خاطرات چندسالگی‌تان را بشنود.

24. تلفن خود را کنار بگذارید. زمانی که در کنار فرزندتان هستید اگر به تماس‌های تلفنی، پیامک یا ایمیل توجه کنید فرزندتان متوجه می‌شود که به او توجه نمی‌کنید.

25. فرزندتان را از خانه بیرون بروید. هر روز چند دقیقه با فرزندتان از خانه بیرون رفته و هوا بخورید. با این کار از وسایل الکترونیکی به دور مانده و می‌توانید خود و فرزندتان را در معرض نور خورشید قرار دهید.

26. احمقانه رفتار کنید. زندگی می‌تواند جدی باشد. با فرزندتان بازی کنید، بخندید، شکلک درآورید و با او به دنبال خانه بدوید.

27. به‌جای رانندگی پیاده‌روی کنید. برای رفتن به مکان‌های نزدیک و زمین بازی پیاده‌روی کنید نه رانندگی. زمانی که به زمین بازی رفتید با او بازی کنید.

28. والدین فرزند خود باشید نه شریک اش. شما نباید محبوب باشید. شاید در آن لحظه فرزندتان از شما ناراحت شود اما به خاطر اینکه مراقب او بوده‌اید از شما متشکر خواهند بود.

29. ریاضی را به سرگرمی تبدیل کنید. از هر فرصتی برای بازی کردن با اعداد و اشکال استفاده کنید. هنگام خرید سیب و پرتقال آن‌ها را بشمارید. از فرزندتان بپرسید کدام خوراکی بلندتر است. به دایره ساعت و مستطیل پنجره اشاره کنید.

30. به قوانین خود پایبند باشید. اما اول مطمئن شوید که این قوانین عادلانه هستند.

31. برقصید. زمانی که از بایدونبایدها صحبت کردید و خسته شدید، ضبط را روشن کرده و کمی برقصید. در هنگام رقص و بازی با کودکتان حتماً لبخند بر لبانتان می‌نشیند.

32. به سؤالات تمام‌نشدنی فرزندتان پاسخ دهید. حرف زدن درباره این موضوع آسان است زیرا فرزندتان درباره دنیای اطراف اش بسیار کنجکاو است. اگر به سؤالات فرزند خود پاسخ ندهید دیگر از سؤال کردن دست می‌کشد.

33. از فیلم و تصاویر بک آپ بگیرید. حتماً نمی‌خواهید خاطرات دیجیتال خود را از دست بدهید. آن‌ها را در یک کارت حافظه ذخیره کنید.

34. نحوه خوشامدگویی با دیگران را به فرزند خود بیاموزید. به فرزندتان بیاموزید تا در شرایط مختلف با دیگران ارتباط چشمی برقرار کند، لبخند بزند و به دیگران خوشامد بگوید. سپس آن‌ها را امتحان کنید. زیرا برای تأثیر اولیه فقط یک بار فرصت دارید.

35. شکر گذاری کنید. هر شب بهترین قسمت‌های روز را باهم مرور کنید. یادآوری خاطرات خوب باعث شادی و خوش‌بینی می‌شود.

36. محبت خود را به او نشان دهید. با اعمال و رفتار خود به فرزندتان نشان دهید که چقدر او را دوست دارید و چه ویژگی‌های خاصی دارد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم