ترتیب تماشای فیلم های مارول، از مرد آهنی تا انتقامجویان: آخر بازی

بیش از یک دهه است که شاهد رشد جهان سینمایی مارول هستیم و در این مدت کوتاه این فیلم‌ها آن‌قدر پیشرفت داشته‌اند که هیچ شرکت فیلم‌سازی نمی‌تواند در این زمینه با آن‌ها رقابت کند. البته کمپانی‌های دیگر فیلم‌سازی نیز چنین فیلم‌هایی تولید می‌کنند، اما در مقایسه با این فیلم‌ها حرفی برای گفتن ندارند. فیلم‌ها و قهرمان‌های تخیلی دیگر ممکن است در آینده جذابیتی نداشته باشند، اما به نظر نمی‌رسد که این مسئله درباره فیلم‌های مارول هم حقیقت داشته باشد. تا پایان سال 2018 صنعت فیلم‌سازی مارول، 20 فیلم سینمایی و چندین سریال و کتاب طنز، خواهد داشت. رئیس این کمپانی، کوین فایگی (Kevin Feige)، معتقد است که حتی تا سال 2028 نیز محتوای کافی دارند.

آپدیت: لیست فیلم‌ها تا آوریل 2019 (اکران انتقامجویان: آخر بازی) بروز رسانی شد.

یکی از نقاط قوت فیلم‌های این کمپانی این است که دنبال نمودن داستان آن‌ها برای بینندگان چندان دشوار نیست. تمام این فیلم‌ها قهرمان‌ها و ضدقهرمان‌هایی دارند که در فیلم‌های آینده یکدیگر را ملاقات می‌کنند و تمامشان به دنبال به دست آوردن سنگ‌های بی‌نهایت هستند. برای اینکه بتوانید این فیلم‌ها را به‌خوبی درک کنید و در حجم قهرمان‌ها و موانع آن‌ها گیج نشوید نکاتی وجود دارد که باید بدانید. در این مقاله هدف ما این است که فیلم‌های مختلف مارول و ترتیب آنها را به شما معرفی کنیم. همچنین می‌خواهیم به شما نشان دهیم که کدام فیلم‌ها جز سینمای مارول نیستند.

همچنین بخوانید: مقایسه ابرقهرمان های سینما: بتمن در برابر مرد عنکبوتی. کدام یک قویتر است؟

نگاهی به روند فیلم‌های مارول

اولین نسخه “انتقام‌جویان”، پیش از اینکه در فیلم “مرد آهنی” رابرت داونی جونیور در سال 2008 تونی استارک را معرفی کند، در حال ساخت بود، اما این استودیو درباره آن چیزی نگفت تا چیزی از ارزش فیلم کم نشود و جذابیت اش باقی بماند. فیلم‌های اولیه این استودیو بیشتر برای ارتقای فیلم‌های دیگر مانند “انتقام‌جویان” که از سال 2012 به بعد اکران شدند، تلاش کردند. ازآنجایی‌که شخصیت تونی استارک به‌خوبی مورد استقبال قرار گرفت و زمینه ساخت فیلم‌های دیگر را مهیا نمود، “مرد آهنی” را می‌توان زمینه ساخت “انتقام‌جویان” دانست. اگرچه کاپیتان آمریکا به 50 سال پیش بازمی‌گردد اما بهتر است با استارک کار خود را آغاز کنید. به همین دلیل در اینجا ترتیب تماشای فیلم‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

فاز اول (جمع کردن و معرفی شخصیت ها):

  • مرد آهنی – 2008 – Iron Man
  • هالک شگفت‌انگیز – 2008 – The Incredible Hulk
  • مرد آهنی 2 – 2010 – Iron Man 2
  • ثور – 2011 – Thor
  • کاپیتان آمریکا: نخستین انتقام‌جو – 2011 – Captain America: The First Avenger
  • انتقام‌جویان مارول – 2012 – Marvel’s The Avengers

فاز دوم:

  • مرد آهنی 3 – 2013 – Iron Man 3
  • ثور: دنیای تاریک – 2013 – Thor: The Dark World
  • نگهبانان کهکشان – 2014 – Guardians of the Galaxy
  • کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان – 2014  – Captain America: The Winter Soldier
  • سریال مأموران شیلد. فصل اول – 2013
  • سریال دردویل. فصل اول – 2015
  • انتقام‌جویان: عصر اولتران – 2014 – Avengers: Age of Ultron
  • سریال مأموران شیلد. فصل 2 – 2014
  • سریال جسیکا جونز. فصل 1 – 2015
  • مرد مورچه‌ای – 2015 – Ant-Man

فاز سوم:

  • سریال دردویل. فصل 2 – 2016
  • سریال لوک کیج. فصل 1 – 2016
  • کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی – 2016 – Captain America: Civil War
  • دکتر استرنج – 2016 – Doctor Strange
  • نگهبانان کهکشان 2 – 2017 – Guardians of the Galaxy Vol. 2
  • سریال مأمور کارتر. فصل 1 و 2 – 2015 و 2016
  • سریال مأموران شیلد. فصل 3 و 4 – 2015 و 2016
  • سریال مشت آهنین. فصل 1 – 2017
  • سریال مدافعان. فصل 1 – 2017
  • مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه – 2017 – Spider-Man: Homecoming
  • ثور: رگنوراک – 2017 – Thor: Ragnarok
  • پلنگ سیاه – 2018 – Black Panther
  • انتقام جویان: جنگ ابدیت – 2018 – Avengers: Infinity War
  • مرد مورچه ای و زنبورک – 2018 – Ant-Man and the Wasp
  • کاپیتان مارول – 2019 – Captain Marvel
  • انتقامجویان: آخر بازی – 2019 – Avengers: Endgame
  • مرد عنکبوتی: دور از خانه – Spider-Man: Far From Home

(البته فازبندی فقط برای فیلم های سینمایی به کار می رود و ما در این لیست سریال ها را فقط به این خاطر ذکر کردیم که ترتیب انتشار و تماشای آن ها برای شما مشخص باشد)

اگر تنها بر فیلم‌ها تمرکز می‌کنید، این لیست می‌تواند به شما کمک کند تا با قهرمانانی که در انتقام‌جویان گرد هم می‌آیند آشنا شوید. پس‌ازآن شاهد اتفاقاتی هستیم که پس ‌از انتقام‌جویان دیده شده و درباره سنگ‌های بی‌نهایت نیز چیزهایی متوجه می‌شویم. در فیلم عصر اولتران هر کدام از این قهرمان‌ها را از یکدیگر جدا کرده و مقابل هم قرار می‌گیرند و در ادامه در فیلم جنگ ابدیت تانوس تصمیم می‌گیرد دوباره این سنگ‌ها را دور هم جمع کند.

همچنین بخوانید: 25 شخصیت قدرتمند دنیای مارول از بین ابرقهرمانان و ابرشرورها

چه فیلم‌هایی جز سینمای مارول نیستند؟

پروژه سرگرمی مارول پیش از سینمای مارول به وجود آمد و هنوز بخشی از این مجموعه به شمار می‌آمد و استودیوهایی که می‌خواهند از شخصیت‌های مارول استفاده کنند باید با این مجموعه هم مذاکره نمایند. بااین‌حال هرگز نام آن‌ها را در فیلم‌هایی که از شخصیت‌های مارول استفاده می‌کنند و با فیلم‌هایی چون “مرد آهنی” رابرت داونی جی آر، در یک رده نیستند، نخواهید دید.

یکی از مهم‌ترین فیلم‌هایی که جز سینمای مارول نیستند، سری فیلم‌های “مردان ایکس” است که از سال 2000 با فیلم “مردان ایکس” آغاز شده و با فیلم‌هایی چون “ددپول”، “مردان ایکس: آپوکالیپس” و “لوگان” ادامه یافت. این فیلم‌ها به همراه فیلم‌های ولورین اگرچه جز سینمای مارول محسوب نمی‌شوند اما توانسته‌اند این ژانر را در دل مردم جا کنند تا از فیلم‌های بعدی “انتقام‌جویان” استقبال شود.

اگرچه مارول موفقیت فیلم‌های مردان ایکس را ستایش می‌کند اما شخصیت‌های آن آن‌چنان به فیلم‌های مارول نزدیک هستند که طرفداران تمایل دارند مردان ایکس به سینمای مارول بپیوندد. در سال گذشته کوین فایگی اعلام کرد که احتمال این موضوع کم است. زیرا کمپانی فاکس از فروش این فیلم‌ها پول زیادی کسب می‌کند و مطمئناً نمی‌خواهد از آن بگذرد.

البته مردان ایکس تنها شخصیت‌های مارول نیستند که کمپانی فاکس از آن بهره می‌برد، بلکه “چهار شگفت‌انگیز” هم جز این سینما است. البته پس از دو نسخه ضعیف فیلم، سری دیگر آن را تقویت کردند (با شخصیت مشعل انسانی که در کاپیتان آمریکا توسط کریس اوانز دیده شد). ازآنجایی‌که سری 2015 آن هم چندان جالب نبود ممکن است کمپانی فاکس این چهار شخصیت را به مارول بازگرداند. البته فاکس فیلم 2003 “دردویل” بن افلک را هم ساخت که آن هم آن‌قدر ضعیف بود که به مارول بازگردانده شد و مارول آن را به اولین سریال نتفلیکس خود تبدیل نمود. بنابراین احتمال این‌که شخصیت‌های دیگر مارول هم به این سینما بازگردانده شود هم وجود دارد، اما به سرمایه و بازسازی نیاز دارد.

این داستان درباره مرد عنکبوتی هم صدق می‌کند که در حال حاضر بخشی از سینمای مارول است. کمپانی سونی تا مدت‌ها حق کپی‌رایت مرد عنکبوتی را داشت و فیلم‌های آن را تولید می‌کرد و هنوز هم می‌تواند با ادامه ساخت این فیلم این امتیاز را تمدید کند. به همین دلیل پس از دست نگه‌داشتن مارول از این فیلم، کمپانی سونی فیلم “مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز” و ادامه آن را تولید نمود. اما این فیلم چندان موفق نشد، به همین دلیل کمپانی سونی امتیاز آن را به مارول واگذار نمود و مارول پس از استفاده از مرد عنکبوتی در “کاپیتان آمریکا”، با کمک کمپانی کلمبیا سری فیلم‌های مرد عنکبوتی را تولید کرد. کمپانی سونی از تمام فیلم‌های مرد عنکبوتی سود دریافت می‌کند درحالی‌که کمپانی مارول تنها از فیلم‌هایی که مرد عنکبوتی در آن نقش فرعی را دارد سود کسب می‌کند، مانند معرفی این شخصیت در “کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی”.

همچنین بخوانید: راهنمای سنگ های بی نهایت مارول و نحوه پیدا شدن آن توسط تانوس

در حال حاضر چه کسی مرد عنکبوتی است و چه کسی هالک؟

احتمالاً تا به اینجا گیج شده‌اید زیرا بازسازی‌های زیادی انجام گرفته است. بنابراین در اینجا به شما توضیح می‌دهیم که کدام شخصیت‌ها و نسخه‌ها جز سینمای مارول هستند.

مرد عنکبوتی – پیتر پارکر

بازیگران شخصیت پیتر پارکر

سه‌گانه مرد عنکبوتی با بازی توبی مگوایر در نقش پیتر پارکر و “مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز” با بازی اندرو گارفیلد، جز سینمای مارول نیستند. پیتر پارکر معرفی‌شده در “کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی” توسط تام هالند، جز سینمای مارول است. احتمالا در آینده با مرد عنکبوتی دیگری مواجه نخواهیم شد، بنابراین دیگر منتظر مگوایر یا گارفیلد نباشید.

هالک – بروس بنر

بازیگران شخصیت هالک

این قسمت کمی پیچیده‌تر است. در فیلم سال 2003 به کارگردانی انگ لی از اریک بانا در نقش بروس بنر استفاده شد. عدم موفقیت این فیلم باعث شد که مارول امتیاز آن را از کمپانی یونیورسال گرفته و پنج سال بعد هالک را در “هالک شگفت‌انگیز” نشان داد و از ادوارد نورتون در نقش بنر استفاده کرد. در زمان تولید این فیلم بین نورتون و دیگران در استودیوی مارول تنش‌هایی ایجاد شد و فیلم هم چندان موفق نشد. بنابراین نورتون و مارول از هم جدا شدند و ایفای نقش بروس بنر در “انتقام‌جویان” و فیلم‌های بعدی مارول به مارک روفالو واگذار شد.

ماشین جنگ – جیمز رودز

بازیگران شخصیت جیمز رودز

این بخش چندان پیچیده نیست، زیرا ترنس هاوارد تنها در اولین فیلم “مرد آهنی” به‌عنوان جیمز رودز ظاهر شده است. هاوارد به دلیل مشکلات مالی از این سری کناره گرفت (طبق گفته هاوارد، مارول حقوق سری دوم مرد آهنی را افزایش داد، همچنین دستمزد رابرت داونی جی آر را نیز بیشتر کرد) و رودز دوباره بازآفرینی نشد. در فیلم‌های بعدی این «دان چیدل» بود که جای هاوارد را گرفت و به‌عنوان ژنرال رودز (ماشین جنگ) در کمپانی مارول ماندگار شد.

سریال‌های تلویزیونی مارول

داستان‌های فیلم‌های مارول یا به‌خودی‌خود جذاب هستند یا به داستان‌های جذاب دیگر منتهی می‌شوند. به‌طورکلی سریال‌های مارول یا از فیلم‌های آن نشاءت گرفته‌اند و یا از ابتدا داستان مستقل داشتند.

سریال‌های “مأموران شیلد” و “مأمور کارتر” از جمله سریال‌های تلویزیونی کانال ABC مارول هستند که شخصیت‌های آن از فیلم‌های مارول گرفته شده‌اند. این دو سریال از جمله سریال‌هایی هستند که به کتاب‌های طنز مارول اشاره داشته و می‌توانند زمینه‌ای برای درک دنیای فیلم‌های مارول داشته باشند.

سریال‌های نتفلیکس مارول در نقطه مقابل این سریال‌ها قرار دارند. زیرا درباره شهروندان نیویورکی ساخته شده‌اند و با شخصیت‌های بزرگ فیلم‌های مارول هیچ ارتباطی ندارند.

اگر بخواهیم به ترتیب تاریخ این سریال‌ها و فیلم‌ها را تماشا کنیم، سریال‌های این دو شبکه در خط زمانی یکسانی قرار ندارند. در “دردویل”، “جسیکا جونز” و “لوک کیج” هرازگاهی به نبرد نیویورکی “انتقام‌جویان” اشاره‌ای می‌شود، بنابراین این داستان‌ها باید پس از فیلم دیده شوند. “مأموران شیلد” به فیلم‌های مارول نزدیک‌تر است، بنابراین طرفداران آن معتقدند که لابه‌لای هر قسمت می‌توانند یکی از فیلم‌های مارول را تماشا کنند.

ما در لیستمان بیشتر به فیلم‌های نتفلیکس اشاره می‌کنیم زیرا چندان با سینمای مارول در یک راستا نیستند. همچنین فصل‌های کوتاه‌تری هم دارند، البته درباره “مأموران شیلد” قضیه فرق می‌کند. به‌طورکلی طرفداران جدی سینمای مارول می‌توانند لابه‌لای قسمت‌های این سریال فیلم‌های مارول را تماشا کنند، اما این کار هم ممکن است حس و حال این سریال را از بین ببرد. زیرا از دنیای یک سریال کم بودجه به دنیای عظیم یک فیلم خارق‌العاده وارد می‌شوید. همچنین در برخی از قسمت‌ها این احساس وجود دارد که وقایع فیلم خلاصه شده است، البته باید با این حقیقت که اخبار تلویزیونی در بالای سریال نمایش داده می‌شوند نیز کنار بیایید.

اگرچه سریال‌های مارول هم جذابیت خود را دارند اما غیرممکن است که بتوانند با فیلم‌های این سینما رقابت کنند، بنابراین نگران این موضوع نباشید که با دیدن سریال‌های مارول گیج شوید.

بنابراین تا وقتی‌که ارتباط میان فیلم‌ها و سریال‌های مارول اندک است، می‌توانید در ابتدا تمام فیلم‌ها را دیده و سپس سریال‌ها را تماشا کنید. اگر می‌خواهید از سریال‌های ضعیف رد شوید، باید بدانید که “مشت آهنین” چندان موردتوجه واقع نشد. آیا هنوز هم به داستان یک پسر ثروتمند که به یک ابرقهرمان تبدیل شده علاقه دارید؟

آینده

با اکران انتقامجویان: آخر بازی، فاز سوم دنیای سینمایی مارول نیز به اتمام رسید و حالا باید منتشر باشیم تا ببینیم ویلن اصلی مد نظر مارول برای فاز چهارم چه کسی خواهد بود. البته طبق نشانه های موجود و سکانس پایانی “آخر بازی”، گمانه زنی ها از حضور گالاکتوس به عنوان ویلن بعدی MCU حکایت دارند.

اگر هنوز با دنیای مارول آشنا نشده اید پیشنهاد می‌کنیم که  همین حالا قسمت اول مرد آهنی را ببینید و لذت ببرید!


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (27)

بستن فرم

  1. ahmadreza

    شهریور 27, 1400

    ترتیب بعدی اینه:
    سریال وانداویژن – 2021 – Wandavision
    سریال فلکون و سرباز زمستان – 2021 – The Falcon and the Winter Soldier‎
    سریال لوکی – 2021 – Loki
    فیلم بیوه سیاه – 2021 – Black Widow
    سریال وات ایف – 2021 – What if (تا قسمت 6 پخش شده)
    سریال هاکای – 2021 -Hawkeye پخش از کریسمس
    مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست – 2021 – Spiderman:No Way home -پخش از کریسمس
    دکتر استرنج در چندجهانی جنون – 2022 – Doctor Strange in the Multiverse of Madness – پخش 25 مارس

    پاسخ

  2. فاطمه

    مرداد 19, 1400

    سلام چرا سایتتون و بروز نمیکنین من منتظرم با ترتیب قرار گیری سریال و فیلم های سایت شما فاز ۴ رو ببینم لطفا 🙏🙏🙏
    درضمن سریال ها رو هم مثل فاز های قبل ب ترتیب قرار میدین دیگه نه؟؟ خیالم تخت باشه🙏

    پاسخ

    • ahmadreza در پاسخ به فاطمه

      مهر 4, 1400

      بالا پاسخ دادم تو نظر اخری:)

      پاسخ

  3. فاطمه

    مهر 12, 1399

    من با ترتیب سایت شما فیلم هارو دنبال میکنم ولی چرا ترتیب فاز چهار رو نزاشتین؟؟؟؟

    پاسخ

    • عباس در پاسخ به فاطمه

      مهر 12, 1399

      سلام فاطمه جان،
      لیست فیلم‌ها تا جاییکه اکران شده توی مقاله ذکر شده،
      فیلم‌های فاز بعدی هنوز اکران نشده

      پاسخ

      • فاطمه در پاسخ به عباس

        مهر 29, 1399

        بی صبرانه منتظرم و بابت سایت خوبتون تشکر

        پاسخ

  4. Mohammad

    خرداد 25, 1398

    کاش قهرمانان لیگ عدالت هم به این فیلم اضافه میشد اونجوری عالی میشد

    پاسخ

    • m در پاسخ به Mohammad

      آبان 7, 1398

      اون برای دیسی هست

      پاسخ

  5. مهتاب

    خرداد 14, 1398

    دمتون گرم. عالی.

    پاسخ

  6. اروین

    اردیبهشت 30, 1398

    من انتقام جویان پایان بازی را دیدم فوق العاده بود

    پاسخ

  7. رهام

    اردیبهشت 27, 1398

    خوبه خود capitan america هم زده اولین انتقام جوا اول او را ببینید

    پاسخ

    • آریو در پاسخ به رهام

      اردیبهشت 27, 1398

      البته میشه به دو روش دید :
      یکی به ارتیب ساخت فیلم
      دومی به ترتیب تایم لاین و دوره ی فیلم ها

      پاسخ

    • fereidoon در پاسخ به رهام

      خرداد 19, 1398

      اگر بخای اینجوری تصمیم بگیری پس اول باید کاپیتان مارول رو نگاه کنی چون کاپیتان مارول قبل از همه اینا بوده ولی تازه اکران شده

      پاسخ

      • آریو در پاسخ به fereidoon

        خرداد 19, 1398

        البته بیشتر وقایع کاپیتان مارول تو دهه هشتاد میلادیه . کاپیتان آمریکا اولین انتقامجو بیشتر وقایعش تو دهه چهل میلادیه .

        پاسخ

  8. علی کوچولو

    اردیبهشت 16, 1398

    سلام واقعا با دقت و زرافت خواستی نوشتید من اکثر فیلم هارو دیدم وقتی خوندم این مقاله رو یه سفر حدودا ۱۰ ساله داشتم به عقب و اتفاقات اخیر واقعا مرسی

    پاسخ

  9. اروین

    اردیبهشت 11, 1398

    خوبه ابدیت کردید

    پاسخ

  10. آرمین

    دی 15, 1397

    سلام ببخشید فیلم ونووم جزء اینا نیست؟؟!

    پاسخ

    • عباس در پاسخ به آرمین

      اردیبهشت 11, 1398

      سلام آرمین جان،
      زمانیکه ونوم ساخته شد حق کاراکترش متعلق به مارول نبود و مالکش فاکس بود که بعدا دیزنی فاکس رو خرید و الان MCU اگه مایل باشه میتونه ونوم رو توی دنیای خودش بیاره. اما فیلمی که با اسم ونوم اکران شد جزو MCU نیست در اصل

      پاسخ

  11. عباس اقا من اکثرا را دانلود کردم غیر سر یالهاش اونا معلموم نیست ساخته بشه یا نه من کلا به هیچ سریالی اعتماد ندارم وقت تک فیلم

    پاسخ

  12. حسین

    مهر 13, 1397

    این مقاله رو آپدیت نمیکنین؟ کلی فیلم های جدید مارول اومده

    پاسخ

    • عباس در پاسخ به حسین

      مهر 13, 1397

      سلام حسین جان،
      چرا به زودی خیلی از مقالات آپدیت میشن،
      مرسی بابت نظرت 😊

      پاسخ

      • آریا در پاسخ به عباس

        فروردین 11, 1398

        سلام شش ماه پیش گفته بودین مقالات رو آپدیت میکنین ولی هنوزم خبری نیست.
        لطفا به روز باشید
        متشکرم

        پاسخ

        • عباس در پاسخ به آریا

          فروردین 11, 1398

          سلام آریا جان
          مقاله آپدیت شده دیگه
          فقط فیلم کاپیتان مارول به لیست اضافه نشده که اونم تازه اکرانش شروع شده و به لیست اضافه میکنیم

          پاسخ

  13. دسیرونا

    اردیبهشت 13, 1397

    ** اسپویل جنگ بی نهایت **
    .
    .
    .
    درود

    نسخه پرده سینمائی انتقام جویان 3 رو دیدید ؟
    آخر فیلم، با یک بشکن ثانوس، بسیاری از ابرقهرمانان ناپدید می شند.
    اگر قرار بر این باشه که فیلم های دوّم و سوّمی از شخصیت هایی همچون دکتر استرنج و مرد انکبوتی، پلنگ سیاه، و همچنین فیلم سوّم محافظین کهکشان ساخته بشه، بایستی یک طوری این شخصیت ها نجات پیدا کنند. حالا یا با سنگ زمان، یا هر وسیله دیگه ای.
    شاید اصلاً این شخصیت ها نمرده باشند..

    پاسخ

    • hamid در پاسخ به دسیرونا

      اردیبهشت 27, 1397

      ** اسپویل جنگ بی نهایت **
      .
      .
      .
      به نظر منم همینطوره احتمالا نمردن یا دوباره زنده میشن

      پاسخ

    • A در پاسخ به دسیرونا

      اردیبهشت 29, 1397

      ** اسپویل جنگ بی نهایت **
      .
      .
      .
      فقط قهرمان ها نبودن
      نصف موجودات زنده دنیا از بین رفت

      پاسخ

    • Amir در پاسخ به دسیرونا

      شهریور 12, 1397

      موافقم دادا

      پاسخ