سینوزیت یا التهاب سینوس چیست؟

درد سینوس
درد سینوس

مشکلات سینوسی و علائم آن در بین افرادی که به پزشک مراجعه می‌کنند بسیار رایج هستند. این درد عبارت است از درد در پیشانی یا بین چشم‌ها، دندان‌درد، احساس پری در صورت، آب‌ریزش بینی و گرفتگی بینی.

سینوس‌ها چه هستند؟

سینوس ها چه هستند؟

در فضاهایی در جمجمه و استخوان‌های صورت که بخشی از دستگاه تنفسی بوده و از بینی به گلو راه دارند، هوا جمع می‌شود. سینوس داخل پیشانی (سینوس پیشین)، گونه (سینوس جنبی) و پشت بینی است (سینوس غربالی و اسپنهاید).

سینوزیت چیست؟

سینوزیت چیست؟

التهاب و عفونت سینوس‌ها سینوزیت نام دارد. اغلب سینوزیت‌ها از عفونت ویروسی، باکتریایی یا حساسیت ناشی می‌شوند.

ممکن است به‌عنوان سرماخوردگی آغاز شود

سینوزیت ممکن است به‌عنوان سرماخوردگی آغاز شود

اغلب سینوزیت‌ها از عفونت‌های سرماخوردگی ناشی می‌شود. این عفونت‌ها باعث تجمع باکتری شده و عفونت سینوسی باکتریایی ایجاد می‌شود.

علائم سینوزیت

علائم سینوزیت

اصلی‌ترین علائم سینوزیت عبارت است از فشار و درد در سینوس‌ها (در قسمت‌های مختلف صورت یا پشت چشم‌ها). عفونت شدید باعث خارج شدن ترشحات زرد یا سبز از بینی، گلودرد، سردرد، تب و احساس خستگی می‌شود.

سینوزیت مزمن

سینوزیت مزمن

التهاب و عفونت سینوس‌ها که بیش از سه ماه طول بکشد سینوزیت مزمن نام دارد. این سینوزیت می‌تواند با پولیپ هم همراه باشد. سینوزیت مزمن از حساسیت، مشکلات ساختاری که به گرفتگی یا پولیپ تبدیل می‌شود یا مشکلات دندان، ناشی می‌شود.

پولیپ های بینی

پولیپ های بینی

پولیپ های بینی در صورت رشد سینوس ایجاد شده و مانع جریان یافتن مخاط و هوا می‌شود.

از بین بردن گرفتگی بینی

از بین بردن گرفتگی بینی

برای کاهش علائم سینوزیت می‌توان از اسپری بینی یا قطره‌های باز کردن بینی استفاده شود. این داروها ترشحات را از بینی خارج کرده و مجرای بینی را باز می‌کند تا هوا در آن جریان داشته باشد. اما از این داروها می‌توان حداکثر تا سه روز استفاده کرد. در صورت استفاده بیشتر التهاب بینی بیشتر شده و به ورم مخاط بینی منجر می‌شود. پیش از استفاده از داروهای درمان سینوزیت با پزشک صحبت کنید. برای درمان بهتر سینوزیت بهتر است از داروهای خوراکی و داروی بینی استفاده شود.

آنتی‌بیوتیک‌ها معمولاً غیرضروری هستند

آنتی‌بیوتیک‌ها معمولاً غیرضروری هستند

بیشتر سینوزیت‌ها از ویروس‌های سرماخوردگی یا راینو ویروس ناشی می‌شوند. این سینوزیت‌ها با آنتی‌بیوتیک درمان نمی‌شوند. مصرف آنتی‌بیوتیک زمانی مؤثر است که پزشک با بررسی مخاط سینوس تشخیص دهد که سینوزیت در نتیجه باکتری ایجاد شده است.

درمان سینوزیت‌هایی که درنتیجه حساسیت ایجاد شده‌اند

درمان سینوزیت‌هایی که درنتیجه حساسیت ایجاد شده‌اند

درمان‌های خانگی می‌تواند برخی از علائم سینوزیت را از بین ببرد. برای این کار می‌توانید از محلول آب‌نمک خانگی یا سرم های شستشو استفاده کنید. اگر سینوزیت شما از حساسیت ناشی شود می‌توانید آنتی‌هیستامین مصرف کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

اگر سینوزیت شما با این علائم همراه بود سریعاً به پزشک مراجعه کنید: تب، سردرد، ضعف در بینایی یا دوبینی، ورم چشم، گرفتگی گردن، گلودرد شدید، ترشحات زرد یا سبزرنگ. اگر دراین‌باره شک دارید به پزشک مراجعه کنید.

درمان سینوزیت مزمن هنوز یک معماست

درمان سینوزیت مزمن هنوز یک معماست

درمان سینوزیت مزمن مشکل است. در درجه اول باید عوامل بیماری‌زا را حذف نمود. همچنین برای کنترل و درمان می‌تواند از مصرف دارو در بلندمدت یا جراحی استفاده کرد.

مشکلات پزشکی ناشی از سینوزیت

مشکلات پزشکی ناشی از سینوزیت

سینوزیت می‌تواند مشکلات پزشکی جدی ایجاد کند. عفونت ممکن است به چشم، گوش داخلی و حتی مغز (مننژیت) سرایت کند.

پیشگیری از سینوزیت

پیشگیری از سینوزیت

شاید کاملاً نتوانید از سینوزیت خودداری کنید اما برای پیشگیری از آن راه‌هایی وجود دارد:

  • سیگار نکشید
  • از محیط‌های خشک خودداری کنید
  • در صورت نیاز از مرطوب‌کننده کمک بگیرید
  • مایعات زیادی بنوشید
  • حساسیت‌های مزمن را درمان کنید تا به سینوزیت تبدیل نشوند

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم