نحوه بررسی لنت‌های ترمز

باید به‌طور مرتب لنت‌های ترمز را بررسی کنیم. زیرا لنت‌های خراب مانع از توقف خودرو شده و امنیت را کاهش می‌دهند. افرادی که در شهر زندگی می‌کنند بیش از افرادی که در روستا زندگی می‌کنند باید لنت‌های خود را عوض کنند. می‌توانید با بررسی لنت یا درآوردن چرخ‌ها، خراب بودن لنت را بررسی کنید. اگر حس کردید که لنت ترمز خراب شده آن را به‌سرعت عوض کنید.

روش اول: تشخیص علائم خراب شدن لنت ترمز

1.  در زمان توقف به صدای ترمز گوش دهید. برخی از ترمزها لایه‌ای دارند که خراب شدن لنت را به‌خوبی نشان می‌دهد. زمانی که لنت باریک و خراب شود ترمز صدا می‌دهد.

  • با درآوردن چرخ می‌توانید لایه لنت را ببینید. این لایه به‌صورت یک تکه کوچک فلز است که در کنار لنت قرار دارد.

2. در زمان توقف ترمز را احساس کنید. اگر ترمز را تا آخر فشار دهید اما ماشین توقف نکند در آن صورت ترمزتان خراب است.

3. به لرزش لنت ترمز توجه کنید. لرزش لنت ترمز به معنای خراب شدن ترمز است. یک مکانیک به‌خوبی متوجه این موضوع می‌شود.

4. ببینید که آیا در حین توقف خودرویتان به یک سمت کشیده می‌شود. اگر حین ترمز خودرو به یک سمت کشیده شود به معنای این است که یک طرف ترمز خراب‌تر است. بنابراین درصورتی‌که چنین چیزی را مشاهده کردید لاستیک همان قسمت و لنت ترمز را بررسی کنید.

5. برای بررسی ترمز از یک متخصص کمک بگیرید. در برخی از خودروهای قدیمی به‌جای لنت کفشک ترمز وجود دارد. این کفشک حلقه‌های فلزی سیلندری هستند که اطراف روتور قرار دارند. اگر حس کردید کفشک ترمز خراب است خودرو را نزد مکانیک ببرید تا این مورد را بررسی کنند.

  • ضخامت لایه ترمز (که معمولاً فلزی است) در هر دو طرف باید برابر باشد. می‌توانید با خط کش این ضخامت را اندازه‌گیری کنید.
  • کفشک‌های ترمز برای مسافت‌های 48000 تا 64000 کیلومتری مناسب است و دو برابر لنت ترمز عمر می‌کند.

روش دوم: بررسی ضخامت لنت ترمز با کمک خط کش

1. بین میله‌های چرخ را بررسی کرده و سپس به روتور ترمزهای جلویی نگاهی بیندازید. اگر به حفره داخل لاستیک نگاهی بیندازد روتور را خواهید دید، یک دایره فلزی که لاستیک در آنجای می‌گیرد. بسیاری از خودروها ترمزهای درام دارند که در آن‌ها به‌جای لنت ترمز از کفشک ترمز استفاده می‌شود.

2. گاز انبر کنار روتور را پیدا کنید. قطعه فلزی مقابل روتور را پیدا کنید، این قطعه فلزی گاز انبر نامیده می‌شود. اگر به داخل گاز انبر نگاهی بیندازید یک پوشش لاستیکی خواهید دید. این پوشش لاستیکی لنت ترمز نام دارد.

  • این روش از درآوردن لاستیک و اندازه‌گیری لنت ترمز دقیق‌تر است.
  • اطمینان حاصل کنید که خودرویتان خاموش است، در غیر این صورت داغ می‌شود.

3. بین گاز انبر و روتور یک خط کش قرار دهید. بین گازانبر و روتور یک خط کش قرار دهید. آن‌قدر خط کش را به داخل هل دهید که با صفحه ترمز برخورد کرده و توقف کند.

4. برای بررسی بهتر از گازانبر درجه‌ای استفاده کنید. گازانبر درجه‌ای برای موقعیت‌هایی مناسب است که نمی‌توان با خط کش به آنجا دسترسی داشت. انتهای گازانبر را داخل حفره فرو برده و برای اندازه‌گیری لنت ترمز عدد بالای گاز انبر را بخوانید.

  • در فروشگاه‌های لوازم خودرو می‌توانید این گازانبر را خریداری کنید.

5. با کمک خودکار روی خط کش یک خط ایجاد کرده و آن را اندازه‌گیری کنید. در نقطه تقابل گازانبر و لنت ترمز یک خط بکشید. برای اندازه‌گیری انتهای گازانبر و خط خود از یک خط کش یا متر استفاده کنید. این کار نشان می‌دهد که ضخامت لنت‌های شما چقدر است.

6. پنج میلی‌متر از این عدد کم کنید. ضخامت صفحه لنت ترمز حدوداً 5 میلی‌متر است، بنابراین برای به دست آوردن اندازه ضخامت لنت ترمز باید این عدد را از آن کم کنید. پس از تفریق پنج میلی‌متر ضخامت لنت ترمز حدوداً 8.5 میلی‌متر خواهد بود.

7. اگر ضخامت لنت ترمز کمتر از 6.4 میلی‌متر باشد، باید لنت ترمز جدید جاگذاری کنید. لنت ترمز جدید حدوداً 13 میلی‌متر ضخامت دارد. زمانی که خراب شد باید آن را تعویض کنید. لنت ترمز با ضخامت 3.2 میلی‌متر باید سریعاً تعویض شود و اصلاً امن نیست.

روش سوم: اندازه‌گیری لنت ترمز از طریق درآوردن چرخ

1. خودرو را جک کنید. مکان جک در قسمت جلوی خودرو را پیدا کرده و جک را در زیر آن قرار دهید. مکان جک معمولاً پشت چرخ جلو است. دسته را فشار دهید تا چرخ خودرو را از زمین بلند کند. خودرو را از قسمتی که می‌خواهید بررسی کنید بالا ببرید.

  • اگر تابه‌حال خودرو را جک نکرده‌اید برای این کار از یک فرد کمک بگیرید.

2. چرخ را دربیاورید. با پیچ‌گوشتی یا آچار گشتاور پیچ و مهره را خلاف جهت عقربه ساعت بچرخانید. در آن صورت چرخ شل می‌شود، سپسان را از روتور بیرون بکشید. در آن صورت می‌توانید روتور ترمز و گازانبر را ببینید. گازانبر یک قطعه فلزی است که بالای صفحه چرخ قرار می‌گیرد.

  • با پیچ‌گوشتی یا آچار گشتاور می‌توانید پیچ و مهره‌ها را درآورید.

3. لنت ترمز را جاگذاری کنید. به داخل حفره گازانبر نگاه کنید تا لنت ترمز را ببینید. آن‌ها همانند دو تکه لاستیکی هستند که روبه روی هم قرار گرفته‌اند. در صورت درآوردن لاستیک می‌توانید لنت‌های داخلی و خارجی را ببینید. هر دو طرف لنت‌ها را اندازه‌گیری کنید.

4. برای اندازه‌گیری لنت ترمز از پرگار استفاده کنید. از انجاییکه لنت‌ها داخل گازانبر قرار گرفته‌اند و فضای آن‌ها هم بسیار کوچک است، اندازه‌گیری کمی دشوار است. در این صورت می‌توانید توسط پرگار عرض هر لنت را اندازه بگیرید. یک نوک پرگار را روی سمت چپ لنت و نوک دیگر را روی سمت راست لنت قرار دهید. سپس اندازه بین دو نوک را بررسی کنید تا اندازه لنت‌های ترمز به دست آید.

5. درصورتی‌که ضخامت لنت کمتر از 6.4 میلی‌متر است آن را تعویض کنید. درصورتی‌که ضخامت لنت کمتر از 6.4 میلی‌متر است باید آن را سریعاً تعویض کنید. لنت ترمز با ضخامت 3.2 میلی‌متر یا کمتر باید سریعاً تعویض شود زیرا به روتور آسیب می‌رساند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم