25 نظریه علمی که شما را شگفت‌زده می‌کند

نظریه‌های علمی بسیار زیادی مطرح شده‌اند که همه ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. درک برخی از این نظریه‌ها برای ما آسان است. اما نظریه‌هایی هم وجود دارد که به مسائل بزرگ و پیچیده اشاره دارند. اگر این نظریه‌ها درست باشند دنیای اطراف ما چیزی جز توهم نیست. آیا می‌توانید با حقیقت مواجه شوید؟ پس با ما همراه باشید تا با 25 نظریه شوکه کننده آشنا شوید.

25. سفید چاله‌ها

نظریه صفات تیره شخصیت

سفید چاله‌ها نقطه مقابل سیاه‌چاله‌ها هستند که از ماده و انرژی تشکیل شده و چیزی نمی‌تواند به آن‌ها وارد شود. اگرچه هنوز سفید چاله ای کشف نشده بنابراین نمی‌توان صحت این نظریه را تأیید کرد.

24. تفسیر کپنهاگی

نظریه تفسیر کپنهاگی

تفسیر کپنهاگی که در سال‌های 1925 تا 1927 توسط فیزیک‌دانانی به نام نیلز بور و ورنر هایزنبرگ مطرح شد، پذیرفته ترین توضیح برای درک رفتار متفاوت ذرات است. طبق این نظریه جهان آفرینش برای هرکدام از رفتارها و اعمال ما توضیحی دارد.

23. جهان ماتریکس

نظریه جهان ماتریکس

بسیاری از متخصصان فناوری و فیزیک‌دانان معتقدند که فیلم محصول سال 1999، ماتریکس، یک فیلم علمی تخیلی نبود. طبق این نظریه چیزی که ما به‌عنوان واقعیت پذیرفته‌ایم در حقیقت یک کامپیوتر بسیار بزرگ است که توسط یک هوش بسیار بزرگ‌تر خلق شده است.

22. سفر در زمان

نظریه سفر در زمان

قرن‌هاست که انسان به سفر در زمان می‌اندیشد، بااین‌حال فیزیک‌دان‌های مدرن معتقدند که سفر در زمان امکان‌پذیر است. دانشمندان ناسا معتقدند که از طریق کرم‌چاله‌هایی که در نقاط مختلف زمان پدید آمده ممکن است بتوانیم در زمان سفر کنیم.

21. خورشید سرد

نظریه خورشید سرد

فضانورد آلمانی بریتانیایی، ویلیام هرشل، به دلیل یافته‌هایش بسیار شهرت دارد اما او همچنین نویسنده چندین نظریه است که امروزه بسیار عجیب به نظر می‌رسند. برای مثال او معتقد است که سطح زمین سرد و قابل سکونت بود و بیگانه‌هایی رویان زندگی می‌کردند که از سرشان نورهای زیادی ساتع می‌شد.

20. نظریه فلوگیستون

نظریه فلوگیستون

طبق نظریه فلوگستون که در سال 1667 توسط یک کیمیاگر آلمانی به نام جوآن جوآچیم ارائه شد، یک ماده آتش مانند به نام فلوگستون (Phlogiston) در اجسام قابل اشتعال وجود دارد که در صورت حریق آزاد می‌شود.

19. نظریه واسیلیو

نظریه واسیلیو

نظریه واسیلیو (Vasiliev) که در اواخر سال‌های 1980 توسط فیزیک‌دان روسی میخائیل واسیلیو ارائه شد یک نظریه پیچیده و مرموز است که بسیاری از نظریه دانان از آن اجتناب نمودند. این نظریه بر پایه چندین معادله بسیار پیچیده (که معادله واسیلیو نامیده می‌شوند) عنوان می‌کند که جهان از زمینه‌های الکتریکی، مغناطیسی و غیره تشکیل شده که نیروهای طبیعت و انواع ماده را توضیح می‌دهند.

18. نظریه پانسپرمیا

نظریه پانسپرمیا

نظریه پانسپرمیا (Panspermia) یکی از قدیمی‌ترین نظریه‌های این لیست است که برای اولین بار در قرن 5 پیش از میلاد در یونان باستان مطرح شد و از آن تاریخ توسط چندین دانشمند توسعه یافت. طبق این نظریه در جهان آفرینش زندگی از طریق متئوروئیدها، آستروئیدها، کامت ها و دیگر اشیای کیهانی و در قالب توزیع ناخواسته میان میکروارگانیسم‌ها جریان دارد.

17. جمجمه خوانی

نظریه جمجمه خوانی

علم جمجمه خوانی از نظریه‌های فیزیک‌دان ونیزی، فرانز جوزف گال، در سال 1796 گرفته شده است. طبق این نظریه مغز عضوی از ذهن است بنابراین با بررسی جمجمه یک فرد می‌توان به ویژگی‌های ذهنی و شخصیتی فرد پی برد.

16. گوسفند گیاهی

نظریه گوسفند گیاهی

یکی از عجیب‌ترین نظریه‌های موجود توسط دانشمندان اروپای قرون‌وسطی مطرح شد که طبق آن گوسفند گیاهی یک موجود نیمه حیوان و نیمه گیاه بود که نوعی فیبر سفید که پشم باکیفیت محسوب می‌شد، تولید می‌کرد. احتمالاً این نظریه از نوعی گیاه واقعی که بومی آفریقا و آسیا بود، گرفته شده است.

15. دوقلوهای کیهانی

نظریه دوقلوهای کیهانی

طبق این نظریه امکان ترکیب ذرات خاصی وجود دارد و اگر جهان خیلی بزرگ باشد احتمالاً دارد که نسخه برابر هرکدام از ما وجود داشته باشد.

14. نظریه ریسمان

نظریه ریسمان

در چند دهه اخیر نظریه ریسمان به‌عنوان مهم‌ترین نشانه نظریه میکروسکوپی گرانش ظاهر شده است. این نظریه که در اواخر سال‌های 1960 بررسی شد یک توصیف جامع و کامل از ساختار جهان را ارائه می‌دهد. این نظریه بر این عقیده استوار است که همه‌چیز از رشته‌های ریز تک‌بعدی ساخته شده است.

13. تأثیر ماندلا

تأثیر ماندلا که از نظریه جهان‌های موازی گرفته شده یک نظریه شبه‌علمی است که به کمک تغییرات ایجاد شده در وقایع گذشته بازه زمانی، تفاوت‌های میان حافظه انسان و جهان حقیقی را توضیح می‌دهد. این نظریه بر اساس نام نلسون ماندلا گرفته شده، کسی که در سال 2013 در خانه‌اش از دنیا رفت اما بسیاری به‌اشتباه معتقدند که او در سال‌های 1980 در زندان از دنیا رفت.

12. افکار بارداری

نظریه افکار بارداری

طبق علوم قدیم زنان باردار می‌توانند با تمرکز بر موارد خاص در دوران بارداری افکار خود را به فرزندان متولد نشده‌شان انتقال دهند. این نظریه برای درمان بیماری و افسردگی کودکان مورداستفاده قرار گرفت.

11. کاهش سرعت انبساط جهان

کاهش سرعت انبساط جهان

طبق نظریه انفجار بزرگ جهان توسط یک نیروی عجیب به نام انرژی تاریک با سرعت بسیار زیاد انبساط یافت. بااین‌حال یافته‌های جدید فضایی نشان می‌دهد که سرعت این انبساط چندان هم بالا نبود.

10. نظریه خورشید مرکزی

نظریه خورشید مرکزی

امروزه نظریه خورشید مرکزی یکی از پذیرفته ترین نظریه‌های جهان است. اما زمانی که نیکولاس کوپرنیک در سال 1543 اعلام کرد که خورشید در مرکز قرار داشته و زمین و سایر سیارات به دور آن می‌چرخند، جامعه علمیان دوران را شوکه کرد.

9. ماده تاریک

نظریه ماده تاریک

ماده تاریک یک ماده فرضی است که تصور می‌شود در جهان وجود دارد. اگرچه وجود این ماده هنوز اثبات نشده و هیچ نشانه‌ای از آن موجود نیست اما دانشمندان معتقدند که بیش از 70% جهان از این ماده تشکیل می‌شود.

8. تکامل گونه‌ها

نظریه تکامل گونه ها

نظریه تکامل گونه‌ها اولین نظریه علمی تکامل است که در سال 1809 توسط طبیعت شناس فرانسوی ژان باپتیست لامارک در کتاب فلسفه زولوژیک معرفی شد. این نظریه که تکامل گونه‌ها از گونه‌های قبلی را عنوان می‌کرد بعدها توسط نظریه تکامل داروین و ژنتیک مندل توسعه یافت.

7. نظریه گایا

نظریه گایا

طبق نظریه گایا (Gaia) تمام موجودات زنده و غیرزنده جهان به‌عنوان یک سیستم زنده تلقی می‌شوند که بر ماهیت و شرایط کره زمین تأثیر می‌گذارند. برخی از دانشمندان معتقدند این سیستم دمای جهان، ذرات اتمسفر، شوری اقیانوس و عوامل دیگر را به‌صورت اتوماتیک کنترل می‌کند.

6. تأثیر پروانه‌ای

تاثیر پروانه ای

این نظریه که بخشی از نظریه آشوب است به این اشاره دارد که وقایع کوچ می‌توانند تأثیر بزرگی ایجاد کنند. این نظریه زمانی ارائه شد که نظریه آشوب از این مثال استفاده کرد: “حتی حرکت بال یک پروانه می‌تواند در گوشه‌ای از جهان طوفان به پا کند.”

5. جزیره کالیفرنیا

نظریه جزیره کالیفرنیا

این نظریه که اولین بار در قرن 16 دیده شد یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات نقشه‌کشی در جهان است. این اشتباه فاحش تا مدت‌ها در نقشه اسپانیایی‌ها بود تا اینکه در سال 1747 شاه فردیناند ششم اسپانیا یک فرمان سلطنتی صادر کرد که “کالیفرنیا جزیره نیست.”

4. صفات تیره شخصیت

نظریه صفات تیره شخصیت

نظریه صفات تیره شخصیتی یک مفهوم روان‌شناسی است که بر سه نقطه‌ضعف شخصیتی دلالت می‌کند: خودشیفتگی، ماکیاولیسم و اختلال روانی. افرادی که این صفات شخصیتی را دارند، مجرم‌های طماع، موذی و سنگدلی هستند.

3. جهان هولوگرافیک

نظریه جهان هولوگرافیک

زمانی که نظریه جهان هولوگرافیک برای اولین بار در سال‌های 1990 مطرح شد، بسیاری آن را یک نظریه تخیلی می‌دانستند. بااین‌حال بررسی اخیر در بی‌نظمی‌های مشاهده‌شده در تابش‌های کیهانی نشان می‌دهد که شاید این نظریه چندان هم تخیلی نباشد.

2. فرضیه باغ‌وحش

فرضیه باغ وحش

طرفداران این نظریه معتقدند که همان‌گونه که ما بر حیوانات درون باغ‌وحش نظارت می‌کنیم موجودات بسیار باهوش فرازمینی هم بر ما نظارت می‌کنند. همچنین احتمالاً این بیگانه‌ها هرگز با ما ارتباط برقرار نکنند و بخواهند که ما به‌طور طبیعی تکامل داشته باشیم.

1. سرزمین ناشناخته جنوبی

نظریه سرزمین ناشناخته جنوبی

سرزمین ناشناخته جنوبی یک سرزمین فرضی بود که تصور می‌شد در نیم‌کره جنوبی قرار دارد. البته دلیلی بر اثبات این نظریه وجود نداشت اما برخی از دانشمندان رنسانس معتقد بودند که تمام سرزمین‌های نیمکره شمالی باید همتای جنوبی هم داشته باشد.

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. nima

    فروردین 17, 1398

    عالی بود!

    پاسخ