جام جهانی 2018 روسیه: راهنمای کامل سفر به روسیه

در این مقاله راهنمای سفر به روسیه ویژه جام جهانی فوتبال را در اختیارتان قرار می‌دهیم، که شامل: خرید بلیت، کارت شناسایی طرفداران، مکان‌های برگزاری، استادیوم‌ها، برنامه‌ها و اطلاعات دیگر سفر نیز میباشد.

فهرست مطالب

–مقدمه

–قسمت اول. رسیدن به روسیه و قوانین اقامت

1. آیا به ویزا نیاز است؟ کارت شناسایی طرفداران

1.1. بلیت‌های جام جهانی

1.1.1. فروش بلیت‌های لوکس (از ژوئن 2016)

1.1.2. فروش بلیت‌های معمولی (از سپتامبر 2017)

1.2. کارت شناسایی طرفداران

1.3. اگر بلیت نداشته باشیم چه اتفاقی می افتد؟ فستیوال طرفداران

2. رسیدن به فرودگاه: کارت مهاجرت و گمرک

3. رفتن از فرودگاه به مرکز شهر

4. رسیدن به محل اقامت: پر کردن فرم و مراحل

5. قوانین و هنجارهای رفتاری در زمان اقامت

5.1. گذرنامه

5.2. عکس گرفتن

5.3. رفتارهای خشونت‌آمیز

5.4. فعالیت‌های ممنوعه

–قسمت دوم. تقویم، محل برگزاری و سفر

1. تقویم و تیم‌های شرکت‌کننده

2. محل‌های برگزاری و استادیوم‌ها

3. رفت‌وآمد

3.1. رفت‌وآمد در شهرهای میزبان

3.2. رفت‌وآمد بین محل‌های برگزاری

–قسمت سوم. جنبه‌های عملی

1. مکان اقامت

2. غذا

3. اتصال اینترنت

4. تعویض ارز

5. فصول و پوشش

6. امنیت و سلامت

7. هزینه سفر

 

مقدمه

جام جهانی 2018 روسیه در تاریخ 14 ژوئن تا 15 جولای 2018 انجام می‌شود و بیست و یکمین جام جهانی است. اگرچه بازی‌های المپیک در سال 1980 در مسکو انجام گرفتند اما اولین بار است که جام جهانی فیفا در این کشور برگزار می‌شود.

گرگی به نام «زابیواکا» نماد جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه

طی انتخاباتی که برای انتخاب کشور میزبان در دوم دسامبر 2010 انجام گرفت، کشور روسیه توانست در برابر نامزدهای دیگری مانند اسپانیا – پرتقال و بلژیک – هلند، حق میزبانی را به دست آورد. در 21 اکتبر 2016 نماد جام جهانی هم انتخاب شد، یک گرگ کارتونی به نام زابیواکا.

قسمت اول. رسیدن به روسیه و قوانین اقامت

در این قسمت مراحل ورود به روسیه، مدارکی که باید به همراه داشته باشید و مراحل مختلف مانند رسیدن به فرودگاه، رفت‌وآمد به مرکز شهر و مراحل اقامت در هتل یا مهمان سرا، را به شما معرفی می‌کنیم.

1. آیا به ویزا نیاز است؟ کارت شناسایی طرفداران

در ابتدا باید بدانید که برای سفر به روسیه باید اقداماتی را انجام دهید. یکی از اقدامات اولیه اخذ ویزا است، به این معنا که اجازه ورود به این کشور را دریافت نموده و گذرنامه‌تان مهر بخورد. اگرچه برخی از کشورها می‌توانند بدون ویزا به این کشور وارد شوند اما شهروندان اغلب کشورها به ویزا نیاز دارند. بااین‌حال کشور روسیه برای تسهیل سفر فوتبال دوستان به این کشور، در روزهای جام جهانی، یعنی از 14 ژوئن تا 15 جولای 2018، استثنائاتی قائل شد.

برای استفاده از این فرصت باید دو شرایط را مهیا کنید: بلیت یکی از مسابقات جام جهانی را خریداری کرده باشید و کارت شناسایی یا گذرنامه طرفداران را اخذ کرده باشید.

 1.1. بلیت‌های جام جهانی

اولین شرط برای معافیت از نیاز به ویزا این بود که بلیت مسابقات را خریداری کنید. برای خرید بلیت می‌توانید به وب‌سایت فیفا یا مرکز خرید بلیت فیفا در روسیه مراجعه کنید.

 1.1.1. فروش بلیت‌های لوکس (از ژوئن 2016)

فروش بلیت‌های ویژه از ژوئن 2016 توسط فیفا آغاز شد. این بلیت‌ها تحت عنوان بسته میزبانی و توسط شرکت Match Hospitality به فروش رسیدند. این بلیت‌های لوکس شامل صندلی‌های VIP هستند. برخی از این بسته‌ها شرکت در مرحله نیمه‌نهایی و مسابقات تیم کشور شما را نیز شامل می‌شوند. قیمت این بسته‌ها از 850 تا 2 میلیون دلار بوده و به کمک آن‌ها می‌توانید صندلی‌های گروهی استادیوم را رزرو کنید. به‌طورکلی باید گفت این بلیت‌ها بسیار گران هستند و مردم عادی از عهده خرید آن برنمی آیند.

بسته های میزبانی را میتوانید از طریق بخش Hospitality در سایت فیفا خریداری نمایید.

بسته های میزبانی برای جام جهانی 2018 روسیه

1.1.2. فروش بلیت‌های معمولی (از سپتامبر 2017)

از سوی دیگر در جولای 2016 فیفا اعلام کرد که بلیت‌های عمومی و معمولی پس از جام کنفدراسیون‌های 2017 آغاز می‌شود که از تاریخ 17 ژوئن تا 2 جولای در روسیه آغاز شدند. فروش بلیت شامل سه مرحله است:

فروش بلیط جام جهانی 2018 روسیه طی 3 فاز انجام میشود
  • مرحله اول فروش. این مرحله از تاریخ 14 سپتامبر تا 12 اکتبر 2017 بوده که 3.5 میلیون نفر به‌طور تصادفی از طریق وب‌سایت فیفا به خرید بلیت اقدام نمودند. پس از این تاریخ طرفداران می‌توانند از تاریخ 16 تا 28 نوامبر 2017 به سفارش و خرید بلیت اقدام کنند.
  • مرحله دوم فروش. این مرحله زمانی آغاز می‌شود که طرفداران مکان برگزاری مسابقات هر تیم را بدانند. اولین قرعه کشی تصادفی بلیت از تاریخ 5 دسامبر تا 31 ژانویه 2018 خواهد بود. بلیت‌های باقی مانده از 13 مارس تا 3 آوریل 2018 از طریق سفارش عرضه می‌شوند.
  • فروش دقیقه آخر. از 18 آوریل تا آخرین روز مسابقات نیز فروش مستقیم بلیت انجام می‌شود.

قیمت بلیت‌ها طبق طبقه بندی آنها (1، 2 یا 3) از 105 دلار تا 1100 دلار است. طبقه بندی 4 هم مخصوص شهروندان روسیه است که قیمت مناسب‌تری دارد و قیمت آن از 1280 تا 7040 روبل متفاوت است.

قیمت بلیط های جام جهانی 2018 روسیه

جام جهانی 2018 روسیه: راهنمای سفر به این کشور

 1.2. کارت شناسایی طرفداران

دومین شرط برای معاف شدن از ویزا داشتن کارت شناسایی یا گذرنامه طرفداران (FAN ID) است. این کارت‌ها به نوعی کارت هویت برای طرفداران بازی‌های جام جهانی است. برای داشتن این کارت‌ها باید بلیت مسابقات را خریداری کرده باشید. با داشتن کارت شناسایی طرفداران می‌توانید به‌طور رایگان از قطارها یا وسایل نقلیه عمومی در شهرهای برگزاری مسابقات استفاده کنید. ثبت نام و دریافت این کارت رایگان است.

پس از پایان قرعه کشی فروش بلیت و پس از دریافت ایمیل تأیید خرید از فیفا می‌توانید فرایند دریافت کارت طرفداران را انجام دهید. برای دریافت این کارت باید به وب‌سایت دولتی روسیه رفته و اطلاعات بلیت، گذرنامه و اطلاعات شخصی را وارد کنید. همچنین باید کد پستی خود را نیز وارد کنید تا کارت به آدرستان ارسال شود.

 

یک نمونه از کارت طرفداران – جام جهانی 2018 روسیه
مراحل اخذ کارت طرفداری – جام جهانی 2018 روسیه

پس از پایان فرایند شماره پیگیری برایتان ارسال می‌شود که به کمکان می‌توانید وضعیت خود را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید در مراکز مخصوص هم برای تهیه این کارت اقدام کنید. این کارت تنها در روزهای جام جهانی اعتبار دارد و کودکان هم باید این کارت‌ها را دریافت کنند.

مواردی که باید در نظر بگیرید:

  • کارت شناسایی طرفداران در جام جهانی 2018 به شما اجازه می‌دهد که 10 روز پیش از تاریخ اولین مسابقه به روسیه وارد شده و تا ده روز پس از آخرین مسابقه در روسیه بمانید.
  • اگر در تاریخ‌های دیگر به روسیه سفر می‌کنید باید ویزا دریافت کنید.
  • بیمه سلامت. باید بیمه سفر داشته باشید که در صورت وقوع اتفاق هزینه درمان را تحت پوشش قرار دهد.
  • داوطلبین و روزنامه نگاران. به ویزا نیاز ندارند و پنج ماه پیش از مسابقات و یک ماه پس از آن مجوز رایگان دارند.

 1/3. اگر بلیت نداشته باشیم چه اتفاقی می افتد؟ فستیوال طرفداران (FAN FESTs)

اگر بلیت تماشای مسابقات را ندارید اما می‌خواهید به روسیه سفر کنید و در آن فضا قرار بگیرید باید بدانید همانند جام جهانی پیشین، فیفا فستیوال طرفداران را در اختیارتان قرار می‌دهد که می‌توانید در شهرهای برگزارکننده مسابقات قرار گرفته و از طریق مانیتورهای بزرگی که در شهر قرار دارد به‌صورت گروهی به تماشای مسابقات بنشینید و از موسیقی و انیمیشن‌ها لذت ببرید.

در مسکو فستیوال طرفداران (FAN FESTs) در نزدیکی استادیوم اصلی جام جهانی، لوژنیکی، در Vorobyovy Gory انجام می‌گیرد. این رویداد در شهر سن‌پترزبورگ در میدان کونیوشنیانا انجام می‌گیرد، در جایی که جام جهانی هاکی 2016 برگزار شد. در وب‌سایت رسمی جام جهانی روسیه می‌توانید درباره فستیوال طرفداران در شهرهای مختلف اطلاعات بیشتری کسب کنید.

تپه گنجشک ها (Vorobyovy Gory) در مسکو یکی از مراکز برگزاری FAN FESTs

2. رسیدن به فرودگاه: کارت مهاجرت و گمرک

پس از اینکه با داشتن گذرنامه، کارت شناسایی طرفداران و بلیت هابه روسیه رسیدید باید کارهای پذیرش را انجام دهید. پس از خروج از هواپیما باید به قسمت کنترل گذرنامه در بخش مهاجرت بروید. دو قسمت وجود دارد، یکی برای روسی‌ها و دیگری برای خارجی‌ها. در این قسمت ماموران مهاجرت گذرنامه‌تان را بررسی می‌کنند تا مطمئن شوند اطلاعاتتان نقصی ندارد.

ماموران مهاجرت کارت مهاجرت را با اطلاعات شما پر می‌کنند. این کارت از دو بخش تشکیل می‌شود که هر بخش اطلاعات مشابه دارد. یکی از این بخش‌ها در اختیار مأمور مربوطه قرار گرفته و دیگری به شما تحویل داده می‌شود. (می‌توانید آن را داخل پاسپورت نگه دارید زیرا اندازه‌شان برابر است).

یک نمونه کارت مهاجرت – جام جهانی 2018 روسیه

باید این کارت را به همراه داشته باشید زیرا در صورت خروج از کشور از شما خواسته می‌شود. همچنین برای قسمت پذیرش هتل هم به کارت مهاجرت نیاز دارید. همچنین در حین خروج از کشور باید آن را تحویل دهید. در فرودگاه‌های Domodedovo و Sheremetyevo در مسکو، ماموران این کارت را به‌طور خودکار پر می‌کنند اما در فرودگاه Pulkovo در سن‌پترزبورگ این کار به‌صورت دستی انجام می‌شود. در فرودگاه‌های کوچک‌تر پیش از فورد هواپیما، پرسنل آن را در اختیار مسافران قرار می‌دهند تا با اطلاعات خود آن را تکمیل کنند. در این صورت نباید نگران باشید زیرا این کارت به زبان‌های انگلیسی و روسی بوده و پر کردن آن آسان است.

دریافت کارت مهاجرت و گذرنامه بیشتر از 15 یا 30 دقیقه طول نمی‌کشد، مگر اینکه تعداد زیادی پرواز باهم فرود بیایند. اگر تعداد پروازها و افراد در صف بسیار زیاد باشد، که در زمان جام جهانی این طور انتظار می‌رود، باید حدود یک ساعت یا بیشتر در صف بمانید.

پس از عبور از این مرحله به قسمت بررسی بار می‌روید. اگر قسمت بررسی گذرنامه چندان طول نکشد به‌سرعت بار خود را دریافت خواهید کرد، اگر در صف بررسی گذرنامه منتظر بمانید بار شما زودتر آماده شده و منتظرتان است. اگر بار خود را پیدا نکردید باید به قسمت چمدان‌های گمشدده بروید. گم شدن چمدان در فرودگاه‌های روسیه همانند فرودگاه‌های کشورهای دیگر است، زیرا به آژانس هواپیمایی مربوطه و پرواز شما بستگی دارد، نه چیز دیگر.

پس از دریافت چمدان خود به قسمت گمرک رفته و آن‌ها چمدانتان را بررسی می‌کنند، این کار معمولاً به‌سرعت انجام می‌شود مگر اینکه برای این کار دلیلی وجود داشته باشد. درصورتی‌که مشکلی وجود نداشته باشد از راهرو سبز عبور می‌کنید، در غیر این صورت باید از راهرو قرمز عبور نمایید. در راستای محدودیت حمل پول و لوازم گران بها توسط افراد به روسیه باید این موارد را در نظر بگیرید:

  • حمل ارز خارجی اشکالی ندارد اما اگر بیش از 10000 دلار به روسیه حمل کنید (یا معادل ارزهای دیگر) باید آن را در گمرک اعلام کنید. در این صورت باید اطمینان حاصل کنید که مجوز حمل این پول‌ها توسط ماموران گمرک مهر بخورد (در غیر این صورت نمی‌توانید از آن‌ها استفاده کنید).
  • در صورت سفر هوایی داشتن لوازم کم ارزش‌تر از 10000 یورو ایرادی ندارد، مگر اینکه از 50 کیلوگرم بیشتر نباشد و برای استفاده شخصی آورده شده باشد.
  • ممنوعیت حمل خوراکی‌های اتحادیه اروپا به روسیه شامل حال خوراکی‌های طبیعی نمی‌شود. بنابراین حمل غذاهای حیوانی (غذاهای یخ زده، پنیر، گوشت‌های یخ زده، همبرگر و غیره) اشکالی ندارد، مگر اینکه از 5 کیلوگرم بیشتر نباشد و بسته بندی شده باشند.
  • درباره حمل میوه و سبزیجات، کمیسیون اتحادیه گمرک (شامل فدراسیون روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و غرقیزستان) محدودیت خاصی وجود ندارد.
  • حداکثر 400 سیگار یا 500 گرم محصولات تنباکو.
  • حداکثر 3 لیتر نوشیدنی‌های الکلی و تنها توسط افراد بالای 21 سال.
  • هر مسافر می‌تواند حداکثر 5 کیلوگرم خاویار قرمز و 250 گرم خاویار سیاه و یک لیتر ودکا، خارج کند.
  • دارو:
  • مسافران می‌توانند هر قدر دارو (حتی داروهای ممنوعه در روسیه) که برای مصرف شخصی است با خود به همراه داشته باشند مگر اینکه ماده مخدر یا داروی روان گردان باشد. اگر داروی شما حاوی مواد سمی یا مخدر است اما باید آن را به همراه داشته باشید باید نسخه یا تجویز پزشک را به همراه داشته باشید تا الزام مصرف آن را ثابت کنید. همچنین این نسخه‌ها باید به زبان روسی ترجمه شده باشند. این داروها باید در گمرک نشان داده شوند.
  • در رابطه با خروج دارو از کشور هیچ محدودیتی وجود ندارد: مکمل‌های غذایی و داروی گیاهی، به‌جز مواد مخدر.

به‌طورکلی مقداری که برای مصرف شخصی باشد نه برای خریدوفروش.

3. رفتن از فرودگاه به مرکز شهر

پس از ترک فرودگاه باید به مرکز شهر بروید که می‌توانید از طریق اتوبوس، قطار یا تاکسی این کار را انجام دهید.

4. رسیدن به محل اقامت: پر کردن فرم و مراحل

زمانی که به محل اقامت خود رسیدید مسولین اسکان شما وظیفه دارند که به‌سرعت استقرار شما را در سیستم ثبت کنند (Registration in Russia). هدف این کار این است که کارهای مربوط به اقامت انجام شود (این قانون از دوران کمونیستی تصویب شده است). این کارها در شهری که باید اقامت کنید انجام می‌شود.

برای این کار باید فرم پذیرش را پر کنید. کارهای پذیرش را باید در 7 روز اداری اولیه اقامت در روسیه انجام دهید (به‌جز تعطیلات و آخر هفته‌ها). بااین‌حال در مه 2017 قانون جدیدی تصویب شد که طبق آن افراد خارجی باید در اولین روز سفر خود از 25 مه تا 25 جولای 2018، در شهرهای میزبان جام جهانی: ولگوگارد، یکاترینبورگ، قازان، کالینینگراد، مسکو، نیژنی نووگورود، روستوو اون دان، سامارا، سوچی، سن‌پترزبورگ و سارانسک، کارهای پذیرش و اقامت را انجام دهند.

اگر در حین اقامت در هتل سکونت داشته باشید، آن‌ها کارهای پذیرش ویزا را انجام می‌دهند. برای این کار باید گذرنامه و ویزا و کارت مهاجرت را به همراه داشته باشید (که در هنگام ورود به کشور و در مرز به شما داده می‌شود). اگر می‌خواهید در آپارتمان یا مسافرخانه‌های خصوصی اقامت کنید در آن صورت صاحب‌خانه باید به اداره پست یا پلیس رفته و کارهای لازم را انجام دهد. لازم نیست شما هم با او همراه باشید، تنها کافی است اولین صفحه گذرنامه، ویزا و کارت مهاجرت خود را در اختیارش قرار دهید.

اغلب اقامت گاه‌ها به‌عنوان هزینه پذیرش مبلغی دریافت می‌کنند. همچنین شرکت‌هایی هم وجود دارند که با دریافت پول چنین کاری انجام می‌دهند. در هنگام ترک کشور نباید مجوز دریافت کرد، البته برای کارت مهاجرت باید کارهایی انجام داد. در زیر نمونه‌هایی از این فرم را می‌بینید. گردشگران برگه پایینی را دریافت می‌کنند (از قسمت خط تیره):

ثبت شما در سیستم روسیه بمحض استقرار شما توسط مسولین اسکان آغاز میشود

5. قوانین و هنجارهای رفتاری در زمان اقامت

برخی از قوانین رفتاری را باید در نظر بگیرید تا در حین سفر مشکلی نداشته باشید.

5/1. گذرنامه

در تمام مراحل سفر باید گذرنامه خود را به همراه داشته باشید زیرا ممکن است پلیس از شما بخواهد. همچنین در صورت گرفتن اتاق در هتل، خرید سیم‌کارت روسی برای اتصال به اینترنت، برای سفر با قطار بین شهرها، و غیره، به کارت شناسایی طرفداران نیاز خواهید داشت.

5/2. عکس گرفتن

در هنگام عکس گرفتن از مناطق نظامی، مرزی و مکان‌هایی مانند فرودگاه دقت کنید، زیرا غیرقانونی است. ممکن است جریمه شده یا زندانی شوید. علاوه بر این درصورتی‌که عکاس آماتور هستید می‌توانید از اماکن عمومی و موزه‌ها عکس‌برداری کنید، هرچند در بیشتر مکان‌ها در صورت داشتن لوازم عکاسی باید بلیت مخصوص خریداری کنید. در صورت عکس‌برداری در مترو باید مجوز دریافت کنید.

5/3. رفتارهای خشونت‌آمیز

در صورت مشاهده رفتارهای خشونت‌آمیز باید 1000 روبل جریمه پرداخت کرده و یا 15 روز زندانی شوید. این رفتارهای خشونت‌آمیز عبارت‌اند از خرابکاری، سروصدا در خیابان، تعرض یا برهنه شدن در خیابان.

5/4. فعالیت‌های ممنوعه

  • شرکت در تظاهرات غیرمجاز ممنوع است.
  • از ژوئن 2013، قانونی تحت عنوان روابط جنسی نامرسوم تصویب شد که البته چشم‌انداز نامشخصی دارد. افراد خارجی که از این قانون پیروی نکنند دستگیر می‌شوند.
  • استعمال سیگار در بیمارستان، زمین‌ بازی، رستوران، هتل، وسایل نقلیه عمومی و غیره، ممنوع است و در صورت انجام آن باید جریمه پرداخت شود. بااین‌حال می‌توانید در خودرو، در خیابان (حداقل 15 متر دورتر از ایستگاه مترو یا ایستگاه‌های وسایل نقلیه عمومی) و آپارتمان و خانه شخصی سیگار بکشید.
  • خرید و استعمال مواد مخدر هم غیرقانونی است و تا سه سال زندانی خواهید شد.

قسمت دوم. تقویم، محل برگزاری و سفر

1. تقویم و تیم‌های شرکت‌کننده

مسابقات از تاریخ 14 ژوئن تا 15 جولای 2018 برگزار می‌شود. در وب‌سایت فیفا می‌توانید برنامه مسابقات را مشاهده کنید.

تقویم تاریخ بازی های جام جهانی 2018 روسیه

با توجه به جدول مسابقات می‌توانیم بگوییم که:

  • مسابقه افتتاحیه و پایانی در ساعات 18 برگزار می‌شود.
  • مسابقات نیمه‌نهایی در ساعت 21.
  • مسابقات گروه اولیه در ساعات 13، 15، 16، 18، 19 و 21.
  • مسابقات گروه دوم در ساعات 17، 18 و 21 برگزار می‌شود.

نکته. این ساعت‌ها طبق ساعت‌های مسکو اعلام شده‌اند، برای دانستن ساعت برگزاری مسابقات به زمان خودتان باید تفاوت ساعت را محاسبه کنید.

32 تیم در این مسابقات شرکت خواهند کرد، که به 8 گروه 4 تیم تقسیم می‌شوند و دو تیم برتر هر گروه به مرحله دوم می‌روند که در مجموع 16 عدد هستند و به همین ترتیب به فینال می‌روند. در حال حاضر تیم‌های شرکت‌کننده در جام جهانی رتبه‌بندی شده‌اند که کشور روسیه به دلیل میزبان بودن در صدر قرار دارد و 31 تیم دیگر هم بر اساس وضعیت مسابقاتشان رتبه‌بندی می‌شوند. تمام اطلاعات لازم درباره تیم‌ها و مسابقات در وب‌سایت فیفا قرار دارد.

جام جهانی 2018 روسیه: راهنمای سفر به این کشور

2. محل‌های برگزاری و استادیوم‌ها

64 مسابقه جام جهانی در 11 شهر برگزار می‌شود: مسکو، سن‌پترزبورگ، یکاترینبورگ، کالینینگراد، قازان، نیژنی نووگورود، روستوو اون دان، سامارا، سوچی، ولگوگارد و سارانسک. برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه تنها شهرهای اروپایی روسیه انتخاب شده است، به‌جز یکاترینبورگ که در قسمت آسیایی روسیه و در بخش شرقی کوه‌های اورال قرار دارد.

استادیوم های برگزاری مسابقات جام جهانی 2018 روسیه

در مسکو مسابقات در دو استادیوم مختلف برگزار می‌شود:

  • استادیوم لوژنیکی،
  • استادیوم اسپارتاک (استادیوم خانگی باشگاه فوتبال اسپارتاک، که اوتکریه آرنا هم نامیده می‌شود)، که در 5 سپتامبر 2014 افتتاح شد و 4 مسابقه مرحله گروهی و 1 دوره از راند دوم در آن انجام می‌شود.

استادیوم لوژنیکی (Luzhniki)

استادیوم‌های دیگر عبارت‌اند از:

  • استادیوم پتر آرنا در سن‌پترزبورگ. پایتخت شمالی روسیه 7 مسابقه را میزبانی می‌کند، یکی از آن‌ها نیمه‌نهایی بوده و بقیه مسابقات جایگاه سوم و چهارم می‌باشد.
  • استادیوم یکاترینبورگ آرنا: 4 مسابقه مرحله گروهی در این استادیوم برگزار می‌شود.
  • استادیوم ولوگراد آرنا: 4 مسابقه مرحله گروهی.
  • استادیوم موردویا آرنا در سارانسک: 4 مسابقه در مرحله گروهی.
  • استادیوم قازان آرنا: 4 مسابقه در مرحله گروهی، 1 دوره از 16 مسابقه یک مسابقه از یک‌چهارم نهایی در اینجا برگزار می‌شود.
  • استادیوم نیژنی نووگورود: 4 مسابقه در مرحله گروهی، 1 دوره از 16 مسابقه یک مسابقه از یک‌چهارم نهایی در اینجا برگزار می‌شود.
  • استادیوم سامارا آرنا: 4 مسابقه در مرحله گروهی، 1 دوره از 16 مسابقه یک مسابقه از یک‌چهارم نهایی در اینجا برگزار می‌شود.
  • استادیوم فیشت در سوچی: 4 مسابقه در مرحله گروهی، 1 دوره از 16 مسابقه یک مسابقه از یک‌چهارم نهایی در اینجا برگزار می‌شود.
  • استادیوم روستو اون دان آرنا: 4 مسابقه در مرحله گروهی و 1 دوره از 16 مسابقه در اینجا برگزار می‌شود.

3. رفت‌وآمد

 3/1. رفت‌وآمد در شهرهای میزبان

برای رفت‌وآمد در شهر بهتر است از مترو استفاده کنید، در آن صورت در ساعات اوج ترافیک مجبور نیستید در ترافیک بمانید. مترو در شش شهر مهم وجود دارد: مسکو، سن‌پترزبورگ، قازان، نیژنی نووگورود، سامارا و یکاترینبورگ. در شهر ولگوگارد می‌توانید از متروی پرسرعت استفاده کنید. در حین مسابقات جام جهانی مترو 24 ساعته فعالیت دارد.

علاوه بر مترو می‌توانید از اتوبوس، تراما و تاکسی هم استفاده کنید. برخی شهرها کارت‌های نقلیه مخصوص دارند که به کمک آن می‌توانید با هزینه کم از تمام وسایل نقلیه استفاده کنید.

نکته مهم: با داشتن کارت شناسایی طرفداران می‌توانید بدون پرداخت هزینه از وسایل نقلیه استفاده کنید.

برخی از شرکت‌های نقلیه به شما اجازه می‌دهند که با رزرو آنلاین (مثل KiwiTaxi) یا اپلیکیشن موبایل، مانند Uber یا Gettaxi وسایل نقلیه را رزرو کرده و از آن‌ها استفاده کنید.

 3/2. رفت‌وآمد بین محل‌های برگزاری

ازآنجایی‌که تیم‌های مهم محل‌های برگزاری مسابقات خود را تغییر می‌دهند باید نحوه رفت‌وآمد بین شهرهای بزرگ را بدانید. برای مثال تیم ملی روسیه اولین بازی خود را در مسکو، دومی را در سن‌پترزبورگ و سومی را در سامارا برگزار خواهد کرد. باید بدانید که فاصله شهرهای بزرگ از هم زیاد است و می‌توانید از طریق هواپیما، قطارهای شبانه، قطار پرسرعت یا اتوبوس، بین آن‌ها سفر کنید. بهترین راه این است که از قبل بلیت خریداری کنید:

  • هواپیما. می‌توانید از طریق وب‌سایت‌های خطوط هوایی روسیه بلیت خریداری کنید. بهترین راه خرید بلیت این است که از قبل بلیت را خریداری نموده و از سایت‌های واسطه مانند Momondo استفاده کنیم. تقریباً تمام شهرهای بزرگ به مسکو و برخی از آن‌ها به سن‌پترزبورگ پرواز دارند. این پروازها 1.5 تا 2.5 ساعت طول می‌کشند. دورترین مقصدها به مسکو یکاترینبورگ و سوچی هستند.
  • قطار. یکی از جایگزین‌های بسیار خوب قطار است. تمام شهرهای مهم ریل قطار دارند. تمام بلیت‌ها، حتی بلیت‌های شبانه و پرسرعت هم از سایت راه‌آهن روسیه قابل خریداری هستند. این بلیت‌ها از 45 روز قبل به حراج گذاشته می‌شوند. قطارهای شبانه گران‌تر هستند اما در آن صورت نیازی نیست هزینه مسافرخانه را پرداخت کنید. قطارهای شبانه بین مسکو و سن‌پترزبورگ و مسکو و نیژنی نووگورود قرار دارند (این مسیرها 3 تا 5 ساعت طول می‌کشند).
  • نکته مهم: با داشتن کارت شناسایی طرفداران می‌توانید به‌صورت رایگان از قطارهای شهرهایی که مسابقات جام جهانی در آن برگزار می‌شود، استفاده کنید، البته باید از طریق سایت دولتی روسیه از قبل بلیت رزرو کنید.
قطارهای رایگان در جام جهانی 2018 روسیه

قسمت سوم. جنبه‌های عملی

در حین برنامه‌ریزی سفر باید مواردی را نیز در نظر بگیرید: محل اقامت، خوردوخوراک، اتصال اینترنت، تعویض ارز، زمان، امنیت، هزینه سفر و غیره.

1. مکان اقامت

در زمان اقامت در روسیه می‌توانید در هتل، مسافرخانه، آپارتمان‌های اجاره‌ای یا کلبه‌های محلی، ساکن شوید. انتخاب این مکان‌ها به بودجه، تعداد شما، سن، سلیقه شخصی و عوامل دیگر بستگی دارد.

بهترین گزینه این است که در هتل‌های زنجیره‌ای اقامت داشته باشید. برخی از این هتل‌ها مانند Accorhotel برندهای متفاوتی دارد که هرکدام بر اساس خدمات ارائه شده قیمت مختلفی دارند. هتل Radisson هم‌چنین است. همچنین هتل‌های 3 تا 5 ستاره‌ای وجود دارد که در مراکز شهرها قرار دارند. می‌توانید نظرات کاربران دیگر را جویا شوید.

اگر به‌طور دسته‌جمعی سفر می‌کنید بهتر است از آپارتمان‌های اجاره‌ای استفاده کنید، اما اگر به‌تنهایی سفر می‌کنید می‌توانید به هتل و مسافرخانه بروید. در صورت اقامت در هتل بهتر است نظرات مسافران دیگر را جویا شوید. همچنین قیمت سایت‌های مختلف را باهم مقایسه کنید.

وب سایت رزراوسیون Ostrovok در روسیه

2. غذا

در روسیه می‌توانید هر نوع غذاخوری پیدا کنید، از فست فودهای روسی و بوفه گرفته تا رستوران‌های با کیفیت روسی. همچنین می‌توانید به رستوران‌های گرجی، ازبک و اوکراینی، مراجعه کنید.

رستوران Grabli در مسکو

3. اتصال اینترنت

در بیشتر مکان‌های عمومی مانند پارک، هتل و رستوران می‌توانید به وای فای متصل شوید. اما برای اینکه همیشه به اینترنت متصل باشید بهتر است سیم‌کارت روسی خریداری کنید، زیرا تماس‌های ارزان‌تری هم دارد. اگر در روسیه از تلفن خود استفاده کنید تماس‌های ورودی گران‌تر خواهد بود. از سوی دیگر با پرداخت 400 روبل می‌توانید یک سیم‌کارت روسی خریداری کنید که 400 دقیقه تماس و 5 گیگابایت اینترنت دارد. همچنین می‌توانید با در دست داشتن گذرنامه در هر فروشگاه تلفن همراه یک سیم‌کارت روسی خریداری کنید.

سیم کارت کشور روسیه – پشنهاد میکنیم حتما تهیه کنید

4. تعویض ارز

برای تعویض ارز به روبل می‌توانید پیش از سفر یا در حین سفر اقدام کنید.

  • پیش از سفر. می‌توانید در بانک یا سرویس‌های تعویض ارز آنلاین که نرخ تعویض پایین‌تر است، این کار را انجام دهید. بهتر است کمی روبل به همراه داشته باشید تا بتوانید مخارج اولیه‌تان را تأمین کنید. هزینه تعویض ارز در روسیه کمی گران‌تر است اما درصورتی‌که از سفرتان خسته شده باشید ممکن است با رفتن به مراکز مخصوص تعویض ارز کمی سرگرم شوید.
  • در حین سفر. تعویض ارز در سفر به طرق مختلف انجام می‌گیرد: دریافت روبل از خودپرداز توسط کارت‌بانکی‌تان، تعویض ارز در بانک‌های روسی یا خرید مستقیم توسط کارت‌بانکی.

اسکناس های روسیه – واحد پول این کشور روبل است

5. فصول و پوشش

تاریخ برگزاری جام جهانی احتمالاً بهترین زمان برای سفر به روسیه است زیرا اگرچه فصل بارانی محسوب می‌شود اما دمای هوا بالا است. در این زمان روزها بلندتر بوده و دمای هوا در برخی شهرها به 30 درجه هم می‌رسد. جولای گرم‌ترین ماه است. اما آب‌وهوا در هر شهر متفاوت است، بنابراین باید لباس گرم هم به همراه داشته باشید، زیرا دمای شب و روز در نوسان است.

  • مسکو. این شهر مرطوب قاره‌ای زمستان‌های طولانی و تابستان‌های کوتاه و معتدل دارد. دمای این شهر در تابستان حدود 10 تا 30 درجه است و نهایتاً به 35 درجه می‌رسد. همچنین در فصل تابستان طوفان هم بسیار دیده می‌شود، مخصوصاً وقتی باران زیاد ببارد.
  • نیژنی نووگورود. این شهر قاره‌ای آب‌وهوایی مشابه مسکو داشته و دمای آن در تابستان‌ها کمتر از مسکو است. آب‌وهوای سارانسک هم به همین شکل می‌باشد.
  • پترزبورگ. آب‌وهوای معتدل قاره با زمستان‌های سرد و طولانی و تابستان‌های کوتاه، داغ و مرطوب. آب‌وهوای آن چندان از مسکو متفاوت نیست. بالاترین دمای مشاهده‌شده در فصل تابستان در این شهر 37 درجه بود که در سال 2010 مشاهده شد.
  • سوچی. این شهر گرم‌تر است. آب‌وهوای نیمه گرمسیری معتدل آن در تابستان از 25 تا 28 درجه نوسان دارد.
  • روستوف-نا-دونو. آب‌وهوای این شهر مرطوب گرمسیری بوده و فصل خشک ندارد. دمای هوا معمولاً در تابستان به 35 درجه می‌رسد.
  • ولگوگراد. آب‌وهوای این شهر قاره‌ای است. دمای متوسط در جولای حدود 24 درجه و حداکثر به 40 درجه می‌رسد.
  • یکاترینبورگ. این شهر که در قسمت آسیایی روسیه قرار دارد سردتر بوده و آب‌وهوای قطبی آن دارای زمستان‌های خیلی سرد است که حدود هفت ماه طول می‌کشد. بااین‌حال تابستان‌های آن کوتاه بوده و حدود دو ماه طول می‌کشد و دمای متوسط آن 14 درجه است.
  • قازان. آب‌وهوای این شهر مرطوب قاره‌ای بوده، تابستان‌های گرم و زمستان‌های سردی دارد. ماه‌های جولای و آگوست آفتابی بوده و دمای متوسط آن از 20 درجه بالاتر است. آب‌وهوای سامارا نیز به همین شکل است.
  • کالینینگراد. این شهر از شمال با مرزهای لیتوانی و از جنوب با لهستان هم‌مرز بوده و به این طریق از سایر قسمت‌های روسیه جدا می‌شود. آب‌وهوای آن سرد بوده، زمستان‌های سرد و ابری داشته، تابستان‌هایش معتدل است و اغلب باران می‌بارد. تابستان‌های آن اغلب گرم (دمای آن به 30 تا 35 درجه می‌رسد) و آفتابی بوده و باران‌های سنگینی دارد.

مواردی که باید در نظر بگیرید. اگر چند روز پیش از شروع جام جهانی به این کشور برسید باید بدانید که 12 ژوئن روز ملی روسیه است، زیرا روسیه در 12 ژوئن 1990 به استقلال رسید. این روز ملی قدمت چندانی ندارد و در این روز در شهرهای بزرگ روسیه جشن و پای‌کوبی انجام می‌شود.

پلیس توریست در مسکو

6. امنیت و سلامت

  • آیا سفر به روسیه امن است؟
  • در حین سفر باید چه مدارکی به همراه داشته باشید؟
  • آیا سفر با قطارهای روسی، سفرهای هوایی و رانندگی در این کشور امن است؟
  • آیا بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی روسیه سیستم مراقبتی خوبی دارند؟
  • آیا می‌توان آب شهر مسکو یا سن‌پترزبورگ را نوشید؟
  • آیا در بردن پول به روسیه محدودیت وجود دارد؟
  • آیا می‌توان یورو یا دلار را در روسیه استفاده نمود؟
  • آیا می‌توان خوراکی را به روسیه برد؟
  • چه مقدار خاویار می‌توان از روسیه آورد؟
  • و غیره….

7. هزینه سفر

تا چند سال اخیر سفر به روسیه کاملاً گران بود، به‌خصوص در شهرهای بزرگ مانند مسکو یا سن‌پترزبورگ. اما به دلیل مشکلات اخیر روسیه سفر به این کشور ارزان‌تر شده است. اگر هزینه سفر به پایتخت‌هایی مانند لندن، نیویورک، پاریس، مادرید یا بارسلونا را با مسکو مقایسه کنید متوجه می‌شوید که هزینه سفر به این کشور چقدر به‌صرفه است. بااین‌حال مسکو هنوز یکی از شهرهای گران‌قیمت جهان است.

نرخ تغییر ارزش روبل در برابر دلار طی سالیان اخیر

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. افشین

    اردیبهشت 22, 1397

    خیلی خوب بود این مطلب تون

    پاسخ