15 کتاب برتر در زمینه تجارت

برخی از کتاب‌ها تحت هر شرایطی به فروش می‌روند و موفق‌ترین افراد جهان خواندن آن را توصیه می‌کنند. در این لیست از کتاب‌های بیوگرافی و آکادمیک فاصله گرفته و کتاب‌هایی که نظریه‌های تجاری را شامل می‌شوند، را به شما معرفی می‌کنیم. بنابراین با ما همراه باشید تا با کتاب‌هایی که تاجران برتر 100 سال اخیر توصیه کرده‌اند آشنا شوید.

دروازه اجنبی‌ها توسط برایِن بیرو، جان هلیار

15 کتاب برتر در زمینه تجارت

دروازه اجنبی‌ها (Barbarians at the Gate) با معرفی یک داستان نشان می‌دهد که داستان‌های تجاری پیچیده و غیرقابل فهم در حقیقت جالب و مفید هستند. بیرو و هلیار (Burrough and Helyar) درباره سهام 25 میلیارد دلاری شرکت RJR Nabisco در سال 1988 صحبت کرده و این داستان را به یک داستان حماسی جالب درباره طمع کارمندان تبدیل می‌کنند. گزارشگر پیشین نیویورک‌تایمز و مدیرعامل Jeff Immelt به نام اندرو رأس سورکین و نویسنده MarketWatch به نام جان فریدمن، این کتاب را بهترین کتاب تجاری نوشته شده می‌دانند.

لانه دزدان توسط جیمز بی استوارت

15 کتاب برتر در زمینه تجارت

روزنامه‌نگار برنده پولیتزر، جیمز بی استوارت، سبکی را معرفی نمود که دیگران آن را تقلید می‌کنند، این سبک تریلر تجاری نام دارد. این کتاب (Den of Thieves) نشان می‌دهد که قوی‌ترین شخصیت‌های تجاری دهه 80 چگونه به تجارت پرداختند و مقامات فدرال چگونه آن‌ها را به دام انداختند.

معضل نوآوری توسط کلایتون ام کریستنسن

15 کتاب برتر در زمینه تجارت

این کتاب (The Innovator’s Dilemma) برای فعالیت در سیلیکون ولی باید خوانده شود و تمجید مدیرعامل پیشین اپل، یعنی استیو جابز را دریافت نموده است. نویسنده این کتاب که پروفسور مدرسه تجاری هاروارد است اعتقاد دارد که هرچقدر یک شرکت موفق‌تر شود، نوآوری در آن دشوارتر خواهد بود.

این کتاب از تاریخ چاپ در سال 1997 کارآفرینان بسیاری را تحت تأثیر قرار داده تا به عرصه تجارت وارد شوند و در زمان موفقیت هم از شکست بر حذر باشند.

بحران مالی بزرگ توسط رأس سورکین

15 کتاب برتر در زمینه تجارت

این کتاب (Too Big to Fail) داستان بحران سال‌های 2007 و 2008 را نشان می‌دهد که به فیلم هم تبدیل شد. موفقیت این کتاب باعث شد که سورکین جایزه Gerald Loeb را برنده شود.

پوکر دروغ‌گو توسط مایکل لیوایز

15 کتاب برتر در زمینه تجارت

مایکل لیوایز در عرصه روزنامه‌نگاری یکی از بزرگ‌ترین افراد است اما او پیش از تبدیل‌شدن به یک نویسنده یک تاجر بود. او چهار سال پس از فعالیت در وال‌استریت و در اوج آشفتگی‌های مالی آن دوره تجارت را رها کرده و تصمیم گرفت درباره تجربه‌هایش بنویسد. این کتاب (Liar’s Poker) جالب و هوشمندانه هرگز کهنه نمی‌شود.

تاجر باهوش توسط بنجامین گراهام

15 کتاب برتر در زمینه تجارت

بیل آکمن یکی از تأثیرگذارترین تاجران جهان است که این کتاب (The Intelligent Investor) را اثری می‌خواند که زندگی او را تغییر داد. این کتاب توسط مربی وارن بافت نوشته و در سال 1949 چاپ شد و نحوه تجارت را به شما معرفی می‌کند. با خواندن این کتاب متوجه می‌شوید که برای رسیدن به اهداف بلندمدت در تجارت باید چشم‌انداز وسیعی داشته و بر سود و ضررهای خود کنترل خوبی داشته باشید.

قوی سیاه توسط نسیم نیکولاس طالب

15 کتاب برتر در زمینه تجارت

طالب قوی سیاه را اتفاقاتی می‌داند که غیرقابل‌پیش‌بینی هستند اما در نهایت می‌توان برای روی دادن آن‌ها دلایلی پیدا کرد. او معتقد است سیستم‌های قابل پیش‌بینی در صورت وقوع اتفاقات غیرقابل‌پیش‌بینی آسیب‌پذیرتر هستند. نظریه طالب توسط برخی پذیرفته و توسط برخی دیگر نقد شده است اما یکی از مهم‌ترین طرفدارهای قوی سیاه (The Intelligent Investor) اقتصاددان برنده جایزه نوبل، دنیل کانمن، است که اعتقاد داشت این کتاب جهان‌بینی‌اش را تغییر داده است.

مقاله‌های وارن بافت با ویرایش لارنس کانینگهام

15 کتاب برتر در زمینه تجارت

وارن بافت، رئیس هیئت‌مدیره برکشایر هاتاوی، بهترین تاجر تاریخ و یک نویسنده بااستعداد است. به گفته خود او این کتاب را بیش از آثار دیگرش امضا کرده است. در این کتاب (The Essays of Warren Buffett) شاهد نامه‌های سالانه، فلسفه تجاری او و اهداف اش خواهید بود.

باهوش‌ترین افراد داخل اتاق توسط بتانی مک لین و پتر الکیند

15 کتاب برتر در زمینه تجارت

در اواخر سال‌های 1990 شرکت آمریکایی انرون در جهان بسیار موردتوجه بود. سپس در سال 2001 کلاه‌برداری در سطوح بالای شرکت برملا شد و این شرکت 63 میلیارد دلاری اعلام ورشکستگی نمود. مک لین و الکیند طی صدها مصاحبه‌های که انجام دادند علت این شکست را معرفی کردند. وارن بافت که از کتاب‌های تجاری چندان تعریف و تمجید نمی‌کند این کتاب (The Smartest Guys in the Room) را کتابی می‌داند که خوب نوشته شده و گزارش‌های مفیدی دارد.

ارباب تجارت توسط لایوکت َحامد

15 کتاب برتر در زمینه تجارت

این کتاب (Lords of Finance) در شرایطی نوشته شد که جهان هنوز هم با تأثیرات رکود اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کرد، اعلام کرد که روسای بانک‌های مرکزی که پس از رکود بزرگ اقتصادی باهم ملاقات داشتند، بیش از آنچه تصور می‌شود بر این شرایط تأثیر گذاشتند. احمد نشان می‌دهد که انسان‌های محدودی بر جهان تأثیر دارند و نباید فریب آن‌ها را خورد. این کتاب در سال 2010 جایزه پولیتزر را برنده شد.

خوب به عالی توسط جیمز سی کالینز

15 کتاب برتر در زمینه تجارت

جیم کالینز و تیم تحقیقاتی‌اش طی پنج سال 28 شرکت معتبر را بررسی کردند تا ببینند چه عواملی شرکت‌های موفق را از شرکت‌های معمولی مجزا می‌کند. حاصل این تحقیقات یک کتاب مدیریتی بود که با سایر کتاب‌های موجود در این ژانر تفاوت داشت.

این کتاب (Good to Great) از زمان چاپ در سال 2001 بسیار تأثیرگذار بود به‌طوری‌که شریک جوان EY یعنی مارک آتی، رئیس هیئت‌مدیره Vodafone، جرارد کلایسترلی و مگ وایتمن مدیرعامل Hewlett Packard، این کتاب را یک اثر تأثیرگذار می‌دانند.

زمانی که نوابغ شکست می‌خورند توسط راجر لوونستین

15 کتاب برتر در زمینه تجارت

این کتاب (When Genius Failed’) داستان شکست و سقوط Long-Term Capital Management است. این شرکت در زمان اوج فعالیت 100 میلیارد دلار دارایی داشت و از اقتصاددان‌های محترمی تشکیل شده بود که دو برنده جایزه نوبل هم در آن دیده می‌شدند. او در این کتاب نشان می‌دهد که زمانی که پای طمع درمیان باشد با هر بهره هوشی شکست خواهید خورد.

استارت آپ بی‌حاصل توسط اریک ریس

15 کتاب برتر در زمینه تجارت

ریس برای اولین بار در سال 2008 روش استارت آپ بی‌حاصل (The Lean Startup) را معرفی نمود و سپس در سال 2011 آن را اصلاح کرد. استارت آپ هایی که از این روش استفاده نموده و از شکست خودداری کردند به چشم‌انداز جدیدی دست یافتند. این روش می‌تواند برای شرکت‌های موفق هم سودمند باشد. تاجر میلیاردر در عرصه تکنولوژی، مارک اندریسن معتقد است که تمام کارآفرین‌ها باید این کتاب را بخوانند و مدیرعامل پیشین GE، جف ایملت، به تمام مدیرانش دستور داد که این کتاب را بخوانند.

تفکر سریع و آهسته توسط دنیل کانمن

15 کتاب برتر در زمینه تجارت

کانمن در سال 2002 به خاطر فعالیت‌هایش در اقتصاد رفتاری، رمانی که روان‌شناسی را با اقتصاد ادغام می‌کند، جایزه نوبل اقتصاد را دریافت نمود. کتاب سال 2013 او عقایدش را معرفی می‌کند، عقایدی که نشان می‌دهد انسان همیشه تصمیمات منطقی اتخاذ نمی‌کند بلکه تحت تأثیر ناخودآگاه و واکنش‌های فوری قرار می‌گیرد. نسیم طالب معتقد است که این کتاب (Thinking, Fast and Slow) همانند کتاب “ثروت ملل” آدام اسمیت و “تعبیر رؤیا” از زیگموند فروید، تأثیرگذار است.

خاطرات یک متصدی سهام توسط ادوین لفور

15 کتاب برتر در زمینه تجارت

این کتاب (Reminiscences of a Stock Operator) که برای اولین بار در سال 1923 چاپ شد یک داستان تخیلی است که به زندگی در وال‌استریت در اوایل قرن بیستم نگاهی می‌اندازد. این کتاب با گذشت زمان هنوز هم تأثیرگذار است و رئیس پیشین هیئت‌مدیره فدرال رزرو این کتاب را “پیشرو درشم تجارت” می‌داند.

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. omid

    فروردین 11, 1397

    سلام ممنون بابت مطلب مهمی که گزاشتین ، این کتاب هارو نسخه فارسی هم چاب شده هست که بخوام تهیه کنم؟

    پاسخ

    • ادمین در پاسخ به omid

      فروردین 11, 1397

      سلام
      متاسفانه اکثرشون ترجمه نشدن و فقط نسخه انگلیسی دارن که میتونید تو گوگل سرچ و به صورت PDF دانلود کنید
      با تشکر

      پاسخ