10 دلیل شکست بیت کوین در آینده

شاید برای افراد خارج از دنیای مجازی مفهوم بیت کوین کمی پیچیده باشد. بسیاری همیشه آن را تکذیب نموده و معتقدند که به‌زودی از میان خواهد رفت. اما با افزایش ارزش این واحد مجازی توجهات به سمت آن افزایش می‌یابد. افراد تازه‌کار پول خود را به سمت بیت کوین سرازیر می‌کنند زیرا تصور می‌کنند ارزش آن به همین صورت افزایش می‌یابد.

برخی از تاجران قدیمی بیت کوین را یک حباب مجازی می‌دانند که پس از یک روز از بین می‌رود. اما دلیل شکست بیت کوین در آینده عمیق‌تر از چنین مسائلی است. اما همانند تمام چیزهای تازه نمی‌دانیم که در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد. اما با توجه به چشم‌انداز پیش رو به نظر می‌رسد که بیت کوین به تلاش برای باقی ماندن ادامه خواهد داد.

10. بلاک چین > بیت کوین

بزرگترین دستاورد بیت کوین را میتوان معرفی بلاک چین دانست. تکنولوژیی که حتی بدون بیت کوین هم به حیات خود ادامه خواهد داد.

مهم‌ترین مسئله درباره بیت کوین این است که تکنولوژی بلاک چین را به جهان معرفی کرد. تکنولوژی بلاک چین سرعت، حفاظت و امنیت ارسال پول را تسهیل می‌کند. بیت کوین مستقیماً و بدون واسطه از یک فرد به ‌فرد دیگر ارسال شده و هویت اشخاص نیز حفظ می‌شود. بلاک چین تکنولوژی مهم است که می‌تواند دنیای اینترنت را تغییر دهد. در حال حاضر دنیای بلاک چین همانند دنیای دیجیتال نوپا و روبه رشد است.

باوجوداینکه بیت کوین برای اولین بار بلاک چین را به جهان معرفی کرد، اما برای باقی ماندن بلاک چین به بیت کوین نیازی نیست. همانند اینکه اگر یک صفحه وب بالا نیاید در موجودیت اینترنت تغییری حاصل نمی‌شود. بیشتر افراد اولین وب‌سایت ایجادشده را ندیدند. این وب‌سایت تماماً سفید بود و لیستی از لینک‌های مرتبط در آن دیده می‌شد. به همین دلیل شاید کسی نمی‌دانست آن صفحه وب بتواند به اینترنت امروزی تبدیل شود. بلاک چین امروزی بزرگ‌تر، بهتر و سریع‌تر از بیت کوین اولیه است، مانند Ethereum و Ripple. هردوی این واحدها در حال حاضر در بازار وجود دارند.

9. برادر بزرگ‌تر مشغول تماشاست

باتوجه به اینکه درصد عظیمی از تراکنش های آنلاین در صرافی هایی همچون coinbase رد و بدل میشوند، این صرافی ها هویت صاحبان کیف پول های دیجیتال را پیش از فعالیت در این سایتها باید شناسایی و تایید کنند.

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های بیت کوین امنیت، خصوصی بودن و غیرقابل ردیابی بودن آن است. این مزیت در درجه اول به نفع مجرمان دارک وب است. پس‌ازاینکه گفته شد خلاف‌کاران وب‌سایت جاده ابریشم برای دادوستد از این واحد پولی استفاده می‌کنند، بیت کوین شهرت منفی پیدا کرد. آمریکایی‌ها تصور می‌کنند به کمک بیت کوین از پرداخت مالیات معاف‌اند که این هم یک جرم است. در سال 2013، 44 درصد بیت کوین به افرادی تعلق داشت که آزادی‌خواه نامیده می‌شود. امروزه در این بازار افراد تازه‌کار بیشتری وارد شده، بنابراین درصد این افراد آزادی‌خواه کمتر از تعداد افرادی است که به امید ثروتمند شدن به بازار وارد می‌شود.

چیزی که کاربران بیت کوین نمی‌دانند این است که نامشان در یک فهرست عمومی حفظ می‌شود درنتیجه نامشان چندان محفوظ نیست. بیشتر تبادل کنندگان بیت کوین مانند Coinbase از کاربران می‌خواهند تصویر پشت و روی کارت شناسایی خود را آپلود کرده و همان لحظه سلفی بگیرند که ثابت کنند آن کارت به خودشان تعلق دارد. طبق سیاست Coinbase، نام، آدرس، شماره تلفن و اطلاعات دیگر شما تا پنج سال حفظ می‌شود تا در صورت تخلف پیگیری شوید.

اف بی آی اعلام کرده که بر بیت کوین نظارت داشته و افرادی که از آن استفاده غیرقانونی می‌کنند را تحت نظر دارد. آن‌ها به‌خوبی می‌دانند تمام افرادی که از بیت کوین استفاده می‌کنند مجرم نیستند. آن‌ها دراین‌باره پرونده‌ای دارند که تمام اطلاعات حفظ می‌شود. هکرها به دلایل مختلف از بیت کوین استفاده می‌کنند اما افراد معمولی تنها به دلیل حفظ شدن نامشان از بیت کوین استفاده می‌کنند. در حال حاضر تنها راه دادوستد که نامتان حفظ شود استفاده از پول نقد است.

8. عدم وجود رهبری

خالق بیت کوین همچنان گمنام است و نبود رهبر برای این ارز دیجیتال چالشهای فراوانی بهمراه داشته. این در حالی ست که مخترعین ارزهای اتریوم و ریپل پیوسته در حال مذاکره با بانک های مرکزی و شرکتهای مختلف فعال در حوزه پرداخت جهت افزایش نفوذ آن هستند.

بیت کوین توسط ساتوشی ناکاماتو خلق شد. اگرچه درباره هویت واقعی او نظریه‌های مختلفی وجود دارد کسی با شخصیت او چندان آشنایی ندارد. در ابتدای پروژه بیت کوین ساتوشی می‌توانست افرادی را که دراین‌باره سؤال داشتند را توسط یک کد راهنمایی کند. زمانی که آژانس‌های جهانی درباره او جست‌وجو کردند او ناگهان ناپدید شد. در آن سال‌ها مناطق احتمالی اقامت او جستجو شد اما برخلاف تمام تلاش‌های انجام‌شده هرگز هویت او فاش نشد.

در حال حاضر هر بار که درباره بیت کوین تصمیمی گرفته شود افراد دارای کد و داده کاو باید به یک توافق برسند. متأسفانه آن‌ها درباره کوچک‌ترین مسائل هم به توافق نمی‌رسند. بنابراین درباره آینده بیت کوین برنامه‌ریزی مشخصی وجود ندارد. ازآنجایی‌که گروه‌های مختلف استفاده‌کننده از بیت کوین هیچ‌گاه به توافق نمی‌رسند بنابراین گروه‌های مخالف وجود دارند.

واحدهای ارزی دیگر رهبران خاص خود را دارند. ویتالیک بوترین خالق نابغه Ethereum است. براد گارلینگهوس، دانش‌آموخته هاروارد، مدیرعامل Ripple است. این دو در اکتبر 2017 با بانک مرکزی و فدرال رزرو نشستی برقرار کردند، اما ازآنجایی‌که بیت کوین رهبری ندارد هیچ نشستی هم نداشته است.

7. قوانین و مقررات

در چین ایجاد ICO غیرقانونی است. در آمریکا نیز استفاده کنندگان از ارزهای دیجیتال باید بشدت به قوانین مالیاتی توجه داشته باشند.

در اکتبر 2017 چین اعلام کرد که ایجاد ICO  (عرضه اولیه سکه) غیرقانونی است. شرکت‌های استارت آپ در حال یادگیری استفاده از بلاک چین برای افزایش سرمایه هستند. تنها مشکل پیش رو این بود که بیشتر این سرمایه غیرقانونی است. برخی از این شرکت‌ها از مردمی سرمایه دریافت می‌کردند که به امید ثروتمند شدن سرمایه‌گذاری کرده بودند. در نیویورک تمام تاجرانی که باید از بیت کوین استفاده کنند پیش از شروع تجارت باید مجوز دریافت کنند. این مجوز با قوانین و مالیات ایالات‌متحده همسو است. هزینه دریافت این مجوز 5000 دلار بوده و 500 صفحه کارهای قانونی وجود دارد که وکلای مالیاتی باید آن‌ها را بررسی کنند. برای بیشتر تجارت‌ها این کار ارزش صرف پول، زمان و هزینه را ندارد، زیرا تعداد کمی از مردم حاضر به استفاده از آن هستند.

در سال 2014 سازمان خدمات درآمدهای داخلی آمریکا راهنمایی عرضه کرد تا افرادی که از واحد دیجیتال استفاده می‌کنند، همانند افراد تاجر و فروشنده، مالیات پرداخت کنند. اگر استفاده‌کنندگان از بیت کوین به مقررات خودشان پایبند باشند دیگر به گفته‌های سازمان خدمات درآمدهای داخلی آمریکا گوش نخواهند داد. بنابراین وقتی گروه بزرگی بتوانند از قوانین مالیات تخطی کنند، پس حتماً قانون بر آن نظارت خواهد داشت.

6. پرونده‌های مورداستفاده شده

بیت کوین در صورتی حیات خود را تضمین خواهد کرد که تجارتهای بزرگ این ارز را به رسمیت بشناسند. در حالی که اکنون فقط کسب و کارهای کوچک برای پرداخت با این ارز پشتیبانی کرده اند.

بیشتر تجارت‌های کوچک در کالیفرنیا بیت کوین را نیز به‌عنوان یک واحد پولی قبول می‌کنند درحالی‌که تجارت‌های بسیار بزرگ تنها کارت یا پول نقد می‌پذیرند. بیت کوین درصورتی‌که بتواند با شرکت‌های بزرگ همکاری کند وجود خواهد داشت، در غیر این صورت تکنولوژی بلاک چین بدون بیت کوین هم حیات خواهد داشت. طبق تحقیقات گفته می‌شود که تکنولوژی بلاک چین به سیستم مالی کمک خواهد کرد، اما برای اثبات آن باید نمونه‌های موفق در این مورد را بیان کنند.

در حال حاضر تنها واحد دیجیتال که توسط فدرال رزرو آمریکا استفاده می‌شود شرکتی به نام Ripple است. این شرکت ثابت کرده که می‌تواند با کمپانی‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های کارت اعتباری، همکاری کند. آن‌ها همچنین تراکنش‌های مالی امریکن اکسپرس را پردازش خواهند کرد. Ripple واحد پولی خود را دارد که XRP نام دارد. بیشتر ایده‌های مورداستفاده شده در بلاک چین از این شرکت گرفته شده نه بیت کوین. در اکتبر 2017، بیل گیتس اعلام کرد که برای پیشگیری از فقر در جهان از واحد پولی این شرکت استفاده خواهد کرد، برخلاف این که در ابتدا بیت کوین را انتخاب کرده بود.

5. مشکلات زمانی و داده‌کاوی

اصول کاری بیت کوین مبتنی بر داده کاوی است و بدون وجود افراد داده کاو به این شبکه، بیت کوین فرو‌می پاشد، از طرفی هزینه برق مصرفی برای داده کاوها در بسیاری از کشورها از هزینه بیت کوین استخراجی گرانتر است. از طرف دیگر در بیت کوین در هر ثانیه فقط میتوان ۱۵ تراکنش را تایید کرد و تایید یک تراکنش ممکن است ساعتها به طول بیانجامد.

هرچقدر بیت کوین بیشتر ماندگار شود، داده‌کاوی یا ایجاد سکه‌های جدید در آن دشوارتر خواهد بود. بدون وجود این داده‌کاوی شبکه بیت کوین فرومی‌پاشد. هزینه تبدیل‌شدن به یک داده کاو تازه‌کار در این زمینه برای یک فرد معمولی بسیار دشوارتر است تا یک داده کاو حرفه‌ای در چین. در بیشتر کشورها هزینه استفاده از الکتریسیته در این کامپیوترها بیشتر از ارزش این واحد پولی است، بنابراین نیازی نیست که از آن استفاده شود.

هرچقدر ماندگاری بیت کوین بیشتر باشد سیستم‌های کامپیوتری برای پردازش اطلاعات به زمان بیشتری نیاز دارند. ازآنجایی‌که در هر ثانیه 15 تراکنش انجام می‌گیرد بنابراین گاهی اوقات یک تراکنش شش ساعت طول می‌کشد. هیچ تضمینی وجود ندارد که این مشکل حل شود. حتی ممکن است بدتر هم شود.

در شرکت Ripple در هر ثانیه 1500 تراکنش انجام می‌گیرد و حتی برای بهبود آن‌هم تکنولوژی و زیرساخت مناسب وجود دارد. در دوره دیجیتال که افراد دوست دارند در یک لحظه تمام کارهای خود را انجام دهند، تعجبی ندارد که اگر افراد بخواهند در تمام لحظه‌های زندگی از بلاک چین استفاده کنند، بخواهند از واحد پول سریع‌تر از بیت کوین استفاده کنند.

4. ترس، عدم اطمینان و شک

بازار بیت کوین از نظر سرمایه گذاران به ثبات کافی نرسیده، بنابراین سرمایه گذاران هنوز با تردید تغییرات آن را دنبال میکنند.

بازار حاضر بیت کوین کاملاً نوسانی است. اگر در اخبار درباره بیت کوین صحبت شود قیمت آن ممکن است در عرض چند ساعت صدها دلار افزایش یابد. در بازار بیت کوین ترس، عدم اطمینان و شک و تردید زیادی وجود دارد. همه نگران غیرقانونی بودن، هک شدن، ویروس و مشکلات دیگر در این سیستم هستند که ممکن است قیمت آن را کاهش دهد. در بازارهای دیگر هم‌ چنین مسئله‌ای دیده می‌شود.

اگر رکود اقتصادی بزرگ و رکود اقتصادی 2008 در آینده هم رخ دهد افراد بدون تردید از بیت کوین استفاده خواهند کرد. ازآنجاکه آینده بیت کوین مشخص نیست بنابراین هنوز عده‌ای ممکن است از آن استفاده کنند. بیشتر افراد هم دوست دارند در زندگی روزمره از بیت کوین استفاده کنند اما دراین‌باره تردید دارند.

3. آیا بیت کوین واقعی به نفع ما خواهد بود؟

10 دلیل شکست بیت کوین در آینده

ازآنجایی‌که مؤسس بیت کوین دیگر بیانیه‌ای اعلام نمی‌کند تنها چیزی که از او مانده مستندات اوست. هر کس می‌تواند با خواندن این بیانات برداشت متفاوتی داشته باشد. برخی معتقدند برای بقای بیت کوین باید درباره ان بیانات پیچیده‌ای صادر شده و آن را بهتر و سریع‌تر از واحدهای دیجیتال دیگر نشان دهد.

برخی از توسعه‌دهندگان برای بقای بیت کوین از راهکاری بنام hard fork استفاده کردند که نتیجه آن تولید ارز bitcoin cash بود. اما ازآنجایی‌که این ارز مشکلاتی را که برای آن در نظر گرفته شده بود حل نکرد، hard fork دیگری بنام bitcoin gold (که با نام SegWit2x هم شناخته می شد) جهت معرفی به بازار برنامه ریزی شد، اما پس از مدتی این پروژه کنسل شد و باعث تغییر ناگهانی در قیمت بیت کوین شد.

اپدیت: لازم به ذکر است هارد فورک‌دیگری دوباره با نام bitcoin gold یا btg از سال ۲۰۱۷ وارد بازار ارزهای دیجیتال شد که از پروژه SegWit2x متمایز است.

در سال 2017 میزان بیت کوین ساتوشی ناکاماتو میلیاردها دلار ارزش دارد و او نشان داد که کارش را با این پروژه تمام کرده است. احتمالاً او در حال حاضر در یک جزیره مشغول خوش‌گذرانی است و استفاده‌کنندگان از بیت کوین در پی این هستند که چه کسی بیت کوین واقعی را دارا است.

2. یک درصدی که از بیت کوین متنفر هستند

10 دلیل شکست بیت کوین در آینده

جیمی دیمون میلیاردر، مدیرعامل JP Morgan، بیت کوین را کلاه‌برداری دانسته و معتقد است که این واحد پولی شکست خواهد خورد. او معتقد است که حتی اگر روزی ارزش یک بیت کوین به 100000 دلار برسد بازهم محکوم به شکست است. سالانه در تورنتو یک کنفرانس بانکی به نام سمینار بانکداری بین‌المللی سوئیفت انجام می‌شود که افراد مهم جهان یکدیگر را ملاقات می‌کنند. این سمینار توسط شرکتی به نام SWIFT انجام می‌گیرد که مسئولیت تراکنش‌های مالی را بر عهده دارد. این بانک سالانه میلیاردها دلار پول را جابه‌جا می‌کند. تقریباً تمام بانک‌های جهان از تکنولوژی قدیمی این شرکت استفاده نموده و مقادیر بالای پول را مدیریت می‌کنند.

در اکتبر 2017، مدیرعامل این شرکت اعلام کرد که تکنولوژیی را معرفی خواهد نمود که سرعت، امنیت و عدم فاش کردن هویت را به همراه خواهد داشت. مشخص است که آن‌ها می‌خواهند بلاک چین خود را داشته باشند. با این‌حال او اعلام کرد که ایجاد این تکنولوژی یک سال طول خواهد کشید. شرکت Ripple هم در آن زمان و در همان مکان کنفرانسی تشکیل داد و اعلام کرد که تکنولوژی آن‌ها تکنولوژی شرکت سوئیفت را شکست خواهد داد. گفته‌های آن‌ها باعث شد که صدها بانکدار از تکنولوژی آن‌ها استفاده کنند. یک درصدی که از بیت کوین می‌ترسند نباید از تکنولوژی این شرکت‌ها ترسی داشته باشند.

1. انتهای جهان تا جایی که می‌دانیم

10 دلیل شکست بیت کوین در آینده

انقلابی‌ها طرفدار پر و پا قرص بیت کوین هستند. بسیاری از آن‌ها امیدوارند که مردم به‌جای استفاده از بانک‌های سنتی از بیت کوین استفاده کنند. مایکل لوییز نویسنده مانیبال، در دره سیلیکون درباره این انقلاب‌های بیت کوین صحبت کرد. اما معتقد بود که بیت کوین ممکن است شکست بخورد، به همین دلیل از نوشتن درباره آن خودداری نمود.

اما برای اینکه انقلابی‌ها بتوانند به آنچه می‌خواهند دست پیدا کنند، باید از بانک ناامید شده و به بیت کوین روی بیاورند، در این صورت اقتصاد جهان باید از هم بپاشد. در این صورت افراد مشاغل، خانه‌ها و حتی زندگی‌شان را از دست خواهند داد. انقلابی‌های فعال که به دنبال فروپاشی اقتصادی هستند چندان قوی نیستند.

اگرچه تمام این انقلابی‌ها همانند هم نیستند، اما گفته می‌شود که برخی از آن‌ها این جنبش را ترک کرده و بین آن‌ها تفرقه ایجادشده است. برخی دیگر هم به قول‌های خود عمل نمی‌کنند. شاید فقط جوانان هستند که در دنیای اینترنت درباره تغییر جهان چیزهایی می‌نویسند. اگر گروه‌های انقلابی شکست بخورند از کجا معلوم که بیت کوین شکست نخورد؟ آیا همه‌چیز طبق معمول پیش برود آیا ممکن است جهان از هم فروبپاشد؟

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم