ترفندهای تجارت فارکس: برای تبدیل‌شدن به یک تاجر موفق باید این 20 مورد را بدانید

بسیاری از تاجران بی‌تجربه و خام در چند سال اخیر در این بازار شکست خورده‌اند. اما مسلماً شما نمی‌خواهید یکی از این افراد باشید. در اینجا بیست ترفند را به شما معرفی می‌کنیم تا از شکست پیشگیری نموده و توانایی‌هایتان در بازار تجارت دو برابر شود.

1. خود را تعریف کنید. ریسک‌پذیری خود را مشخص کنید. نیازهای خود را بشناسید.

برای موفقیت در تجارت باید بازار را خوب بشناسید. برای شناخت بازار در ابتدا باید خود را خوب بشناسید. برای شناخت خود باید آستانه ریسک‌پذیری و تخصیص سرمایه خود را مشخص کنید تا کم یا بیش‌ازحد نباشد. به این معنا که برای تجارت در فارکس باید اهداف مالی خود را مطالعه و بررسی کنید.

2. اهداف خود را برنامه‌ریزی کنید و به آن‌ها پایبند باشید.

زمانی که هدف خود را از تجارت مشخص کردید باید برای آن یک برنامه‌ریزی کاری ترتیب دهید. باید مشخص کنید که عوامل شکست و موفقیت شما چیست؟ آزمون‌وخطا و شکست تا چه زمانی قابل‌قبول می‌باشد؟ آیا می‌خواهید به استقلال مالی دست پیدا کنید یا درآمد خود را افزایش دهید؟ پیش از شروع تجارت خود و انتخاب یک روش مشخص باید این سؤالات و سؤالات مشابه را پاسخ دهید. همچنین داشتن اهداف مشخص باعث می‌شود که در صورت تشخیص مناسب نبودن تجارت آن را به‌سرعت رها کنید.

3. واسطه خود را با دقت انتخاب کنید.

اگرچه افراد تازه‌کار این مورد را نادیده می‌گیرند اما اهمیت واسطه غیرقابل‌انکار است. یک واسطه قلابی یا غیرقابل‌اعتماد می‌تواند تمام تلاش‌های شما را به باد دهد. میزان تخصص و نوع اهداف شما باید با توانایی‌های واسطه مطابقت کند. واسطه فارکس می‌خواهد شما را به چه سطحی برساند؟ آیا نرم‌افزار آموزشی با انتظارات شما را هماهنگ است؟ خدمات مشتری چقدر کارآمد است؟ حتی پیش از بررسی پیچیدگی‌های تجارت باید این عوامل را بررسی نمود.

4. نوع حساب کاربری و ضریب اهرمی را در راستای انتظارات و نیازهای خود انتخاب کنید.

در راستای توضیحات بالا باید بدانید که نوع حساب کاربری باید با سطح اطلاعات و انتظارات شما برابر باشد. شاید معرفی حساب‌های کاربری مختلف توسط واسطه در نگاه اول گیج‌کننده باشد اما به‌طورکلی میزان ضریب اهرمی کمتر بهتر است. اگر نسبت به نوع تجارت و ضریب اهرمی شرکت اطلاعات کافی دارید در آن صورت‌حساب کاربری استاندارد برایتان مناسب است. اگر کاملاً تازه‌کار هستید پس باید خوب مطالعه نموده و نیمه حساب افتتاح کنید. به‌طورکلی هرچقدر ریسک شما پایین‌تر باشد احتمال موفقیتتان بیشتر خواهد بود، بنابراین در تمام مراحل خوب دقت کنید، بخصوص مراحل اولیه.

5. از بودجه کم آغاز کرده و با سودهایتان حساب خود را افزایش دهید نا با سپرده بیشتر.

یکی از بهترین ترفندهای فارکس این است که با بودجه و ضریب اهرمی پایین شروع کرده و به‌تدریج و با سودهایتان میزان حساب را افزایش دهید. هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید حساب‌های بزرگ‌تر سود بیشتری دارند. اگر بتوانید با انتخاب‌های تجاری خود حسابتان را بزرگ‌تر کنید بهتر است. در غیر این صورت اگر حسابتان سود نمی‌دهد دلیلی وجود ندارد که پولتان را به هدر بدهید.

6. بر یک واحد پولی تمرکز نموده و با افزایش مهارت‌ها آن را گسترده‌تر کنید.

دنیای تجارت ارز، به دلیل نوع بازارها و افراد مختلف و اهداف آن‌ها، بسیار عمیق و پیچیده است. به همین دلیل به‌سختی می‌توان بر تمام واحدهای پولی تسلط داشت، پس بهتر است بر یک واحد پولی تمرکز کنید که آن را خوب می‌شناسید. بهترین ایده این است که از واحد پولی کشور خود کار را آغاز کنید. اگر این کار را دوست ندارید می‌توانید واحدهای پولی رایج را انتخاب کنید، این ایده می‌تواند هم به افراد تازه‌کار کمک کند و هم به تاجران حرفه‌ای.

7. کاری را انجام دهید که خوب با آن آشنا هستید.

شاید این مورد ساده باشد اما بسیاری از تجار با نادیده گرفتن آن شکست خورده‌اند. اگر درباره شناخت نسبت به کاری که انجام می‌دهید و توانایی دفاع از انتخاب‌های خود، مطمئن نیستید تجارت نکنید. بر اساس شایعات و شنیده‌ها کاری انجام ندهید. تنها زمانی کار خود را آغاز کنید که به جنبه‌های مثبت و منفی کار خود شناخت و اطمینان کامل داشته باشید.

8. شما هم به یکی از شکست‌خورده‌ها تبدیل نشوید.

بسیاری از تجار به دلیل ناآگاهی نسبت به قوانین یا عدم دقت کافی، ورشکست شده‌اند. هیچ‌کس نمی‌داند که کدام واحد پولی در چند ساعت، چند روز یا چند ماه آینده، رشد خواهد کرد. البته افرادی که دراین‌باره متخصص هستند حدس‌هایی می‌زنند اما هیچ‌کس به‌یقین نمی‌داند. تنها چیزی که به آن اطمینان داریم زمان حال است و درباره آینده نمی‌توان حرفی زد. با دقت کافی امکان شکستتان کمتر خواهد بود مگر اینکه خودتان به قمار کردن علاقه داشته باشید. همیشه باید برای خود خط قرمزی تعیین کنید و از آن رد نشوید.

9. احساسات خود را کنترل کنید.

در تجارت طمع، هیجان، رضایت، تنش یا ترس جایی ندارند. اما تاجران هم انسان هستند و باید با این احساسات زندگی کنند، اما باید آن‌ها را به حداقل رسانده و اجازه ندهند که این احساسات بر زندگی‌شان تأثیر بگذارد. به همین دلیل به تاجران گفته می‌شود که از مبالغ اندک آغاز کنند. با کاهش میزان ریسک، می‌توانیم با خیال راحت به اهداف بلندمدت فکر کرده و تأثیر احساسات بر تجارتمان را کاهش دهیم. برای تبدیل‌شدن به یک تاجر موفق باید یک روش منطقی پیش گرفت و تأثیر احساسات را کاهش داد.

10. یادداشت‌برداری کرده و موفقیت و شکست خود را بررسی کنید.

برای داشتن یک روش تحلیلی نیازی نیست که قیمت دقیق ارز و یا فرمول استراتژی تجارت را از بر باشید. بلکه تجارت به‌طورکلی با قرار دادن اولین پول در حساب و اولین شکست آغاز می‌شود. یک تاجر موفق باید تمام نکات تجارت خود را یادداشت نموده و نقاط ضعف و قوت اش را ثبت کند تا بداند دلایل شکست و موفقیتش چه هستند. در واقع این کار می‌تواند شما را به یک تاجر موفق در فارکس تبدیل کند.

11. تا حد امکان تجارت خود را خودکار کنید.

تا به اینجا درباره اهمیت کنترل احساسات در موفقیت شغلی صحبت کردیم. یکی از بهترین راه‌ها برای کنترل احساسات این است تجارت خودکار را انتخاب کنید. تجارت خودکار به معنای استفاده از ربات‌های فارکس یا فراهم کردن استراتژی‌های گران‌قیمت نیست. تنها کاری که باید انجام دهید این است که واکنش شما نسبت به شرایط تجاری مشابه، مشابه باشد. سعی کنید واکنش‌های شما نسبت به بازار طبق یک الگوی مطالعه شده و آزمایش‌شده، باشد.

12. به ربات‌های فارکس یا روش‌ها و محصولات عجیب‌وغریب تکیه نکنید.

امروزه محصولات تجاری عجیب‌وغریب به بازار آمده و بسیار معروف شده‌اند، متأسفانه این محصولات برای صاحبین آن‌ها پرسود بوده اما برای خریداران سود و منفعتی ندارند. درباره این لوازم و محصولات هوشیار باشید. اگر خرید آن‌ها به نفعتان باشد پس از آن‌ها حمایت کنید. اما اگر هیچ‌گونه نفعی برای شما ندارد اصلاً به سمت آن‌ها نروید.

13. برنامه‌ریزی و تحلیل تجاری شما باید ساده و قابل‌فهم باشد.

تجارت فارکس چندان پیچیده نیست و برای موفقیت در آن حتماً نباید نابغه ریاضی یا پروفسور اقتصاد باشید. به‌جای آن باید چشم‌انداز مشخصی داشته، اهداف خود را به‌درستی تعیین کرده و برای رسیدن به موفقیت مسیر مشخصی را انتخاب کنید. برای رسیدن به موفقیت باید از بررسی و تحلیل بیش‌ازحد و یا توجیح شکست دست بردارید. یک شکست در هر شرایطی بازهم شکست است.

14. برخلاف جریان بازار پیش نروید مگر اینکه توانایی مالی و صبر زیادی داشته باشید تا بتوانید به برنامه‌ریزی بلندمدت خود پایبند بمانید.

به‌طورکلی یک تاجر تازه‌کار در فارکس هرگز نباید برخلاف جریان بازار پیش برود، یا ریسک‌های خیلی بزرگ انجام دهید. در جهت بازار پیش بروید تا ذهن آسوده‌ای داشته باشید. برای موفقیت تجاری با ترس و استرس‌های خود مقابله کنید.

15. بدانید که مبنای فارکس بر احتمالات است.

فارکس در بررسی ریسک و احتمالات خلاصه می‌شود. هیچ روش مشخصی وجود ندارد که همیشه به موفقیت ختم شود. برای موفقیت باید خود را در وضعیتی قرار دهیم که شکست‌ها به ما ضرری نرسانند و سودها چند برابر شوند. برای رسیدن به چنین وضعیتی باید احتمال ریسک را با درک احتمالات و مدیریت ریسک همگام سازید.

16. صبور و فروتن باشید. علیه بازار نجنگید.

شکست‌های خود را شناخته و درصورتی‌که نمی‌توانید به‌کلی از آن‌ها اجتناب کنید حداقل آن‌ها را مدیریت کنید. مهم‌تر هر چیزی این است که خیال‌بافی نکنید. زیرا خیال‌بافی بی‌مورد می‌تواند تجارتتان را نابود کند.

17. تجارب خود را به اشتراک بگذارید. نظریات خود را دنبال کنید.

بااینکه مشورت در تجارت مهم است اما این خودتان هستید که باید همیشه تصمیم‌گیری کنید. نظریات دیگران را در نظر بگیرید اما تصمیمات به عهده خودتان باشد. زیرا این سرمایه خودتان است.

18. منابع مدیریت مالی را مطالعه کنید.

پس از رسیدن به سود باید از آن‌ها محافظت کنید. مدیریت مالی به معنای به حداقل رساندن شکست و به حداکثر رساندن سود است. برای اینکه سودهای خود را به حداکثر برسانید، باید منابع مدیریت مالی را در مرکز تجارت خود قرار دهید.

19. نیازهای بازار و عوامل مؤثر در موفقیت را به‌خوبی بررسی کنید.

قرار دادن این مورد در انتهای لیست تجار باتجربه را چندان متعجب نمی‌کند. بررسی نادرست به‌ندرت می‌تواند یک حساب را کاملاً نابود کند. شغلی که از پایه خوب شروع نشود دیگر انتخاب نرم‌افزار اشتباه یا داشتن اطلاعات تکنیکی، نمی‌تواند بر آن تأثیری داشته باشد. معمولاً برای تازه‌کارها، مدیریت مالی و کنترل احساسات، از تحلیل اولیه مهم‌تر است، بنابراین درحالی‌که آن‌ها را کنترل کرده و در نظر بگیرند و سپس تحلیل درستی هم داشته باشند، می‌توانند در بازار موفق باشند. تحلیل مهم است اما پس‌ازاینکه روش درستی انتخاب نموده و عوامل ریسک زا را کنترل کردید.

20. تسلیم نشوید.

درنهایت تنها تا حدی ریسک کنید که از عهده از دست دادن آن بربیایید، همچنین صبور و مصمم باشید. هیچ‌کس نمی‌تواند یک‌شبه به موفقیت برسد، بنابراین باید تا زمان کسب مهارت و تجربه صبر کنید و تسلیم نشوید. تا جایی که از یادگیری دست نکشید و میزان ریسک و شکست‌های شما آینده‌تان را تحت تأثیر قرار ندهد، فرایند یادگیری و تجربه برایتان ضرری نخواهد داشت.

 

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم