10 حقیقت ترسناک درباره هوش مصنوعی

با پیشرفت‌های انجام‌گرفته در زمینه روبات‌ها، خودروهای بدون راننده، لوازم‌خانگی هوشمند و غیره، به چهارمین انقلاب صنعتی وارد شده‌ایم. هوش مصنوعی در حال حاضر مهم‌ترین یافته بشر است زیرا کامپیوترهای اتوماتیک می‌توانند از هوش بشر پیشی بگیرند. اما با وجود مزیت‌های این تکنولوژی باید بدانیم که چه چیزی در انتظارمان است. بنابراین در اینجا 10 حقیقت خطرناک درباره هوش مصنوعی را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

10. خودروی بدون راننده شما ممکن است برای کشتنتان برنامه‌ریزی‌شده باشد

10 حقیقت ترسناک درباره هوش مصنوعی

فرض کنید در یک جاده در حال حرکت هستید، چندین کودک در مقابلتان ظاهر می‌شوند، ترمز را فشار می‌دهید اما کار نمی‌کند. در این شرایط دو گزینه پیش رویتان است: اینکه با کودکان برخورد نموده و زندگی خود را نجات دهید، یا اینکه به دیوار کناری برخورد نموده، جان کودکان را نجات داده و جان خود را به خطر بیندازید. کدام یک را انتخاب خواهید نمود. بیشتر افراد معتقدند که راه دوم را انتخاب نموده و خودشان را از بین می‌برند.

حالا فرض کنید خودروی شما بدون راننده است و شما هم مسافر آن هستید. هنوز هم ترجیح می‌دهید خودرو با دیوار برخورد کند؟ بیشتر افرادی که راه دوم را انتخاب کرده بودند در شرایطی که خودرویشان بدون راننده باشد و خودشان مسافر، راه اول را ترجیح می‌دهند. در حقیقت اگر بدانند این خودرو ممکن است جان خودشان را به خطر بیندازد اصلاً آن را خریداری نمی‌کنند. این مسئله این سؤال را در ذهنمان ایجاد می‌کند: این خودروها ممکن است چه‌کاری انجام دهند؟

آن‌ها کاری را انجام می‌دهند که برایش برنامه‌ریزی‌شده‌اند. سازندگان این خودروها، مانند اپل، فورد، مرسدس بنز، چندان صحبت نمی‌کنند. رئیس پیشین مرسدس بنز گفته بود که این خودروی آن‌ها به هر قیمتی از سرنشین مراقبت می‌کند. اما سپس اعلام کردند که خودروی آن‌ها به‌صورتی طراحی شده که هرگز چنین مشکلی رخ ندهد. درحالی‌که همه ما می‌دانیم ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد.

شرکت گوگل سپس عنوان کرد که خودروی آن‌ها از برخورد به عابر پیاده و هر چیز محرک جلوگیری می‌کند. به این معنا که خودرو با دیوار برخورد نموده و سرنشین را از بین می‌برد. سپس گوگل اعلام نمود که در این شرایط خودرو با خودروهای کوچک‌تر برخورد می‌کند. در حقیقت خودروهای بدون سرنشین گوگل به خودروهای کوچک‌تر نزدیک‌تر خواهند بود و از خودروهای بزرگ‌تر فاصله می‌گیرد.

9. ربات‌ها هم همانند انسان حق‌وحقوق خود را خواهند خواست

10 حقیقت ترسناک درباره هوش مصنوعی

با پیشرفت‌های موجود در زمینه هوش مصنوعی احتمالاً ربات‌ها به ماهیت خود پی برده و همانند انسان به فکر حق‌وحقوق خود باشند. به این معنا که به خانه، سلامت، حق رأی، شرکت در ارتش و حقوق شهروندی نیازمند می‌شوند. در عوض دولت هم از آن‌ها مالیات دریافت خواهد کرد.

این نتایج بر اساس تحقیقات بی‌بی‌سی در بریتانیا در سال 2006 به دست آمد. آن‌ها بر پیشرفت‌های تکنولوژی در 50 سال آینده مطالعه می‌کردند. آیا به این معناست که در 40 سال آینده باید شاهد حقوق شهروندی ربات‌ها باشیم؟

8. ربات‌های قاتل اتوماتیک در حال استفاده هستند

10 حقیقت ترسناک درباره هوش مصنوعی

زمانی که درباره ربات‌های قاتل اتوماتیک صحبت می‌کنیم، منظورمان ربات‌هایی است که بدون دخالت انسان قتل انجام می‌دهند. پهپادها شامل این مسئله نمی‌شوند زیرا آن‌ها توسط انسان کنترل خواهند شد. SGR-A1 یک ربات قاتل اتوماتیک است که یک سلاح مخصوص دارد و توسط Samsung Techwin و دانشگاه کره طراحی شده است. این ربات یک دوربین بزرگ کنترل‌گر داشته و با تفنگ ماشینی قوی‌اش هدف را مشخص نموده و آن را از بین می‌برد.

این ربات در حال حاضر در اسرائیل و کره جنوبی، که در منطقه غیرنظامی کره با کره شمالی از سلاح‌های مختلفی استفاده می‌کند، به کار می‌رود. کره جنوبی هرگونه فعال‌سازی این دستگاه، که باعث می‌شود هرکس را که می‌خواهد به قتل برساند را انکار می‌کند. به‌جای آن این ربات در حالت نیمه فعال قرار دارد که باید با تأیید و اجازه انسان هدف را مشخص نموده و آن را به قتل برساند.

در سال 2011 ایران یک هواپیمای بدون سرنشین کشیک از ایالات‌متحده آمریکا را به‌صورت سالم دستگیر کرد. به این معنا که به‌سوی این هواپیما شلیک نشد. ایران مدعی است پس‌ازاینکه سیگنال GPS آن را دست‌کاری نمود باعث شد که این هواپیما فرود بیاید. برخی از متخصصین آمریکایی صحت این عده را تأیید نمی‌کنند و درصورتی‌که شلیک هم نشده بود پس چه اتفاقی رخ داده است؟

7. ربات‌های جنگی هک شده

10 حقیقت ترسناک درباره هوش مصنوعی

ایران درست گفته بود. هواپیمای بدون سرنشین، GPS و ربات‌ها بر پایه کامپیوتر هستند و همان‌طور که می‌دانیم کامپیوتر هک می‌شود. ربات‌های جنگی هم اگر وارد میدان جنگ شوند از این قاعده مستثنا نیستند. بنابراین احتمال اینکه دشمن ربات جنگی را هک کرده و آن را به سود خود استفاده کند وجود دارد.

ازآنجایی‌که ربات‌های قاتل هنوز به‌صورت وسیع استفاده نشده‌اند هنوز امکان هک شدن آن را بررسی نکرده‌ایم. تصور کنید یک لشکر ربات در میدان جنگ هک شوند و به سمت رئیس خود حمله ور شوند. یا اینکه کره شمالی ربات‌های کره جنوبی را هک نموده و آن‌ها را علیه این کشور مورداستفاده قرار دهد.

6. روسیه با کمک ربات‌ها در توییتر تبلیغات می‌کند

10 حقیقت ترسناک درباره هوش مصنوعی

ربات‌ها بر توییتر غلبه می‌کنند. تحقیقات انجام‌شده توسط دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و ایندیانا نشان می‌دهد که حدود 15 درصد (48 میلیون) حساب توییتری توسط ربات‌ها کنترل می‌شوند. درحالی‌که توییتر اصرار دارد که این میزان 8.5 درصد است. باید بدانید که تمام این ربات‌ها مضر نیستند. در حقیقت برخی مفید هستند. برای مثال برخی از این ربات‌ها درباره وقایع طبیعی به مردم هشدار می‌دهند. اما برخی برای تبلیغات و کارهای سیاسی استفاده می‌شوند، بخصوص توسط روسیه.

در انتخابات سال 2016 در آمریکا، روسیه با کمک ربات‌ها مردم را به رأی دادن برای ترامپ تشویق نمود. اخبار دیگر نشان می‌دهد که روسیه در طی رفراندوم برکسیت 2016، به کمک این ربات‌ها مردم بریتانیا را تشویق نمود تا به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رأی بدهند.

در روزهای پیش از رفراندوم، بیش از 150000 ربات روسی که درباره جنگ در اوکراین و پیوست کریمه به روسیه توییت می‌کردند، به‌طور ناگهانی توییت هایی قرار می‌دادند که بریتانیا را به خروج از اتحادیه اروپا تشویق می‌کرد. این ربات‌ها در دو روز پیش از رفراندوم حدود 45000 توییت برکسیت قرار دادند، درحالی‌که پس از رفراندوم این توییت ها به صفر رسیدند.

بدتر اینکه این ربات‌های روسی برای سرکوب خبرنگارانی که علیه ربات‌های روسی فعالیت می‌کنند، نیز توییت می‌گذارند. یک‌بار پس‌ازاینکه یکی از نویسندگان دراین‌باره مقاله‌ای نوشت، روسیه حساب کاربری آن نویسنده را پیدا کرد و ربات‌هایش را به سراغ او فرستاد تا اینکه توییتر تصور کرد آن حساب کاربری یک ربات است و آن را مسدود نمود.

بدتر اینکه روسیه سیستم ربات‌های خود را پیشرفته کرده است. در حال حاضر، به‌جای استفاده از ربات از سایبورگ ها استفاده می‌کند – حساب‌هایی که توسط انسان و ربات کنترل می‌شوند. به‌این‌ترتیب توییتر به‌سختی می‌تواند این حساب‌ها را تشخیص داده و مسدود کند.

5. ربات‌ها شغل‌های ما را خواهند گرفت

10 حقیقت ترسناک درباره هوش مصنوعی

شکی نیست که یک روز ربات‌ها جای ما را می‌گیرند. اما چیزی که مشخص نیست این است که این اتفاق چه زمانی و تا چه میزان، رخ خواهد داد. بر اساس گفته‌های مشاور PricewaterhouseCoopers، ربات‌ها تا سال 2030، 21 درصد از مشاغل ژاپن، 30 درصد از مشاغل بریتانیا، 35 درصد از مشاغل آلمان و 38 درصد از مشاغل آمریکا را تصاحب می‌کنند. تا قرن دیگر آن‌ها بیش از نیمی از مشاغل انسان را تصاحب کرده‌اند.

بخش اصلی که از این مسئله آسیب می‌بیند حمل‌ونقل و انبار است، زیرا 56 درصد نیروی کار آن را ربات‌ها تشکیل خواهند داد. در قسمت تولید و خرده‌فروشی هم 46 و 44 درصد نیروی کار را ربات‌ها تشکیل می‌دهند.

گفته می‌شود که تا سال 2027 ربات‌ها کامیون را رانده و تا سال 2031 فروشگاه‌های خرده‌فروشی را اداره خواهند کرد. تا سال 2049 کتاب نوشته و تا سال 2053 عمل جراحی انجام می‌دهند. تنها مشاغل محدودی از عهده آن‌ها برنمی‌آید. احتمالاً یکی از آن‌ها مشاغل مذهبی است، نه اینکه از عهده آن برنمی‌آیند، به این دلیل که مردم قبول نمی‌کنند به سخنان یک ربات گوش دهند.

4. ربات‌ها یاد می‌گیرند که دیگران را فریب دهند

10 حقیقت ترسناک درباره هوش مصنوعی

ربات‌ها هم یاد می‌گیرند همانند انسان فریب‌کار باشند. محققان یک موسسه تحقیقاتی در جورجیای آتلانتا طی یک آزمایش الگوریتمی طراحی نموده‌اند که به ربات‌ها اجازه می‌دهد تا برای فریب دادن انسان یا ربات‌های دیگر تصمیم بگیرند. اگر ربات بخواهد دیگران را فریب دهد این الگوریتم به او کمک می‌کند که درباره چگونگی فریب دادن تصمیم گرفته و ربات یا افراد فریب‌خورده هم متوجه حقیقت نشوند.

در این آزمایشات منابع مختلف در اختیار یک ربات قرار گرفت که به‌طور مکرر آن‌ها را بررسی می‌کرد اما در صورت تشخیص وجود ربات‌های دیگر در اطراف موقعیت‌های نادرست را انتخاب می‌کرد. این آزمایشات توسط نیروی دریایی انجام گرفت، بنابراین در این صورت اهداف نظامی دارد. این ربات‌ها درصورت کنترل شدن توسط دشمن مسیر گشت زنی خود را تغییر می‌دهند.

در آزمایش دیگری که در سوئیس انجام گرفت محققان 1000 ربات ایجاد نموده و آن‌ها را به ده گروه تقسیم کردند. آن‌ها باید در این آزمایش به دنبال منابع خوب گشته و از منابع بد دوری می‌کردند. هر ربات نور آبی رنگی داشت که در صورت یافتن منابع درست ربات‌های دیگر را مطلع می‌کرد. 200 ربات برتر این آزمایش انتخاب شده و الگوریتم آن‌ها برای ایجاد نسل جدیدی از ربات‌ها مورداستفاده قرار می‌گرفت.

ربات‌ها در یافتن منابع بهتر تقویت شدند. اما این کار باعث ازدحام می‌شد زیرا ربات‌های دیگر به سمت او هجوم آورده و ربات اصلی به کنار رانده می‌شد. 500 نسل بعدی ربات‌ها در زمان یافتن منابع چراغ خود را روشن نمی‌کردند زیرا توجه ربات‌های دیگر جلب نشده و ازدحام ایجاد نمی‌شد. در همین زمان ربات‌های دیگر هم برای یافتن ربات فریب‌کار مکان‌هایی را که ربات‌های دیگر جستجو کرده بودند را بازبینی می‌کردند، این کار دقیقاً خلاف برنامه‌ریزی‌شان بود.

3. بازار هوش مصنوعی انحصاری خواهد شد

10 حقیقت ترسناک درباره هوش مصنوعی

بازار هوش مصنوعی انحصاری خواهد شد. شرکت‌های بزرگ مشغول خرید استارت آپ های هوش مصنوعی، با قیمت‌های سرسام‌آور، هستند. اگر به همین صورت ادامه پیدا کند این تکنولوژی توسط تعداد محدودی از شرکت‌ها کنترل خواهد شد. طبق گزارشات اکتبر 2016، شرکت‌هایی مانند اپل، فیس بوک، اینتل، توییتر، سامسونگ و گوگل، در طی پنج سال بیش از 140 تجارت هوش مصنوعی را خریداری کرده بودند.

در سه‌ماهه اول سال 2017، شرکت‌های بزرگ تکنولوژی 34 استارت آپ خریداری نمودند. بدتر اینکه آن‌ها برای به‌کارگیری دانشمندان بزرگ این زمینه مبالغ بالایی پرداخت می‌کنند. اگر این موضوع کنترل نشود به سرنوشت بدی دچار می‌شویم.

2. هوش مصنوعی در منطق و تفکر از انسان پیشی می‌گیرد

10 حقیقت ترسناک درباره هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در دو گروه تقسیم می‌شود: هوش مصنوعی قوی و ضعیف. هوش مصنوعی موجود از نوع ضعیف است. این هوش مصنوعی شامل سیستم‌های کامپیوتری است که از سال 1987 شطرنج‌بازان بزرگ را شکست داده است. تفاوت میان هوش مصنوعی قوی و ضعیف در توانایی آن‌ها برای رفتار و تفکر همانند انسان، خلاصه می‌شود.

هوش مصنوعی ضعیف کاری را انجام می‌دهد که برای انجام آن برنامه‌ریزی‌شده است، هرچقدر هم که آن کار سخت باشد. از سوی دیگر، هوش مصنوعی قوی همانند انسان آگاهی و منطق دارد و به برنامه‌ریزی از پیش تعیین‌شده محدود نمی‌شود، بلکه بدون دخالت انسان می‌داند که باید چه‌کار کند. در حال حاضر هوش مصنوعی قوی وجود ندارد اما دانشمندان مدعی هستند که تا ده سال آینده در دسترسمان خواهند بود.

1. هوش مصنوعی می‌تواند ما را نابود کند

10 حقیقت ترسناک درباره هوش مصنوعی

بسیاری معتقدند که در نبرد با این موجودات نسل انسان نابود خواهد شد، همان‌طور که در سری فیلم‌های ترمیناتور می‌بینیم. اخطارهایی درباره نابودی بشر توسط ربات‌ها توسط دانشمندان و نظریه‌پردازان معمولی ارائه نشده بلکه بزرگانی مانند استیون هاوکینگ، آلون ماسک و بیل گیتس آن را عنوان کرده‌اند.

بیل گیتس معتقد است که هوش مصنوعی آن‌قدر هوشمند می‌شود که دیگر زیر سلطه انسان باقی نمی‌ماند. استیون هاوکینگ هم همین اعتقاد را دارد. او معتقد است ربات‌ها آن‌قدر قوی می‌شوند که ما را نابود خواهند کرد. مشکل ما با هوش مصنوعی از زمانی آغاز می‌شود که اهدافمان از هم مجزا شود.

آلون ماسک تکنولوژی هوش مصنوعی را با ایجاد اهریمن یکی می‌داند و آن را بزرگ‌ترین تهدید بشریت می‌خواند. او معتقد است که برای پیشگیری از این اتفاق دولت‌ها باید بر این تکنولوژی نظارت داشته باشند، پیش از اینکه شرکت‌های خصوصی کار احمقانه‌ای انجام دهند.

 

                               

دیدگاه‌ها (3)

بستن فرم

  1. امیر

    اسفند 15, 1398

    نه خیر هم اینجوری نیست اولا ربات ها جای انسان هارا توی شرکت ها میگیرند و این خوبه مثل یک انسان در طول روز چقد می تونه کار کنه ۳ ساعت ۵ساعت ……
    نه ربات ها اجازه ی کشتن انسان هارا نخواهند داشت(هنوز رباتی که بتونه درست عمل کنه نیامده)
    بعدم خب معلومه که فهم ربات ها از ما بیشتر انها نه محدود شدن نه کسی محدودشون میکنه بعدم انها هرچه الکتریسیته مصرف کننده سیر نمی شوند اما ما با دوتا کف گیر غذا انچنان
    سیر میشویم که تا یک روز لب به غذا نمی زنیم

    پاسخ

  2. وحید

    فروردین 19, 1398

    هر علمی
    فرقی نمی کند چه هوش مصنوعی باشد چه نباشد…
    اگر به درستی استفاده نشود بسیار خطرناک هست.
    در کل مقاله بسیار دروغین و تخیلی بود.

    پاسخ

    • اردلان در پاسخ به وحید

      مرداد 4, 1398

      خیر تخیلی نیست.هوش مصنوعی خیلی علم متفاوتیه باهیچ علمی قابل مقایسه نیست.واقعا خطرناکه

      پاسخ