بهترین فیلم های علمی تخیلی در قرن 21 (تا به اینجا)

در هزاره جدید ساخت فیلم‌های علمی تخیلی با واکنش بسیار زیادی روبه‌رو است، زیرا رؤیاهای ما را به حقیقت تبدیل نموده و باعث بروز نوآوری‌های جدید خواهند شد. زیرا فیلم‌های علمی تخیلی تأثیر مثبت ویژه‌ای دارند و درعین‌حال که حق امتیاز خود را حفظ می‌کنند، مفاهیم جدید را به تماشاگران معرفی می‌نمایند. در این لیست که فیلم‌های برتر قرن 21 به نمایش گذاشته می‌شود، شاهد فیلم‌هایی با مفاهیم هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، نقد برنده و غیره هستیم.

دقت داشته باشید که در این 19 سال اخیر از قرن 21 فیلم‌های موفق بسیاری در قسمت علمی تخیلی ساخته شده شدند، به همین دلیل در اینجا تنها به فیلم‌های برتر در این زمینه اشاره می‌کنیم، پس ما با همراه باشید.

از شما دعوت می‌کنیم که لیست بدترین و بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2019 را نیز مطالعه نمایید.


33. نابودی – 2018 – Annihilation

“نابودی”، فیلمی علمی تخیلی به کارگردانی “الکس گارلند” (Alex Garland) است که داستان آن درباره ی زیست شناسی است که به دنبال پیدا کردن همسرش در یک فاجعه ی زیست محیطی، اتفاقات غیر منتظره ای را تجربه می کند. در یان فیلم شاهد بازی متفاوتی از نتالی پورتمن هستیم که نقش یک زیست شناس آسیب دیده و سردرگم را به خوبی ایفا می کند. داستان فیلم “نابودی”، داستان گذر از دنیای طبیعی و تجربه ی یک دنیای ماواریی است. تسا تامپسون و جنیفر جیسن لی از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

همچنین بخوانید: ۱۰ فیلم جذاب و دیدنی که داستان زندگی بازیگران فیلم را نشان می دهند


32. پرومته – Prometheus – 2012

فیلمی علمی-تخیلی به کارگردانی ریدلی اسکات که به‌نوعی قصهٔ اولیه یا ماقبل سری فیلم‌های بیگانه تلقی می‌شود اما داستانی کاملاً مستقل دارد. فیلم بیگانه (1977) از اسکات یک شاهکار کلاسیک محسوب می‌شود، به همین دلیل ممکن است اصلاً به دیدن فیلم پرومته علاقه‌ای نداشته باشید و تصور کنید که ذهنیتتان را کاملاً تغییر می‌دهد.

بنابراین بهتر است این فیلم را تماشا کنید، اما بهتر است به لحظه‌لحظه آن توجه نموده و حتی در صورت لزوم نت‌برداری کنید، زیرا امکان نداشت که سری فیلم‌های بیگانه از این بهتر باشد.

همچنین بخوانید: برترین فیلم‌های علمی تخیلی سال 2018 (تا به امروز) + تصاویر


31. تلقین – Inception – 2010

شاید تصور کنید چرا این فیلم روان‌شناسانه را در لیست فیلم‌های علمی تخیلی گنجانده‌ایم، اما باید به این نکته توجه کنید که در این فیلم مرز واقعیت و رؤیا درهم‌آمیخته شده و هر چیزی در رؤیا امکان‌پذیر است، بنابراین وقایع تخیلی در آن روی می‌دهد. موسیقی متن هانس زیمر نیز در تأثیر این فیلم بی‌بهره نیست.

یک سارق حرفه‌ای که لئوناردو دی کاپریو نقش آن را ایفا می‌کند وارد ذهن افراد شده و رازهای ناخودآگاه آن‌ها را سرقت می‌کند. اما او وادار می‌شود از این استعداد در کارهای خلاف استفاده کند و این کار به قیمت تحت تأثیر گرفتن زندگی شخصی‌اش تمام می‌شود. اما زمانی که می‌تواند یک ایده را در ذهن یک فرد بگنجاند فرصتی نصیب اش خواهد شد.

نولان در ساخت این فیلم موفق و داستان تحسین‌برانگیز از بازیگران برتر استفاده کرده، رضایت تماشاچیان را جلب نموده، صحنه‌های اکشن به‌یادماندنی ایجاد کرده است. بسیاری از مردم از این فیلم استقبال نموده و این فیلم در گیشه فروش موفقی داشت. این فیلم را می‌توان یکی از بهترین آثار نولان دانست.

همچنین بخوانید: 14 فیلم برتر علمی تخیلی تاریخ سینما


30. مریخی – 2015 – The Martian

فضانوردی به نام «مارک واتنی» (با بازی مت دیمون) در کره ی مریخ سرگردان و گرفتار می‌شود. او باید تمام قابلیت‌های خود را به‌کار بگیرد تا به مرکز کنترل پرواز در کره ی زمین وضعیت خود را اطلاع داده و تقاضای کمک بکند. درحالیکه برای بقای خود در مریخ و زنده ماندش درگیر مشکلات است، ناگهان دچار حادثه می‌شود. “مت دیمون” برای بازی در این فیلم، جایزه ی گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرد.

همچنین بخوانید:  ۸ فیلم جذاب و دیدنی که شما را مشتاق سفر به فضا می کند


29. منطقه 9 – District 9 – 2009

یک فیلم موفق محصول آفریقای جنوبی و کانادا از نیل بلومکمپ که از آپارتاید الهام گرفته و داستان بیگانه‌هایی را نشان می‌دهد که از سیاره خود اخراج شده‌اند. موجودات زمینی این بیگانگان را در منطقه مشخصی به نام منطقه 9 ساکن کرده‌اند، البته نه بخاطر صلاح آن‌ها بلکه به خاطر تکنولوژی پیشرفته‌ای که با خود به سیاره زمین آورده‌اند. یکی از کارکنان سازمان چندملیتی متحد به نام ویکوس فان در مِروه (شارلتو کاپلی) به ویروسی آلوده می‌شود که DNA او را با تغییر ماهیت روبه‌رو می‌کند.

نویسندگان داستان این فیلم نیل بلومکمپ و تری تاچل هستند، کارگردان این فیلم آن را به روش مستند تهیه نموده و همچنین در بسیاری از صحنه‌ها از دوربین‌های دستی استفاده شده است. همچنین بلومکمپ از لنزهای مخصوص DP و لنزهای نچرال و رئال CG استفاده می‌کند. این عوامل این فیلم را بیشتر به یک مستند تاریخی تبدیل می‌کند تا یک فیلم تخیلی و به همین دلیل یک فیلم موفق محسوب می‌شود.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های ترسناک قرن 21 به همراه تریلر و خلاصه داستان


28. سری بازی های گرسنگی – 2015 تا 2012 – The Hunger Games

“کتنیس اوردین” در بازی های گرسنگی، یک رقابت تلویزیونی که در آن دو نوجوان از دوازده منطقه پانم که برای مسابقه مرگ آماده می شوند، داوطلبانه جای خواهرش را می گیرد. این فیلم معروف جنیفر لارنس درباره مبارزه برای بقاست که شما را میخکوب می کند. این فیلم اقتباسی از رمانی به همین نام یک نقد اجتماعی است که بر جامعه فعلی ما و خودخواهی مردم انتقادی وارد می کند.

همچنین بخوانید: معرفی ۱۲ فیلم جذاب و دیدنی شبیه “بازی های گرسنگی” (Hunger Games)


27. آفتاب – Sunshine – 2007

یک فیلم علمی تخیلی تأثیرگذار به کارگردانی دنی بویل و نویسندگی الکس گارلند که فاجعه حیات انسان و آخرین امید او در سال 2057 را نشان می‌دهد و می‌توان این فیلم را تاثیرگرفته از فیلم‌های کوبریک و تارکفسکی دانست. خورشید در حال نابودی است و یک عصر یخبندان دیگر در انتظار بشریت است و دراین‌بین یک کشتی که حاوی هشت خدمه است در تلاش هستند تا نسل بشر را حفظ کنند.

نقاط قوت این فیلم عبارت‌اند از جلوه‌های بصری مهیج، امتیاز بالا از جان مورفی و نشان دادن نکات بسیار مهم. اگرچه شیوه روایی این فیلم کمی پرسش‌برانگیز است و در پایان فیلم بسیاری از سؤالات بیننده را بدون پاسخ رها می‌کند، اما تأثیر این فیلم و هیجانی که در بیننده ایجاد می‌کند، شگفت‌انگیز است.

همچنین بخوانید: 25 فیلم برتر عاشقانه در قرن 21


26. لوپر – Looper – 2012

ریان جانسون با ساختن این تریلر جنایی درباره سفر در زمان اولین فیلم علمی تخیلی خود را تولید نمود. در این فیلم بازیگرانی همچون بروس ویلیس، جوزف گوردون-لویت، امیلی بلانت، پایپر پرابو و جف دانیلز ایفای نقش می‌کنند. در سال 2044 یک گروه تبه‌کار برای افرادی که از سال 2074 به گذشته سفر کرده‌اند کار می‌کنند، اگرچه در سال 2044 سفر در زمان قانونی نبود اما آن‌ها به‌طور مخفیانه فعالیت می‌کردند. جو (Gordon-Levitt) با نسخه مسن‌تر خود آشنا شده و اتفاقات مهم فیلم از آنجا روی می‌دهد.

این فیلم زیبا و مهیج با معرفی پیچیدگی‌های جدید چشم‌انداز جدیدی به روی فیلم‌های مسافرت در زمان گشود، و درکنار این پیچیدگی‌ها پایان دل‌چسب و رضایت بخشی نیز داشت. لوپر را می‌توان یک فیلم علمی تخیلی قدیمی با طراحی مدرن دانست.

همچنین بخوانید: 30 فیلم برتر آسیایی در قرن 21


25. دنیای ژوراسیک – Jurassic World – ۲۰۱۵

دنیای ژوراسیک یک پارک تفریحی است که ۲۲ سال پیش و پس از ویرانی پارک ژوراسیک اولیه ساخته شد. دانشمندان آن پس از سال ها تحقیق و با دستکاری ژنتیکی یک دایناسور ترکیبی ساختند. هنگامی که این مخلوق فرار کرده و عده ای را به کشتن می دهد، اوون باید این مشکل را حل کند. یک فیلم علمی تخیلی زیبا با جلوه های دیدنی که به علاوه یک داستان جذاب از بازی زیبای کریس پرت بهره می برد.

همچنین بخوانید: ۱۲ فیلم جذاب و دیدنی درباره کوهنوردی که می توانید در تعطیلات تماشا کنید


24. یک پوینده تاریک – A Scanner Darkly – 2006

یک فیلم علمی–تخیلی مهیج آمریکایی به نویسندگی و کارگردانی ریچارد لینکلیتر که بر اساس رمانی به همین نام نوشته فیلیپ کی. دیک ساخته شده است. بازیگرانی نظیر کیانو ریوز، رابرت داونی جونیور، وودی هارلسون و وینونا رایدر در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. داستان این فیلم کاملاً مجذوب‌کننده است بااین‌حال پیچیدگی این فیلم باعث می‌شود که برخی از تماشاگران آن را به‌سختی دنبال نمایند.

رابرت ارکتور (ریوز) به همراه دوست‌دخترش دونا هاتورن، یک مأمور مخفی است که با مواد مخدر و شناسایی آن‌ها سروکار دارد که در این راه زندگی دوستانش را نیز به خطر می‌اندازد. او با ماده مخدر جدیدی آشنا شده و می‌خواهد این ماده مخدر به نام دی را به شهر وارد کند. این ماده مخدر بسیار قوی و اعتیادآور می‌تواند بر نیمکره‌های چپ و راست مغز تأثیر گذاشته و کاری کند تا فرد نتواند مرز رؤیا و واقعیت را تشخیص دهد. آیا رابرت می‌خواهد خودش مصرف‌کننده این ماده باشد یا آن را در اختیار دیگران نیز قرار دهد؟

فعالیت مخفیانه رابرت که باعث می‌شود در حین فعالیت ناشناخته باقی بماند صحنه‌های جالب و مهیجی ایجاد می‌کند. در این فیلم غمناک و تأثیرگذار، همه شخصیت‌ها، چه خوب و بد، تنبیه می‌شوند. این فیلم هم همانند رمان اصلی یک اثر کلاسیک محسوب می‌شود.

همچنین بخوانید: 25 فیلم برتر درباره نقش پدر در قرن 21


23. برف‌شکن – Snowpiercer – 2013

فیلمی علمی-تخیلی اکشن، به کارگردانی بونگ جون-هو که بر اساس یک رمان گرافیک فرانسوی با همین عنوان و به نویسندگی ژاک لاب، ساخته شده است. به دلیل تسریع گرمای جهانی کره زمین نظام آب و هوایی برهم خورد و عصر یخبندانی ایجاد شده که حیات کره زمین را مملو از برف و یخ نموده است. در پی رخداد عصر نوین یخبندان در زمین، یک قطار برف‌شکن آخرین بازمانده‌های بشر را در خود جای داده است.

نماهای اکشن بونگ، خلاقیت او و انتقادهای زیرکانه او، که در نمای قرار دادن طبقات پایین جامعه در یک قسمت مشخص از قطار نشان داده می‌شود، از جمله نقاط قوت این فیلم هست. این فیلم زیبا را می‌توان یک فیلم علمی تخیلی موفق با صحنه‌های مهیج و اکشن دانست.

همچنین بخوانید: 50 فیلم برتر اکشن در قرن 21


22. تقدیر – Predestination – 2014

یک فیلم در سبک علمی–تخیلی و مهیج به کارگردانی برادران اسپیریگ است که فیلم‌نامه فیلم بر اساس داستان کوتاه “همه شما زامبی‌ها” اثر رابرت آنسون هاین‌لاین نوشته شده است و به یکی از برترین و جذاب‌ترین فیلم‌های هزاره جدید تبدیل شده است. ای‌تان هاوک در آخرین مأموریت مسافرت در زمان باید مانع یک حمله تروریستی شود که جان هزاران نفر را به خطر می‌اندازد.

سارا اسنوک با اجرای چندلایه و تأثیرگذارش لایق تحسین و تشویق است و به همین دلیل جایزه آکادمیک استرالیا را از آن خود نمود. در حقیقت نقش‌آفرینی موفق او در فروش این فیلم تأثیر بسزایی داشت.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های ترسناک سال 2018


21. بازیکن شماره یک آماده – 2018- Ready Player One

یک فیلم اقتباسی از کتابی به همین نام نوشته ارنست کلاین درباره نوجوانی که برای دستیابی به یک نرم افزار در یک رقابت وارد می شود. در این زمان انسان به حقیقت پشت کرده و در این فکر است که در دنیای مجازی چگونه به نظر میرسد. تا سال ۲۰۴۵ این تغییر کامل شده و انسان ها به نرم افزاری به نام اوسیس وابسته اند که آن ها را به دنیای مجازی متصل می کند. وید واتس یک کاربر بازی است که کشف می کند یک بازی معمولی در حقیقت به بازی فراتری متصل است که نتایج سنگینی دارد.


20. لبه فردا – Edge of Tomorrow – 2014

در این فیلم از داگ لیمان که اقتباسی از رمان ژاپنی فقط باید بکشی از هیروشی ساکورازاکا هست، ویلیام کیج (تام کروز) یک افسر جنگی بی‌تجربه است که در میدان جنگ با بیگانگان مبارزه می‌کند. اگرچه او در میدان جنگ کشته می‌شود، اما خود را گرفتار یک حلقه زمانی می‌بیند که با هر بار کشته شدن او را به روز قبل از جنگ بازمی‌گرداند.

کیج به همراه ریتا ورتاکسی (بلانت)، یک جنگجو نیرو ویژه گروهی تشکیل می‌دهد تا راهی برای شکست دادن موجودات فرازمینی بیابند و آن‌ها را به زانو دربیاورند. این فیلم مهیج می‌تواند برای افرادی که به بازی‌های کامپیوتری علاقه دارند و طرفداران فیلم‌های علمی تخیلی یک شاهکار باشد و انتظاراتشان را برآورده کند. با فروختن حق امتیاز این فیلم احتمالاً باید شاهد دنباله آن هم باشیم.

همچنین بخوانید: 13 فیلم با داستان غیرمنتظره که ارزش دیدن دارند


19. زمان جنایت – Timecrimes – 2007

ناکو ویگالوندو، فیلم‌ساز اسپانیایی، که در گذشته با ساخت یک فیلم کوتاه نامزد جایزه اسکار شده بود، با ساخت این فیلم بار دیگر موفقیت را از آن خود نمود. زمان جنایت یک تریلر مهیج است که در هر گام بیننده را شگفت‌زده نموده و ژانرهای مختلف را باهم ادغام می‌کند.

هکتور (Karra Elajalde) در میان درختان اطراف خانه‌اش جاسوسی همسایه‌اش را می‌کند و ناگهان مجبور است از دست مهاجمی که خود را باندپیچی کرده بگریزد. او در حال فرار به سراغ دانشمندی می‌رود که او را مجاب می‌کند در ماشین زمان آزمایشی او پنهان شود. قهرمان داستان با کمک این ماشین زمان یک ساعت به عقب بازگشته و خود را در حالی می‌بیند که از دست مهاجم در حال فرار است.

اگرچه ویگالاندو یک فیلم مینیمالیست ساخته اما اجازه نمی‌دهد که بودجه کم خلاقیت و ظرافت فیلم را زیرسوال ببرید یا بیننده را دچار سردرگمی کند. اگر از حلقه‌های زمانی و مسافرت در زمان لذت می‌برید می‌توانید از این شاهکار سینمایی لذت ببرید.

همچنین بخوانید: معرفی 50 فیلم برتر سال 2016 از دید مخاطبین و منتقدین


18. آلیتا: فرشته ی جنگ – 2019 – Alita: Battle Angel

یک فیلم اقتباسی از مانگایی به همین نام که بسیار متفاوت می باشد. این فیلم رابرت رودریگز جنبه های اکشن و احساسی را باهم ادغام می کند. هالیوود در اقتباس مانگا چندان موفق نیست و در این فیلم هم تلاش بسیاری انجام گرفته، اما این فیلم نیز مانند فیلم های علمی-تخیلی “والرین” (Valerian) و “روحی در صدف” (Ghost in the Shell) بیشتر بر جلوه های ویژه تمرکز دارد تا داستان.


17. دانی دارکو – Donnie Darko – 2001

یک فیلم درام، تریلر، علمی-تخیلی به نویسندگی و کارگردانی ریچارد کلی، که نوجوانی به نام دانی (Jake Gyllenhaal) در یکی از محله‌های ویرجینیای آمریکا از یک اتفاق جالب زنده بیرون آمده. دانی با خرگوش-انسان غول‌پیکر و زشت‌رویی به نام “فرانک” (James Duval) ملاقات می‌کند که می‌تواند در زمان سفر کند. دانی در این فیلم به وجود خود می‌اندیشد، عاشق می‌شود و می‌خواهد نه‌تنها زمان بلکه تقدیر را تغییر دهد.

از جمله نقاط قوت این فیلم را می‌توان موسیقی متن دهه هشتادی و حضور بازیگرانی مانند جیک جیلنهال، جنا ملون، درو بریمور، مگی جیلنهال، نوح وایل، کاترین رأس و پاتریک سوویزی دانست. این فیلم که حاوی صحنه‌های جالب و غیرمعمولی مانند تصادف هواپیما است در اکران اولیه چندان موردتوجه واقع نشد، اما سپس تمثیل‌های روان‌شناسانه علمی تخیلی و هوشمندانه آن موردتوجه سینما دوستان قرار گرفت.

همچنین بخوانید: 50 فیلم برتر سال 2017 براساس انتخاب 200 منتقد فیلم و سینما


16. حمله به بلاک – Attack the Block – 2011

یک فیلم علمی تخیلی از جو کرنیش که داستان یک گروه گانگستری نوجوان در جنوب لندن را نشان می‌دهد و درعین‌حال نقد اجتماعی را نیز دربرمی گیرد. بازیگران جوان این فیلم بسیار موردتوجه واقع شدند، بخصوص جان بویگا رهبر این گروه گانگستری که کاملاً باورپذیر است. یکی دیگر از نقاط قوت این فیلم حملات بیگانه‌هاست. احتمالاً باور نخواهید کرد که بیگانه‌های باورنکردنی این فیلم، صحنه‌های اکشن، عناصر طنز و روایت ظریف آن، با بودجه کم ساخته شده‌اند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم هایی که در سال 2018 اکران شدند


15. خدا بودن سخت است – Hard to Be a God – 2013

آخرین فیلم فیلم‌ساز روسی الکسی ژرمن که در سال 2000 ساخت آن آغاز شد، در طول شش سال فیلم‌برداری شد، چند سال مراحل پس‌تولید را طی نمود، درنهایت توسط پسر ژرمن به اتمام رسید و سرانجام در سال 2013 اکران شد. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های سینمای روسیه است و از هر لحاظ یک فیلم حماسی محسوب می‌شود.

فیلم اقتباسی از رمانی به همین نام، اثر بوریس و آرکادی استروگاتسکی است. این شاهکار استروگاتسکی در یک سیاره بیگانه به نام آرکانار رخ می‌دهد که یک کابوس به تمام معناست. خدا بودن سخت است، یک اثر سیاه‌وسفید ظریف است داستان وحشی‌گری و زیبایی را نشان می‌دهد.

همچنین بخوانید: لیست کامل بهترین فیلم های سال 2019 به همراه تریلر و خلاصه داستان


14. نخستین انسان – ۲۰۱۸ – First Man

داستان فیلم در سال ۱۹۶۹ اتفاق می‌افتد و حوادث مأموریت آپولو ۱۱ را با محوریت زندگی “نیل آرمسترانگ” به تصویر می‌کشد. “نخستین انسان”، با تمرکز بر روی عناصر شخصی قصد دارد بخشی از مهم‌ترین تاریخ بشر را به تصویر بکشد و موفق می‌شود مخاطب را در این سفر احساسی با خود همراه کند.


13. گزارش اقلیت – Minority Report – 2002

یک شاهکار سینمایی که ستارگانی چون تام کروز و استیون اسپیلبرگ نقش‌آفرینی و ساخت آن را بر عهده داشته و فیلم‌نامه آن از داستان کوتاهی از فیلیپ کی دیک گرفته‌شده است. این اقتباس یک اقتباس تمام‌عیار است و از بسیاری جهات مهیج هست. کاپیتان جان اندرتون بخشی از یک تیم جنایی است که سعی می‌کند به کمک عناصر روانشناسی جرائم مرگبار را پیش‌بینی نموده و پیش از رخ دادن آن را کنترل کند.

اسپیلبرگ در این فیلم از فیلم‌بردار موردعلاقه خود یانوش کامینسکی استفاده نموده و ماکس فون سیدو هم در نقش مکمل، به‌عنوان کارگردانی به نام لامار بورخس، بسیار درخشان ظاهر می‌شود و تأثیرگذاری فیلم را افزایش می‌دهد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های کمدی سال 2018


12. هرگز رهایم نکن – Never Let Me Go – 2010

یک فیلم رمانتیک درام و علمی تخیلی به کارگردانی مارک رومنک، که بر اساس رمانی به همین نام، نوشته کازو ایشی‌گورو در سال ۲۰۰۵، ساخته شده‌است. داستان دربارهٔ سه دانش‌آموز با نام‌های کتی (کری مالیگان)، روث (کیرا نایتلی) و تامی (اندرو گارفیلد) و زندگی آن‌ها در یک مدرسه شبانه‌روزی مرموز به نام هلشیم است. اما در این مدرسه راز مخوفی وجود دارد که از دانش آموزان پنهان می‌شود و آن این است که عمر بسیاری از آن‌ها باید به بیش از 100 سال برسد.

این فیلم داستان انسانیت، فلاکت، بشردوستی، رفاقت و آسیب‌پذیری عشق را نشان می‌دهد. این فیلم از آن دست فیلم‌هایی است که نباید دیدن آن را از دست بدهید.

همچنین بخوانید: 15 فیلم فانتزی تاریخ سینما


11. فراتر از رنگین‌کمان سیاه – Beyond the Black Rainbow – 2010

از بسیاری از جهات می‌توان این فیلم هنری، تجربی و الهام‌بخش را یک فیلم وهم‌آور نیز نامید. بسیاری این فیلم را با فیلم‌های کارگردان‌هایی مانند ماریو باوا، جان کارپنتر، دیوید کروننبرگ و برخی آثار تارکوفسکی استاکر مقایسه می‌کنند. فیلم‌های علمی تخیلی به‌ندرت می‌توانند این‌چنین مهیج و به طرز هوشمندانه‌ای سورئال باشند.

در سال‌های 1983 پانوس کاسماتوس که یک نویسنده و کارگردان است یک دنیای سینمایی عجیب‌وغریب به وجود می‌آورد که اوا آلن در آن زندانی شده و تلاش می‌کند تا از آنجا بگریزد. یکی از نقاط قوت این فیلم تدوین گری جرمی اشمیت است که جذابیت فیلم را افزایش داده و فضای احساسی کاسماتوس را افزایش می‌دهد. شاید همه افراد نتوانند جذابیت این فیلم را درک کنند، اما سینما دوستان واقعی برتری این فیلم را درک خواهند نمود.

همچنین بخوانید: 10 فیلم کمدی رمانتیک برتر که باید تماشا کنید


10. چشمه – The Fountain – 2006

یک فیلم فانتزی علمی تخیلی روان‌شناسانه که طی یک دوره چند هزارساله مفاهیم، عقاید و روایت‌های مختلفی را بیان می‌کند. این فیلم از دارن آرونوفسکی درباره حیاتی است که در یک درخت اساطیری شکل گرفته است. هرگز یک فیلم علمی تخیلی مشابه این ساخته نشده است. در این فیلم هیو جکمن در سه نقش ظاهر می‌شود: یک شوالیه قرن هجدهمی، یک پزشک قرن بیستمی به نام تام کرو و یک فضانورد به نام تامی که هر بار برای نجات معشوقه‌اش (Rachel Weisz) از مرگ تلاش می‌کند. داستان این فیلم از افسانه درخت زندگی در کتاب مقدس الهام گرفته است.

این فیلم همچنین اشاره‌هایی به استعمار اسپانیا و تمدن مایا و همچنین شخصیت تامی از دیوید بوی دارد. این درخت زندگی بر مفاهیم ترس از مرگ دلالت می‌کند و می‌توان آن را یکی از شخصی‌ترین و تأثیرگذارترین فیلم‌های آرونوفسکی دانست.

همچنین بخوانید: 30 فیلم کمدی رمانتیک که زنان باید تماشا کنند


9. ماه – Moon – 2009

این فیلم از دانکن جونز بر مفاهیمی مانند هوش مصنوعی، تنهایی و هویت دلالت می‌کند. فضانوردی به نام سام بل در ایستگاه ماه کار می‌کند و قرارداد فعالیت چندساله‌اش در این قمر رو به اتمام است و تنها کسی که در این قمر با او همراه است گرتی است (صدای کوین اسپیسی).

بنا به مشکلات نامعلوم ارتباط این ایستگاه با زمین قطع شده و سام نمی‌تواند با خانواده، دوستان و همکاران اش ارتباط داشته باشد. پس‌ازاینکه تمرینات روتین خود را به‌اشتباه انجام می‌دهد به توهم و هذیان مبتلا شده و نمی‌تواند مرز واقعیت و توهم را تشخیص دهد. جونز در این فیلم لایه‌های پنهان شخصیت انسان را به معرض نمایش قرار می‌دهد.

همچنین بخوانید: لیست 20 تایی بهترین انیمه های سینمایی جهان


8. اکس مشینا – Ex Machina – 2015

گارلند در ابتدا به‌عنوان رمان‌نویس کار خود را آغاز نمود (ساحل)، سپس به‌عنوان فیلم‌نامه‌نویس (او 28 فیلم‌نامه نوشته است مانند 28 روز بعد، طلوع آفتاب و هرگز رهایم مکن)، و درنهایت کارگردانی این فیلم را بر عهده گرفت (که نویسندگی آن را نیز بر عهده داشت). این فیلم علمی تخیلی فلسفی داستان کالب (Domhnall Gleeson) یک برنامه‌نویس جوان است که برای یک موتور جستجوگر به نام Bluebook فعالیت می‌کند و سپس به دعوت ناتان بیتمن در پروژه‌اش جدیدش با او همکاری می‌کند.

آزمایش آن‌ها بر روی اِیوا (آلیسیا ویکاندر) بود، یک ربات انسان نمای فوق پیشرفته که هوش هیجانیش بسیار پیچیده، دلربا و فریبنده‌تر از چیزی بود که این دو نفر می‌توانستند تصورش را بکنند. اکس مشینا در عین نشان دادن ایده‌های بزرگ مدینه فاسده ای را نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد نابودی انسان را به همراه دارد.

همچنین بخوانید: 28 انیمه سریالی برتر تاریخ که باید تماشا کنید


7. مکس دیوانه: جاده خشم – Mad Max: Fury Road – 2015

این فیلم از جرج میلر ادامه فیلم‌های مکس دیوانه است. از جمله نقاط قوت این فیلم ادیتور و همسر میلر، مارگارت سیکل است که روابط عناصر موجود در فیلم – لوازم، شخصیت‌ها و غیره – را نشان می‌دهد. سینمای اکشن به‌ندرت می‌تواند چنین فیلم موفق و تأثیرگذاری را بسازد.

از جمله نقاط قوت دیگر این فیلم عبارت‌اند از طراحی کولین گیبسون و جنی بیوان و فیلم‌برداری جان سیل. این فیلم فانتزی در ژانر خود یک شاهکار محسوب می‌شود.

همچنین بخوانید: 100 فیلم برتر تاریخ سینما (انتخاب شده توسط بازیگران مطرح سینما)


6. درخشش ابدی یک ذهن پاک – Eternal Sunshine of the Spotless Mind – 2004

بهترین فیلم میشل گوندری و بهترین فیلم‌نامه چارلی کافمن، البته با الهام از فیلیپ کی دیک، فیلمی درباره رابطه و عشق ازدست‌رفته. زوجی به نام‌های جوئل (جیم کری) و کلمنتاین (کیت وینسلت) پس از جداشدن یکدیگر را از ذهن خود پاک می‌کنند و دراین‌بین حوادثی رخ می‌دهد. آن‌ها سپس متوجه عشق و احساسی که بینشان بود شده و از اینکه چنین عشقی را فراموش کرده‌اند قلبشان به درد می‌آید.

این فیلم یک فیلم غم‌انگیز و تأثیرگذار درباره عشق ازدست‌رفته است که احتمالاً بتوانید با آن به‌خوبی ارتباط برقرار کنید.

همچنین بخوانید: 100 فیلم عاشقانه تاریخ سینما


5. رنگ سرچشمه – Upstream Color – 2013

این فیلم از شین کاروث یک تجربه منحصربه‌فرد است که می‌تواند سینما دوستان را تحت تأثیر قرار داده و با کمک جلوه‌های بصری و روایی اشک ذوق و شگفتی را از چشم آنان خارج کند. ایمی سایمتز در نقش الکس، قهرمان داستان ظاهر می‌شود که یک دزد (تیاگو مارتینز) با کمک دارو و مواد مخدر مغز او را شستشو داده و حساب بانکی‌اش را خالی می‌کند. او سپس به خود آمده و متوجه می‌شود تنها کسی نیست که به این شیوه به بازی گرفته‌شده است.

او سپس به سمت جف (کاروث) متمایل شده و این دو هنوز نمی‌دانند که چه چیزهایی را از دست داده‌اند اما هرچه که فیلم به جلو پیش می‌رود چیزهای بیشتری را متوجه شده و می‌بینیم که این دو به هم نزدیک می‌شوند. این فیلم را می‌توان یک فیلم هنری تأثیرگذار دانست که از دیدن آن پشیمان نمی‌شوید. این فیلم دومین فیلم کاروث است و در نوع خود یک اثر هنری برتر محسوب می‌شود.

همچنین بخوانید: بهترین موسیقی های متن فیلم، 55 ساندترک ماندگار تاریخ سینما


4. زیر پوست – Under the Skin – 2013

یک دهه طول کشید تا جاناتان گلیزر این فیلم عمیق و شگفت‌آور از انسانیت و تمدن را بسازد. بسیاری این فیلم را با آثار استنلی کوبریک، آندره تارکوفسکی، و فیلم‌های مستند گونه کلر دنیس و لین رامسی، مقایسه می‌کنند. داستان فیلم اقتباس آزادانه از یک کتاب علمی تخیلی به قلم مایکل فیبر، محصول سال 2000، است. اسکارلت جوهانسون در این فیلم بسیار خوش درخشیده و درعین‌حال که دیالوگ کمی دارد اما بسیار تأثیرگذار است. او نقش یک زن فضایی را بازی می‌کند که پس از وسوسه کردن انسان‌ها آنان را به دام انداخته و می‌کشد، اما نیت او مشخص نیست.

یکی از نقاط قوت این فیلم موسیقی متن میکا لوی است که به تأثیرگذاری و پیچیدگی این فیلم می‌افزاید. با دیدن این فیلم تجربه جدیدی کسب نموده و اگر آن‌قدر صبور باشید که تا پایان فیلم صبر کنید، از پایان غیرقابل‌پیش‌بینی آن لذت خواهید برد. این شاهکار هنری و بدون نقص همان‌گونه که از نامش پیداست تأثیرگذار است.

همچنین بخوانید: ۱۰ فیلم برتر اسکارلت جوهانسون که باید تماشا کنید


3. ورود – arrival – 2016

یک تجربه منحصربه‌فرد، تأثیرگذار و رمانتیک از دنی ویلنو که می‌توان آن را با ادیسه فضایی کوبریک، درخت زندگی ترنس مالیک، نوشته‌های ری بردبری، پی کی دی و ارسلا لی گوین، مقایسه نمود. این فیلم نویسندگی اریک هیزرر است که اقتباسی از داستان کوتاه داستان زندگی تو به قلم تد چیانگ است.

لوییس زنی جوان و یک زبان‌شناس برجسته است که اغلب اوقاتش را به تدریس در دانشگاه اختصاص می‌دهد. با فرود آمدن دوازده سفینه فضایی در نقاط مختلف جهان از جمله آمریکا جوی پر از وحشت و ترس و ابهام بر دنیا حاکم می‌شود. ارتش آمریکا با توجه با سابقه لوئیس به سراغش می‌آید و درخواست همکاری می‌دهد تا شاید او بتواند این کلاف سردرگم را باز کند.

این فیلم هوشمندانه و هنری با فیلم‌های موجود در سینما قابل‌مقایسه نیست، به همین دلیل دیدن آن توضیح می‌شود. نقش‌آفرینی ستارگان این فیلم، بخصوص آدامز، بسیار چشمگیر است و به زیبایی و عظمت این فیلم می‌افزاید. او در فیلم عشق و از دست دادن را به شکل عمیقی نشان می‌دهد و بیننده به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید: 25 سلبریتی که پیش از شهرت مشاغل عجیبی داشتند


2. فرزندان انسان – Children of Men – ۲۰۰۶

آلفونسو کوارون در قرن جدید چندین فیلم کارگردانی نموده (مانند گرانش) که این فیلم او در سال 2006 از بقیه برتر است. فرزندان انسان از رمان پی دی جیمز در سال 1992 اقتباس شده و مدینه فاسده ای را نشان می‌دهد که در آن انسان به تنش و مشکلات روانی دچار می‌شود. کلایو اوون گروهی (کلر هوپ آشیتی، مایکل کین، چُوِتِل اجیوفور و جولیان مور) را رهبری می‌کند که در روزهای پایانی حیات بشر در سال 2027 درحالی‌که دیگر کسی قادر به تولیدمثل نیست، تلاش می‌کنند در خرابه‌های باقی‌مانده از بریتانیا از یک زن باردار محافظت کنند.

فیلم‌برداری امانوئل لوبزکی آن‌قدر تأثیرگذار است که جایزه بهترین فیلم‌برداری را برای او به ارمغان آورد. شات های کوتاه این فیلم‌بردار و شیوه روایی آن باعث شده که این فیلم به یک اثر علمی تخیلی موفق تبدیل شود.


1. میان‌ستاره‌ای – Interstellar – 2014

داستان این فیلم از جایی آغاز می شود که کره زمین روزهای پایانی عمر خود را میگذراند و آخرین برگ برنده انسان برای زنده ماندن که کشاورزی است نیز در اثر تغییرات آب و هوایی در حال نابودی است. در این میان یک گذرگاه مرموز در فاصله ای دوردست در منظومه شمسی ظاهر میشود و امید را در دل آخرین دانشمندان برای یافتن سیاره ای زیست پذیر زنده می‌کند. متیو مک‌کانهی (Matthew McConaughey) در کنار آن هاتاوی (Anne Hathaway) و جسیکا چستین (Jessica Chastain) از بازیگران این فیلم به یاد ماندنی و خاص هستند.

این فیلم چندین جایزه بین المللی مهم را از آن خود کرد که از این میان می توان به اسکار بهترین جلوه های ویژه، فیلم منتخب منتقدین در ژانر علمی تخیلی، جایزه بفتا برای بهترین جلوه های ویژه، امپایر آواردز برای بهترین کارگردانی و بهترین فیلم و همچنین فیلم منتخب منتقدین در جشنواره MVP اشاره کرد.

همچنین بخوانید:  معرفی ۷ فیلم جذاب و دیدنی شبیه “میان ستاره ای” (Interstellar)


امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. البته فیلم های بسیاری وجود دارد که لایق قرار گرفتن در این لیست هستند اما در اینجا به این 33 مورد کفایت کردیم. لطفا فیلم های پیشنهادی خود را در بخش نظرات به ما معرفی کنید تا در ویرایش های بعدی به لیست اضافه شود.

منتظر شنیدن نظرات شما هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (699)

بستن فرم

  1. Demon

    اسفند 19, 1401

    دنبال ی فیلمی میگردم اسمشو نمیدونم
    یه دختر از بچگی مادرش میمیره و پدرش هم ناپدید میشه
    و دختره بزرگ میشه و یه مرد با کت و شلوار که پشت گردنش یه بارکد داره میره کمگ دختره و پدر دختررو پیدا میکنن و دشمناش پدرشو میکشن ؟؟ اسمشو کسی میدونه بگه ممنون

    پاسخ

  2. یاس

    مرداد 14, 1401

    دنبال ی فیلمی هستم که خیلی وقت پیش دیدم ی خانواده میاند خونه یکی از اقوامشون اونجا با جن های کوچولو که عاشق عسل بودن روبه رو میشن حتی یبار موهاش رو به تخت گره زد باهم دوست میشن بعد دورتا دور اون خونه با قارچ هایی ی دیوار کشیده بودن که مانع ورود هیولا های بیرون اون دیوار قارچی بشن و…

    پاسخ

  3. سینا

    خرداد 17, 1401

    سلام من دنبال یک فیلمم که یه چیزایی یادم میاد اینه که یک دختری وارد بازی مرگ میشه که باید زنده بمونه لطفا بگید ممنون

    پاسخ

  4. Sajad

    شهریور 20, 1400

    سلام دنبال ی فیلمم چند سال پیش دیدمش ک پسره شمشیر از کف دستش بیرون میومد فکر کنم ادرین برودی بازیش میکرد

    پاسخ

  5. محمدعلی

    شهریور 19, 1400

    سلام دنبال یه فیلمم که توسط یه دستگاه شبیه ساز به یه زمانی میرن مثل فیلم پرنش آف پرشیاست که از ارتفاعات زیادی میپرن و بیشتر شبیه شاهزاره های پارسی بود نوع تیپشون دستگاهشم یه بازو رباتیک داشت که طرف بهش وصل میشد و هر حرکتی میزد تو رویا اون دستگاه همراهیش میکرد اسمش چیه ممنون میشم کمک کنید

    پاسخ

  6. اعظم هاشمی

    مرداد 5, 1400

    ببخشید ی فیلم تخیلی هست چندسال پیش نگاهش کردم و فیلم قشنگی بود ولی اسمش یادم نمیاد شما میتونین کمکم کنید هین فیلم ی دختر و پدری هست ک از دنیا وارد یک دنیای دیگه میشن از طریق ی آینه بعد این دختر و پدر با ی گرگ ک تو بدنه انسانه اشنا میشن و این گرگ ب پدر و دختر کمک میکنه تا دختره میفهم ک مادرش جادوگر شده و جانشین مادر سفید برفی شده اسم این فیلم رو هرکی میدونه بهم بگه ممنون میشم

    پاسخ

    • Pari در پاسخ به اعظم هاشمی

      شهریور 1, 1400

      اسم این فیلم دهمین پادشاه دیووانه 1-2-3سه قسمت

      پاسخ

    • Pari در پاسخ به اعظم هاشمی

      شهریور 1, 1400

      دهمین پادشاه دیووانه سه قسمت 1-2-3

      پاسخ

      • Sepehr در پاسخ به Pari

        دی 12, 1400

        من دنبال یه فیلمم که توش یه زنه به طرف عینک میده و عینک یه قابلیت های داره که انگار‌ توی یه بازیه

        پاسخ

        • دانیال در پاسخ به Sepehr

          مرداد 22, 1401

          اسم فیلم یا مردآزاد یا شهر آزاد
          Free man,free city

          پاسخ

  7. Hp fan

    تیر 14, 1400

    چرا هری پاتر و ننوشته بود؟هری پاتر بهترین فیلم علمی تخیلیه. از هر کی که هم سن منه میپرسم پاتر هدی میگه اره.

    پاسخ

  8. یاسین

    خرداد 7, 1400

    واقعا دو تا فیلم نولان میان ستاره و تلقین در ژانر علمی تخیلی شاهکارن حتما هر کسی ندیده دیدنش براش واجبه چون دیگه تکرار نمیشن خیلی عالین ….

    پاسخ

  9. Sina

    اردیبهشت 17, 1400

    سلام لطفا چند تا فیلم‌ فانتزی معرفی کنید ممنون

    پاسخ

    • نازی در پاسخ به Sina

      تیر 21, 1400

      فیلم تو مایه چومانجی معرفی کنید

      پاسخ

      • علی در پاسخ به نازی

        تیر 22, 1400

        بازیکن شماره یک آماده

        پاسخ

      • علی در پاسخ به نازی

        تیر 22, 1400

        مجموعه مومیایی،شب در موزه و journey

        پاسخ