9 فایده علمی طناب زدن برای سلامت بدن

طناب زدن یکی از ورزش‌های بسیار ساده است که زیاد وقتتان را نمی‌گیرد و می‌توانید در هر مکانی آن را انجام دهید. می‌توانید یک طناب مخصوص این کار را در کیف یا کوله‌پشتی خود قرار داده و در سفر، محل کار، مدرسه و خانه، حین مراقبت از فرزندانتان یا تماشای تلویزیون، طناب‌بازی کنید.

برای شروع به اولین فروشگاه لوازم ورزشی رفته و یک طناب مخصوص طناب‌بازی خریداری کنید. در غیر این صورت مجبور هستید از اسباب‌بازی‌فروشی یک طناب سبک خریداری کنید. طناب‌های پلاستیکی معمولاً در باشگاه‌ها مورداستفاده قرار گرفته و استفاده از آن‌ها آسان‌تر است و سرعت بیشتری دارد. در حین خرید این طناب‌ها اطمینان حاصل کنید که اندازه آن برایتان مناسب باشد. بیشتر طناب‌ها 2 و نیم تا 3 متر طول دارند. اگر بسیار بلند است می‌توانید آن را ببرید اما مراقب باشید زیرا پس از برش نمی‌توانید آن را به حالت قبل برگردانید. در وسط طناب قرار گرفته و دسته آن را در نزدیکی کمر خود نگه دارید.

بر روی یک سطح صاف که مانند تشک باشگاه یا زمین هموار باشد قرار بگیرید. از قرار گرفتن بر سطوح ناهموار و سنگی خودداری کنید. طناب زدن فواید مختلفی دارد، که در اینجا به برخی از این فواید اشاره می‌کنیم:

1. هماهنگی بدن را افزایش می‌دهد

در حین طناب زدن بر روی پاهای خود تمرکز می‌کنید، حتی اگر خودتان هم بر روی پاهایتان تمرکز کنید بازهم مغزتان به فعالیت پاها آگاه است. تکرار مکرر این فعالیت انجام آن را تسهیل می‌کند. تحقیقات هم نشان می‌دهد که در صورت تکرار و تمرین انجام این فعالیت آسان‌تر خواهد شد.

2. جراحات پا و مچ پا را کاهش می‌دهد

طناب زدن برای افرادی که فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهند بسیار مفید است. بسیاری از ورزشکاران بسکتبال، تنیس، فوتبال و ورزش‌های دیگر، اغلب با صدمات و جراحات در ناحیه پا و مچ پا مواجه می‌شوند. طناب زدن نه‌تنها هماهنگی پا و اعضای بدن را افزایش داده، بلکه ماهیچه‌های اطراف مچ پا را تقویت کرده و احتمال جراحات در آن نواحی را کاهش می‌دهند. همچنین طناب زدن به افراد یاد می‌دهد که به‌جای ماندن بر روی پاشنه پا بر روی سینه پا بمانید. ازآنجایی‌که در حین طناب زدن بر روی انگشتانتان می‌مانید بنابراین تنیس بازی برایتان راحت‌تر می‌شود.

3. کالری‌های عمده را می‌سوزاند

طناب زدن در مقایسه با 30 دقیقه دویدن کالری‌های بیشتری می‌سوزاند. در صورت انجام این فعالیت به مدت یک ساعت 1300 کالری سوزانده می‌شود، به‌طوری‌که در هر پرش 0.1 کاری سوزانده می‌شود. ده دقیقه طناب زدن با هشت دقیقه دویدن برابر است.

4. جالب و قابل‌حمل است

می‌توانید طناب را همه‌جا با خود همراه داشته باشید و آن را به مدرسه یا محل کار ببرید. می‌توانید پیش از بازی بسکتبال یا دوچرخه‌سواری با انجام آن خود را گرم کنید. آن را به همراه دوستان یا خانواده انجام داده و در سرعت و نحوه انجام آن باهم رقابت کنید.

 

5. ضخامت استخوان را افزایش می‌دهد

دکتر دنیل بری پروفسور دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو که استخوان‌های افراد مسن و ورزشکار را مطالعه و بررسی کرده می‌گوید بهترین ورزش برای افزایش ضخامت استخوان‌ها طناب‌بازی است. “اگر استخوان‌هایتان آن‌قدر قوی است که برای انجام این ورزش مناسب است حتماً آن را انجام دهید. البته با تکرار و تمرین استخوان‌هایتان برای انجام این کار آماده خواهد شد.”

طبق تحقیقات چاپ شده در مجله نیویورک‌تایمز، مطالعه که توسط ژاپنی‌ها روی موش‌ها انجام گرفت نشان داد که 40 بار طناب زدن در هفته می‌تواند پس از 24 هفته ضخامت استخوان‌ها را افزایش دهد. همچنین برای حفظ این ضخامت باید هر هفته 20 تا 30 بار پرش کنند تا این ضخامت حفظ شود.

6. سلامت قلب و عروق را افزایش می‌دهد

طبق گزارش سازمان بهداشت طناب زدن برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید است. بنابراین برای افزایش سلامت قلب و عروق خود باید سه تا پنج بار در هفته آن را به مدت 12 تا 20 دقیقه انجام دهید.

7. تنفس را تقویت می‌کند

طناب زدن علاوه بر تقویت سلامت قلب و استقامت، تنفس را نیز تقویت می‌کند. انجام این فعالیت در مقایسه با فعالیت‌های دیگر بهتر است زیرا پس از انجام شنا یا فعالیت‌های دیگر در تنفس راحت دچار مشکل می‌شوید.

 

8. شما را باهوش‌تر می‌کند

چه باور کنید چه نه طناب زدن می‌تواند شما را باهوش‌تر کند. طبق تحقیقات طناب زدن نیم‌کره چپ و راست را تقویت نموده و درنتیجه آن آگاهی، مهارت‌های خوانشی، حافظه و هوش ذهنی، نیز افزایش می‌یابد. طناب زدن و پریدن بر روی سینه پا تناسب و هماهنگی بدن و ذهن را افزایش داده و ماهیچه‌های این دو قسمت را باهم هماهنگ می‌کند. درنتیجه تعادل و هماهنگی بدن، واکنش‌ها، ضخامت استخوان و استقامت ماهیچه، افزایش می‌یابد.

9. توانایی شما برای آرام بودن را افزایش می‌دهد

در این ورزش به دلیل تناسب بدن و ذهن، آرامش فرد افزایش می‌یابد. اگر از دیدگاه بیومکانیک این ورزش را بررسی کنیم خواهیم دید که این ورزش حرکات مدور و زاویه‌ای را شامل می‌شود. در این حین بدن باید با حرکات پرتابی این فعالیت را ادامه دهد، ضمن اینکه طناب حرکات مدور دارد. هماهنگی و مطابقت این حرکات باعث ایجاد فواید مختلف آن می‌شود.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم