استفاده از پول در اروپا: خودپردازها، کارت‌های اعتباری، نرخ تعویض، واحدها و نکات دیگر

اگر راه‌های پول خرج کردن در اروپا را بدانید به نفعتان خواهد بود. در این مقاله می‌خواهیم به شما توضیح دهیم که چگونه به بهترین نحو از پول خود استفاده کنید.

نکات اولیه

واحد: رایج‌ترین واحد پول اروپا یورو است اما کشورهایی هستند که از واحد پولی خود استفاده می‌کنند. این واحدهای نه‌چندان شناخته‌شده ممکن است شما را گیج کند. معمولاً برای مقادیر کم از سکه استفاده می‌شود بنابراین اگر یک مشت سکه به شما بازگرداندند تعجب نکنید.

  • یورو: یورو در حال حاضر در این کشورها استفاده می‌شود:

استفاده از پول در اروپا: خودپردازها، کارت‌های اعتباری، نرخ تعویض، واحدها و نکات دیگر

اتریش // بلژیک // استونی // فنلاند // فرانسه // آلمان // یونان // ایتالیا // لوکزامبورگ // هلند // پرتقال و مادیرا // جمهوری ایرلند // اسپانیا

  • پوند بریتانیا: پوند در بریتانیا استفاده می‌شود (انگلستان، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی).

استفاده از پول در اروپا: خودپردازها، کارت‌های اعتباری، نرخ تعویض، واحدها و نکات دیگر
  • کشورهایی از که از یورو استفاده نمی‌کنند:

ایسلند // نروژ // روسیه // بلاروس // اوکراین // مولداوی // سوئد // دانمارک // لهستان // لاتوی // لیتوانی // جمهوری چک // اسلواکی // مجارستان // رومانی // بلغارستان // سوئیس // لیختن‌اشتاین // آلبانی // صربستان // کرواسی // جمهوری مقدونیه // بوسنی هرزگوین

نرخ تعویض: نرخ تعویض نشان‌دهنده ارزش یک واحد پول در مقایسه با دیگری است. این نرخ روزانه تغییر می‌کند. برای اینکه بتوانید پول خود را به‌خوبی خرج کنید باید از نرخ تعویض آگاه باشید. آگاهی درباره نرخ تعویض یورو، پوند و فرانک سوئیس آسان است اما درباره کشورهای اروپای شرقی کمی مشکل‌تر است زیرا هرکدام از کشورها واحد پولی خود را داشته و ارقام آن‌ها هم بالا است.

برای مثال، 5731 فورینت مجارستان معادل 20 دلار است. بنابراین با این مقدار پول تنها می‌توانید یک لباس خریداری کنید. بنابراین شاید با دیدن اینکه قیمت یک نوشیدنی 1000 فورینت باشد تعجب کنید. درصورتی‌که همان بطری نوشیدنی 3 پوندی در انگلستان معادل 4.5 دلار است. بنابراین حواستان باشد که در واحد خودتان چقدر پول خرج می‌کنید. ازآنجایی‌که نرخ تعویض هرروز تغییر می‌یابد باید آن را با واحد پول خود مقایسه کنید.

خودپرداز: بهترین راه دریافت پول نقد

استفاده از پول در اروپا: خودپردازها، کارت‌های اعتباری، نرخ تعویض، واحدها و نکات دیگر

بهترین راه دریافت پول نقد خودپرداز است که در همه جای اروپا یافت می‌شود: فرودگاه، ایستگاه قطار، قسمت‌های مختلف شهر و غیره. ازآنجایی‌که هر خودپرداز زبان انگلیسی هم دارد بنابراین نباید نگران باشید. این خودپردازها نرخ تعویض را نیز به شما نشان می‌دهد.

همچنین باید این موارد را در نظر بگیرید:

  • استفاده از کارت نقدی: در خودپرداز از کارت اعتباری استفاده نکنید زیرا کارت اعتباری به‌عنوان “پول پیش‌پرداختی” در نظر گرفته شده و هزینه‌هایی دارد. بنابراین از خودپرداز یا کارت نقدی استفاده کنید.
  • پین کد 4 رقمی: کارت خودپرداز شما باید پین کد 4 رقمی داشته باشد زیرا خودپردازهای اروپایی از کدهای بیش از 4 رقم پشتیبانی نمی‌کنند. همچنین مواظب باشید که این کد را فراموش نکنید.
  • کارت مناسبی داشته باشید: مراقب باشید که کارت نقدی یا اعتباری‌تان مناسب باشد.
  • هزینه‌های بانکی: زمانی که کارت خود را در خودپرداز بانک دیگر استفاده می‌کنید، هزینه اعمال می‌شود، بانک‌های اروپایی هم‌چنین هستند. این هزینه گاهی مشخص (1 تا 5 دلار) بوده و گاهی هم از مبلغ پول برداشتی درصدی کم می‌شود (1 تا 2 درصد).
  • اگر بانک موردنظر مبلغ مشخصی را کم می‌کند پس بهتر است یک‌باره مبلغ زیادی برداشت کنید. در این صورت هزینه‌های اضافی نخواهید داشت.
  • همچنین بهتر است قوانین بانک خود را بدانید.
  • کارت دیگری هم داشته باشید: این امکان وجود دارد که خودپرداز کارتتان را بخورد و افراد دیگر آن را دریافت کنند. بنابراین به‌سرعت کارت خود را مسدود کرده و کارت دیگری هم داشته باشید.
  • قبض‌های بزرگ مشکل‌ساز هستند: ارقامی را برداشت کنید که پول نقد خرد به شما بدهد تا بتوانید راحت‌تر خرج کنید. زیرا اگر 200 پوند برداشت کنید دو 100 پوندی دریافت می‌کنید. بنابراین اگر می‌خواهید پول خرد برداشت کنید رقم 190 پوند را انتخاب کنید. اگر خودپرداز پول خرد به شما نداد می‌توانید به بانک بروید و کمی پول خرد دریافت کنید.
  • محدودیت برداشت پول را بررسی کنید: برخی بانک‌ها و گاهی اوقات خودپردازها سقف برداشت روزانه مشخص می‌کنند. اگر بودجه‌بندی مشخص داشته باشید احتمالش کم است که از این سقف فراتر بروید. همچنین ممکن است درخواست کنید تا سقف برداشت روزانه‌تان افزایش یابد.
  • نام خودپرداز را بدانید: در هر کشور خودپرداز یا ای تی ام نام جداگانه‌ای دارد، بنابراین حتماً آن را بدانید.
  • از خودپرداز بانک استفاده کنید: غیر از خودپردازهای بانک خودپردازهای دیگری هم وجود دارند که ممکن است هزینه‌های مازاد دریافت کنند، بنابراین بهتر است از این خودپردازها دوری کنید. تنها از خودپردازهای بانک‌های مهم استفاده کنید.
  • امنیت: در حین استفاده از خودپرداز مراقب باشید تا دیگران رمز 4 رقمی‌تان را نبینند. اگر می‌بینید در اطراف یک خودپرداز فردی پرسه می‌زند بهتر است از خودپرداز دیگری استفاده کنید. اگر دستگاه خوب کار نمی‌کند از دستگاه دیگری استفاده کنید.

استفاده از کارت نقدی یا اعتباری برای خرید

اغلب مراکز تجاری اروپا کارت نقدی یا اعتباری قبول می‌کنند اما برخی مراکز هم تنها پول نقد می‌گیرند.

  • پیش از ترک کشور خود با شرکت کارت اعتباری‌تان تماس بگیرید: باید به بانک خود اطلاع دهید که قرار است از کارت خود در اروپا استفاده کنید. اگر به آن‌ها اطلاع ندهید ممکن است تصور کنند از کارتتان دزدی شده و آن را مسدود کنند.
  • چند کارت اعتباری به همراه داشته باشید: اگر یکی از کارت‌ها گم یا دزدیده شود کارت دیگری داشته باشید. همه کارت‌های خود را در یک کیف پول قرار ندهید.
  • همیشه در حین خرید از یک کارت اعتباری یا پول نقد استفاده کنید: یک دزد کارت اعتباری به‌راحتی می‌تواند اطلاعات آن را بردارد و در کامپیوتر خود ذخیره کند و سپس مبالغ زیادی از حسابتان خارج کند بدون اینکه شما متوجه شوید.
  • اگر از یک کارت اعتباری استفاده کرده باشید راحت‌تر می‌توانید متوجه این قضیه شده و حسابتان را ببندید و از کارت دیگری استفاده کنید.
  • کارت نقدی شما مستقیماً به حسابتان وصل است و در صورت استفاده از آن مبلغ از حسابتان خارج می‌شود. یک دزد می‌تواند به‌سرعت حسابتان را خالی کند و بازگرداندن آن پول هم مشکل خواهد بود و شاید هفته‌ها طول بکشد. همچنین اگر کارت نقدی‌تان مسدود شود هیچ راهی برای دریافت پول نخواهید داشت، بنابراین آن را فقط در خودپرداز استفاده کنید.
  • یک کارت اعتباری دریافت کنید که هزینه تعویض ارز خارجی نداشته باشد: باید دراین‌باره با بانک خود صحبت کنید.
  • همیشه با واحد پول محلی آن کشور مبالغ را پرداخت کنید: برخی مکان‌ها ممکن است ارز کشور خودتان را نیز دریافت کنند اما این کار را نکنید زیرا 5 تا 7 درصد بیشتر دریافت می‌کنند. بنابراین حتماً دراین‌باره مراقب باشید و از تفاوت واحدهای پولی آگاه باشید.
  • پول نقد به همراه داشته باشید: همیشه با خودتان پول نقد داشته باشید زیرا برخی اماکن فقط پول نقد قبول می‌کنند.
  • هزینه اضافی: برخی امکان در صورت دریافت کارت 2 تا 3 درصد بیشتر دریافت می‌کنند. اگرچه این کار قانونی نیست اما نمی‌توان علیه آن‌ها کاری کرد.

راه‌های دیگر دریافت پول و خرید

استفاده از پول در اروپا: خودپردازها، کارت‌های اعتباری، نرخ تعویض، واحدها و نکات دیگر

کارت‌های نقدی پیش‌پرداخت شده: کارت‌های نقدی پیش‌پرداخت شده رفته‌رفته محبوب‌تر می‌شوند اما آن‌ها را توصیه نمی‌کنیم. زیرا هزینه‌های مازاد دریافت می‌کنند، باید کارت را خریداری کنید، برای افزایش مبلغ کارت هزینه کنید، همچنین برای نقد کردن یا مسدود کردن کارت هم هزینه کنید. استفاده از کارت هم هزینه دارد. پیش از انتخاب این کارت‌ها باید مقررات آن را بدانید. نکته مثبت درباره این کارت‌ها این است که فرد دیگر می‌تواند به آن پول ارسال کند (اگرچه کارت نقدی هم‌چنین است).

چک مسافرتی: امروزه استفاده از چک‌های مسافرتی کمی دشوار است و افراد کمی از آن استفاده می‌کنند. به‌سختی می‌توان مکانی را یافت که از آن استفاده کنند. البته خوب است که آن را به همراه داشته باشید اما استفاده چندانی ندارد.

دفاتر تعویض ارز: تمام فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار مهم دفاتر تعویض ارز دارند. شما واحدتان را به فروش رسانده و آن‌ها نیز واحد محلی شما را دریافت می‌کنند. این مکان‌ها کمیسیون دریافت می‌کنند و نرخ تعویض هم همیشه به نفع خودشان است.

  • در فرودگاه پول را تعویض نکنید. زیرا بدترین نرخ تعویض را دریافت می‌کنید. در صورت امکان به دفاتر تعویض پول یا بانک‌ها بروید.
  • از رفتن به دفاتر مشکوک خودداری کنید.
  • هرگز پول خود را در خیابان تعویض نکنید. ممکن است یک فرد بومی این لطف را در حقتان بکند اما 100% از شما دزدی خواهد شد. آن‌ها اغلب سرتان کلاه می‌گذارند.
  • همیشه پیش از خارج شدن از دفتر تعویض پول، پول دریافت شده را خوب بشمارید زیرا ممکن است اشتباه شمرده باشند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم