راهنمای کامل سفر با قطار در اروپا

سفر با قطار لازمه مسافرت به اروپا است. زیرا می‌تواند یک سفر مهیج، رمانتیک و جالب باشد. شبکه ریلی اروپا کاملاً پیشرفته و خدمات آن قابل اعتماد است. اگرچه قطارهای اروپا کامل نیستند اما به عقیده بسیاری بهترین راه مسافرت در اروپا محسوب می‌شوند. در اینجا می‌خواهیم راهنمای سفر با قطار در اروپا را به شما ارائه دهیم.

نکاتی که در این راهنما خواهید دید

  • مزیت‌های سفر با قطار
  • معایب سفر با قطار
  • چگونگی خرید بلیت قطار و یافتن بهترین قیمت‌ها
  • نحوه استفاده از بلیت قطار

مزیت‌های سفر با قطار

درست به مرکز شهر می‌رسید

ایستگاه‌های قطار اروپا، برخلاف فرودگاه، درست در مرکز شهر قرار دارند. بنابراین دیگر لازم نیست برای رفتن به مرکز شهر هزینه مازاد پرداخت کنید. حرکت از فرودگاه به داخل شهر معمولاً 20 تا 60 دقیقه طول کشیده و 10 تا 40 دلار هزینه دارد.

بررسی‌های امنیتی طولانی انجام نمی‌گیرد

در ایستگاه‌های قطار بررسی‌های امنیتی صورت نمی‌گیرد و لازم نیست در صف‌های طویل بایستید. تنها کافی است پیش از حرکت قطار به ایستگاه بروید، بلیت بخرید و سوار قطار شوید.

محدودیت بار وجود ندارد

در قطار با محدودیت حمل بار مواجه نیستید و در ازای اضافه بار لازم نیست هزینه پرداخت کنید. فقط باید بتوانید بارتان را به داخل قطار حمل کنید.

می‌توانید شراب به همراه داشته باشید

در قطار می‌توانید همه چیز حتی شراب با خودتان داشت باشید. با تعارف کردن آن به بقیه می‌توانید برای خودتان دوستانی هم پیدا کنید. می‌توانید در سوپرمارکت‌های بین راه برای خوراکی هم بخرید.

شبکه ریلی وسیع و قطارهای مختلف

شبکه ریلی اروپا بسیار وسیع است و حتی به کوچک‌ترین شهرها هم متصل می‌شود. بیشتر مقصدها روزانه چندین قطار دارند. مقصدهای محبوب‌تر هم هر یک ساعت یک قطار دارند و حق انتخابتان را افزایش می‌دهند.

می‌توانید در قطار بخوابید و از برای سفر وقت بیشتری داشته باشید

اگر مسافت سفرتان طولانی است بهتر است شبانه حرکت کنید. این قطارها صندلی و مکان‌های مخصوص خواب دارند (کابین‌های شش تخته یا دوتخته). در این صورت باید 25-55 دلار اضافه‌تر پرداخت کنید (تقریباً به اندازه اجاره یک اتاق در مهمان سرا) اما به جایش یک روز از سفرتان عقب نمی‌مانید. اگر نمی‌خواهید این هزینه را پرداخت کنید می‌توانید روی صندلی خود بخوابید.

به رزرو قبلی نیازی نیست

بسیاری از قطارها به رزرو قبلی نیاز ندارند. تنها کافی است پیش از حرکت قطار به ایستگاه رفته و سوار شوید.

مناظر زیبا

اروپا مناظر بسیار زیبایی دارد که سفر با قطار به شما این امکان را می‌دهد از آن‌ها دیدن کنید.

آرام و خلوت

قطار بهترین مکان برای نشستن و ریلکس کردن است. در این حین می‌توانید از پنجره به بیرون نگاه کنید و از مناظر لذت ببرید. همچنین می‌توانید در این حین کتاب بخوانید، خاطرات خود را بنویسید و از سفر خود لذت ببرید.

راحت

صندلی قطار در مقایسه با صندلی هواپیما بزرگ‌تر است (مخصوصاً زمانی که قیمت‌ها و تخفیف‌ها را باهم مقایسه کنید). همچنین می‌توانید هر زمان که خواستید در قطار راه بروید. همچنین بسیاری از قطارها صندلی‌های روبه روی هم دارند که دارای میز هستند. این صندلی‌ها برای مسافران گروهی مناسب است. معمولاً قطار خلوت است و خودتان می‌توانید صندلی انتخاب کنید مگر اینکه تعطیلات باشد.

قابل اعتماد و منظم

درحالی که هواپیماهای اروپایی در 65% موارد طبق برنامه حرکت می‌کنند، قطارها 90% موارد طبق برنامه حرکت می‌کنند. زیرا آب و هوا بر حرکت قطار تأثیر ندارد.

ایستگاه‌های زیبای قطار

از زمان‌های گذشته ایستگاه‌های قطار مکان تجارت و رفت و آمد بودند. بسیاری از کشورهای اروپایی شکوه و جلال خود را با ساختن ایستگاه‌های زیبا به نمایش می‌گذارند.

سفر با قطار جالب است

برای بسیاری از افراد سفر با قطار یک سفر جالب و مهیج است.

معایب سفر با قطار

هزینه

سفر با قطار هم می‌تواند گران باشد، مگر اینکه از تخفیف سنین زیر 26 سال بهره‌مند باشید یا زودتر بلیت خود را خریداری کنید.

آرام‌تر حرکت می‌کند

اگر می‌خواهید در مسافت‌های طولانی حرکت کنید بهتر است از هواپیما استفاده کنید. برای مثال قطار پاریس به بوداپست 18 ساعت طول می‌کشد، بنابراین استفاده از هواپیما عاقلانه‌تر است، مگر اینکه بخواهید در شهرهای بین راه توقف کنید.

گیج کننده

برنامه قطار می‌تواند کمی گیج کننده باشد، به خصوص برای تازه کاران، اما یادگیری آن اسان است. همچنین بیشتر شهرهای بزرگ و برخی شهرهای کوچک دارای بیش از یک ایستگاه قطار هستند. بنابراین مراقب باشید که به ایستگاه‌های اشتباه نروید. همچنین ممکن است طی سفر ایستگاه‌ها را تعویض کنید. برای مثال، اگر بخواهید از لندن به لیون فرانسه بروید، از قطار یورواستار استفاده می‌کنید. یورواستار در ایستگاه شمال پاریس توقف کرده و شما باید به ایستگاه شرق پاریس بروید تا سوار قطار پاریس به لیون بشوید، زیرا از لندن به لیون قطار مستقیم وجود ندارد. در اینجا باید متروی ارزان قیمت سوار شوید.

اعتصاب راه‌آهن

معمولاً چند بار در سال کارمندان راه‌آهن اعتصاب می‌کنند، اما خوشبختانه از چند روز قبل از آن مطلع خواهید شد. در صورت رخ دادن این اتفاق باید با آن کنار بیایید.

چگونگی خرید بلیت قطار و یافتن بهترین قیمت‌ها

خرید بلیت می‌تواند کمی پیچیده باشد. یافتن بهترین قیمت‌ها حتی سخت‌تر نیز است. متاسفانه هیچ وب‌سایت واحدی وجود ندارد که بلیت‌های ارزان اروپا را ارائه دهد. بنابراین برای یافتن بهترین قیمت‌ها خوب جستجو کنید.

بلیت خود را آنلاین خریداری کنید

در صورت خرید آنلاین از تخفیف بهره‌مند می‌شوید. اما باید آن را از سایت هر کشور خریداری کنید. برای مثال اگر از فرانسه حرکت می‌کنید باید از وب‌سایت راه‌آهن فرانسه بلیت خود را خریداری کنید. درصورتی‌که از آژانس مسافرتی بلیت خریداری کنید باید هزینه مازاد پرداخت کنید. معمولاً این بلیت‌ها به خارج از اروپا ایمیل نمی‌شوند و باید آن‌ها را از ایستگاه دریافت کنید

وب‌سایت راه‌آهن کشورهای مختلف

همچنین می‌توانید برای خرید بلیت به سایت راه‌آهن هر کشور مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که قطارهای محلی از تخفیف برخوردار نیست، فارغ از اینکه کی و کجا آن‌ها را خریداری کرده باشید. بنابراین بهتر است آن ها را در ایستگاه خریداری کنید. بااین‌حال در این نقاط سیستم قطارهای پرسرعت هم وجود دارد (برای مثال کشور بلژیک دارای قطار پرسرعت و معمولی است که شهرهای مهم بلژیک را به سایر شهرهای اروپا متصل می‌کند).

نکات مهم

  • خرید بلیت آنلاین برای شرق اروپا دشوار است، به همین دلیل بهتر است آن را در ایستگاه یا آژانس مسافرتی محلی خریداری کنید. از مسافرخانه یا مکان اقامت خود درباره این آژانس‌ها سؤال کنید.
  • قوانین دریافت ایمیل را خوب بررسی کنید. اگر شرکت راه‌آهن آن را برایتان ایمیل نکند باید آن را در ایستگاه همان کشور دریافت کنید. این کار دشوار است زیرا اگر بلیت پاریس به بارسلون را از ایستگاه راه‌آهن اسپانیا خریداری کرده باشید باید آن را در ایستگاه قطار اسپانیا دریافت کنید. برخی کشورها به شما اجازه می‌دهند خودتان بلیت را دریافت کرده و چاپ کنید، اما برخی دیگر این اجازه را نمی‌دهند.
  • زمانی که در ایستگاه بلیت را دریافت می‌کنید باید از همان کارت اعتباری که برای خرید بلیت استفاده کرده‌اید، استفاده کنید. در ایستگاه‌ها دستگاه‌های دریافت بلیت هم وجود دارد که می‌توانید بلیت خود را از آن‌ها دریافت کنید.

مسیر سفر با قطار را برنامه‌ریزی کنید

آلمانی افراد منظم و مقرراتی هستند بنابراین تعجبی ندارد که برای کل اروپا برنامه سفر ترتیب داده باشند. اگر به سایت www.bahn.de مراجعه کنید می‌توانید از برنامه سفرشان استفاده کنید. در این سایت نمی‌توانید بلیت خریداری کنید (مگر اینکه بخواهید در آلمان سفر کنید) اما می‌توانید برنامه سفر قطارهای اروپا را داشته باشید. این برنامه‌ریزی برای سفرهای پیچیده مناسب است. زمانی که برنامه حرکت تمام قطارها را متوجه شدید می‌توانید برنامه قطارهای محلی را بررسی کنید. برای مثال اگر می‌خواهید از پاریس به بوداپست سفر کنید، قطار فرانسه که از پاریس به مونیخ می‌رود را انتخاب کنید. سپس با کمک برنامه این سایت قطار مونیخ به بوداپست را انتخاب کنید. (البته این تنها یک فرضیه است، احتمالاً می‌توانید مسیرهای دیگری را نیز انتخاب کنید).

همچنین در این سایت می‌توانید درباره هر قطار و امکان وجود مکان خواب، خوردوخوراک و موارد دیگر نیز اطلاعاتی کسب نمایید. بنابراین می‌توانید این دستگاه‌ها را هم امتحان کنید، اما درهرصورت باید به قسمت پذیرش رفته و ازآنجا بلیت خود را دریافت کنید.

از قبل بلیت خود را رزرو کنید

90 روز (گاهی اوقات 60 روز) زودتر از تاریخ عزیمت می‌توانید بلیت خود را خریداری کنید، اگرچه در قطارهای یورواستار می‌توانید از 120 روز زودتر این کار را انجام دهید. زیرا برخی از بلیت‌های ارزان محدود هستند و سریع فروخته می‌شوند. اگر زودتر بلیت خود را خریداری کنید از تخفیف چشم‌گیری بهره‌مند می‌شوید. برای مثال بلیت یک‌طرفه لندن به پاریس یورواستار، در صورت خرید زودتر از تاریخ عزیمت 60 دلار است. اگر آن را تنها چند روز پیش از حرکت خریداری کنید قیمت آن به 140 دلار و درصورتی‌که یک روز قبل خریداری کنید به 225 دلار افزایش می‌یابد.

البته اغلب قطارهای محلی از این تخفیف برخوردار نیستند و هر زمان و از هرکجا که آن‌ها را خریداری کنید قیمتشان یکسان است. بنابراین بهتر است در همان ایستگاه و یا از دستگاه بلیت، آن را خریداری کنید.

تخفیف سنی (زیر 26 سال)

گروه‌های سنی زیر 26 سال می‌توانند از تخفیف برخوردار باشند، اگرچه تخفیف خرید بلیت از قبل بیشتر از این تخفیف است. اما اگر در ایستگاه بلیت را خریداری کنید می‌توانید از این مزیت استفاده کنید.

قطارهای شب

اگر مسیر سفرتان طولانی است بهتر است از قطار شب استفاده کنید. تقریباً تمام شهرهای بزرگ با ریل قطار به هم متصل هستند. برای قطارهای شب باید بلیت را رزرو کنید. در این قطارها می‌توانید یک تخت کوچک را هم انتخاب کنید. این قطارها دارای اتاق‌های شش تخته یا دوتخته هستند. این اتاق‌ها کوچک هستند و بایدان را با غریبه‌ها شریک شوید. هزینه این تخت‌ها تقریباً به اندازه اجاره مسافرخانه است و باید از قبل آن را رزرو کنید. با سوارشدن بر این قطارها می‌توانید خوب استراحت کنید و پرانرژی به مقصد خود برسید و یک روز بیشتر از آن دیدن کنید.

سخن آخر درباره قطارهای مسیر به مسیر

همان‌طور که گفتیم خرید بلیت از چند روز قبل بهترین کار است اما انعطاف‌پذیری سفرتان را محدود می‌کند. زیرا اغلب بلیت‌های ارزان قابل پس دادن نیستند. بنابراین بهتر است در ایستگاه بلیت را خریداری کنید. البته در این مورد به برنامه سفر خود توجه کنید.

نحوه استفاده از بلیت قطار

بلیت‌های معتبر

بیشتر بلیت‌های قطار پیش از سوارشدن باید مهر بخورند یا پانچ شوند. در ایستگاه دستگاه‌هایی وجود دارند که به‌طور خودکار بلیتتان را مهر می‌زنند. اگر بلیتتان مهر نخورده باشد نامعتبر تلقی شده و باید جریمه پرداخت کنید. اگر فراموش کردید این کار را انجام دهید به کارمند قطار مراجعه کرده و بگویید که فراموش کرده‌اید.

نکته: گاهی اوقات می‌توانید بلیتتان را در قطار خریداری کنید. در این صورت بلیت گران‌تر بوده و باید به مسئول پذیرش مراجعه کنید. اگر بلیت نداشته باشید جریمه سنگینی پرداخت خواهید کرد.

مشخص کردن واگن و صندلی

برخی از بلیت‌ها صندلی را مشخص کرده‌اند. در ابتدا باید واگن خود را پیدا کرده و سپس صندلی خود را پیدا کنید. بر روی در هر واگن شماره آن نوشته شده است. اگر صندلی‌تان مشخص نشده باشد تنها کافی است واگن خود را پیدا کرده و سپس یک صندلی را انتخاب کنید.

بررسی بلیت توسط کارمندان قطار

پس از به حرکت درآمدن قطار کارمندان داخل قطار به بلیت شما مهر می‌زنند یا آن را پانچ می‌کنند. گاهی اوقات پاسپورت هم بررسی می‌شود، اگرچه این کار در غرب اروپا رایج نیست. اما از شما سوالاتی پرسیده می‌شود.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم