خوراک و نوشیدنی ارزان در حین سفر به اروپا

خوراک و نوشیدنی ازجمله مواردی هستند که ممکن است در طول سفر بخش قابل‌توجهی از بودجه شما را به خود اختصاص دهند. البته منظورمان این نیست که غذاهای ارزان و ناسالم بخورید. در حقیقت در بسیاری از فرهنگ‌ها غذا و نوشیدنی همانند هنر، زبان و سنت‌ها اهمیت دارد بنابراین نباید نادیده گرفته شود. خوشبختانه گردشگران می‌توانند هم تغذیه کنند و هم غذاهای سالم بخورند.

فروشگاه‌ها

تعجبی ندارد که اگر خودتان غذا بپزید ارزان‌تر است. می‌توانید مواد اولیه غذاهای خود را تهیه کرده و آن را بپزید. البته شاید تنوع خوراکی‌ها در این فروشگاه‌ها کم باشد. همچنین فراموش نکنید که فروشگاه‌های اروپا در ساعت 8 غروب یا کل روز، نزدیک عصر یا یکشنبه‌ها تعطیل هستند. فقط سوپرمارکت‌ها تا دیروقت باز هستند که البته قیمت‌هایشان بالا است.

اگر در مسافرخانه اقامت دارید نمی‌توانید هر غذایی بپزید زیرا امکانات پخت‌وپز کمتر است. فقط برای یک یا دو وعده غذایی مواد لازم تهیه کنید. شاید کمی زمان‌بر باشد اما در پولتان صرفه‌جویی می‌شود. راه دیگر این است که با افراد دیگر مسافرخانه یک غذای مشترک تهیه کنید. در این صورت هم دوست پیدا می‌کنید و هم در هزینه‌های تک‌تکتان صرفه‌جویی می‌شود.

اگر عجله دارید یا نمی‌خواهید آشپزی کنید می‌توانید با هزینه 5 تا 9 دلار ساندویچ یا سالاد خریداری کنید. حتی در برخی فروشگاه‌ها با پرداخت 8 تا 12 دلار به همراه سالاد یا ساندویچ نوشیدنی هم دریافت کنید.

بازار محلی

اگر به این بازارهای محلی نروید سفرتان به اروپا کامل نیست. در آنجا نه‌تنها می‌توانید غذاهای باکیفیت خریداری کنید بلکه تجربه جالبی هم خواهید داشت. همچنین کیفیت این غذاها از غذاهای فروشگاه بالاتر است. می‌توانید هرروز هفته در قسمت‌های مختلف شهر این بازارها را ببینید. این بازارها تنها یک یا دو روز در هفته باز هستند بنابراین انتظار نداشته باشید که هرروز هفته به بازارچه محله‌تان بروید. همچنین اغلب این بازارچه‌ها تا پیش از ظهر بسته می‌شوند.

اگر در ساعت تعطیل شدن بازارچه به آنجا بروید می‌توانید اجناس را با تخفیف خریداری کنید. ممکن است برخی اجناس تمام شده باشند اما می‌توانید تا حدی که موردنیازتان است را خریداری کنید. اما باید در بازارچه خوب بچرخید زیرا فروشندگان مختلف قیمت‌های مختلفی دارند.

میوه‌فروشی

میوه‌فروشی هم مکان دیگری است که می‌توانید محصولات باکیفیت پیدا کنید. در قسمت‌های مختلف شهر میوه‌فروشی است که تقریباً هرروز هفته و همه ساعات باز هستند. می‌توانید دراین‌باره از افراد محلی سؤال کنید زیرا آن‌ها می‌توانند دراین‌باره شما را راهنمایی کنند.

غذاهای خیابانی و اغذیه فروشی ها

خرید خوراکی از فروشنده‌های خیابانی یا رستوران‌هایی که به بیرون هم غذا می‌دهند هم یکی دیگر از راه‌های مقرون‌به‌صرفه است. هر شهر یا کشور خوراکی‌های خیابانی مخصوص به خود را دارد، مانند کرپ فرانسه، سوسیس کاری برلین، سیب‌زمینی سرخ‌کرده بلژیک، پیتزای ایتالیا، فیش‌اند چیپس بریتانیا و غیره.

محبوب‌ترین غذای مقرون‌به‌صرفه اروپا کباب‌ترکی که در کشورهای مختلف متفاوت است اما عموماً تکه‌های کوچک گوشت است که همراه با کاهو، گوجه‌فرنگی، پیاز و انواع سس سرو می‌شود. همچنین در کنار آن سیب‌زمینی سرخ‌شده هم قرار می‌دهند. این کباب‌ها بسیار خوشمزه هستند. همچنین می‌توانید در این اغذیه‌فروشی‌ها غذاهای ارزان و مقرون‌به‌صرفه دیگر هم بیابید.

برای یافتن بهترین غذاهای خیابانی باید از مرکز شهر به سمت پایین‌شهر و محله‌های کارگران و مهاجران بروید. یکی دیگر از مکان‌های یافتن غذاهای خوشمزه و ارزان اغذیه‌فروشی‌ها هستند که در آنجا می‌توانید انواع ساندویچ آماده، سالاد، پیتزا، پای کیش و غذاهای دیگر را با قیمت مناسب خریداری کنید.

رستوران‌های مقرون‌به‌صرفه

مطمئناً نمی‌خواهید در حین سفر به رستوران‌های مختلف بروید اما اگر چنین تصمیمی گرفتید باید رستوران‌های باکیفیت را انتخاب کنید. باید از افراد بومی آدرس بهترین رستوران را بپرسید، اگر منوی آن به زبان‌های مختلف نوشته شده باشد یعنی مخصوص گردشگران است. اگر به محله‌های مختلف بروید می‌توانید رستوران‌های محبوب بومی‌ها را بیابید که قیمت‌های بسیار خوبی دارند. راه دیگر این است که به رستوران‌های خارجی بروید (چینی، هندی، تایلندی و غیره) زیرا این رستوران‌ها مقرون‌به‌صرفه تر هستند.

نکات دیگر برای خوراک مقرون‌به‌صرفه

تخفیف زمان نهار

رستوران‌های اروپا در نزدیکی وقت نهار قیمت‌ها را کاهش می‌دهند تا کارمندانی را که در زمان نهار استراحت می‌کنند به سمت خود جذب کنند. اما معمولاً این منوها به چند غذا محدود می‌شوند که شامل پیش‌غذا، غذای اصلی و دسر هستند و کیفیتشان با غذای شام فرق نمی‌کند.

غذای خود را به اشتراک بگذارید

خوراکی‌هایی مانند کباب می‌توانند به‌راحتی بین دو نفر تقسیم شوند. بنابراین با خرید کمی میوه و نوشیدنی می‌توانید با هزینه کم دو نفر را سیر کنید.

کمی تحقیق کنید

به‌عنوان یک مسافر مسلماً نمی‌دانید که در کجا غذا بخورید. در اینترنت تحقیق کنید و لیست رستوران‌های باکیفیت و ارزان اطراف خود را جستجو کنید. در این صورت دیگر برای یافتن رستوران مناسب وقت خود را هدر نمی‌دهید.

پیش از آنکه خیلی گرسنه شوید غذا بخورید

پیش از آنکه خیلی گرسنه شوید غذا بخورید. زیرا اگر خیلی گرسنه باشید اولین رستورانی که دیدید را انتخاب می‌کنید حتی اگر گران باشد. به همین دلیل همیشه باید کمی اسنک به همراه داشته باشید. همچنین مردم در زمان گرسنگی حساس‌تر می‌شوند و این می‌تواند مشکل‌ساز باشد مخصوصاً اگر گروهی سفر می‌کنید.

از شیر آب استفاده کنید

اگر در رستوران درخواست آب کنید یک بطری آب گران برایتان می‌آورند. آب شیر رایگان است اما باید برای خوردن آن درخواست کنید. بله آب شیر در اروپا تمیز است.

به پیک‌نیک بروید

اگر هوا خوب بود به پیک‌نیک بروید. می‌توانید با کمی میوه، ماست، نان، پنیر و نان شکم خود را سیر کنید. در اغلب پارک‌های اروپا نوشیدن الکل مجاز است.

در بار نوشیدنی بنوشید

نوشیدنی‌های خود (قهوه، چای، آبجو، شکلات داغ و غیره) را در بار بنوشید زیرا در این صورت ارزان‌تر است.

نوشیدنی‌ها گران‌قیمت هستند

با رفتن به رستوران از قیمت بالای سودا و آب تعجب خواهید کرد. همچنین پر کردن لیوان‌ها هم ارزان نیست. معمولاً آبجو و شراب ارزان‌تر است.

در هر فرهنگ رسم انعام دادن را یاد بگیرید

رسم انعام دادن در هر کشور اروپایی متفاوت است. به‌طورکلی انعام در صورت‌حساب شما محاسبه می‌شود. اگر می‌خواهید کمی انعام هم بگذارید اشکالی ندارد اما اگر 15% انعام بدهید پول خود را به هدر داده‌اید.

خوردن در کافه‌های خیابانی

معمولاً غذا و نوشیدنی در کافه‌های خیابانی اگرچه تجربه جالبی خواهد بود اما می‌تواند هزینه‌بر باشد.

از صبحانه رایگان استفاده کنید

بیشتر مسافرخانه‌ها صبحانه رایگان سرو می‌کنند. اگرچه شاید کیفیت خوبی نداشته باشد اما می‌تواند شکمتان را سیر کند.

شبی از خانه بیرون بروید

اگر یک شب با دوستان خود بیرون بروید شاید به شما خوش بگذرد اما اگر مراقب نباشید پولتان به هدر می‌رود. بنابراین باید به یک مکان خوب رفته و درباره مصرف پول هم مراقب باشید.

در مکان‌های عمومی نوشیدنی بنوشید

در اروپا درباره نوشیدنی در مکان‌ها عمومی قوانین سفت و سختی وجود ندارد. البته نه اینکه به‌راحتی با یک شیشه مشروب در خیابان‌ها راه بروید، بلکه می‌توانید در پارک یا اماکن دیگر نوشیدنی بنوشید. اگر به کسی بی‌احترامی نکنید یا کار اشتباهی انجام ندهید پلیس با شما کاری نخواهد داشت.

از کارگران مهمان‌سراها آدرس بهترین جاها را بپرسید

مردمی که در مهمان‌سراها کار می‌کنند معمولاً بارها یا کافه‌های موردعلاقه خود را دارند، که پس از کار به آنجا می‌روند. پس می‌توانید از آن‌ها پرس‌وجو کنید. البته گاهی اوقات هم این افراد با معرفی این مکان‌ها کمیسیون دریافت می‌کنند پس همیشه هم نمی‌توان به گفته آن‌ها اعتماد کرد.

فروشگاه‌ها

تعجبی ندارد که ارزان‌ترین نوشیدنی در فروشگاه‌ها یا سوپرمارکت‌ها یافت می‌شود. در این مکان‌ها انواع مختلف شراب و الکل موجود است. اگر می‌خواهید آبجو خریداری کنید بهتر است به سوپرمارکت‌های کوچک‌تر بروید. البته در این مکان‌ها نمی‌توان آبجوی سرد پیدا کرد، مگر اینکه به سوپرمارکت‌های کوچک بروید که آن‌ها را در یخچال گذاشته باشند.

مکان‌های دانشجویی

دانشجویان اروپایی هم به دنبال نوشیدنی‌های ارزان هستند بنابراین می‌توانید آن‌ها را دنبال کنید. معمولاً هر شهر وب‌سایت خاص خود را دارد که در آن مکان‌های ارزان و محبوب مناسب برای دانشجویان معرفی می‌شود.

 

پیشنهاد مطالعه: راهنمای سفر ارزان به ایتالیا

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم