10 راه کنترل وزن در محل کار

از شب قبل غذای خود را بسته‌بندی کنید

10 راه کنترل وزن در محل کار

داشتن خوراکی یکی از مواردی است که می‌تواند روحیه شما را بهتر کند، بنابراین می‌توانید از قبل غذای خود را آماده کرده و خیال خود را راحت کنید. خوراکی در تمام مناسبت‌های مختلف ما باهمراه است. بنابراین باید دقت کنیم که همیشه بهترین و باکیفیت‌ترین خوراکی‌ها را به بدن خود برسانیم. در حین کار برای تغذیه خود نیز برنامه‌ریزی کنید. در ساعاتی از روز غذا بخورید که استرس و نگرانی‌تان کمتر است. بهتر است از شب قبل برای غذای خود برنامه‌ریزی کنید تا غذاهای بهتری انتخاب کرده باشید.

خوراکی‌های سالم را در دسترس خود قرار دهید

10 راه کنترل وزن در محل کار

به مکانی فکر کنید که قسمت اعظم روز کاری خود را در آنجا سپری می‌کنید. باید اطمینان حاصل کنید که خوراکی‌ها و فعالیت‌های هوس‌انگیز مضر را در این قسمت قرار ندهید. از سوی دیگر بایدان قسمت را به‌گونه‌ای بچینید که بتوانید به اهداف خود برسید. شاید یکی از این اهداف کنترل وزن و پیشگیری از افزایش وزن باشد. مسلماً اگر غذاها و خوراکی‌های سالم در دسترستان باشد دیگر به خوراکی‌های ناسالم نگاهی نمی‌اندازید. در این صورت می‌توانید از خوراکی‌های سالم و کم‌کالری، مانند آجیل بی‌نمک یا گرانولابار را در کشوی میز خود قرار داده و هر بار میل کنید. (البته همه آن‌ها را یکجا نخورید.)

از ظروف شیشه‌ای که داخل آن‌ها را می‌بینید استفاده نکنید

10 راه کنترل وزن در محل کار

ظروف شیشه‌ای را برای خوراکی‌هایی به‌جز شکلات استفاده کنید. طبق تحقیقی که در سال 2006 انجام گرفت، استفاده از این ظروف شیشه‌ای مصرف شکلات را افزایش می‌دهد. این تحقیق به مدت چهار هفته میزان مصرف شکلات روزانه کارمندان را بررسی نمود. این تحقیق تأثیر وجود شکلات در ظروف شیشه‌ای و فاصله قالب شکلات با میز را بررسی نمود. طبق این تحقیق اگر شکلات در معرض دید باشد به‌طور متوسط روزانه 2.2 عدد شکلات بیشتر مصرف می‌شود و اگر قالب شکلات روی میز باشد نیز 1.8 شکلات بیشتر خورده می‌شود. حتماً ضرب‌المثل “از دل برود هر آنکه از دیده برفت” را شنیده‌اید، عکس آن‌هم امکان‌پذیر است. پس چه در محل کار چه در خانه بهتر است شکلات را در جایی بگذارید که از دسترستان خارج باشد.

تأثیر غذا را درک کنید

10 راه کنترل وزن در محل کار

زمانی که دهان و دستتان پر از غذا باشد مسلماً کارایی چندانی نخواهید داشت. طبق تحقیقاتی که در دانشگاه یل انجام گرفت بوی غذا هم می‌تواند به اندازه مصرفان حواس ما را پرت کرده و مانع فعالیت شود. در این شرایط ضربان قلب افزایش یافته، بزاق دهان بیشتر می‌شود، فعالیت معده به اوج می‌رسد و میل به غذا هم بیشتر می‌شود. اگرچه نمی‌توان مانع از حس کردن بوی غذا در محیط کار شد اما می‌توان برای آن خود را آماده کرد. داشتن قهوه یا یک نوشیدنی دیگر می‌تواند باعث شود که فکرتان درگیر خوردن آن شده و از خوردن خوراکی‌های دیگر دست بردارید.

همیشه از غذاهای سالم استفاده کنید

10 راه کنترل وزن در محل کار

اگر می‌خواهید بازدهی خود در محیط کار را افزایش دهید بهتر است از میوه و سبزیجات سالم استفاده کنید. دیدن غذاهای ناسالم باعث می‌شود خود و همکارانتان به سمت آن غذاها گرایش بیشتری نشان دهید. حالا تصور کنید اگر برعکس آن رخ دهد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اگر همکارانتان خوراکی‌های سالم به همراه داشته باشند و شما هم دائم آن‌ها را ببینید و بوی‌شان را حس کنید. در این صورت شما هم به سمت غذاها و خوراکی‌های سالم سوق پیدا می‌کنید. بنابراین می‌توانید باهمکاران خود صحبت کرده و از هم بخواهید که غذاهای سالم به محیط کار بیاورید.

درباره زمان صرف نهار خودخواه باشید

10 راه کنترل وزن در محل کار

اگر می‌خواهید وزن خود را کنترل کنید باید خوردوخوراک خود را جدی بگیرید. متخصصان تغذیه معتقدند زمانی که در حین گرسنگی غذا نخورید رفته‌رفته گرسنه‌تر شده و غذای بیشتری خواهید خورد. بنابراین در زمان نهار در محل کار از تماس تلفنی یا صحبت با دوستان خود جلوگیری کرده، به مکان خلوتی رفته و غذای خود را میل کنید. در این شرایط می‌توانید کاملاً به غذای خود تمرکز کرده و گرسنگی خود را برطرف کنید. پس‌ازآن کاملاً سیر و راضی بوده و می‌توانید به کارهایتان رسیدگی کنید.

تصمیمات غذایی بلندمدت اخذ کنید

10 راه کنترل وزن در محل کار

یکی از تحقیقاتی که در سال 2014 انجام گرفت از تأثیر احوال روحی بر انتخاب غذا خبر داد. محققان طی چهار آزمایش تأثیرات مثبت و منفی انتخاب‌های غذایی بر حالات روحی بررسی شد. طبق این تحقیق شرایط روحی مثبت باعث می‌شود تصمیمات غذایی مثبت اخذ شود که برای سلامت شما مفید باشد. در این شرایط به‌جای اینکه فقط غذایی را انتخاب کنیم که شکممان را سیر کند غذاهای سالم انتخاب می‌کنیم که در بلندمدت به نفعمان باشند. اما در شرایطی که حال مساعدی نداریم، غذاهایی را انتخاب می‌کنیم که صرفاً همان لحظه سیرمان کنند. بدتر اینکه در این شرایط بیش‌ازحد غذا می‌خوریم. همچنین انتخاب غذاهای سالم و سلامت فیزیکی باعث می‌شود حال روحی مثبت‌تری داشته باشید.

ذهنیت خود را تصحیح کنید

10 راه کنترل وزن در محل کار

در سال 2017 تحقیقی انجام گرفت تا تأثیر ذهنیت فرد بر اشتها را بررسی نماید. محققان به این نتیجه رسیدند که ذهن انسان می‌تواند از پرخوری و اشتهای بیش‌ازحدش جلوگیری کند. به این صورت که ذهن انسان از احساسات او آگاه بوده و می‌تواند اشتهایش را کنترل کند. زمانی که ذهن بتواند اشتها را کنترل کند به کاهش وزن کمک خواهد کرد. محققان دیگری که از تحقیق قبلی کمک گرفتند و آن را بسط دادند به این نتیجه رسیدند که تأثیر ذهنیت در کنترل وزن از عوامل خارجی مانند شرایط محل کار هم بیشتر است. بنابراین این نتیجه‌گیری می‌تواند برای افرادی که در محل کار خود با خوراکی‌های هوس‌انگیز مواجه می‌شوند یک خبر خوش باشد. در این صورت می‌توانید استرس را نیز از خود دور کنید.

محرک‌های پرخوری عاطفی را از خود دور کنید

10 راه کنترل وزن در محل کار

چه به کارتان علاقه داشته باشید چه نه می‌دانید که کار و استرس باهم همراه هستند. درنتیجه وسوسه می‌شویم خوراکی‌هایی را انتخاب کنیم که بتواند استرس محیط کار را رفع کند. اما چگونه می‌توان تأثیر استرس بر انتخاب غذا را رفع کرد؟ طبق نتیجه‌گیری محققان یکی از این راه‌ها این است که رفتارشناختی خود را جهت‌دهی کنیم. در درجه اول باید بدانید که خوردوخوراک یکی از راه‌های مقابله با استرس است. اگر ناراحت باشید و خوردن بتواند شما را آرام کند این کار را انجام خواهید داد. در این صورت می‌توانید با انتخاب غذاهای سالم‌تر استرس خود را نیز کاهش دهید. بهترین کار این است که فهرستی تهیه کرده و در یک‌سو کارهای مثبت و در سوی دیگر کارهای منفی که در تقابل با استرس انجام می‌دهید را بنویسید. این کار باعث می‌شود از انجام کارهای منفی دوری کرده و در بلندمدت فعالیت‌های مثبتی را که استرستان را کاهش می‌دهد انتخاب کنید.

گاهی اوقات در جمع‌های کاری خوراکی‌های خوشمزه میل کنید

10 راه کنترل وزن در محل کار

خوشبختانه گاهی اوقات هم می‌توانید خوراکی‌های خوشمزه هم میل کنید، البته به مقدار کم. اگر فقط گاهی اوقات و تنها در مناسبت‌های خاص خوراکی‌های خوشمزه میل کنید اما این کار باعث شود به اهداف بلندمدت خود در رابطه با کنترل وزن خود پایبند باشید، هیچ اشکالی ندارد. زیرا اگر دائم به این فکر کنید که از خوردن برخی غذاها محروم شده‌اید باعث می‌شود پرخوری کنید. اگر زمانی کسی به شما چیزی را که خیلی دوست دارید تعارف کرد حتماً آن را میل کنید. یا اینکه به خانه برده و بعداً آن را بخورید. اینکه به کل برخی غذاها را حذف کنید به شما هیچ کمکی نمی‌کند. زیرا خوردوخوراک یک مسئله اخلاقی و اجباری نیست. تنها چیزی که باید به آن پایبند باشید سلامت خودتان است. اما اینکه بخواهید خود را مجبور کنید حالتان را بدتر می‌کند. پس دفعه بعد که در محل کارتان کیک تولد همکاران را به شما تعارف کردند کمی از آن را بخورید و عذاب وجدان نداشته باشید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم