10 حقیقت جالب درباره نروژ

در این مقاله می‌خواهیم درباره کشور نروژ اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم تا با این سرزمین یخ‌زده اما سعادتمند بیشتر آشنا شوید.

10. سوشی ژاپنی نروژ

10 حقیقت جالب درباره نروژ

در روزهای گذشته مردم ژاپن آن‌قدر به خوردن ماهی مشغول بودند که در هر نقطه خارج از ژاپن به ماهیگیران ژاپنی اجازه ماهیگیری نمی‌دانند. نروژی‌ها هم که از هیچ فرصتی دریغ نمی‌کردند یک کمپین 20 ساله راه انداختند تا ژاپنی‌ها را به سمت سالمون ترغیب کنند. تا پیش از ظهور اسکاندیناوی‌ها ژاپنی‌ها هرگز در سوشی از سالمون استفاده نکرده بودند. بنابراین سوشی سالمون یک غذای ترکیبی است.

عدم وجود سهمیه‌بندی و ماهیگیری زیاد ژاپنی‌ها باعث می‌شد که هر ژاپنی سالانه 60 کیلوگرم ماهی مصرف کند. رئیس آژانس تبلیغاتی دیجیتال اسلو معتقد است که تحت تأثیر قرار دادن ژاپنی‌ها به گذاشتن سالمون در سوشی یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های آن‌ها در 20 سال اخیر بود که حتی از اختراع دستگاه نروژی برش پنیر هم مهم‌تر است. و همه ما می‌دانیم که دستگاه برش پنیر چقدر مهم بود.

9. گران‌ترین گاز روی زمین

10 حقیقت جالب درباره نروژ

گران‌ترین گاز روی زمین در نروژ وجود دارد که رانندگان مجبورند در ازای یک گالن گاز 10.12 دلار پرداخت کنند. درحالی‌که این کشور منبع گاز کافی داشته به‌جای اینکه این بودجه برای یارانه بندی گاز صرف شود برای مسائل اجتماعی نظیر تحصیلات رایگان و تأمین بودجه‌های تریلیون دلاری صرف می‌شود. درحالی‌که سعودی‌ها در ازای هر گالن 0.61 دلار پرداخت می‌کنند. ظاهراً این قیمت بالا نروژی‌ها را چندان نگران نمی‌کند.

ازآنجایی‌که 99 درصد انرژی این کشور از منابع زمین‌گرمایی تأمین می‌شود، نروژ یکی از غول‌های صادرات نفت خالص است. نروژ پانزدهمین تولیدکننده نفت و یازدهمین صادرکننده نفت جهان است. همچنین بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت غرب اروپا محسوب می‌شود. اگرچه در گذشته تولیدات نفت این کشور بیشتر بود اما آن‌ها به‌خوبی آن را برای آینده ذخیره کرده‌اند.

8. نروژ، نقاش این اثر و آتش‌فشان

10 حقیقت جالب درباره نروژ

عمده شهرت ادوارد مونک به دلیل اثر مشهور جیغ است. پس‌زمینه این اثر یک آسمان قرمزرنگ کبود است. اما این رنگ‌آمیزی صرفاً دلیل هنری ندارد بلکه او در سال 1893 درحالی‌ این نقاشی را کشید که خاطرات جوانی‌اش را یادآوری می‌کرد. یکی از این خاطرات این بود که در سال‌های 1883 به دلیل انفجار آتش‌فشان کاراکاتوا در اندونزی، آسمان تقریباً نیمی از جهان به رنگ قرمز کبود درآمده بود. گردوخاک حاصل از این آتش‌فشان تا سال‌ها آسمان جهان را پوشانده بود و زمانی که مکان موردنظر در این تصویر شناسایی شد، متوجه شدند که مونک هم آن آسمان آبی را تشخیص داده بود.

پروفسور اسلون دراین‌باره می‌گوید، “تجربه بسیار لذت بخشی است که درست در جایی بایستید که یک هنرمند در آنجا ایستاده است. اهمیت یافتن این مکان این است که می‌توانیم به چشم‌انداز هنرمند پی ببریم. ما دریافته‌ایم که مونک به سمت جنوب غرب، جایی که گردوخاک‌های کاراکوتا در زمستان 1883-84 پدید آمدند، نگاه کرده است.

7. نروژ یک کشور سوسیالیست نیست

10 حقیقت جالب درباره نروژ

دموکراسی اجتماعی برای مدت‌زمان طولانی مدل شمالی نروژ بود. بنابراین تعجبی ندارد که فریاد و شعار سوسیالیست بودن نروژ را شنیده باشید. همان‌طور که می‌دانید هر مدل سیاسی برای هر کشوری مناسب نیست اما به نظر می‌رسد که مدل شمالی برای این جمعیت کوچک اسکاندیناوی مناسب است. طبق تحقیقات این کشور یکی از جمعیت‌هایی است که از زندگی خود بیشترین رضایت را داشته و عمر متوسط در آن کشور 80 سال است.

این کشور یکی از بهترین مکان‌ها برای تربیت فرزندان است، ساکنان آنجا ساعت‌های خالی کافی داشته، به‌طور متوسط 37 ساعت در هفته کار می‌کنند و تعطیلات بسیار زیادی دارند. به همین دلیل است که تا حدی این کشور را یک کشور سوسیالیست می‌دانند درحالی‌که سیستم سیاسی آن سرمایه‌داری است، همچنین برنامه‌های اجتماعی و سازمانی آن مالیات بالایی دارند.

شاید نروژ باید برای مشخص نمودن وضعیت سیاسی خود تصمیم قطعی بگیرد.

6. این کشور بسیار قدرتمند است و می‌تواند از فرزندانتان مراقبت کند

10 حقیقت جالب درباره نروژ

یکی از سازمان‌های این کشور Barnevernet است که کارگران اجتماعی نروژی محسوب می‌شوند. این سازمان پنج فرزند یک زوج مهاجر را به فرزندی قبول کرده و از آن‌ها مراقبت نمودند. در یکی از موارد آن‌ها در یک اتوبوس دو فرزند را در حال بحث دیدند، سپس درباره اعتقاد و باورهای آن‌ها پرس‌وجو نموده، پدر خانواده را بازداشت نموده و فرزندان را از آن‌ها گرفتند.

این جنبش زمانی آغاز شد که یک دختر هفت‌ساله کتک‌خورده بود. ازآنجایی‌که کتک زدن در نروژ جرم محسوب می‌شود، پدر را به جرم آزار کودک بازداشت کرده و کودک را از مادر گرفتند. پدر دیگر نمی‌توانست فرزندانش را ببیند. مادر هم دو بار در هفته می‌توانست کودکش را ببیند و تنها اجازه داشت هفته‌ای یک‌بار و به مدت دو ساعت فرزندان پسرش را ببیند. آن دو فرزند هم تنها می‌توانستند با والدین خود مکالمات ده‌دقیقه‌ای داشته باشند.

در این شکایات هیچ قضاوتی انجام نمی‌شود. بنابراین تا زمانی که بتوانید از دولت پیروی کنید می‌توانید به‌راحتی در آن کشور زندگی کنید.

5. نروژ جز اتحادیه اروپا نیست

10 حقیقت جالب درباره نروژ

بنا به دلایلی کشور نروژ از وارد شدن به اتحادیه اروپا خودداری نمود. “دلیل عدم پذیرش ما این است که عضویت در این اتحادیه حاکمیت نروژ را زیرسوال برده، صنعت ماهیگیری و کشاورزی زیان دیده، مرکزیت گرایی افزایش یافته و برابری و رفاه زیر سؤال خواهد رفت.” ماهیگیری برای اقتصاد نروژ بسیار مهم است، بخصوص برای مناطق دریایی، همچنین سهمیه‌بندی می‌تواند برای تجارت این کشور مضر باشد.

ازآنجایی‌که نروژ به اتحادیه اروپا تعرفه‌های سنگینی پرداخت می‌کند می‌تواند هر زمان که خواست به اتحادیه اروپا بپیوندد، اما از شرایط حال خود بسیار راضی است. در سال 1994 و طی رأی‌گیری برای عضویت در این اتحادیه، مردم مخالفت خود را اعلام کردند، زیرا آمار استخدام در آنجا بالا بوده و اقتصاد این کشور هم روبه رشد است.

4. زیگورد اول، شکست‌ناپذیر

10 حقیقت جالب درباره نروژ

در آغاز قرن دوازدهم زیگورد اول نروژ جنگ‌های صلیبی را آغاز نمود. زمانی که اولین مردمان این سرزمین به مسیحیت گرویدند علیه دشمنان خود جنگ‌هایی را آغاز کردند. این شاه و افرادش با کشتی به انگلستان رفتند و در آنجا مبارزاتی داشتند، سپس به سمت ایالت‌های عرب اسپانیا رفتند و علیه دشمنان شمشیر کشیدند. آن‌ها همچنین با بربرها نیز مبارزه کرده، با یک شاهزاده جوان سیسیل مبارزه کرده و سرانجام در سرزمین مقدس تمام دشمنان را شکست دادند.

او سال‌ها بعد به‌عنوان اولین مبارز جنگ‌های صلیبی که با مورها مبارزه کرده بود و افتخارات زیادی کسب کرده بود، به سرزمین خود بازگشت و به‌عنوان پادشاه شکست‌ناپذیر شناخته شد.

3. بهترین مکان جهان برای نویسندگی

10 حقیقت جالب درباره نروژ

شاید همه شما یک‌بار در زندگی خود به این فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانید نویسندگی کنید. اما بهترین مکان برای این کار نروژ است که در صورت داشتن استانداردهای لازم دولت 1000 نسخه از کتاب شما را خریداری کرده و آن را در کتابخانه‌های قرار می‌دهد. همچنین شما از حمایت خانواده سلطنتی برخوردار شده و می‌توانید حقوق و مزایا دریافت کنید. همچنین اگر واقعاً نویسنده باشید سالانه مزایای چشمگیر دریافت کرده و به رؤیاهای خود دست می‌یابید. دلیل این حمایت این است که بازار هنر و ادبیات نروژ آن‌قدر کوچک است که بدون این حمایت‌ها هنرمندان زنده نخواهند ماند.

2. شهری که مردن در آنجا غیرقانونی است

10 حقیقت جالب درباره نروژ

حدود هشتاد سال است که شهر Longyearbyen در اسوالبارد از دفن افراد مرده خودداری می‌کند. زیرا این شهر آن‌قدر سرد است که اجساد دفن شده را به همان صورت حفظ می‌کند، درنتیجه اگر فردی بر اثر ویروس از دنیا برود آن ویروس زنده خواهد ماند.

دلیل دیگرش این است که به دلیل افزایش دمای زمین، اجساد از زیر برف و یخ نمایان شده و توجه خرس‌های قطبی را جلب می‌کنند. و خرس‌های قطبی هم به خوردن اجساد عادت می‌کنند. به همین دلیل با مرگ افراد در این شهر آن‌ها را به‌سرعت با هواپیما یا کشتی به مکان‌های دیگر منتقل می‌کنند.

1. نوسان خوردن به سمت چپ

10 حقیقت جالب درباره نروژ

همه ما حملات تروریستی آندره برویک در سال 2011 را به یاد می اوریم. چگونه ممکن بود در نروژ این اتفاق رخ دهد؟ از پایان جنگ جهانی دوم راست‌گرایان در این کشور حضور کمرنگی داشتند. تنها حزب راست‌گرای این کشور Progress بودند که مالیات را کاهش داده و طرفدار خصوصی‌سازی بودند. در حال حاضر ائتلاف‌هایی که به مدت یک دهه بر نروژ حکم رانی می‌کردند توسط ائتلاف‌های راست‌گرا به کنار رانده شده‌اند.

در حال حاضر شنیده می‌شود که جنبش‌هایی نئونازی که در کشورهای سوئد، دانمارک و فنلاند ایجاد شده‌اند در شش منطقه نروژ هم ظهور کرده‌اند. به دلیل حملات تروریستی و جرائمی که توسط مهاجران انجام می‌شود این گروه‌ها خواستار کنترل بیشتر مهاجرت و درنتیجه جرائم احتمالی هستند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم