7 نکته هوش احساسی برای اینکه رهبر بهتری باشید

هوش و هوش مصنوعی انواع مختلفی دارد که امروزه درباره آن بحث شده و درعین‌حال چندان به آن توجهی نمی‌شود. برای مدیریت روابط بهتر است که احساسات خود را کنترل کنید. اگر بتوانید احساسات خود را کنترل کنید زندگی شادتر و موفق‌تری خواهید داشت.

برای اینکه هوش احساسی بهتری داشته باشید باید نسبت به خود آگاه باشید. برای مثال برخی از رهبرها تنها به اعتمادبه‌نفس تظاهر می‌کنند و خودشان هم متوجه نیستند. زیرا بین اعتمادبه‌نفس و تظاهر به آن تفاوت بزرگی وجود دارد. مردمی که با آن‌ها همکاری می‌کنید این تغییر را درک خواهید کرد. زیرا شما احساسات خود را بهتر درک می‌کنید و می‌دانید که چه زمانی احساساتتان قوی‌تر است. گرچه درک احساسات آسان به نظر می‌رسد اما مدت‌زمان طولانی طول می‌کشد تا به آن دست پیدا کنید.

راه‌های مدیریت

فردی که هوش احساسی دارد می‌داند که چه زمانی باید احساسات خود را کنترل کند. زمانی که ناراحت می‌شوید می‌توانید به‌راحتی آن را فراموش کنید. این از خصوصیات یک رهبر موفق است. ازنظر احساسی متعادل هستید، می‌توانید استرس خود را کنترل کنید و آن را به دیگران منتقل نمی‌کنید. رهبران این‌چنینی در بلندمدت به اهداف خود تمرکز کرده و در هر شرایطی به آن پایبند می‌ماند.

هوش احساسی به درک و همدردی نیاز دارد زیرا باید بتوانید احساسات خود و دیگران خوب درک کنید. در این صورت اتفاقات و افراد را از زوایای مختلف در نظر می‌گیرید. درک احساسات دیگران باعث می‌شود با دیگران بهتر ارتباط برقرار کنید. این افراد شنونده‌های بهتری هستند، بهتر به دیگران گوش می‌دهند و با صحبت‌های با خود به دیگران گوش می‌دهند.

هوش احساسی می‌تواند یک مهارت ذاتی و اکتسابی باشد. در اینجا راه‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که باعث می‌شود هوش احساسی و توانایی‌های خود را افزایش دهید. اگر می‌خواهید روی پای خود بایستید و به‌تنهایی کار کنید باید هوش احساسی خود را افزایش دهید. بنابراین این هفت نکته را در نظر بگیرید:

1. اطراف خود را با افرادی که هوش مصنوعی بالاتری دارند احاطه کنید.

باید بدانید که شما شبیه افرادی می‌شوید که در اطراف شما قرار دارند. بنابراین افرادی را گرد خود جمع کنید که کیفیت‌های بسیار خوبی دارند و هوش مصنوعی‌شان بالا است.

2. بیشتر بخوانید

این کار بسیار ساده است، تنها باید کتاب‌هایی که به افزایش هوش مصنوعی شما کمک می‌کند را مطالعه کنید.

3. شنونده خوبی باشید.

انسان‌ها معمولاً شنونده خوبی نیستند و به‌جای آن تنها منتظرند تا صحبت کنند. برای این کار باید تمرین کنید. زمانی که فردی صحبت می‌کند سکوت کرده و به‌جای آن به واکنش خود نسبت به حرف‌های دیگری تمرکز کنید. بنابراین باید این مهارت را یاد بگیرید. اما اگر به شنونده خوبی تبدیل شدید همدردی و شفقتتان افزایش یافته و هوش مصنوعی‌تان افزایش می‌یابد.

4. از اشتباهات خود درس بگیرید.

حتماً همیشه شنیده‌اید که باید از اشتباهات خود درس بگیرید. برای این کار اشتباهات و خطاهای گذشته خود را بررسی نموده و ببینید که در کجا اشتباه کرده‌اید. زیرا اگر از آن‌ها درس نگیرید دوباره آن‌ها را تکرار می‌کنید.

5. فعالیت‌های روزانه خود را عاقلانه انتخاب کنید

فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که هوش مصنوعی شما را افزایش می‌دهند. می‌توانید کلاس‌های شطرنج، مدیتیشن، یوگا یا کتاب‌خوانی را دنبال کنید. از تماشای بیش‌ازحد تلویزیون خودداری کنید. برای استراحت لازم نیست فعالیت‌های بیهوده انجام دهید.

6. همیشه در حال یادگیری باشید.

ما نباید هرگز از یادگیری دست برداریم و نباید تصور کنیم که یادگیری فقط به کلاس‌های درس محدود می‌شود. هرچند بار یک‌بار چیزهای جدید یاد می‌گیرید؟ می‌خواهید چه چیزی یاد بگیرید؟ صخره‌نوردی؟ آواز؟ آیکیدو؟ یا فعالیت‌های دیگر؟

7. به یک درمانگر مراجعه کنید.

سلامت حسی و ذهنی به سلامت فیزیکی مرتبط هستند. افراد زمانی که با دیگران رابطه بهتری دارند عملکرد بهتری نشان می‌دهند. درمانگرهای حرفه‌ای برای این کار بسیار مناسب‌اند زیرا زندگی شما را قضاوت نمی‌کنند. اگر بنابه دلایلی نمی‌توانید به درمانگر مراجعه کنید حداقل می‌توانید با فردی که با او راحت هستید احساسات خود را درمیان بگذارید.

هوش احساسی هم همانند هر هوش دیگری به تمرین و ممارست نیاز دارد. خوشبختانه شما می‌توانید عضلات پرورش‌دهنده این هوش را کنترل کنید. بر روابط خود تمرکز کنید، چیزهای جدید یاد بگیرید و عملکرد هوش احساسی خود را در نظر بگیرید. درنتیجه این ظرفیت باارزش خود را ارتقا می‌دهید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم