10 حقیقت جالب درباره زیمباوه (زیمبابوه)

کشور زیمباوه یک کشور جوان 37 ساله است که در این مدت کم با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم کرده است. فساد این کشور و رهبر دیکتاتور آن احتمالاً در آینده هم برای این کشور مشکلاتی ایجاد خواهد نمود. زیمباوه یک کشور زیبا و چشمگیر است که تلاش می‌کند شکوه و عظمت پیشین خود را به دست آورد اما در شرایطی که این کشور حتی واحد پول مخصوص به خود را ندارد دشوار به نظر می‌رسد.

10. با خانم موگابه درگیر نشوید

10 حقیقت جالب درباره زیمباوه

گریس موگابه هیچ گاه از مشاجره و زد و خورد فاصله نمی‌گیرد. در سال 2009 به همراه بادی گاردش با یک عکاس کتک‌کاری کرد. اخیراً او به آفریقای جنوبی رفت تا فرزندانش را ملاقات کند که متوجه شد فرزندش با یک مدل 20 ساله ارتباط دارد.

او نیز همانند هر مادر دیگر با این مدل کتک‌کاری کرد و سپس فرار کرد. باوجوداینکه پلیس از طریق رسانه‌ها اعلام کرده که متهم را پیدا می‌کند – و شایعاتی مبنی بر دریافت رشوه توسط خانواده این مدل – اما این زن از امینت دیپلماتیک برخوردار بوده و کسی نمی‌تواند از او شکایت کند.

9. گوکوراهاندی: قتل‌عام با کمک بریتانیا

10 حقیقت جالب درباره زیمباوه

در سال‌های 1980 زمانی که رابرت موگابه قدرت را به دست گرفت برخی با او مخالف بودند. همچنین در این زمان کشور با حکومت سفیدپوستان در حال مبارزه بود و در این راه از ابزارهایی مانند حمله یا تجاوز هم استفاده می‌کردند. ارتش جدید زیمباوه که توسط کماندوهای کره شمالی تعلیم دیده بودند در سال 1983 حدود 20000 شهروند را کشته، تجاوز نموده و سلاخی کردند. در آن زمان سفیر بریتانیا گفت: “به دلیل علاقه استراتژیک و اقتصادی غرب و بریتانیا در آفریقای جنوبی و جایگاه زیمباوه در آن جا، این کشور برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد. سرمایه‌گذاری و تجارت و جلوگیری از مهاجرت سفیدپوستان هم از دلایل دیگر اهمیت این کشور هستند و زیمباوه حامی ما علیه دخالت شوروی است.”

8. زیمباوه واحد ملی پول ندارد

10 حقیقت جالب درباره زیمباوه

احتمالاً درباره مسائلی که به از بین رفتن دلار زیمباوه منجر شد چیزی نمی‌دانید. در سال 2009 دلار زیمباوه منسوخ شد و تعادل آن آن‌قدر به هم ریخت که یک دلار زیمباوه معادل 35,000,000,000,000,000 دلار زیمباوه است. امروزه در صورت سفر به این کشور می‌توانید از دلار آمریکا و آفریقای جنوبی استفاده کنید. احتمالاً سال‌ها طول می‌کشد تا در این کشور از واحد پول زیمباوه استفاده شود.

به نظر شما چه چیزی باعث شده که اقتصاد این کشور آن‌قدر به هم بریزد که واحد پول این کشور به هم بریزد؟

7. بابی موگابه

10 حقیقت جالب درباره زیمباوه

امروزه او را با کیم جونگ اون رهبر دیوانه کره شمالی و البغدادی رهبر داعش مقایسه می‌کنند. شاید برای مقایسه با رهبران نتوانیم رهبر بدتری پیدا کنیم. بابی موگابه یک شخصیت لنینی و استالینی است که برای آشنایی با او می‌توانید با برخی جملاتش آشنا شوید:

مانند هیتلر: “من هنوز هیتلر زمان هستم. این هیتلر تنها یک هدف دارد: عدالت برای مردمانش، نعمت برای مردمانش، به رسمیت شناختن استقلال برای مردمانش و حق آنان بر منابعشان. اگر هیتلر این‌گونه است پس بگذارید من هم هیتلر باشم. حتی ده برابر بدتر از هیتلر.”

بهتر از مسیح: “من چندین بار مرده‌ام – و این‌گونه مسیح را شکست داده‌ام. مسیح تنها یک‌بار گریست و زنده شد.”

سفیدپوستان: “تنها کسی که می‌توان به او اعتماد کرد یک سفیدپوست مرده است.”

البته این‌ها تنها حرف است و او فعالیت‌های دیگری هم انجام داده است.

6. قاتلان می‌توانند فرار کنند

10 حقیقت جالب درباره زیمباوه

صحبت از سفیدپوستان مرده شد باید بدانید که در سال 2000 اتفاقاتی رخ داد. رابرت موگابه از مردمش خواست که سرزمین خود را از سفیدپوستان پس بگیرند. متأسفانه این رفتارها باعث شد که برخی سفیدپوستان هم بومیان و کشاورزان را قتل‌عام کنند.

موگابه اخیراً گفته است، “برخی از مردمان ما حین مقاومت کشته شدند. ما قاتلان را تحت تعقیب قرار نمی‌دهیم. من از شما می‌پرسم که چرا باید آن‌ها را دستگیر کنیم؟” بنابراین نتیجه می‌گیریم زمانی که قربانی مقاومت کرد او را به قتل برسانیم. زیرا او می‌بایست همه‌چیز را ترک کرده و فرار کند.

5. عمر متوسط در این کشور

10 حقیقت جالب درباره زیمباوه

در سال 2006 هر فرد زیمباوه‌ای به‌طور متوسط 37 سال عمر می‌کند. این سن کم به دلیل شیوع بیماری ایدز و فروپاشی اقتصادی بود. خوشبختانه به دلیل پیشرفت‌های پزشکی و کمک‌های بین‌المللی امروزه عمر متوسط هر فرد در این کشور به 60 سال افزایش یافته است. بااین‌حال هنوز هم چالش‌های جمعیت شناختی بسیار زیادی در این کشور وجود دارد که در نسل‌های بعدی رفع خواهد شد.

4. گابلین: تهدید ملی

10 حقیقت جالب درباره زیمباوه

به‌جز پتر جکسون فیلم‌ساز شاید فرد دیگری حملات گابلین را جدی نگیرد. اما در زیمباوه اوضاع فرق می‌کند. در آنجا با نشان دادن گابلین می‌توان پلیس‌ها را از اداره پلیس خارج نمود. برخی ادعا دارند که گابلین را دیده‌اند و معتقدند که گابلین سر سگ و بدن مار را دارد، برخی هم معتقدند که این موجود یک سگ است که پوسته‌های فلس مانند دارد. آن‌ها ادعا می‌کنند این موجود بوی خیلی بدی دارد و سرانجام یک شفادهنده محلی آن را سوزانده است.

یکی از پلیس‌هایی که در صحنه حضور داشت می‌گوید، “هیچ‌کس به دیگری نگفت که فرار کند. اداره پلیس پر بود و در یک آن خالی شد. به نظرم برخی از پنجره خارج شدند زیرا امکان نداشت که تمام آن‌ها از در خارج شوند. تمام پلیس‌های چاق و لاغر برای حفظ جان خود ازآنجا خارج شدند.”

3. ممنوعیت همجنسگرایی

10 حقیقت جالب درباره زیمباوه

رابرت موگابه تنها چیزی را که تحمل می‌کند رابطه با جنس مخالف است و همجنسگرایان را سر می‌زند. او پیش از انتخابات 2013 به هزاران شهروند گفت، “ما سر آن‌ها را می‌زنیم. آن‌ها از سگ و خوک بدتر هستند، بله از سگ و خوک. حتی خوک‌های نر هم به دنبال خوک‌های ماده می‌روند.”

عاقلانه هم همین است. زیرا درباره خود رابرت ماگوبه نیز شایعات مختلفی گفته می‌شود. برای مثال او هرگز با غریبه‌ها عکس نمی‌اندازد و همیشه با دوست نزدیکش به تماشای مسابقات فوتبال می‌رود. آن‌ها هرگز باهم دست نمی‌دهند و اگر هم این کار را انجام داده باشند هیچ عکسی از آن وجود ندارد و یا نمی‌گذارد وجود داشته باشد. زیرا او هم همانند مایکل جکسون زیر ذره‌بین است.

2. وجود کرم‌ها برای پیروزی

10 حقیقت جالب درباره زیمباوه

در این کشور کرم‌های ابریشم بر روی درختان مخصوص دیده می‌شود. 3 کیلوگرم برگ این درختان 1 کیلو کرم ابریشم تولید می‌کند. بنابراین این کرم‌ها به رایگان در دسترس هستند و نگهداری از آن‌ها بسیار آسان است.

این اطلاعات در زمینه نگهداری کرم‌ها می‌تواند در کشورهای دیگر هم به آن‌ها کمک کند. درهرصورت مردم زیمباوه به پروتئین این موجودات نیازمند هستند. پروتئین این کرم‌ها سه برابر از گوشت بیشتر است.

1. این کشور فقیر از خودش دزدی می‌کند

10 حقیقت جالب درباره زیمباوه

تصور کنید در کشوری هستید که مقامات از شما رشوه می‌خواهند. حتی برای کارهایی مانند بررسی میزان مصرف برق یا تأیید نقشه یک خانه هم رشوه گرفته می‌شود. حتی پلیس‌ها هم که خودشان قانون‌گذار هستند رشوه دریافت می‌کنند. پلیس‌ها حتی از رانندگان هم رشوه دریافت می‌کنند. کارمندان دولت هم رشوه می‌گیرند. میزان این رشوه سالانه 1 میلیارد دلار است.

درنتیجه جرائمی که جان انسان‌ها را می‌گیرد نیز با رشوه نادیده گرفته می‌شود. بنابراین افرادی که می‌خواهند با رشوه‌خواری مبارزه کنند سرکوب می‌شوند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم