10 فعالیت شرورانه گوگل

گوگل یکی از مهم ترین قدرت های اینترنت است. زمانی که می خواهیم درباره موضوعی بیشتر بدانیم در گوگل جستجو می کنیم. زمانی که به مرورگر نیاز داریم از کروم استفاده می کنیم. در جی میل ایمیل ها را مشاهده می کنیم، در یوتیوب فیلم می بینیم، در بلاگر مطلب می نویسیم و در دستگاه های اندروید وب سایت های موردعلاقه مان را بررسی می کنیم. اما شاید از داسنتن این موضوع تعجب کنید که شرکتی که شعارش انجام ندادن شرارت است، می تواند عکس آن عمل کند.

اما سال های سال است که گوگل این کار را انجام می دهد. برای درک این مسئله می توانید به فعالیت های گوگل در سال 2017 نگاهی بیندازید.

10. فعالیت های انحصارطلبانه

10 فعالیت شرورانه گوگل

در تابستان 2017 اتحادیه اروپا جریمه 2.7 میلیارد دلاری را برای گوگل مشخص نمود. زیرا گوگل از جایگاه خودش به عنوان ریاست بازار اروپا سواستفاده نموده و رقبا را در لیست جستجو حذف نموده بود. می دانید که گوگل در این زمینه تسلط دارد. در کشورهایی نظیر آلمان، 97 درصد جستجوهای اینترنتی توسط گوگل انجام می شود. به عبارت دیگر، این شرکت فضای مجازی اروپا را تحت سلطه خود دارد.

یکی از دلایل این جریمه صفحات نتایج جستجوها است. زیرا گوگل خود را ارجح قرار می دهد. اگر مردم بخواهند خرید کنند لینک فروشگاه های گوگل را دریافت می کنند. اگر بخواهند چیزی را مرور کنند به سرویس مرورهای گوگل وصل می شوند. رقبایی مانند Yelp که موتور جستجوگر مخصوص خود را ندارند در صفحات چهارم به بعد گوگل قرار می گیرند. و چه کسی به خود زحمت می دهد تا صفحه چهارم برود؟

اتحادیه اروپا همچنین معتقد بود که گوگل در صدر فروشگاه های زنجیره ای غذایی قرار گرفته، نه تنها به این دلیل که بهترین محصولات را ارائه می دهد، بلکه به این دلیل که مشتری های بهتر را از خریدار دور نگه می دارند. همچنین گفته می شود به دلیل توقف سلطه مایکروسافت در سال 2000، گوگل توانست جایگاه امروزی خود را به دست آورد.

9. جلوگیری از انعکاس اخبار منفی درباره گوگل

10 فعالیت شرورانه گوگل

گوگل اخبار منفی درباره خود را از بین می برد. به این معنا که صفحات جستجوگر آن ها مقالات ضدگوگل را حذف می کنند (به همین دلیل ممکن است این مقاله را در صفحه 37 ام نتایج گوگل بیابید.) برای مثال یکی از خبرنگاران فوربس، کشمیر هیل، مدعی بود که مقالاتاش توسط گوگل پنهان و سرکوب می شود.

این داستان به سال 2011 برمی گردد. در آن زمان گوگل می خواست شبکه اجتماعی گوگل پلاس را در سایت هایی مانند فوربس اجرا کند. در جلسه ای که هیل حضور داشت، گوگل مدعی شد که در صورت عدم حمایت فوربس از گوگل پلاس، گوگل در صفحات نتایج فوربس را تحریم می کند. از آنجاییکه موفقیت این سایت ها به لیست نتایج گوگل وابسته است بنابراین هیل درباره آن مقاله ای نوشت و آن را علنی نمود.

اما او سپس متوجه شد که این مقاله در نتایج گوگل نشان داده نمی شود، گویی گوگل مقالات ضدخودش را به سرعت پاکسازی می کند.

8. اخراج پژوهشگرانی که با گوگل مخالف هستند

10 فعالیت شرورانه گوگل

گوگل تمایل دارد بودجه خود را برای مسائل مهم خرج کند. واشنگتن، بروکسل و لندن نقاطی هستند که گوگل در آنجا سرمایه گذاری می کند. بخشی از سرمایه هم برای بخش هایی که گوگل با آن ها موافق است صرف می شود، مانند بنیاد جدید آمریکا (NAF). یکی از پروژه های این بنیاد بازارهای آزاد است که می خواهند از تسلط پول و قدرت که در بازارهای رایج حرف اول را می زنند، رها شوند. در سال های اخیر این گروه علیه خود گوگل هم قد علم کردند. در سال 2017، رهبر بنیاد بازار آزاد، بری لین، در یک مطلب در وبلاگش، جریمه اتحادیه اروپا برای گوگل را حمایت نمود. گوگل در مقابل او را اخراج نمود و از حمایت این بنیاد دست برداشت.

یادتان نرود که گوگل صاحب این بنیاد نبود بلکه تنها یکی از حامیان آن بود، البته یک حامی بخشنده و قدرتمند. به گفته گاردین، اریک اشمیت طوری رفتار می کند که گویی صاحب این بنیاد است. زمانی که پست لین به نمایش درآمد، اشمیت با این بنیاد تماس گرفت و از آن ها خواست آن را متوقف کنند. کمتر از دو ماه بعد لین اخراج شد و بازارهای آزاد متوقف گردید.

7. سانسور آزادی بیان

10 فعالیت شرورانه گوگل

98 درصد ترافیک تلفن آمریکایی ها از طریق گوگل یا اپل انجام می گیرد. اگر یکی از آن ها اپلیکیشن های شما را مسدود کنند به مشکل دچار می شوید. زیرا ممکن است آن ها به گفتگوهای شما علاقه ای نشان ندهند و اپلیکشین تان را مسدود کنند.

در آگوست 2017 گوگل سایت اجتماعی Gab را از فروشگاه خود برداشت زیرا در آن برنامه می شد از هر موضوعی که قانون اساسی آمریکا از آن حمایت می کرد صحبت نمود. بنابراین گوگل چپ گرا این برنامه را سانسور نمود. زیرا این برنامه نوع راست گرای توییتر بود.

در حقیقت افرادی مانند اندرو آگلین، که سردبیر سایت نئونازی دیلی استورمر است از این برنامه استفاده می کرد. از آنجاییکه کلیسای باپتیست و داعش هم در توییتر حساب کاربری دارند پس گوگل توییتر را نیز مسدود کرده است. با وجود اینکه در یوتیوب می توان پونوگرافی، عقاید سفت و سخت و حتی بیانات نازی را مشاهده نمود اما Gab به دلیل افراط گری اش از فروشگاه گوگل تحریم شده است.

6. جلوگیری از پرداخت میلیاردها دلار به عنوان مالیات

10 فعالیت شرورانه گوگل

یکی دیگر از اقدامات گوگل این است که مالیات پرداخت نمی کند. در سال های اخیر چندین کشور اروپایی به علت عدم پرداخت مالیات با این شرکت به مشکل برخورده اند. در سال جاری کشور ایتالیا 303 میلیون پوند مالیات پرداخت نشده را از گوگل بازپس گرفت. زیرا گوگل بسیاری از فعالیت هایش را از طریق ایرلند انجام می داد زیرا در آنجا مالیات کمتر است. در مه 2016 ابتدا کارمندان فرانسوی، سپس اسپانیایی و درنهایت بریتانیایی به عدم پرداخت مالیات متهم شدند. در سال 2006 بریتانیا گوگل را به عدم پرداخت صدها میلیون دلار مالیات متهم نمود. در نهایت در سال 2016 گوگل موافقت کرد که 130 میلیون پوند مالیات پرداخت کند.

یکی از کشورهایی که در عدم پرداخت مالیات به گوگل کمک می کند ایرلند است که در دوسوم سودهای جهانی به گوگل کمک می کند. اما حتی در دوبلین هم گوگل از پرداخت مالیات سر باز می زند. در سال 2016 مشخص شد که گوگل به ازای 22 میلیارد پوند سود در ایرلند تنها 42 میلیون پوند مالیات پرداخت نموده است.

5. حذف کانال های بی ضرر

10 فعالیت شرورانه گوگل

یوتیوب که به گوگل تعلق دارد با تبلیغات از کانال های مختلف پول دریافت می کند. متاسفانه بسیاری از کانال ها و سایت های کوچک تر برای فعالیت به تبلیغات وابسته هستند. از سوی دیگر گوگل هم عادت دارد هراز گاهی تبلیغات را حذف کرده و برخی کانال ها را از رونق بیندازد.

میزان رونق این کانال ها به اخبارشان بستگی دارد. برای مثال این روزها تمام اخبار به کره شمالی ختم می شود و می توان از آن پول سازی کرد. برای مثال اگر رسانه علیه حرکت های افراطی راست گرا قیام کنند در آن صورت کانال های راست گرا از رونق می افتند. یا فعالیت علیه هوموفوبیا می تواند شبکه هایی که از آن حمایت می کنند را از میدان خارج کند. بنابراین این فعالیت ها می تواند سازندگان بی گناه را از کار برکنار کند.

مشکل اینجاست که در این شرایط کانال های بزرگ هیچ آسیبی نمی بینند. در این صورت گوگل می تواند بر دنیای آنلاین تسلط داشته و آزادی بیان را پایمال کند.

4. رسوایی قاچاق دارو

10 فعالیت شرورانه گوگل

حالا که صحبت از سانسور شد موردی وجود دارد که باید توسط گوگل سانسور می شد اما نشد. در سال های 2003 تا 2011 گوگل به شرکت های دارویی کانادا اجازه داد تبلیغاتی پخش کنند که مشتری هدف آن ها آمریکایی ها بودند. آن ها با وجود اینکه می دانستند قاچاق دارو غیرقانونی است این اجازه را دادند.

به دلایل مشخص دولت آمریکا از داروهای وارداتی حمایت نمی کند. همچنین کانادا هم از داروهایی صادراتی حمایت نمی کند. درنتیجه داروهایی که گوگل به آن ها اجازه تبلیغات داد غیرقانونی و خطرناک بودند. آن ها اعلام نمودند که از سال 2003 می داسنتند این داروها غیرقانونی هستند.

دولت آمریکا برای متهم کردن گوگل یک آگهی دروغین از یک شرکت دارویی کانادایی که وجود خارجی نداشت ساخته و از گوگل خواست آن را برای مشتری های آمریکایی تبلیغ کند، گوگل هم برای متوقف نمودن آن هیچ کاری انجام نداد. در نهایت گوگل متهم شد که به دیوان عدالت 500 میلیون دلار پرداخت کند.

3. دریافت سوابق پزشکی بریتانیایی ها به صورت غیرقانونی

10 فعالیت شرورانه گوگل

DeepMind یکی از برنامه های گوگل بود که می توانست در دنیا انقلابی به پا کند یا ما را از بین ببرد. این برنامه برای فعالیت باید اطلاعات زیادی را دریافت می کرد. در سال 2015 گوگل به این روش اطلاعات زیادی به دست آورد. آن ها با همکاری بیمارستان رویال لندن توانستند به اطلاعات پزشکی بیش از 1.6 میلیون بریتانیای، بدون اجازه خودشان، دست پیدا کنند. در سال 2017 زمانی که این مسئله برملا شد، کمیسیون اطلاعاتی بریتانیا اظهار داشت که این روش جمع اوری اطلاعات غیرقانونی است.

آن ها تنها از عدم آگاهی مردم سواستفاده نمودند. مقصر کارکنان بیمارستان رویال بودند ک اطلاعات وسیعی را در اختیار این شرکت قرار می دادند. گوگل درنهایت از طریق دیپ مایند عذرخواهی کرد اما پ از اینک ماه ها اصرار کرد که قانون بریتانیا را از افرادی که آن را نوشته اند نیز بهتر می داند. در سال 2017، TechCrunch درباره انگیزه های گوگل مطالبی نوشت و اظهار کرد که آن ها خوب میدانستند که چکار می کنند و مردمی که اطلاعات شان دزدیده شده باید آگاه باشند.

2. رسوایی نصب وای فای

10 فعالیت شرورانه گوگل

بازهم داستان رسوایی های گوگل و ادعاهای پس از آن. این بار هم مانند همیشه گوگل رسوایی دیگری به پا کرد. در سال 2010 گوگل ادعا کرده بود که در قسمت های مختلف شهری پایگاه وای فای نصب می کند. در نتیجه گوگل می توانست اطلاعات پایگاه های وای فای را جمع اوری کند. تا این جای کار همه چیز منطقی است اما سپس مشخص شد که گوگل می خواهد اطلاعات ردوبدل شده از این پایگاه ها را جمع آوری کند. این به معنای آن است که مقادیر عظیمی از اطلاعات افراد به دست گوگل می افتد.

از آنجاییکه گوگل درباره آن دروغ گفت و حاضر نشد با مقامات همکاری کند این رسوایی بزرگ شد. فرانسه به دلیل عدم همکاری گوگل 100000 پوند جریمه برای آن ها مشخص نمود. FTC به دلیل عدم همکاری جریمه 25000 دلاری را مشخص کرد. استرالیا آن را بزرگ ترین شکاف اطلاعاتی تاریخ عنوان کرد و از گوگل خواست اطلاعات را از بین ببرد. گوگل ادعا کرد این اطلاعات را از بین برده، دروغی که بعدها آشکار شد. در بریتانیا هم همین اتفاق رخ داد. در نهایت این دروغ ها باعث شد که آمریکا آن ها را 7 میلیون دلار جریمه کند.

1. تحریک یک جنگ واقعی

10 فعالیت شرورانه گوگل

در نوامبر 2010، به دلیل حمله نیکاراگوئه به خاک کاستاریکا، این دو کشور نزدیک بود باهم بجنگند. اما نقشه گوگل بود که جنگ میان این دو را برانگیخت. گوگل به صورت تصادفی مرزهایی که بر سر آن ها اختلاف بود را در محدوده کاستاریکا قرار داده بود. افسران نیکاراگوئه با این نقشه مخالفت کرده و نزدیک بود یک فاجعه بین المللی رخ دهد.

از آنجاییکه این داستان به جنگ و خونریزی ختم نشد می تواند جالب باشد. اما نکته منفی داستان، همانطور که در سال 2013 در نیویورک تامیز عنوان شد، بی توجهی گوگل به نقشه اش است زیرا این بی توجهی ها می تواند به مشکلات بین المللی تبدیل شود. برای مثال مشکلات ایجاد شده در مرزهای چین و هند می تواند به جنگ منجر شود.

بنابراین همانطور که دیدید این شرکت در اغلب موارد مشکلاتی را ایجاد نموده و سپس ادعای بیگناهی می کند. مشکل این نیست که این شرکت می تواند ما را به اسارت دربیاورد بلکه اینجاست که این شرکت یک غول دنیای اینترنت است که درصورت ایجاد مشکل یا عدم آگاهی می تواند مسائلی را ایجاد نماید. زمانی که این مشکلات به اطلاعات افراد، بیماران، سانسور، مرز کشورها، مسائل دارویی و غیره منجر شود، می تواند خسارات و زیان های جبران ناپذیری ایجاد کند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم