10 داستان الهام‌بخش برای پرفروش‌ترین فیلم‌های ترسناک

10 داستان الهام‌بخش برای پرفروش‌ترین فیلم‌های ترسناک

در موفقیت یک فیلم در گیشه عوامل مختلفی تأثیرگذار هستند، مانند کیفیت نمایشنامه، استعداد کارگردان و بازیگران، هنر فیلم‌برداری، همکاری عوامل دیگر، نمایش فیلم، واکنش منتقدان و تماشاگران و غیره. یکی دیگر از عوامل مهم و تأثیرگذار در موفقیت یک فیلم ایده اصلی آن است. این ده فیلم ترسناک ازجمله فیلم‌های موفق ژانر خود بودند، به همین دلیل می‌خواهیم ایده اصلی آن‌ها را به شما معرفی کنیم.


10. ون هلسینگ – Van Helsing

این فیلم از استفان سامر با نقش‌آفرینی هیو جکمن و کیت بکینسل که در سال 2004 به نمایش درآمد 300.25 میلیون دلار فروش داشت. در این فیلم می‌توانید شخصیت‌های فیلم‌های ترسناک سال‌های 1930 و 1940، مانند دراکولا، آقای هاید و مرد گرگ نما را ببینید که توسط گابریل وان هسلینگ احضار می‌شوند. وان هسلینگ بر اساس شخصیتی با همان نام که در سال 1897 در رمان دراکولا از برام استوکر وجود داشت و دشمن آدم‌خواران بود، ساخته شده است.

از دیگر منابع الهام‌بخش این فیلم می‌توان رمان فرانکنشتاین از ماری شلی در سال 1818، پرونده عجیب دکتر جکیل و آقای هاید در سال 1886 از رابرت لوئیز استونسون و فیلم مرد گرگ نما در سال 1941 نوشته کرت سیودمک، به کارگردانی جرج واگنر و نقش‌آفرینی لان چانی جی آر، را نام برد.

یکی از منتقدین به نام تاد مک کارتی معتقد است که به دلیل حضور هیولاهای مختلف در این فیلم میزان موفقیت یا شکست آن به دیدگاه و سن تماشاگر بستگی دارد. بنابراین با توجه به موفقیت این فیلم در گیشه می‌توان گفت تماشاگران آن آن‌قدر پخته بودند که بتوانند با شخصیت‌های فیلم ارتباط برقرار کنند.


9. احضار – The Conjuring

این فیلم از جیمز وان در سال 2013 ساخته شد که 318 میلیون دلار فروش داشت و فیلم موفقی بود. این فیلم با نقش‌آفرینی ورا فارمیگا و پاتریک ویلسون داستان زوجی را نشان می‌دهد که به کمک خانواده پرون که در یک خانه دورافتاده در جزیره رود زندگی می‌کردند، شتافتند.

طبق گفته‌های آندریا پرون، یکی از دخترهای این خانواده و نویسنده کتاب خانه تاریکی خانه روشنایی (House of Darkness House of Light) در سال 2011 که تجربه‌های خانواده را به اشتراک گذاشت، این فیلم بر اساس داستان واقعی فعالیت‌های احضار ارواح اد و لورین وارن است. گویا خانواده پرون و لورین از این فیلم حمایت کرده و در ساخت آن به وان مشاوره داده‌اند.

ترسناک‌ترین روح این فیلم روح باتشیبا شرمن بود که در قرن 19 نزدیک مزرعه پرون‌ها زندگی می‌کرد. زمانی که شرمن مشغول نگه‌داری یک کودک بود این کودک به دلیل فرو رفتن سوزن در جمجمه‌اش از دنیا رفت، به همین دلیل او را به اتهام قربانی کردن این کودک به شیطان محکوم کردند، هرچند سپس به دلیل عدم وجود مدارک تبرئه شد اما شهرت بدی پیدا کرد. زمانی که ساق پای مادر آندریا، کارولین، با چیزی همانند سوزن خیاطی زخم شد، وارن‌ها معتقد بودند این کار به‌وسیله روح شرمن انجام گرفته که احتمالاً سوزن خود را با خود به دنیای دیگر برده است.

به گفته آندریا پیش از ساکن شدن پرون ها در آن خانه هشت نسل خانواده آرنولد هم در آن خانه زندگی می‌کردند. طبق اسناد و مدارک در زمان سکونت آن‌ها اتفاقات بدی رخ داده بود: دو نفر خود را حلق‌آویز نمودند، یک نفر با سم خودکشی کرد، یک مزرعه‌دار پرودنس آرنولد 11 ساله را مورد تجاوز قرار داد و سپس به قتل رساند، دو نفر غرق شدند و چهار نفر از سرما یخ زدند. همچنین به گفته او تمام افرادی که در آنجا زندگی کردند با تجربیات بدی روبه‌رو شدند.


8. احضار 2 – The Conjuring 2

در این فیلم خانواده وارن برای بررسی یک پرونده کلاه‌برداری به لندن می‌روند. دو دختر 12 و 11 ساله به نام‌های مارگارت و ژانت هاجسون که یک اتاق مشترک دارند، ظاهراً توسط ارواح تسخیر شده‌اند. این فیلم که در سال 2016 اکران شد، 320.2 میلیون دلار فروش داشت.

خانواده هادسون ها ادعا کرده‌اند که صداهای عجیب‌وغریب، به حرکت درآمدن اشیا و وسایل خانه و سرمای زیاد را حس کرده‌اند. یکی از روزنامه‌ها ادعای یک محقق ماورالطبیعی به نام ماریس گراس را چاپ کرد که ادعا داشت بیش از 2000 نمونه غیرطبیعی را در آن خانه تجربه کرده است. ژانت ادعا می‌کرد وسایل خانه به حرکت درمی‌آمدند، فنجان‌ها پر از آب می‌شدند، آتش شعله‌ور می‌شد و صداهایی شنیده می‌شدند، بدترین مورد این بود که پرده‌ها دور گردن او پیچیده می‌شدند. درنهایت هم خانه با صدای ژانت شروع به حرف زدن نمود.

درنهایت برخی از گفته‌های آن‌ها موردبررسی قرار گرفت و آن‌ها را فریب دانستند، حتی یک‌بار آن‌ها را حین خم کردن قاشق‌ها دستگیر نمودند. ژانت قبول کرد که برخی از گفته‌های آن‌ها فریب بود اما بازهم پافشاری کرد که 98 درصد اتفاقات حقیقی بود.

در فیلم نقش گارس را به یک مشاور تقلیل دادند و نقش وارن ها را پررنگ نمودند درحالی‌که در واقعیت برعکس بود.


7. هفت – Se7en

این فیلم محصول سال 1995 به کارگردانی دیوید فینچر 327.3 میلیون دلار فروش داشت و داستان دو کارآگاه به نام‌های دیوید میلز و ویلیام سامرست را نشان می‌دهد که به دنبال قاتلی هستند که بر اساس گناهان هفت‌گانه افراد را به قتل می‌رساند.

این فیلم از فیلم‌های “کلوت” و “ارتباط فرانسوی” الهام گرفته است و فیلم‌بردار آن یعنی داریوش خنجی به‌خوبی توانسته ایده خام و تأثیرگذار فیلم را نشان دهد و فضای تاریک فیلم‌های نئو نوآر را ایجاد کند. همچنین مفاهیم کلیسای کاتولیک درباره گناهان هفت‌گانه نیز دست‌مایه اصلی فیلم بوده است.

خنجی معتقد بود که راه رفتن در خیابان‌های نیویورک توانست درباره فیلم‌برداری فیلم ایده‌های خوبی در اختیارش قرار دهد. او دراین‌باره گفت، “خیابان‌ها در انسان حس ناامنی ایجاد می‌کنند، آدم احساس می‌کند در میان جمعیت گم شده و مکان‌هایی که باید در انسان حس خوبی ایجاد کند حس ترس را القا می‌کنند.”


6. هانیبال – Hannibal

این فیلم که بر اساس رمانی از توماس هریس به همین نام، به کارگردانی ریدلی اسکات و در سال 2001 ساخته شد، از هنرپیشگانی مانند آنتونی هاپکینز و جولیان مور استفاده کرد و 351.6 میلیون دلار فروش داشت. این فیلم دنباله فیلم سکوت بره‌ها از جاناتان دم است که در سال 1991 برنده جایزه اسکار شد و هاپکینز و فاستر در آن نقش‌آفرینی کرده بودند. رمان هریس منبع اصلی داستان هانیبال است اما شخصیت دکتر لکتر از یک فیزیولوژیست مکزیکی به نام دکتر آلفردو بالی تروینو برداشته شده است.

هریس برای ملاقات به تروینو به مکزیک رفت تا درباره یک قتل با او مصاحبه کند. هریس در آن زمان یک روزنامه‌نگار بود که درباره یک قاتل روانی به نام سیمونز که سه نفر را به قتل رسانده بود و در انتظار محکومیت بود، چیزهایی نوشت. سیمونز با نگهبانش صحبت کرده بود که در ازای دریافت پول در را باز بگذارد تا او بتواند فرار کند، اما نگهبان او را فریب داد، پولش را گرفت و در را قفل کرد و حتی به او شلیک نمود. تروینو پزشکی بود که جان سیمونز را نجات داد. هریس می‌خواست بداند که واکنش تروینو به زخم‌های سیمونز چگونه بود. پس از مصاحبه هریس متوجه شد که تروینو در زندان کار نمی‌کرد بلکه بدنام‌ترین زندانی آنجا بود. طبق گفته نگهبان او هرگز زنده از زندان خارج نمی‌شد.

سپس هریس برای نوشتن رمان خود به یک شخصیت بیمارگونه با ذهن بیمار نیاز داشت که تروینو مدل او برای ایجاد این شخصیت بود.


5. نشانه‌ها – Signs

این فیلم ترسناک از ام.نایت شیامالان که در سال 2002 تولید شد درباره کشیشی به نام گراهام هس (مل گیبسون) است که با پدیده‌های ماورالطبیعی روبه‌رو می‌شود، این فیلم 408.2 میلیون دلار فروش داشت.

منتقد سینما، کوری آتاد، این فیلم را برگرفته از رمان “جنگ دنیاها” از اچ جی ولز که در سال 1987 نوشته شد، می‌داند. در داستان ولز فضایی‌های مریخی توسط باکتری کشته می‌شوند. اما در فیلم شیامالان، آب همانند اسید موجودات فضایی را از بین می‌برد.


4. جن‌گیر – The Exorcist

ویلیام پاتر در سال 1971 رمان جن‌گیر را بر اساس تجربه تسخیرشدن نوشت. قربانی داستان یک پسر نوجوان آلمانی بود که با خانواده‌اش در مریلند زندگی می‌کرد و کشیشی به نام پدر ریموند آن را در خاطراتش نوشته بود.

این پسر نوجوان برای ارتباط با روح عمه‌اش که از دنیا رفته بود از تخته ویجا استفاده کرد، در حقیقت عمه‌اش او را با این تخته آشنا کرده بود. اتفاقاتی که برای این پسر رخ داده بود مانند همان اتفاقاتی بود که برای شخصیت دختر در فیلم رخ داد و حتی آن پسر هم توسط پزشکان و روان شناسان معاینه شد و آن‌ها نتوانستند برای رفتار او توضیحی ارائه دهند. سپس کشیشی به نام ویلیام بادرن با کمک پدر والتون هالوران و ویلیام دان رو، او را جن‌گیری کردند و پدر بادرن هم این وقایع را در خاطراتش ثبت نمود.

این فیلم، به نویسندگی بلاتی و کارگردانی ویلیام فریدکین، از لیندا بلر در نقش رگان، مکس وان سیدو در نقش پدر لنکستر مرین (همتای تخیلی بادن) و جیسون میلر به‌عنوان دستیارش، پدر دامین کارس، استفاده می‌کند. این فیلم در گیشه 441.3 میلیون دلار فروش داشت.


3. آرواره‌ها – Jaws

به گفته بسیاری حملاتی که در سال 1916 انجام گرفت الهام‌بخش رمان آرواره‌ها از پتر بنچلی بود، اما خود رمان‌نویس نظر دیگری داشت. او معتقد بود که در سال 1964 در روزنامه داستانی درباره یک ماهیگیر که می‌خواست یک ماهی 2040 کیلویی را صید کند، چاپ شده بود و الهام‌بخش رمان او بود. او با دیدن این تیتر در روزنامه با خود گفت اگر یکی از این هیولاهای دریایی به جوامع انسانی نزدیک شود چه اتفاقی رخ خواهد داد.

پاسخ این سؤال باعث نوشتن این رمان شد و این رمان هم باعث ایجاد یک فیلم به همین عنوان در سال 1975 بود که استیون اسپیلبرگ کارگردانی آن را بر عهده داشت و روی شیدر و ریچارد دریفوس در آن نقش‌آفرینی نمودند. رابرت شاو که نقش صیاد این ماهی را بر عهده داشت سعی می‌کرد خود را به‌جای آن ماهیگیر قرار دهد. این فیلم 470.6 میلیون دلار فروش داشت.


2. ایت – IT

استفان کینگ معتقد بود که یک داستان عامیانه الهام‌بخش این رمان او در سال 1986 بوده است. این رمان هم به‌نوبه خود الهام‌بخش یک فیلم در سال 2017 بود که اندی موشیتی کارگردانی آن را بر عهده داشت و جادن لیبرهر و بیل اسکارسگارد در آن نقش‌آفرینی نمودند. این فیلم موفق 555.6 میلیون دلار فروش داشت.

طبق گفته کینگ او در سال 1978 در خیابان مشغول راه رفتن بود تا ماشین خود را بردارد و وارد یک جاده تاریک و باریک شد که به حومه شهر وصل می‌شد. درحالی‌که کمی تا مقصد فاصله بود از روی یک پل چوبی رد شد و صداهای پاهایش در برخورد با کف پل او را به یاد داستان‌های عامیانه انداخت و تصمیم گرفت درباره موجودی که زیر یک پل قرار دارد یک داستان بنویسد.

این پل کودکان و بزرگ‌سالان شهر را به هم متصل می‌کرد و از بعد استعاری دنیای کودکی و بزرگ‌سالی را به هم مرتبط می‌ساخت. موجود زیر پل هم هیولایی بود که در فاضلاب‌های شهر زندگی می‌کرد.


1. حس ششم – The Sixth Sense

موفق‌ترین و پرفروش فیلم ترسناک تاریخ سینما؛ این فیلم از ام.نایت شیامالان است که بروس ویلیس در آن نقش‌آفرینی کرده و 672.8 میلیون دلار فروش داشت. اگرچه تصور می‌شد یک برنامه تلویزیونی به نام “چه کسی از تاریکی می‌ترسد” الهام‌بخش این فیلم بوده است، اما خود شیامالان این موضوع را رد کرده و معتقد است که اصلاً درباره آن برنامه چیزی نمی‌داند.

به گفته شیامالان یک مراسم خاک‌سپاری الهام‌بخش این فیلم بوده است. زمانی که افراد درباره غذا صحبت می‌کردند یک پسربچه روی پله‌ها نشسته بود و با کسی حرف می‌زد. اما در اطراف پسربچه کسی نبود. شیامالان با خود فکر کرد که این پسربچه چه حسی دارد و با چه کسی حرف می‌زند. او با خود فکر کرد که این پسربچه با فرد مرده صحبت می‌کند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم