10 سبزیجاتی که باعث مرگ انسان شده‌اند

ما همیشه درباره سبزیجات تعاریف خوبی شنیده‌ایم، این که کالری کمی داشته و چربی‌ها را می‌سوزانند. به همین دلیل اغلب توصیه می‌شود که در کنار غذا سالاد هم مصرف کنیم. همچنین توصیه می‌شود که یک‌چهارم بشقاب غذایی از سبزیجات پر شود. بااین‌حال تمام سبزیجات 100% مفید نیستند. در اینجا 10 نوع سبزیجات را به شما معرفی می‌کنیم که باعث مرگ انسان شده‌اند.

10. کدوسبز

10 سبزیجاتی که باعث مرگ انسان شده‌اند

افرادی که در باغچه خانه خود کدوسبز کشت می‌کنند معمولاً آن‌قدر محصولشان زیاد می‌شود که درنهایت آن را با اقوام و دوستان تقسیم می‌کنند. در سال 2015 یک زوج مسن آلمانی از دوستان خود کدوسبز خانگی دریافت کردند. آن‌ها کدوسبز را برای شام پختند اما دیدند که مزه‌اش تلخ است. آن‌ها با خوردن این غذا حالشان بد شد و به مشکلات هاضمه دچار شدند. پوست صورت یکی از زوجین آن‌قدر زرد شده بود که سریع به بیمارستان رفتند.

آن‌ها در بیمارستان معاینه شده و مسموم تشخیص داده شدند. این مسمومیت به دلیل وجود نوعی سم رخ داد که در سبزیجاتی مانند کدو، خربزه و کدو خورشتی یافت می‌شود. مزه تلخ کدوسبز نشان‌دهنده وجود این سم بود. یکی از آن دو زوجین مقدار کمتری از کدوسبز را خورده بود و به همین دلیل حالش چندان بد نشده بود. اما دیگری همه غذایش را خورده بود و به همین دلیل پزشکان نتوانستند او را نجات دهند.

9. فلفل قرمز

10 سبزیجاتی که باعث مرگ انسان شده‌اند

آشپز معروف انگلیسی، اندرو لی، پس از خوردن یک فلفل قرمز از دنیا رفت. او در سال 2008 با برادرزنش شرط بست که چه کسی می‌تواند تندترین سس را بخورد. او با فلفل‌های باغ پدربزرگش و گوجه‌فرنگی سس آماده کرد. او با خوردن تمام این سس شرط را برد اما این بردن به قیمت گزافی تمام شد.

او آن شب پیش از خواب حالش خوب نبود و خارش داشت. او در صبح روز بعد بی‌حال روی زمین افتاده بود. به نظر می‌رسید که به حمله قلبی دچار شده است. زمانی که عملیات احیا بی‌نتیجه بود مرگ او اعلام شد. ازآنجایی‌که او راننده بود پیش از مرگ آزمایشات لازم را انجام داده بود و مشکلی نداشت. همچنین آزمایشات نشان داد که او از مشکلات قلبی رنج نمی‌برد.

دانشمندان معتقدند که خارش شدید نشانه آلرژی شدید او بود. اگرچه او پیش از آن هم فلفل خورده بود اما خوردن حجم زیادی از فلفل واکنش آلرژیک شدیدی را برانگیخته بود. فلفل حاوی یک ماده شیمیایی فعال به نام کپسایسین است که در حجم زیاد حاوی تأثیرات سمی بوده و در حیوانات آزمایش‌شده مشکلات هاضمه به وجود آورده است. احتمالاً این مواد شیمیایی به جریان خون لی وارد شده و واکنش‌های آلرژیک به وجود آورده‌اند.

واکنش آلرژیک شدید به شوک آنافیلاکتیک منجر می‌شود که بسیار خطرناک بوده و باید سریعاً درمان شود. اما در صورت درمان نشدن به مشکلات قلبی و مغزی و سرانجام مرگ منجر می‌شود.

8. اسفناج

10 سبزیجاتی که باعث مرگ انسان شده‌اند

اسفناج به دلیل داشتن مواد مغذی یکی از محبوب‌ترین سبزیجات حاضر است. اما این گیاه را می‌توان یکی از مرگبارترین سبزیجات حاضر نیز دانست. در سال 2006 وجود باکتری ایکولی به 200 مورد بیماری گزارش‌شده در آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها منجر شد. سی‌ویک نفر به نارسایی کلیه مبتلا شده و حداقل سه نفر از دنیا رفتند.

در بین قربانیان دو زن مسن و یک کودک قرار داشتند. یک زن اهل مریلند هم پس از خوردن اسفناج خام از دنیا رفت اما برای ارتباط دادن مرگ او به این سبزی شواهد کافی موجود نبود. به نظر می‌رسد که اسفناج‌های تازه حاوی باکتری‌های خاصی هستند.

7. نخودفرنگی

10 سبزیجاتی که باعث مرگ انسان شده‌اند

در 29 ژانویه 1931 یک زوج، ادوارد و دلفین، در یک شب زمستانی یک ضیافت شام به پا کرده بودند. دلفین یک سالاد آماده کرده بود که نخودفرنگی‌های آن را خودش کنسرو کرده بود. در عرض چند روز 12 نفر بیمار شده و از دنیا رفتند. ادوارد و دلفین و سه فرزند از شش فرزندش جز این قربانیان بودند.

این مرگ‌ها به دلیل نخودفرنگی‌های کنسروشده بودند. آن‌ها به سم بوتولیسم دچار بودند. علائم آن عبارت‌اند از تاری دید، مشکلات بلع و حرف زدن. بوتولیسم در صورت درمان نشدن به مرگ منجر می‌شود. تمام 12 نفری که از دنیا رفتند از آن سالاد خورده بودند. یکی دیگر از مهمانان که سالاد خورده بود اما به نخودفرنگی‌ها دست نزده بود، بیمار شد و یک هفته بعد از دنیا رفت و تعداد مرگ‌ها را به 13 تن رساند.

سه فرزند زنده مانده – ریچارد، ماروین و ویلفرد – از آنجا که کودک بودند در مهمانی حضور نداشتند و به‌این‌ترتیب زنده ماندند.

6. ذرت

10 سبزیجاتی که باعث مرگ انسان شده‌اند

معمولاً همه ما با شنیدن ذرت به یاد ذرت و قارچ می‌افتیم اما در اینجا منظورمان ذرت مزرعه‌ای است. این ذرت پیش از برداشت کاملاً خشک شده، سپس برداشت شده و مورداستفاده قرار می‌گیرد. سپس این ذرت‌ها در ظروف بزرگ انباشته می‌شوند، همین مرحله ذرت را خطرناک می‌کند. این ذرت‌های انباشته‌شده مرگ‌های مختلفی را رقم زده‌اند. در سال 2010 این ذرت‌ها بیش از 26 مرگ را رقم زدند. بیش از نیمی از مرگ‌ها براثر مصرف ذرت هستند درحالی‌که نیم دیگر از مصرف سویا، گندم و غلات دیگر ناشی می‌شوند.

دو تن از مرگ‌ها در انبار غلات ایلی نویز رخ داد. وایت وایتبرد چهارده‌ساله به انبار ذرت فرستاده شد. زمانی که ذرت‌ها مرطوب می‌شوند به دیواره انبار می‌چسبند بنابراین کارگران باید آن‌ها را از دیواره انبار جدا کنند. زمانی که وایت داخل انبار بود یک کارگر دیگر حفره‌های انتهای انبار را باز کرد تا ذرت‌ها از آن خارج شوند. در این حین وایت هم به همراه ذرت‌ها به پایین سرازیر شد و کارگر 19 ساله دیگر هم که در انبار را باز کرده بود و می‌خواست به او کمک کند، لابه‌لای ذرت‌ها قرار گرفت. هر دو نوجوان در عرض چند ثانیه از دنیا رفتند.

یک کارگر 20 ساله دیگر هم که خواست به آن‌ها کمک کند در دام افتاد و گیر کرد. اما ازآنجایی‌که او سرش را از ذرت‌ها بیرون آورده بود پس از 12 ساعت نجات پیدا کرد. گیرکردن در میان ذرت به قفسه سینه و دیافراگم فرد فشار مضاعفی وارد کرده و اجازه دم و بازدم را به او نمی‌دهد. همچنین دانه‌های ذرت بینی و دهان را پر کرده و باعث خفگی فرد می‌شوند.

5. خیار

10 سبزیجاتی که باعث مرگ انسان شده‌اند

معمولاً سالمونلا را با مصرف گوشت و تخم‌مرغ خام نسبت می‌دهند. اما این باکتری فقط به غذاهای حیوانی محدود نمی‌شود. در سال 2015 907 نفر در 40 ایالت کشور براثر مصرف خیار به سالمونلا دچار شدند. بیش از 200 نفر بستری شده و چهار نفر از دنیا رفتند.

خیارهای صادراتی از بایا و مکزیک که در سان دیه‌گو کالیفرنیا به فروش می‌رسیدند منبع این بیماری شناخته شدند. زیرا این خیارهای صادراتی به 22 ایالت فروخته شده بودند و به همین علت شایع شده بود. سالمونلا در ایالات‌متحده سالانه یک‌میلیون نفر را مسموم می‌کند. افراد مسموم شده بلافاصله علائمی چون تب، اسهال و انقباضات شکمی را نشان می‌دهند. این علائم از چهار تا هفت روز ادامه داشته و معمولاً افراد بدون درمان بهبود می‌یابند.

اما در موارد شدیدتر ممکن است بیماری به جریان خون راه پیدا کند. در این صورت فرد باید بستری شده و مورد درمان قرار گیرد تا مسمومیت به مرگ او منجر نشود.

4. سیب‌زمینی

10 سبزیجاتی که باعث مرگ انسان شده‌اند

سیب‌زمینی دارای آلکالوئیدهای سمی است که در صورت مصرف به مسمومیت سولانین منجر می‌شود. به همین دلیل سیب‌زمینی‌های سبز نباید مصرف شوند. زیرا این قسمت‌های سبز نشان‌دهنده وجود سموم هستند که به مشکلات گوارشی مزمن و حاد منجر می‌شوند. حتی ممکن است به مرگ هم منجر شود. اما برای مسمومیت حتی لازم نیست سیب‌زمینی را بخورید.

در سال 2013 سیب‌زمینی‌های فاسد تقریباً کل اعضای یک خانواده روسی را از پا درآوردند. در یک بعدازظهر یک پروفسور 42 ساله به زیرزمین زیر گاراژ خانه‌اش رفت. زمانی که بالا نیامد همسرش به دنبال او رفت اما خبر نداشت که او براثر گازهای سمی ناشی از سیب‌زمینی‌های فاسد خفه شده است. او هم مسموم و خفه شد و بازنگشت.

پسر آن‌ها و مادربزرگش نیز به دنبال آن‌ها رفتند و به همان سرنوشت دچار شدند. مادربزرگ پیر پیش از پایین رفتن نگران شده بود و یکی از همسایه‌ها را برای کمک صدا کرده بود. زمان رسیدن پلیس تمام اعضای خانواده از دنیا رفته بودند و تنها یک دختر هشت‌ساله باقی‌مانده بود.

3. کاهو

10 سبزیجاتی که باعث مرگ انسان شده‌اند

در اوایل سال 2007 یک زوج اوکلاهامایی به سمت آریزونا حرکت کردند تا محصول برداشت کنند. زمانی که شیلا از کامیون خارج شد تا کارهایی را انجام دهد، دیگر بازنگشت. همسرش که نتوانست او را پیدا کند با پلیس تماس گرفت. پلیس هم آن اطراف را گشت اما چیزی پیدا نکرد. سه روز بعد جسد او را در تریلری که کاهو حمل‌ونقل می‌کرد، پیدا کردند. او در زمان پر شدن تریلر در آن گیر کرده بود و سپس کاهوها باعث مرگ او شده بودند.

هرگز مشخص نشد که او چگونه در تریلر گیر کرده است اما به نظر می‌رسد که این حادثه تصادف باشد و کسی در آن نقش نداشت.

2. سبزیجات یخ‌زده

10 سبزیجاتی که باعث مرگ انسان شده‌اند

اگر خواستید سبزیجات یخ‌زده مصرف کنید باید به مارک آن توجه کنید زیرا سبزیجات یخ‌زده Pasco در واشنگتن منبع لیستریا بود که در ایالت‌های مختلف افرادی را بیمار نمود. اگرچه عده کمی مسموم شدند اما تمام آن نه نفر باید بستری می‌شدند. یکی از این افراد هم از دنیا رفت. دو نفر دیگر هم در واشنگتن و مریلند از دنیا رفتند اما گفته می‌شد که مرگ آن‌ها به این بیماری مربوط نیست.

ذخیره‌سازی بلندمدت سبزیجات باعث ایجاد لیستریا می‌شود. اولین بار در سال 2013 وجود این بیماری گزارش شد و سپس در سال 2016 نمونه‌هایی مشاهده شد. گفته می‌شد که 350 محصول مختلف مانند لوبیا سبز، بروکلی و نخودفرنگی یخ زده، با برندهای مختلف، عامل بیماری بودند.

لیستریا نسبت به سالمونلا یا ایکولی شیوع کمتری داشته اما میزان مرگ‌ومیر آن بیشتر است. درصورتی‌که سیستم ایمنی بدن فرد قوی باشد می‌تواند علیه این باکتری مقابله کند. اما اگر باکتری به جریان خون وارد شود به لیستریوزیس دچار شده و از هر پنج نفر یک نفر از دنیا می‌روند.

1. سبزیجات کنسروشده

10 سبزیجاتی که باعث مرگ انسان شده‌اند

در تابستان 2015 لیندا کلارن جکسون در کالیفرنیا به جرم استفاده از غذاهای کنسروی به‌عنوان سلاح کشنده بازداشت شد. او با این سبزیجات کنسروی به دوست‌پسرش، دیوید رویز، ضربه زد. پلیس گزارشی دریافت کرد مبنی بر اینکه یک مرد آسیب دیده و خونریزی می‌کند. پلیس زمانی رویز را پیدا کرد که بی‌هوش شده بود و همان‌جا از دنیا رفت. انگیزه جکسون هیچ‌گاه مشخص نشد. اگر او متهم می‌شد باید به جرم قتل به‌وسیله سبزیجات کنسروی محکوم می‌شد اما پیش از آن در 8 ژوئن 2017، به دلایل طبیعی از دنیا رفت.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم