13 قانون والدین برای مراقبت از فرزندان

13 قانون والدین برای مراقبت از فرزندان

ما معمولاً باور نمی‌کنیم که ممکن است برای خودمان هم اتفاق بدی رخ دهد به همین دلیل گاهی اوقات نمی‌دانیم که در این شرایط باید چه واکنشی نشان دهیم. در این مقاله می‌خواهیم به شما نشان دهیم که چگونه می‌توانید از این اتفاقات و شرایط خطرناک پیشگیری کنید.

13. به فرزند خود یاد بدهید که هنگام رفتن به بیرون و رسیدن به یک جای مشخص با شما تماس بگیرد.

13 قانون والدین برای مراقبت از فرزندان

این کار را به یک عادت خانوادگی تبدیل کنید که حین رفتن به بیرون، مدرسه، کار و رسیدن به یک جای مشخص با یکدیگر تماس بگیرید. اگر فرزندان شما ببینند که بزرگ‌سالان خانواده هم این کار را انجام می‌دهند در آن صورت این کار را به‌منزله مراقبت و توجه می‌دانند نه تحت کنترل درآوردن.

12. اگر فرزند شما درباره یک موقعیت یا اتفاق عجیب حرف زد سخنان او را باور کنید.

اگر فرزندتان درباره اتفاق عجیبی سخن گفت که حتی درباره دوستان، خانواده یا معلمین بود، سخنان او را باور کنید. تمام شرایط را مدنظر قرار دهید زیرا معمولاً متجاوزان و دزدان از خود خانواده و آشنایان هستند.

اگر فرزندتان با شما تماس گرفت و خواست دنبالش بروید حتماً این کار را انجام دهید. شاید فرزندتان نتواند پشت تلفن درباره ترس و نگرانی‌اش صحبت کند.

11. شماره تلفن دوستان فرزندتان، معلمین، همکلاسی‌ها، امداد و نجات و سازمان‌های این‌چنینی را یادداشت کنید.

اگر فرزندتان به‌موقع به خانه نیامد با خانواده، اقوام، دوستان، همکلاسی‌ها و معلمین فرزندتان تماس بگیرید. اگر فرزندتان گم شد هر ثانیه باارزش است بنابراین به‌سرعت با افرادی که فرزند شما را دیده‌اند تماس بگیرید. همچنین شماره تماس سازمان‌ها و مراکز کمکی را نیز داشته باشید.

پس‌ازاینکه فرزندتان پیدا شد یادتان نرود که با همه تماس بگیرید و اطلاع دهید.

10. پیش از رفتن به یک جای شلوغ یک عکس تمام‌قد از فرزندتان بگیرید.

13 قانون والدین برای مراقبت از فرزندان

اگر فرزندتان گم شود نشان دادن یک عکس تمام‌قد از او بسیار آسان‌تر است تا اینکه بخواهید پوشش و چهره او را توصیف کنید. می‌توانید این عکس را به افراد و نیروهای کمکی نشان دهید.

9. اگر فرزندتان گم‌شده و تلفن را جواب نمی‌ده سریعاً دنبال او بگردید.

فرزندتان به هر دلیلی که تلفن را جواب ندهد باید سریعاً به دنبال او بگردید. زیرا اگر واقعاً گم شده باشد نباید زمان را به هدر دهید.

8. به فرزند خود بیاموزید که در شرایط دشوار رفتار مناسبی داشته باشد.

فرزند شما حتی در صورت اینکه بداند در شرایط اضطراری باید چه‌کار کند بازهم ممکن است گیج شود. بنابراین از قبل آماده باشید. با آن‌ها آدرس و شماره تماس را تمرین کنید. با آن‌ها تمرین کنید که مثلاً در صورت گم‌شدن در فروشگاه، در وسایل نقلیه و یا در صورت دزدیده شدن باید چه‌کار کند. می‌توانید به یک جای خلوت بروید و با او تمرین کنید.

7. از کف کفش فرزند خود عکس بگیرید.

13 قانون والدین برای مراقبت از فرزندان

اگر به همراه فرزند خود به جنگل یا پارک رفتید باید طرح کف کفش فرزند خود را بدانید. اگر فرزندتان گم شود این اشکال به شما کمک می‌کند تا او را پیدا کنید. همچنین سعی کنید که فرزندتان لباس‌های روشن بپوشد.

6. باهم توافق کنید که در صورت جدا شدن در یک مکان مشخص یکدیگر را ببینید.

اگر باهم به یک مکان شلوغ (کنسرت، پاساژ، پارک) رفتید، همیشه باهم توافق کنید که در صورت جدا شدن در یک مکان مشخص یکدیگر را ببینید، حتی اگر تلفن همراه دارید، زیرا ممکن است خاموش شود یا در دسترس نباشد. بهتر است مکانی را انتخاب کنید که از دور مشخص باشد: آب‌نما، ورودی اصلی و غیره.

5. فرزند خود را از استفاده از شبکه‌های مجازی محروم نکنید.

13 قانون والدین برای مراقبت از فرزندان

ممنوع کردن شبکه‌های اجتماعی برای فرزندتان تنها آن‌ها را کنجکاوتر می‌کند. در این صورت ممکن است فرزندتان صفحاتی با نام مستعار بسازد. به فرزندتان اجازه دهید حساب کاربری خود را داشته باشد زیرا در آن صورت می‌توانید ببینید به چه چیزی علاقه داشته و با چه کسانی دوست است.

قوانین امنیت اینترنتی را به فرزند خود بیاموزید، چگونه به تبلیغات واکنش نشان دهد، هر ایمیلی را باز نکند و موارد دیگر. همچنین می‌توانید برنامه‌هایی را نصب کنید که از باز شدن وب سایت‌های خطرناک خودداری کند.

4. از وسایل هوشمند استفاده کنید.

شما می‌توانید روی تلفن هوشمند خود و فرزندتان برنامه‌هایی را نصب کنید که قابلیت ردیابی داشته باشد، به این صورت که بدانید فرزندتان به کجا می‌رود و یا اینکه با تلفن همراه خود چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد.

3. در جیب لباس فرزندتان یک کارت حاوی شماره تماس و اطلاعاتتان قرار دهید.

13 قانون والدین برای مراقبت از فرزندان

شماره تماس خود و اعضای خانواده را روی یک کارت بنویسید، اگر فرزندتان آلرژی خطرناکی دارد آن را هم بنویسید و در جیب فرزندتان قرار دهید. این کارت باید همیشه در جیب کودکتان باشد.

2. اگر فرزندتان گم شد و او را پیدا کردید سرش داد نکشید.

اگر فرزندتان گم شود نباید عصبانی شوید زیرا او را از خود می‌ترسانید. در آن صورت فرزندتان می‌ترسد و شرایط بدتر می‌شود. بنابراین در حین آموزش قوانین حتماً تأکید کنید که در صورت گم‌شدن از دست او عصبانی نمی‌شوید.

اگر فرزندتان گم شد و او را پیدا کردید، آرامش کنید، بغلش کنید، به چشمانش زل زده و با او نفس بکشید. زمانی که فرزندتان آرام شد درباره اتفاقی که رخ داد و چگونگی پیشگیری از وقوع دوباره آن با او صحبت کنید.

1. در کلاس یا گروه دوستان فرزندتان یک جلسه آموزشی ترتیب دهید.

طی یک آزمایش مشخص شد که از هر 9 کودک، 7 نفر در زمین‌های بازی زمانی که والدینشان مشغول هستند، به دنبال غریبه‌ها راه می‌افتند. بنابراین برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی می‌توانید در کلاس‌ها و یا گروه‌های دوستانه به کودکان خود آموزش دهید.

هیچ‌کس نمی‌خواهد یک کودک مضطرب داشته باشد که از سایه خودش هم می‌ترسد. پس آن‌ها را نترسانید، بلکه به آن‌ها خوب آموزش دهید، زیرا سلامت کودکان آرزوی هر والدینی است.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم