آیا دیابت بر میزان خواب شما تاثیر می گذارد؟

  • بی خوابی در تمام افراد مبتلا به دیابت امری رایج به شمار می رود.
  • برای جبران انرژی از دست رفته در اثر بی خوابی، غذای بیشتری مصرف می شود.
  • انواع مشکلات خواب مانند آپنه خواب در افراد مبتلا به دیابت بیشتر دیده می شود.

در بیماری دیابت بدن قادر نیست به طور طبیعی انسولین تولید کند. درنتیجه گلوکوز خون افزایش می یابد. رایج ترین انواع دیابت، نوع 1 و 2 است. اگر به دیابت نوع 1 مبتلا باشید، پانکراس انسولین را تولید نکرده و باید آن را روزانه مصرف کنید. درنوع 2 بدن می‌تواند انسولین تولید کند اما معمولا نه به مقدار کافی؛ در واقع نمی‌تواند به درستی از آن استفاده کند. نشانه‌های این بیماری به میزان قند خون شما بستگی دارد. گرسنگی و تشنگی و ادرار مداوم از نشانه های کوتاه مدت قندخون بالاست. این علائم بر خواب شما نیز تاثیر می گذارند.

چرا دیابت بر خواب شما تاثیر می‌گذارد؟

در تحقیقی که در سال 2012 انجام شد، محققان ارتباط میان دیابت و مشکلات خواب را بررسی نمودند. به سختی به خواب رفتن، بیدار ماندن یا خواب زیاد، از جمله مشکلات خواب محسوب می‌شوند. این تحقیق نشان داد که میان مشکلات خواب و دیابت ارتباط مستقیمی وجود دارد. درحقیقت این مشکل یکی از علائم مهم دیابت است، اما می تواند کنترل شود.

ابتلا به دیابت ضرورتا به معنای مشکلات بی خوابی نیست، بلکه به نشانه‌های دیابت شما بستگی دارد. در این جا نشانه های این بیماری که به مشکلات خواب منجر می شوند را میبینید:

  • قندخون بالا دفعات ادرار را افزایش می دهد. اگر در هنگام خواب قند خون تان بالا باشد، به دلیل ادرار زیاد، بی خواب می شود.
  • افزایش گلوکوز خون تعریق را افزایش می دهد، بنابراین احساس کمبود آب داشته و مجبور می شوید در حین خواب به دفعات بیدار شده و آب بنوشید.
  • علائم قندخون پایین مانند لرزش، گیجی و تعریق، بر خواب تان تاثیر می گذارد.

آیا مشکلات بی‌خوابی به دیابت مربوطند؟

یکی از مشکلاتی که افراد مبتلا به دیابت با آن دست و پنجه نرم می کنند، بی خوابی است. اگرچه این مشکل خودش در نتیجه علائم دیگر دیابت بوجود آمده است. مشکلاتی که در ادامه خواهید دید، از جمله مشکلاتی هستند که افراد مبتلا به دیابت را درگیر نموده است.

آپنه خواب

این مشکل رایج ترین مشکل بی خوابی در مبتلایان به دیابت است. آپنه خواب زمانی رخ می دهد که در حین خواب تنفس قطع و وصل می شود. تحقیقی که در سال 2009 انجام شد، نشان داد که 86% مبتلایان به دیابت آپنه خواب را تجربه می کنند. البته در 55% این افراد، این مشکل شدید بوده و به درمان نیاز داشت. آپنه خواب در مبتلایان به دیابت نوع 2 رایج تر است، زیرا اکثریت این افراد از اضافه وزن رنج می برند و در نتیجه راه تنفس شان بسته می شود.

از نشانه های این بیماری می توان احساس خستگی در طول روز و خرناس کشیدن هنگام خواب را نام برد. در صورت داشتن ژن آن و یا اضافه وزن احتمال وجود این مشکل بیشتر خواهد بود. برای مقابله با این مشکل باید وزن خود را کنترل کنید، همچنین استفاده از ماسک در هنگام خواب، فشار اکسیژن را بیشتر نموده و راحت تر نفس می کشید.

سندروم پای بی قرار

این سندروم مشکلی است که به لرزش و تکان دادن پاهایتان منجر می شود. علائم آن بیشتر درآغاز شب دیده می شود، در نتیجه خوابیدن را مشکل می کند. این مشکل به دلیل کمبود آهن بوجود آمده و در صورت گلوکوز خون بالا، مشکلات کلیوی و تیروئید، افزایش می یابد. اگر حس می کنید نشانه های این مشکل را دارید پس به پزشک مراجعه کنید. در صورت داشتن سابقه کم خونی احتمال آن افزایش می یابد. مصرف دخانیات این مشکل را جدی تر می کند، پس در صورت مصرف سیگار آن را ترک کنید.

بی‌خوابی

بی خوابی به این معناست که در شبانه روز نمی خوابید و تقریبا تمام ساعات را بیدار هستید. استرس بالا و افزایش گلوکوز خون، بی خوابی را بیشتر می کند. برای حل این مشکل باید علت آن را جستجو کنید، اگر شغل پر استرسی دارید و یا از مشکلات خانوادگی رنج می برید، آن را رفع کنید. در غیر این صورت می توانید از پزشک متخصص کمک بگیرید.

کمبود خواب چه تاثیری بر دیابت دارد؟

متخصصین کمبود خواب را با تغییر میزان هورمونی که بر جذب غذا و وزن تاثیر می گذارد، مرتبط می دانند. اگر از دیابت رنج می برید، پس چرخه معیوبی را تحمل می کنید. برای جبران بی خوابی باید غذای بیشتری مصرف کنید تا انرژی از دست رفته را جایگزین نمایید. درنتیجه قند خون تان افزایش یافته و بی خوابی بیشتر می شود. بنابراین وضعیت تان تغییری نمی کند. کمبود خواب باعث چاقی می شود و چاقی هم به نوبه خود ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.

توصیه‌هایی برای بهبود کیفیت خواب

این توصیه ها را دنبال کنید تا خواب بهتری داشته باشید:

قبل از خواب از دستگاه‌های هوشمند استفاده نکنید

قبل از خواب از دستگاه های هوشمند و کتاب خوان های الکترونیکی خودداری کنید. به جای آن از کتاب های کاغذی استفاده کنید تا هم مغزتان آرام شده و هم راحت تر به خواب بروید.

قبل از خواب الکل مصرف نکنید

حتی اگر تصور کنید که یک لیوان مشروب آرام تان می کند و به خواب می روید از این کار خودداری کنید، زیرا این کار باعث می شود تا 8 ساعت دیگر هم بیدار بمانید.

چیزهایی که حواس‌تان را پرت می‌کنند را از خود دور کنید

اگر احتمال دارد که در هنگام خواب برایتان پیامک بیاید پس گوشی را خاموش کنید. یک ساعت زنگ دار خریده و سپس با خیال راحت گوشی تان را خاموش نمایید. تا دیگر نگران روشن بودن آن نباشید.

محیط را ساکت نگه دارید

شاید بیدار شدن با صدای پرندگان بسیار خوشایند باشد، اما در آن صورت مجبورید صدای بوق ماشین ها، سروصدای افرادی که می خواهند به سرکار بروند و صداهای دیگر را نیز تحمل کنید. اگر خواب تان سبک باشد این شرایط بسیار سخت خواهد بود. پس می توانید از فن و یا سقفی استفاده کنید که این سرو صداها را از شما دور نگه دارد.

الگوی خواب منظمی داشته باشید

هرشب در ساعت مشخصی به خواب رفته و در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید، حتی تعطیلات آخر هفته. در نتیجه بدن تان به این وضعیت عادت کرده و هرشب همان موقع به خواب می روید.

محرک‌ها را از خود دور کنید

درآغاز شب از مصرف کافئین، ورزش کردن و کارهای مشابه خودداری کنید. تنها کاری که می توانید انجام دهید چند دقیقه یوگاست که بدن تان را آرام و برای خواب آماده می کند. در غیر این صورت جریان خون تان افزایش یافته و مدتی زمان می برد تا آرام شود.

حرف آخر

اگر هنوز هم از بی خوابی رنج می برید پس به پزشک خود مراجعه نمایید. زیرا اگر این مشکل را برطرف نکنید، در انجام فعالیت های روزانه خود به مشکل بر می خورید.

در کوتاه مدت با تغییر دادن برخی عادات سعی کنید این مشکل را حل کنید. حتی اگر یک تغییر بسیار کوچک هم انجام دهید، ممکن است تفاوت بزرگی ایجاد شود. برای اینکه یک عادت تاثیر گذار باشد به 3 هفته زمان احتیاج دارد، پس سعی کنید هرروز این کار را انجام دهید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم