7 غذا که در حین بارداری به سلامتتان آسیب می‌زند

7 غذا که در حین بارداری به سلامتتان آسیب می‌زند

زنان باردار برای حفظ سلامت خود و فرزندشان سالم‌ترین سبک زندگی و رژیم غذایی را دنبال می‌کنند. شاید همه ما درباره عدم استفاده از الکل یا سبزیجات نشسته در زمان بارداری چیزهایی شنیده باشیم اما در اینجا می‌خواهیم 7 غذا و خوراکی که شاید تصور نمی‌کردید برای زمان بارداری نامناسب باشد را به شما معرفی کنیم.

انواع خاصی از ماهی‌ها

7 غذا که در حین بارداری به سلامتتان آسیب می‌زند

در زمان بارداری بهتر است از 2 نوع ماهی خودداری کنید:

  • ماهی‌هایی که حاوی جیوه هستند. این ماهی‌ها عبارت‌اند از اره‌ماهی، کوسه، ماهی تن و شاه‌ماهی خال خای. جیوه می‌تواند در کودک مشکلات مغزی و رشدی ایجاد کند. کپور دارای کمی جیوه است بنابراین باید با احتیاط مصرف شود، برای مثال تنها 1 وعده در هفته.
  • ماهی‌هایی که از رودخانه‌های محلی، برکه‌های نزدیک کارخانه‌ها و سایر آب‌های آلوده، گرفته می‌شود، برای مثال، ماهی سالمون، آبی ماهی، خارماهی نواری، اردک‌ماهی، ماهی دیواربین و قزل‌آلا. این ماهی‌ها حاوی مقادیر بالای بیفنیل پلی‌کلر شده هستند.

پنیر خامه‌ای

7 غذا که در حین بارداری به سلامتتان آسیب می‌زند

پنیر خامه‌ای به دلیل داشتن باکتری ایکولی یا لیستریا می‌تواند برای سلامت شما و بارداری‌تان مشکلات زیادی ایجاد نماید. برای مثال, از خوردن پنیرهای کممبر, راکفورت, گورگونزلا, فتا, بری, فرسکو, بلانکو و پانلا، که از شیر فراوری نشده تهیه شده باشند، استفاده نکنید.

راه‌حل: از پنیرهای سفت مانند پنیر سوئیسی یا چدار استفاده کنید، آن‌هم درصورتی‌که مطمئن باشید از شیر فراوری‌شده تهیه شده باشند.

غذای دریایی دودی

7 غذا که در حین بارداری به سلامتتان آسیب می‌زند

این غذاهای فریزشده سالم نیستند مگر اینکه در دمای 165 درجه فارنهایت پخته شوند. این غذاها ممکن است حاوی لیستریا مونوسیتوژنز باشند که به بیماری لیستریوسیس منجر شده و برای کودکتان مضر است.

راه‌حل: برای پیشگیری از ابتلا به لیستریوسیس از غذای دریایی دودی کنسروی استفاده کنید و یا اینکه آن را در دمای 165 درجه فارنهایت بپزید.

کافئین بیش‌ازحد

7 غذا که در حین بارداری به سلامتتان آسیب می‌زند

مصرف بالای کافئین باعث کاهش وزن نوزاد، زایمان زودرس و حتی سقط، می‌شود، بنابراین بهتر است که در مصرف آن مراقب باشید. روزانه یک یا دو فنجان قهوه یا چای کافی است، اما سعی کنید که میزان آن کمتر از 200 میلی‌گرم باشد. یادتان باشد که چای سبز و نوشابه بدون گاز هم حاوی کافئین است، پس خودتان را گول نزنید.

نکته: از نوشیدنی‌های بدون کافئین استفاده کنید. به‌طورکلی، آب و آب‌میوه بهترین گزینه است.

کالباس

7 غذا که در حین بارداری به سلامتتان آسیب می‌زند

شما باید از تمام انواع گوشت‌های آماده، یا همان کالباس، خودداری کنید زیرا ممکن است حاوی باکتری لیستریا، که درباره‌اش صحبت کردیم، باشد. بنابراین باید از خوردن گوشت‌های آماده، هات‌داگ، ساندویچ گوشت و غذاهای آماده خودداری کنید.

راه‌حل: اگر در مصرف آن‌ها مصر باشید باید آن را در دمای بالا، حدود 165 درجه فارنهایت، بپزید.

چای گیاهی و انواع مختلف داروی گیاهی

7 غذا که در حین بارداری به سلامتتان آسیب می‌زند

همه ما داروهای گیاهی را سالم‌ترین خوراکی می‌دانیم اما برخی از داروهای گیاهی از دیرباز برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌شدند و متأسفانه هنوز هم همان تأثیر را دارند.

راه‌حل: در حین استفاده از هرگونه داروی گیاهی می‌توانید درباره خواص آن مطالعه کنید، بااین‌حال بهتر است از نوشیدنی‌های گیاهی آماده استفاده نکنید (زیرا ممکن است ترکیبات نوشته شده 100% درست نباشد). به‌جای آن یک فنجان چای سبز یا سیاه بنوشید.

موز

7 غذا که در حین بارداری به سلامتتان آسیب می‌زند

اگرچه در برخی موارد قوانین کلی وجود دارد اما غذاهایی وجود دارند که ممکن است برای برخی مادران مفید و برای برخی مضر باشند. به‌طورکلی مصرف موز مفید است زیرا سیستم ایمنی را تقویت نموده، جذب آهن را افزایش داده، از یبوست پیشگیری کرده و با تهوع صبحگاهی مبارزه می‌کند. همچنین آن‌ها منبع غنی آنتی‌اکسیدان و کلسیم نیز هستند. موز فشارخون را متعادل کرده و سطح قند خون و کلسترول را حفظ می‌کند.

اما گاهی اوقات ممکن است موز بنا به دلایلی مضر باشد:

  • بااینکه موز می‌تواند وزن کودک را افزایش داده و به سلامت او کمک کند اما باید مصرف آن را کنترل کنید زیرا ممکن است وزن بالای فرزند زایمان را دچار مشکل کند.
  • اگر به پروتئین کیتیناز موز حساسیت داشته باشید مصرف آن‌ها می‌تواند در بدن شما واکنش‌های آلرژیک ایجاد نماید. اما اگر پیش از بارداری به آن دچار نشده باشید پس در حین بارداری هم مشکلی پیش نمی‌آید.
                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم