چگونه ساعت ها پشت کامپیوتر بنشینیم اما همچنان سالم باشیم

شغل های امروز در نظر اول بسیار رویایی به نظر می رسند. زمانی که یک شغل پشت میزی را با یک شغل فیزیکی مقایسه می کنیم، شغل پشت میزی از نظر فیزیکی سالم تر به نظر می رسد. زیرا احتمال آسیب دیدن کم تر است و هیچ زحمت فیزیکی نیاز نیست.

اما چیزی که بیشتر مردم متوجه آن نیستند، این است که این مشاغل با وادار کردن ما به ساعت ها نشستن پشت کامپیوتر، تاثیرات منفی روی سلامتی ما دارند. مشاغل مدرن IT و دیگر مشاغل پشت میزی مشکلات بسیاری، از آسیب های فیزیکی تا مشکلات عصبی بوجود می آورند. از آنجاییکه این مشکلات به تدریج خود را نشان می دهند، شاید اوایل متوجه آن ها نشوید، اما اگر از آن جلوگیری نکنید تاثیرات زیان باری بر سلامت و زندگی شما خواهند داشت.

چند لحظه دست از کار کشیده و نفس عمیق بکشید

بزرگ ترین دلیل این مشکلات فیزیکی، ساعت های طولانی نشستن در پشت میز است. اگر وضعیت تان به تدریج بد تر شود (البته اگر از ابتدا آسیب دیده نباشد)، مفاصل تان شروع به درد کشیدن نموده، انعطاف تان را از دست می دهید و انرژی تان رفته رفته کاهش می یابد. این آسیب ها فقط برخی از آسیب های ناشی از ساعت های طولانی نشستن پشت میز است، و برای کاهش این آسیب ها می توانید این کار را انجام دهید:

هربار که می خواهید استراحت کنید، حالا این استراحت چه یک استراحت واقعی باشد، یا صحبت کردن با همکارتان و یا برنامه ریزی کارهای بعدی، از جایتان بلند شده، قدم بزنید، بدن تان را کش و قوس داده و نیروی تازه ای به دست آورید.

حتما ورزش کنید

باوجود این استراحت های کوتاه مدت در محل کارتان، حتما باید در زمان های بیکاری ورزش کنید. حتی می توانید در محل کارتان نیز ورزش کنید. معمولا تمام کارمندان دفاتر در محل کارشان سرگرمی هایی دارند، اما این سرگرمی ها تنها بازی کردن، مشغول بودن با شبکه های اجتماعی و تماشای تلویزیون است، که تمام این فعالیت ها را یا در حالت نشسته انجام می دهند و یا دراز کشیده.

به همین دلیل ورزش کردن یک ضرورت است. پس کمی بدوید یا دوچرخه سواری کنید. از تردمیل استفاده نمایید و یا به باشگاه بروید. در تمام مدت به سلامتی خود فکر کنید؛ این کار انگیزه تان را بیشتر می کند. بعد از مدتی به این نتیجه می رسید که این کار یک ضرورت نیست، بلکه کاری است که خودتان می خواهید انجام دهید.

سندرم تونل کارپ یک مشکل جدی است

به دلیل کار با موس کامپیوتر و وضعیت ثابت مچ دست، احتمال مواجه شدن با این سندرم بسیار زیاد است. به دلیل فشار وارده به اعصاب، در مچ دست، انگشت شست و دیگر انگشتان تان مشکلات بسیاری بوجود می آید. پس باید به سرعت این مشکل را جدی گرفته و آن را کنترل کنید. راه حل های بسیاری وجود دارند که به شما کمک می کنند تا این مشکل را کنترل کنید.

تغذیه بسیار مهم است

بهرین راه این است که یک رژیم مناسب را امتحان کنید که با نوع زندگی تان سازگار باشد، اما معمولا به جای این کار، سریع ترین راه را انتخاب می کنید، که این راه چیزی جز فست فود و غذاهای ناسالم دیگر، که سلامت تان را به خطر می اندازد، نیست.

در بیشتر موارد از غذاهای پرچرب و قند دار استفاده می شود، که این غذاها علاوه بر مشکلات معده، اضافه وزن هم به همراه می آورند. چاقی یک مشکل جدی است. علاوه براین، کلسترول و فشار خون تان نیز افزایش یافته که در نتیجه آن مشکلات قلبی و مشکلات جدی دیگری بوجود خواهد آمد.

پس از انتخاب رژیم مناسب اطمینان حاصل کنید. شاید ترک عادت های قدیمی مشکل باشد اما باید تغییرات لازم را انجام دهید تا به نتیجه خوبی برسید.

خواب کافی داشته باشید

تمام این تلاش ها، در صورتی که خواب کافی نداشته باشید بی نتیجه خواهد بود. حتی اگر تمام این کارها را به درستی انجام دهید اما بدن تان خواب و استراحت کافی نداشته باشد، هیچ فایده ای نخواهد داشت. نداشتن خواب کافی به این معناست که انرژی کافی ندارید، به سرعت اعصاب تان بهم می ریزد و از انگیزه کافی برخوردار نیستید.

در بیشتر موارد افراد خواب کافی ندارند، بنابراین نمی توانند به وظایف روزانه شان رسیدگی کنند. این مشکل معمولا تقصیر خودمان است که برنامه ریزی درستی نداریم، بنابراین باید سعی کینم طوری برنامه ریزی کنیم که به خواب مان لطمه ای وارد نشود. برای تنظیم خواب باید مراحلی را دنبال کنید، و اگر این مراحل به شما کمک نکردند در آن صورت به یک پزشک مراجعه کنید.

اگر مشکلات و آثار مخرب این مشاغل را جدی نگیرید، سلامت تان به خطر می افتد. اما اگر این مسائل را جدی بگیرید و کنترل کنید، زندگی تان شاد تر شده و فعالیت تان در مواقع بیکاری بیشتر خواهد شد. علاوه براین، می توانید استرس را بهتر کنترل کرده و از عوارض آن جلوگیری کنید. در این صورت تصمیم گیری های بهتری خواهید داشت و در شغل خود نیز موفق تر خواهید شد.

به یاد داشته باشید که این کار چندان آسان نیست و ممکن است مدت زمانی طول بکشد. پس انتظار نداشته باشید که یک شبه حل شود. اما تاثیرات مثبت آن به شما انگیزه کافی را خواهد داد. اگر می ترسید که در میانه راه دست از تلاش بکشید پس می توانید با یک دوست و یا همکار برنامه ریزی کنید و همزمان با هم این مراحل را دنبال کنید. موفق باشید!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم