10 معبد قدیمی در جهان

هزاران سال است که معابد در قسمت‌های مختلف زمین ساخته شده‌اند و نشان‌دهنده قدمت فرهنگ و تمدن هستند. این معابد به دلیل معماری و ساختارشان گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کنند. در این لیست 10 معبد قدیمی جهان را به شما معرفی می‌کنیم.

10. معبد کنوسوس

معبد بزرگ کنوسوس هزاران سال پیش، حدوداً در هزاره هفتم پیش از میلاد در کرت ساخته شد و پس از نابودی‌اش در سال 1375 پیش از میلاد رها شد. قصر بزرگ بین سال‌های 1700 تا 1400 ساخته شد، اولین قصر هم حدود سال‌های 1900 پیش از میلاد ساخته شد. دلیل ساخت این معبد مشخص نیست، اما احتمالاً به‌عنوان یک مرکز مذهبی، اداری و غیره ساخته شد.

طبق اسطوره یونان باستان، معماری به نام ددالوس به دستور شاه مینوس این معبد را طراحی کرد، گفته می‌شود که شاه این معمار را زندانی کرد تا نقشه ساخت این معبد را بر کسی آشکار نکند. طبق افسانه‌های این معبد دارای یک مارپیچ بود که مینوتور در آن قرار داشت. این مکان با افسانه کشتن مینوتور توسط تیزئوس مرتبط است.

در اواخر عصر برنز، 1380-1100 پیش از میلاد، به دلیل حوادث مختلف مانند زلزله و آتش‌سوزی، این قصر متروک شد. این قصر یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های جهان است.

9. گوبکلی تپه

گوبکلی تپه در جنوب شرق ترکیه قدیمی‌ترین معبد جهان محسوب می‌شود. ازآنجایی‌که ساخت آن به هزاره هشتم تا دهم بازمی‌گردد پس حدود 11000 هزار سال قدمت دارد. پروفسور کلوز اشمیت در سال 1995 این مکان را به‌عنوان یک مکان مقدس موردبررسی قرار دارد. در این مکان از کنده‌کاری روی سنگ‌ها اشکالی مانند ببر، گرگ، گراز وحشی، مار، ماهی، اردک وحشی و حتی صحنه‌های مختلف را به وجود آورده بودند. ساخت این معبد به زمان پیش از آغاز سفالگری، نوشتن و اختراع چرخ و دام‌پروری تعلق داشت. در آنجا اثری از حیوانات و گیاهان محلی نبود. به نظر می‌رسد شکارچیان اولین افرادی بودند که ساخت این مکان را آغاز کردند.

8. معبد آمادا

معبد آمادا قدیمی‌ترین معبد نوبه است که به زمان 18 مین سلسله بازمی‌گردد. این معبد اولین بار توسط توتماس دوم ساخته شد و به آمون را و ریهوراختی تقدیم شد. آمن هوتپ دوم ساخت تزئینات آن را ادامه داد، جانشین او توتماس چهارم بر روی حیاط آن سقف احداث کرد. سپس اخناتن نام آمون را از آن حذف کرد اما ستی اول در سلسله 19 ام آن را دوباره استفاده نمود.

در این معبد دو کتیبه مهم وجود داشت. اولین کتیبه به آمن هوتپ دوم در سومین سال حکومت اش تعلق داشت. این کتیبه حکایت بی‌رحمی او در جنگ‌های آسیایی بود که شخصاً هفت تن از روسای منطقه تاخسی را پیش‌ازاین که از قایق اش آویزان کند، خفه کرد. دومین کتیبه حاکی از شکست یورش لیبیایی ها در زمان سلطنت مرنپتاه را نشان می‌دهد. در این معبد سازه‌های زیبا، ازجمله حجاری‌های رنگی، وجود دارد.

7. معابد جگانتیا

معابد جگانتیا در غودش، دومین جزیره بزرگ مالت، از استون هنج و اهرام بزرگ مصر، قدیمی‌تر هستند. این معابد که در لیست یونسکو ثبت شده‌اند به سمت جنوب شرق ساخته شده و توسط یک دیوار محاصره شده‌اند. این دو معبد که در سال‌های 3600 تا 3000 پیش از میلاد ساخته شده‌اند به مادر زمین تقدیم شده بودند. طبق بررسی‌ها در این منطقه معابد دیگری هم وجود داشت. معنی نام این معبد در زبان محلی “غول‌پیکر” است. طبق باورهای محلی این معبد توسط یک غول و زمانی که مشغول مراقبت از فرزندش بود ساخته شد.

درباره مراسم مذهبی انجام‌شده در این منطقه اطلاعاتی در دست نیست اما گفته می‌شود که قربانی کردن حیوانات و تقدیم کردن خون قربانیان از طریق حفره‌ها، در آنجا انجام می‌گرفت. احتمالاً این معبد برای مناجات به‌منظور باروری ساخته شده بود.

6. Hagar Qim and Mnajdra

این دو معبد بین سال‌های 3600 تا 3200 پیش از میلاد ساخته شدند. معبد Hagar Qim در جنوب جزیره مالت قرار دارد. بین این دو معبد به‌عنوان یک مجموعه مگالیتیک، 500 متر فاصله وجود دارد. در سال 1992 این مکان در میراث یونسکو ثبت شد. احتمالاً این سازه‌ها به‌منظور مطالعات ستاره‌شناسی یا به‌عنوان تقویم استفاده می‌شدند. درباره دلیل ساخت این مکان‌ها هیچ نگاره‌ای وجود ندارد اما در آنجا استخوان حیوانات، ابزار قربانی کردن و حفره‌های مختلف، وجود دارد. ازآنجایی‌که در آنجا استخوان انسان یافت نشده بنابراین نمی‌تواند به‌عنوان مقبره استفاده شود. گفته می‌شود این سازه‌ها برای دلایل مذهبی ساخته شده بودند.

سازه Mnajdra شامل یک معبد اصلی و سه سازه مگالیتیک در اطراف اش است. بزرگ‌ترین مگالیت 70 متر طول و عرض و 20 تن وزن دارد. این سازه از سه معبد نزدیک به هم و نه متصل، ساخته شده است.

5. معبد ستی اول

این معبد در سال 1279 قبل از میلاد و در اواخر سلطنت ستی، در آبیدوس در کرانه نیل ساخته شد. گفته می‌شود که احتمالاً پسرش رامسس دوم ساختان را ادامه داد. این معبد که به آسیریس تقدیم شده هفت زیارتگاه دارد که هرکدام برای یکی از خدایان مصر ساخته شده‌اند (هوروس، ایسیس، اسیریس، آمون را، را هوراختی و پتا).

مهم‌ترین نکته درباره این معبد لیست شاه آبیدوس است که بر روی دیوار معبد حکاکی شده است. بر روی این لیست نام 76 تن از شاهان مصر باستان حک شده است.

4. معبد حل-سفلینی

این معبد در مالت به طور تصادفی در سال 1902 کشف شد. ازآنجایی‌که این معبد در دل زمین بود تصور می‌شد که یک پناهگاه است. در این مکان بقایای حدود 7000 نفر به همراه اشیایی مانند مهره، سنگ‌های طلسم، کوزه، سنگ ظروف گلی، و مجسمه‌های کنده‌کاری‌شده انسان و حیوان، یافت شد. مهم‌ترین یافته این مکان یک مجسمه گلی از یک زن خوابیده بود که گفته می‌شد الهه مادر است.

گفته می‌شود که این مکان در 4000 سال پیش از میلاد استفاده می‌شد و در سال 2500 پیش از میلاد ترک شد. این مکان امروزه جز میراث یونسکو است. برای دیدن از این معبد باید از هفته‌ها قبل وقت گرفته و در تعداد محدود و در طول روز از آن دیدن کنید.

3. معبد حتشپسوت

این معبد در کرانه غربی نیل قرار گرفته و توسط مشاور و معمار ملکه حتشپسوت، یعنی سننموت، طراحی شده است. این مکان به مدت 15 سال، از سال‌های هفتم تا بیست و دوم سلطنت او، که از سال 1479 تا زمان مرگش در سال 1458 پیش از میلاد بر تخت بود، ساخته شد. این معبد برای نشان دادن موفقیت‌های او و همچنین به‌عنوان مقبره و معبدی برای خدای آمون را، ساخته شد.

2. معبد اقصر

این معبد یکی از باستانی‌ترین معابد مصر است که در کرانه شرقی نیل ساخته شده است. این مکان که امروزه یک جاذبه گردشگری است برای تقدیم شدن به خدایان آمون، مات و خونسو، و همچنین فستیوال سالانه آپت، که یکی از مهم‌ترین فستیوال‌های مذهبی مصر باستان بود، ساخته شد.

این معبد در سال 1400 پیش از میلاد توسط آمن هوتپ سوم (1390-52 BC) ساخته شد و سپس توتانخامون (1336-27 BC)، هورمهب (1323-1295 BC) و رامسس دوم (1279-13 BC)، ساختن آن را به پایان رساندند. طول و عرض این معبد به ترتیب 260 و 65 متر است.

1. استون هنج

Rainbow over Stonehenge, Salisbury Plain

استون هنج در ویلتشایر انگلستان، یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین سازه‌های جهان است. گفته می‌شود که این سازه از سال‌های 3000 تا 2000 پیش از میلاد ساخته شد. ساخت آن حداقل در سه دوره انجام گرفته است. در این سازه دایره‌های از سنگ‌های ایستاده وجود دارند. هرکدام از این سنگ‌ها حدود 4 متر ارتفاع و 2 و تا 3 متر عرض داشته و 25 تن وزن دارند. مشخص نیست کدام تمدن این مکان را به وجود آورد زیرا هیچ کتیبه‌ای در آنجا دیده نمی‌شود. همچنین دلیل اصلی ساخت این سازه هم مشخص نیست. احتمالاً این مکان برای دفن مردگان، اجرای مراسم و یا به‌عنوان معبد مردگان، ساخته شد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم