10 تصویر تأثیرگذار در تمام طول تاریخ

این ده تصویر تأثیرگذارترین تصاویر تمام زمان‌ها هستند، اگرچه برای انتخاب تأثیرگذارترین تصویر فرمول خاصی وجود ندارد. اما طبق گفته سردبیر مجله تایمز؛ “برخی از این تصاویر به این دلیل انتخاب شده‌اند که اولین‌ها از نوع خود هستند، برخی دیگر به این دلیل انتخاب شده‌اند که بر تفکر ما تأثیر می‌گذراند. برخی دیگر هم زندگی ما را به کلی تغییر داده‌اند. به طور کلی می‌توان گفت که آن‌ها بر تجربیات انسانی تأثیر می‌گذارند.”

ترس جنگ، نیک آت، 1972

10 تصویر تأثیرگذار همه زمان‌ها

این عکس در 8 ژوئن 1972 توسط نیک آت گرفته شد. یک دختر 9 ساله به نام فان تی کیم فوک به همراه کودکان و سربازان در حال دویدن است. او از بمب آتش‌زایی که اشتباهاً توسط ارتش ویتنام جنوبی به روستایشان افتاده ترسیده است. این تصویر در سال 1973 برنده جایزه پلیتزر شد.

کودک گرسنه و لاشخور، کوین کارتر، 1993

10 تصویر تأثیرگذار همه زمان‌ها

این تصویر یکی از تأثیرگذارترین تصاویر ممکن است. در مارس 1993 عکاسی به نام کوین کارتر به جنوب سودان سفر کرد و از منظره‌ای که یک لاشخور منتظر جان دادن یک کودک گرسنه بود عکس گرفت.

خوردن نهار در بالای یک آسمان‌خراش، 1932

10 تصویر تأثیرگذار همه زمان‌ها

این خطرناک‌ترین نهار ممکن است که می‌تواند خورده شود. 11 مرد نشسته‌اند، غذا می‌خورند، حرف می‌زنند و سیگار می‌کشند و انگارنه‌انگار که در ارتفاع 256 یک آسمان‌خراش در منهتن نشسته‌اند. این مردان در ساخت آسمان‌خراش نقش دارند. این عکس در طبقه 69 ام ساختمان RCA (که حالا ساختمان GE) گرفته شده است.

آلان کردی، نیلوفر دمیر، 2015

10 تصویر تأثیرگذار همه زمان‌ها

از جنگ سوریه بیش از چهار سال می‌گذشت که والدین آلان کردی تصمیم گرفتند به همراه پسر 3 ساله و برادر 5 ساله‌اش توسط یک قایق بادی از کرانه ترکیه به جزیره‌ای در یونان بروند. اما کمی پس از حرکت یک موج قایق را برانداخت و مادر و دو پسرش غرق شدند. چند ساعت بعد نیلوفر دمیر از پایگاه خبری دوگان در شهر بدروم، از این پسربچه که روی ساحل افتاده بود و گویی به خواب رفته بود عکس گرفت.

انسان بر روی کره ماه، نیل آرمسترانگ، ناسا، 1969

10 تصویر تأثیرگذار همه زمان‌ها

پسربچه یهودی در بین تسلیم شدگان در ورشو، 1943

10 تصویر تأثیرگذار همه زمان‌ها

مادر مهاجر، دوروتا لانگ، 1936

10 تصویر تأثیرگذار همه زمان‌ها

این تصویر بهتر از هر چیز دیگری می‌تواند دوره افول قرن بیستم را نشان دهد. دوروتا لانگ این تصویر را در شمال لوس‌آنجلس گرفته است. چهره این مادر مهاجر به‌خوبی افسردگی و ناراحتی را نشان می‌دهد. بنابراین لانگ به‌خوبی توانسته رنج این ملت را نشان دهد.

فاجعه هیدنبرگ، سام شر، 1937

10 تصویر تأثیرگذار همه زمان‌ها

این عکس که در 6 مه 1937 توسط سام شر از سرویس خبری بین‌المللی، گرفته شده است، دقیقاً در همان لحظه برخورد کشتی هوایی آلمانی با دکل برق گرفته شده است. این کشتی هوایی در همان لحظه منفجر شد و طی این سانحه 36 نفر کشته شدند. این عکاس یکی از دو عکاسی بود که توانست در همان لحظه از این اتفاق عکس بگیرد و ازآنجایی‌که عکس او عظمت و میزان فاجعه این تصادف را بهتر نشان می‌دهد توانست بر روی جلد روزنامه‌ها و مجله‌های سراسر جهان چاپ شود. حتی امروز و پس از سه دهه از این فاجعه هنوز این عکس بر روی جلد آلبوم گروه موسیقی لد زپلین دیده می‌شود.

عکس‌های بدون عنوان فیلم سیندی شرمن، 1978

10 تصویر تأثیرگذار همه زمان‌ها

سیندی شرمن یک عکاس و کارگردان آمریکایی است که به دلیل پرتره‌های مفهومی‌اش شهرت دارد. او در اواخر سال‌های 1970 وارد عرصه هنر شد و همیشه در پرتره‌هایش خودش را تحلیل کرده است. عکس‌های او یکی از باارزش‌ترین عکس‌ها بوده است. او با بازی دادن بیننده و تغییر دادن هویت خود به هنر عکاسی جایگاه ویژه‌ای بخشیده است. او نشان می‌دهد که حتی به کمک عکاسی می‌توانید به کسی که نیستید تبدیل شوید.

بدون عنوان (گاوچران)، ریچارد پرینس، 1989

10 تصویر تأثیرگذار همه زمان‌ها

این تصویر در سال 1989 توسط ریچارد پرینس گرفته شد و به‌عنوان “بدون عنوان (گاوچران)” نام‌گذاری شد. این عکس در یک حراج در سال 2005 به مبلغ 1.2 میلیون دلار فروخته شد. این مبلغ بیشترین مبلغی بود که برای یک عکس معاصر پرداخت شده بود.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم