10 حقیقت جالب درباره فرانسه

احتمالاً تنها چیزی که درباره کشور فرانسه می‌دانیم پنیر فرانسوی و پیاز سرخ‌شده است. فرانسوی‌ها هم مردمانی هستند که خود را از ملت‌های دیگر بالاتر می‌دانند اما درهرحال درباره این کشور حقایقی وجود دارد که دانستن آن خالی از لطف نیست. در اینجا 10 حقیقت جالب درباره این کشور را مرور می‌کنیم.

10. آن‌ها مردمان شجاعی هستند

10 حقیقت جالب درباره فرانسه

ارتش فرانسه بهترین ارتش جهان است. در میان 168 نبرد فرانسه از سال 387 پیش از میلاد، آن‌ها در 109 نبرد پیروز شده، 49 نبرد را شکست خورده و 10 نبرد را با نتیجه برابر واگذار کرده‌اند. جک‌هایی که درباره بزدل بودن آن‌ها ساخته شده بیشتر به جنگ جهانی دوم مربوط هستند.

در جنگ جهانی دوم فرانسه 1.4 میلیون نفر را از دست داد (4.3 میلیون نفر هم زخمی شدند) درحالی‌که در امریکا این رقم 126000 بود (به همراه 234000 زخمی). تعداد کشته‌شدگان رومانی و صربستان سه و چهار برابر بودند. اما درباره شرایط فرانسه در جنگ جهانی دوم باید بدانیم که در سال 1939 تنها آمریکا و شوروی می‌توانستند در مقابل آلمان نازی مقاومت کنند. پس از خیانت بریتانیا به لهستان دست آلمان بازتر شد و شرایط برای فرانسه سخت‌تر شد.

9. محبوب‌ترین مقصد گردشگری بر روی زمین

10 حقیقت جالب درباره فرانسه

اگرچه میزان گردشگران فرانسه کمی کاهش‌یافته اما هنوز هم در این زمینه حرف اول را می‌زند. جالب اینجاست که 70 درصد این گردشگران اروپایی هستند بنابراین اروپایی‌ها این کشور را یک کشور رمانتیک می‌دانند. ازجمله دیدنی‌های آن عبارت است از پاریس، مونت سن میشل، قلعه چمبورد و کارکاسون.

البته اگرچه در کشورهای دیگر هم مناطق گردشگری مختلف وجود دارد اما کشور فرانسه در هر نقطه‌اش یک منطقه دیدنی را جای داده است. جاذبه‌های فرانسه تنها به شراب و کنیاک محدود نمی‌شود بلکه فرانسوی‌ها در جذب گردشگر بهتر از کشورهای دیگر عمل می‌کنند.

8. فرانسوی‌ها اغلب افسرده هستند

10 حقیقت جالب درباره فرانسه

گفته می‌شود از هر پنج فرانسوی یک نفر همیشه خسته و افسرده است و به‌سختی از رختخواب بیرون می‌آید. این حالت به دلیل مصرف شراب و پنیر سفید خامه‌ای و کمبود کوکائین است. اما این حالت تنها به دلیل مصرف این مواد نیست بلکه در کشورهای دیگر مردم به‌راحتی درباره مشکلات روحی خود صحبت می‌کنند. در غرب مردم به‌راحتی درباره افسردگی صحبت می‌کنند. درحالی‌که در فرانسه و کشورهای اروپایی مردم به دنبال درمان مشکلات روحی نیستند.

7. حدود 24 سال سیب‌زمینی در فرانسه ممنوع بود

10 حقیقت جالب درباره فرانسه

حدود 40 سال پس از آشنا شدن مردم فرانسه با سیب‌زمینی بود که تصمیم گرفتن از آن استفاده کنند. دلیلش این بود که آن‌ها سیب‌زمینی را نوعی غذا به‌حساب نمی‌آوردند و آن را مسئول سرایت جذام می‌دانستند. آنتوئین آگوستین سال‌ها تلاش کرد تا سیب‌زمینی سرخ‌کرده را به‌عنوان یک غذا معرفی کند. سرانجام در سال 1772 و با حمایت لویی شانزدهم سیب‌زمینی طبخ و سرخ شد.

6. زمانی پرچم ملی فرانسه سفیدرنگ بود

10 حقیقت جالب درباره فرانسه

پس‌ازاینکه لویی شانزدهم سرش را از دست داد ناپلئون جایگزین او شد. همه ما می‌دانیم که ناپلئون در جنگ موفق بود اما در جنگ زمستانی با روسیه شکست خورد. پس از او سلطنت بوربون ها آغاز شد. آن‌ها پرچم سفید را انتخاب کردند و ازآنجایی‌که پرچم سفید با به مدت 2000 سال برای صلح انتخاب می‌شد، بنابراین مورداستفاده قرار گرفت.

سلطنت بوربون ها 16 سال طول کشید و آن‌ها نیز برای خود شاه و قوانین خاص وضع کردند. این همان دوره‌ای است که ویکتور هوگو در بی‌نوایان ترسیم کرده است.

5. بزرگ‌ترین مخالف نژاد سامی؟

10 حقیقت جالب درباره فرانسه

ممکن است در کشورهای مختلف دنیا اسامی نامتعارف وجود داشته باشد. در فرانسه شهری به نام “مرگ بر یهودی‌ها” وجود دارد. La-Mort-Aux-Juifs یک شهر کوچک است که نام آن‌ها به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد. بااینکه مقامات این شهر معتقد بودند که آن‌ها با یهودی‌ها مشکلی ندارند اما نمی‌خواستند نام قدیمی این شهر را تغییر دهند.

خوشبختانه امروزه در عصری زندگی می‌کنیم که انسان‌ها به عقاید یکدیگر کاری ندارند. در اسپانیا شهری به نام Castrillo Matajudios (تپه کوچک یهودی‌های قاتل) وجود داشت که ناماش را به Mota de Judios (تپه یهودی‌ها) تغییر دادند. سرانجام فشارهای ملی نتیجه داد در سال 2015 نام این شهر از تاریخ پاک شد و بین روستاهای Les Croisilles و La Dogetterie تقسیم شد.

4. لوور برای شکست دادن وایکینگ‌ها ساخته شد

10 حقیقت جالب درباره فرانسه

در قرن 12 فرانسه از هر سو توسط دشمنان اش محاصره شده بود. در جنوب مورها بخش اعظم اسپانیا را تسخیر کرده بودند. جنگ سوم صلیبی در راه بود اما غرب فرانسه تحت سلطه ریچارد شیردل انگلستان بود. بدتر اینکه وایکینگ‌ها هم با وجود مسیحی شدن دست از کشورگشایی نمی‌کشیدند.

در این شرایط شاه فیلیپ آگوست باید چه‌کار می‌کرد؟ در وسط پاریس یک قصر بزرگ ساخت، به همین سادگی. پس از اتمام این قصر در سال 1202 جواهرات و دارایی‌های باارزش سلطنتی در آنجا نگهداری شد. سپس بخشی از آن را خراب کردند تا احتمالاً قصر بزرگ‌تری بسازند. درهرحال این مکان زیبا و هنری تنها با هدف جنگ و کشتار مردم ساخته شد.

3. ماکرون جوان‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ است

10 حقیقت جالب درباره فرانسه

در سال 2017، امانوئل مارکون 39 ساله به‌عنوان جوان‌ترین رئیس‌جمهور در فرانسه انتخاب شد. او با معلم دبیرستان اش که 24 از او بزرگ‌تر است ازدواج کرده است. البته جوانی او مشکلاتی را هم برایش ایجاد کرده است. برای مثال رئیس‌جمهور لهستان معتقد است که نظرات ماکرون از عدم تجربه سیاسی او ناشی می‌شود اما باید منتظر عواقب آن باشد.

بااین‌حال ماکرون با رئیس 63 ساله شینگن ارتباط بسیار خوبی دارد. مسلماً همسر ماکرون دراین‌باره نظرات خاص خودش را دارد.

2. تقریباً هرکس می‌تواند رانندگی کند

10 حقیقت جالب درباره فرانسه

اگر 14 ساله باشد در فرانسه می‌توانید خودروهای کوچک که VSP نامیده می‌شوند سوار شوید. در حقیقت نام این خودروها خودروی بدون گواهینامه است. این خودروها می‌توانند 45 کیلومتر در ساعت حرکت کرده و تنها دو صندلی دارند. درنتیجه در این کشور رمانتیک عشاق می‌توانند از نوجوانی باهم رانندگی یاد بگیرند.

در گذشته افراد مسن و جوانانی که در حاشیه شهر زندگی می‌کردند از این خودرو استفاده می‌کردند. فرایند ارتقای این خودرو بسیار جالب است. ازآنجایی‌که اولین چرخ‌دستی در سال 1896 وارد بازار شد، فرانسوی‌ها همان کاری را کردند که تمام افراد در برخورد اول با یک خودرو انجام می‌دادند. آن‌ها متوجه شدند که چرخ‌دستی‌ها می‌توانند تند بروند درنتیجه باهم مسابقه می‌دادند.

این خودروهای کوچک نیز از همان چرخ‌دستی‌ها الهام گرفتند و به‌تدریج نیروی الکترونیک جای بنزین را گرفت. VSP های الکترونیک تا 350 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند بنابراین سرعت آن بسیار بالا است.

1. مخترعان چوب پای مدرن

10 حقیقت جالب درباره فرانسه

اگر شما هم از اختراعات انسانی متعجب می‌شوید بنابراین شاید تاریخ چوب پا برایتان جالب باشد. اگرچه امروزه چوب پا را برای کارناوال‌های شهری استفاده می‌کنند اما درگذشته این چوب‌ها ابزار مفیدی بودند که هیچ ملیتی نمی‌تواند اختراع آن‌ها را به خود منحصر کند. در پایان قرن 19 مناطق روستایی گاسکونی شرایط سختی داشتند. طبق گفته آمریکایی‌ها: “در آنجا جاده‌ای وجود نداشت و مردمان آنجا برای زندگی به دامداری می‌پرداختند. رفت‌وآمد در آنجا آن‌قدر دشوار بود که چوبان ها از این چوب‌ها استفاده می‌کردند.”

در سال‌های 1411 بلژیکی‌ها درحالی‌که این چوب‌ها را به پا داشتند مبارزه می‌کردند. چینی‌ها و یونانی‌های باستان نیز از این چوب‌ها استفاده می‌کردند. اما گفته می‌شود فرانسوی‌ها درحالی‌که به کمک این چوب‌ها راه می‌رفتند در مزارع خود کار می‌کردند.

در جوامع متمدن به دلیل وجود جاده و ریل دیگر از این چوب‌ها استفاده نمی‌شود. شاید در شهرهای امروزی فرانسه خودروهای کوچک در حرکت باشد اما در سال 1891 سیلویان دورنان در طول 58 روز از پاریس تا مسکو را با چوب پیمایید.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای کامل سفر ارزان به فرانسه

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم