ترفندهایی برای بهبود مهارت سخنوری

تصور کنید در قرار اول خود هستید و ناگهان به خودتان می‌آیید و می‌بینید که حرفی برای گفتن ندارید. و هرچقدر هم که تلاش می‌کنید نمی‌توانید کلمات مناسب را پیدا کنید. در این حین مسلماً طرف مقابل هم می‌خواهد شما را ترک کند. عدم توانایی در صحبت کردن در این شرایط می‌تواند خجالت‌آور باشد. اگر شما هم از این مشکل رنج می‌برید یا تابه‌حال به آن دچار شده‌اید در آن صورت باید برای آن راه‌حلی پیدا کنید.

مشکل این نیست که شما حرفی برای گفتن ندارید بلکه ذهنتان از کار افتاده است.

مکالمه باید به‌طور طبیعی بین افراد جریان داشته باشد. البته طبیعی است که یکی از دو طرف بیشتر حرف بزند اما گاهی اوقات این که دائماً به دنبال کلمات باشید مانع از حرف زدنتان خواهد شد. این موانع ذهنی در مهارت‌های گفتاری شما تداخل ایجاد می‌کنند و مانند یک دستگاه تصفیه آب عمل می‌کنند. بدون آن کلمات و سخنان شما به‌طور طبیعی جریان خواهند داشت.

آیا تصور می‌کنید که تمام مکالمه‌ها باید جالب و مهیج باشند؟ اگر این‌گونه فکر می‌کنید بنابراین در ذهن خود همیشه مکالمه‌های معمولی و پیش‌پاافتاده را رد می‌کنید. درحالی‌که گاهی اوقات بحث‌های پیش‌پاافتاده به بحث‌های مهم ختم می‌شوند. اما اگر این صحبت‌ها را احمقانه می‌دانید و نگران تصور دیگران هستید، در آن صورت خودسانسوری می‌کنید.

همان‌طور که صحبت کردن خوب است، گشتن به دنبال کلمات مناسب و خودسانسوری می‌تواند به همان اندازه ناخوشایند باشد. برای مثال، تصور کنید که به یک مهمانی رفته‌اید و همه غریبه هستند. دوست دارید با دیگران صحبت کنید اما نمی‌دانید از کجا آغاز کنید. مغز شما دائم به شما می‌گوید که حرفی بزن. جمله جالبی بگو. این فشار روانی توانایی صحبت کردن را از شما سلب می‌کند.

نگران حرف‌هایتان نباشید زیرا سخنان شما به‌زودی فراموش می‌شوند.

بسیاری از افراد زیاد به خودشان فکر می‌کنند و دائم نگران رفتار، حرف‌ها و پوشششان هستند. آیا شما تمام حرف‌های دوستانتان در چند روز گذشته را به یاد می‌آورید؟ مطمئناً نه. اما نباید نگران باشید. طبیعی است که بیشتر افراد مکالمات روزمره را فراموش می‌کنند. اگر قرار بودید تکت تک کلماتی را که می‌شنویم به خاطر بسپاریم در آن صورت مغزمان منفجر می‌شد.

بنابراین خوب است که بسیاری از مکالمات را فراموش می‌کنیم. در این صورت نباید نگران تمام گفته‌هایمان باشیم. به زبان دیگر، باید راحت صحبت کنیم و نگران گفته‌هایمان نباشیم. البته مسلم است که اگر حرف‌های توهین‌آمیز بزنید هرگز فراموش نمی‌شود. اما حرف‌های معمولی و دوستانه به‌سرعت فراموش می‌شوند.

باید بدانید که در مکالمات معمولاً طرف مقابل هم همانند شما به دنبال کلمات مناسب است. بنابراین شما می‌توانید با حرف زدن به او هم کمک کنید. و اگر راحت حرف بزنید و حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشید شما را به‌عنوان یک فرد خوش‌صحبت تلقی می‌کنند. اما اگر حرفی برای گفتن نداشته باشید مردم شما را به‌عنوان یک فرد ساکت می‌شناسند. و در آن صورت در افراد تأثیر خوبی ایجاد نمی‌کنید.

با کمک این سه تکنیک به‌راحتی صحبت خواهید کرد

آیا می‌خواهید مهارت‌های گفتاری خود را تقویت کنید؟ در آن صورت راه درستی را انتخاب کرده‌اید. در اینجا سه تکنیک برای تقویت مهارت‌های گفتاری را به شما معرفی می‌کنیم.

1. از موضوعاتی استفاده کنید که همه افراد بتوانند در آن مشارکت کنند

اصلاً خوب نیست که صحبت‌های شما برای دیگران خسته‌کننده و احمقانه باشد. اما مشکل از سخنان شما نیست بلکه مشکل موضوعی است که انتخاب کرده‌اید.

برای مثال فرض کنید که برای اولین بار با همکار خود برای شام بیرون رفته‌اید. پیش از اینکه او سر صحبت را باز کند شما درباره فرزندان کوچکتان، درس‌های آن‌ها و مشکلات مربوطه صحبت می‌کنی. ناگهان به خود می‌آیید و می‌بینید همکارتان کاملاً بی‌حوصله شده است. زیرا خودش فرزند ندارد و به موضوعات مربوط به فرزندان علاقه‌ای نشان نمی‌دهد.

به‌جای این کار باید با چند سؤال مکالمه را آغاز کنید: آیا از کار کردن در محل کارت لذت می‌بری؟ قبلاً کجا کار می‌کردی؟ چطور رفت‌وآمد می‌کنی؟

این قبیل سؤالات مشارکت بیشتری را می‌طلبد و همکارتان درباره آن‌ها صحبت خواهد کرد. دران صورت بدون دردسر می‌توانید باهم صحبت کنید.

2. به خودتان یادآوری کنید که مکالمه همانند بازی تنیس روی میز است

برای شروع مکالمات بهترین راه سؤال پرسیدن است. همانند بازی تنیس روی میز، بهترین راه ادامه دادن مکالمه پرسش و پاسخ است. این بازی مثال بسیار خوبی است، زیرا در طول بازی تنیس هر بازیکن از روش‌های مختلفی استفاده می‌کند. با این کار بازی تنیس مهیج و چالش‌برانگیز می‌شود. مکالمه هم به همین صورت است. بنابراین در طول مکالمات از هم سؤال بپرسید، نظر دهی کنید و اطلاعات خود را به اشتراک بگذارید.

برای مثال، فرض کنید که در یک کافه شلوغ مجبور هستید میز خود را با یک غریبه تقسیم کنید. شما ممکن است به صحبت کردن تمایل نداشته باشید اما طرف مقابل لحن دوستانه‌ای داشته باشد و بخواهد که باهم صحبت کنید. می‌توانید با این سؤال بحث را آغاز کنید: “آیا زیاد به اینجا می‌آیی؟” بسته به پاسخ آن فرد شما هم می‌توانید بگویید: “حق دارید، کافه شلوغی به نظر می‌رسد.” سپس می‌توانید درباره خودتان حرف بزنید: “من فقط آمده‌ام اینجا تا پیش از مصاحبه کاری‌ام 10 دقیقه ریلکس کنم و قهوه بنوشم.”

3. برای تبدیل‌شدن به یک فرد خوش‌صحبت لازم نیست چیزهای زیادی بدانید

هیچ‌کس حوصله ندارد چیزهای زیادی را یاد بگیرد. بنابراین اگر در مکالمه فقط درباره چیزهایی که بلدید صحبت کنید افراد مقابل ناراحت شده و خسته می‌شوند. بنابراین برای این کار لازم نیست حقایق زیادی را بدایند بلکه باید داستان‌های جالبی برای تعریف کردن بلد باشید. بهترین داستان‌ها هم از تجربه‌های شخصی نشات می‌گیرند.

برای مثال، بسیاری از افراد دوست دارند که درباره داستان‌های سفرتان بدانند. مخصوصاً اگر شما درباره اتفاقاتی که در ط.ل سفر افتاده حرف‌های جالبی برای گفتن داشته باشید. شما می‌توانید درباره غذاهای خوشمزه، مناظر و یا تجربه‌های جالبتان صحبت کنید.

یکی از رازهای خوش‌صحبت شدن این است که بتوانید در شنونده تأثیر و واکنش خوبی ایجاد کنید. می‌توانید درباره احساسات خود صحبت کنید. زیرا گاهی اوقات موضوعات علمی توجه افراد را به خود جلب نمی‌کند اما احساسات و عواطف در میان همگان مشترک است و توجه همه را به خود جلب می‌کند. بنابراین هر موضوعی که باشد درهرحال افراد به مسائل احساسی واکنش نشان می‌دهند.

اگر این تکنیک‌ها را رعایت کنید به‌راحتی می‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید. در آن صورت اعتمادبه‌نفستان افزایش یافته و به یک فرد خوش‌صحبت تبدیل خواهید شد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم