7 زبان خارجی راحت برای یادگیری

چه کسی می‌گوید یادگیری یک زبان خارجی دشوار است؟

یا بهتر است بگوییم که راحت‌ترین زبان خارجی برای یادگیری کدام زبان است؟

بر اساس یکی از تحقیقات کمیته اروپا در سال 2012، 61 درصد از بریتانیایی‌ها به زبان دون مسلط نبودند. در این جهان چند زبانی یافتن شغل بدون داشتن زبان دوم کمی دشوار به نظر می‌رسد. دانستن زبان دوم میزان دستمزد را تا 5 یا 15% افزایش داده و فرصت‌های شغلی را گسترده‌تر می‌کند.

توجه نمودن به نقاط قوت

زبان انگلیسی یکی از زبان‌هایی است که با زبان‌های دیگر بیشتری ارتباط را داشته، به بسیاری از زبان‌های شاخه ژرمن مرتبط بوده و 50 درصد کلماتش ریشه فرانسوی و لاتین دارد. الفبا و ساختار زبان انگلیسی از بسیاری لحاظ با زبان‌های اسپانیایی، ایتالیایی، فرانسوی و زبان‌های دیگر که ریشه لاتین دارند، مشترک است.

تیم فریس (Tim Ferriss)، نویسنده، معتقد است که باید یک زبان جدید را به‌عنوان یک ورزش جدید در نظر بگیریم.

برای یادگیری یک زبان جدید به توانایی‌های فیزیکی (برای مثال در ورزش بسکتبال قد مهم است)، قوانین (در ورزش بیس‌بال باید دونده خوبی بود) و غیره، نیاز داریم.

برای مثال، اگر یک بازیکن واترپلو بخواهد هندبال بازی کند می‌تواند به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کند: زیرا ساختارها، قوانین و توانمندی‌های فیزیکی‌اش مشابه است. اما انجام ورزش‌هایی که به هم مشابهت کمتری دارند عاقلانه نیست زیرا احتمال موفقیت را کاهش می‌دهد.

یادگیری زبان هم چندان متفاوت نیست.

بنابراین برای یادگیری یک زبان جدید باید در ابتدا نقاط قوت خود را مشخص کرده و به قوانین و ساختارها آگاه باشیم. برای مثال، اگر به زبان انگلیسی تسلط دارید بهتر است زبانی مانند اسپانیایی را انتخاب کنید نه زبان چینی، زیرا در آن صورت به‌جای 3 سال تمرین به 3 ماه نیاز خواهید داشت.

جملات طلایی

اگر می‌خواهید بدانید راحت‌ترین زبان کدام است باید در ابتدا به سؤالات زیر پاسخ دهید.

  1. آیا ساختارهای دستوری جدید وجود دارد که زمان لازم برای تسلط کامل را به تأخیر می‌اندازد؟
  2. آیا اصوات خاصی وجود دارد که مدت‌زمان تسلط به یک زبان را افزایش دهد؟
  3. زبان دوم تا چه حد به زبان اول نزدیک است و چه چیز می‌تواند به آن کمک کند و چه چیز مانعش شود؟
  4. یادگیری یک زبان جدید تا چه اندازه دشوار است و برای تسلط به یک زبان به چه مدت‌زمانی نیاز است؟

ابزار لازم برای پاسخ به سؤالات بالا جملات طلایی نامیده می‌شود. این جملات هشت جمله طلایی هستند.

این جملات به این دلایل اهمیت دارد:

  1. این جملات نحوه صرف شدن افعال، بر اساس جنس و تعداد، را نشان می‌دهد.
  2. با پاسخ به این سؤالات می‌توان به ساختار جملات پی برد: آیا ساختار زبان موردنظر فاعل – فعل – مفعول است، مانند انگلیسی و چینی، یا مانند ژاپنی فاعل – مفعول – فعل است، و یا چیز دیگری؟
  3. سه جمله اول نشان می‌دهد که جملات با اسم آغاز می‌شوند. برای مثال در زبان آلمانی “the” معادل der, das, die, dem, den است و به این بستگی دارد که “apple” مفعول است یا مفعول غیرمستقیم و یا به فرد دیگری تعلق دارد.

در صورت امکان بهتر است که دراین‌باره از یک مدرس کمک بگیرید و بدانید که این مسئله درباره زبان بومی شما چگونه است. اما از انجاییکه اکثر افراد به زبان انگلیسی تسلط داشته و یا با آن آشنا هستند می‌توانند از این نکات طلایی بهره ببرند.

آسان‌ترین راه‌ها برای یادگیری

حالا بیایید ببینیم که کدام زبان‌های جهان از بقیه زبان‌ها راحت‌تر هستند. این زبان‌ها بر اساس نکات زیر دسته‌بندی می‌شوند.

  • گفتار: این مسئله به‌راحتی زبان‌آموز در انتخاب یک زبان بستگی دارد.
  • دستور زبان: برای انتخاب میزان آسانی، متوسط بودن یا دشواری یک زبان، از این قاعده استفاده می‌کنند.
  • نوشتار: در اکثر زبان‌ها اول به مکالمه توجه می‌شود و سپس به نوشتار. در بقیه زبان‌ها فرایند گفتار و نوشتار به یک اندازه آسان است. براین اساس آسان‌ترین و دشوارترین زبان‌ها طبقه‌بندی می‌شوند.

در اینجا زبان‌ها را از آسان‌ترین تا دشوارترین طبقه‌بندی می‌شوند.

  1. اسپانیایی

گفتار: بسیار آسان

دستور زبان: بسیار آسان

نوشتار: آسان

به‌طورکلی: بسیار آسان

تلفظ زبان اسپانیایی برای انگلیسی‌زبان‌ها بسیار آسان است. در این زبان کلمات همان‌گونه که نوشته شده‌اند تلفظ می‌شوند. بنابراین خواندن و نوشتن زبان اسپانیایی به هم مرتبط است. این زبان با داشتن 10 حرف صدادار و مصوت ترکیبی (درحالی‌که در انگلیسی 20 حرف وجود دارد) و نداشتن واج‌های ناآشنا، آسان‌ترین زبان موجود است و با صرف زمان و هزینه می‌توان برای آن تلاش کرد. درنتیجه 37% کارمندان برای استخدام این زبان را به‌عنوان زبان دوم انتخاب می‌کنند.

  1. ایتالیایی

گفتار: آسان

دستور زبان: آسان

نوشتار: تقریباً آسان

به‌طورکلی: آسان

زبان ایتالیایی یکی رمانتیک‌ترین زبان‌ها است. ریشه ایتالیایی لغات ایتالیایی بسیاری از لغات این زبان را با زبان‌های دیگر مرتبط می‌سازد. در زبان ایتالیایی هم مانند زبان اسپانیایی کلمات به صورتی که نوشته شده‌اند تلفظ می‌شوند. همچنین، ساختار جملات ایتالیایی ریتمیک است و بیشتر کلمات به حروف صدادار ختم می‌شوند. درنتیجه این زبان به یک زبان موزیکال تبدیل شده و فهم آن آسان‌تر می‌شود.

  1. فرانسوی

گفتار: متوسط

دستور زبان: متوسط

نوشتار: تقریباً آسان

به‌طورکلی: متوسط

زبان فرانسه را زبان عشق می‌نامند. برخلاف این که در ابتدا این زبان متفاوت به نظر می‌رسد اما به نظر زبان شناسان زبان فرانسه بر یک‌سوم زبان انگلیسی مدرن تأثیر گذاشته است. به همین دلیل است که بسیاری از کلمات لاتین فرانسه در زبان انگلیسی وجود دارند (edifice, royal, village). انواع فعل (17، درحالی‌که در انگلیسی 12 عدد است) و اسم‌های جنسیتی در زبان فرانسه در مقایسه با انگلیسی بیشتر است.

اما به همین راحتی‌ها نیست. تلفظ زبان فرانسه دشوار است و حروف مصوت و صامت آن ممکن است در زبان انگلیسی وجود نداشته باشد و آن را نشنیده باشید.

  1. پرتقالی

گفتار: متوسط

دستور زبان: متوسط

نوشتار: متوسط

به‌طورکلی: متوسط

اقتصاد برزیل به‌عنوان ششمین اقتصاد مهم جهان نشان‌دهنده اهمیت زبان پرتقالی است. یکی از مزایای مهم این زبان این است که با رعایت آهنگ آن می‌توان به این زبان مسلط شد. علاوه بر این، پرتقالی برزیلی کمی با زبان پرتقالی فرق دارد. تنها مشکل موجود در تلفظ زبان پرتقالی وجود آواهایی است که از بینی تولید می‌شوند.

5. آلمانی

گفتار: دشوار

دستور زبان: متوسط

نوشتار: متوسط

به‌طورکلی: تقریباً دشوار

برای بسیاری از انگلیسی‌زبان‌ها زبان آلمانی یک زبان دشوار محسوب می‌شود. کلمات طولانی، قواعد پیچیده لغات و تلفظ دشوار یادگیری این زبان را کمی دشوار می‌کند. آلمانی یک زبان توصیفی است. برای مثال، آن‌ها در استفاده از اسم مفعول را با فعالیت موردنظر ترکیب می‌کنند.

برای مثال، در کلمه das Fernsehen: تلویزیون، کلمه fern: دور و sehen: تماشا کردن، باهم ترکیب می‌شوند. از سوی دیگر یادگیری این زبان بسیار جالب است زیرا دستور زبان آن کاملاً منطقی بوده و بسیاری از کلمات ان در انگلیسی هم وجود دارد. فقط باید مراقب قواعد متفاوت آن باشید.

  1. هندی

گفتار: متوسط

دستور زبان: تقریباً دشوار

نوشتار: دشوار

به‌طورکلی: تقریباً دشوار

در انگلیسی کلمات مختلفی وجود دارد که ریشه هندی دارند، برای مثال: guru, jungle, karma, yoga, bungalow, cheetah, looting, thug و avatar. در زبان هندی هم کلمات انگلیسی بسیاری دیده می‌شوند. این کلمات به همان صورتی که در انگلیسی تلفظ شده خوانده و تلفظ می‌شوند اما به هندی نوشته می‌شوند. برای مثال، डॉक्टर: doctor و स्टेशन: station است و به همان صورت خوانده و تلفظ می شوند.

بنابراین درصورتی‌که یادگیری لغات و تلفظ زبان هندی به دلیل شباهتش به انگلیسی آسان است، نوشتن به زبان هندی می‌تواند دشوار باشد.

  1. ماندارین

گفتار: دشوار

دستور زبان: دشوار

نوشتار: بسیار دشوار

به‌طورکلی: بسیار دشوار

این زبان را به این دلیل در این لیست قرار دادیم تا تفاوت میان دشوارترین و آسان‌ترین زبان را نشان دهیم. اگرچه دستور زبان ماندارین دشوار است اما تسلط بر آواهای آن دشوارتر است. این زبان به لحن و آهنگ وابسته است و آهنگ کلمات در معنای آن‌ها دخیل است.

برای مثال، کلمه tang با لحن بالا به معنای سوپ است اما اگر آهنگ آن از پایین به بالا افزایش یابد به معنای شکر است. اگرچه یادگیری زبان ماندارین بسیار دشوار است، اما می‌تواند چشم‌اندازی فرهنگی شما را گسترده کند. بر اساس گزارش بی‌بی‌سی برای خواندن یک روزنامه چینی باید بیش از 2000 حرف را به خاطر سپرد.

راحت‌ترین زبان برای یادگیری چیست؟

اسپانیایی

مسلماً راحت‌ترین زبان برای یادگیری زبان اسپانیایی است که قواعد، ساختارها و ریشه‌های لاتین آن مشترک است.

به نظر شما راحت‌ترین زبان ممکن برای یادگیری چه زبانی است؟

                               

دیدگاه‌ها (5)

بستن فرم

  1. خاقان

    آذر 5, 1400

    زبان ایتالیایی رو پیشنهاد میکنم

    پاسخ

  2. Mohsen

    خرداد 24, 1399

    مطلب بسیار عالی بود. خیلی ممنون
    من ترجیح به یادگیری اسپانیایی میدم چون گویشش هم تو اروپا هم تو قاره امریکا هست و خیلیم اسانه

    پاسخ

  3. حسام

    اردیبهشت 15, 1399

    سلام .
    واقعا درسته
    چند ماهی هست دارم آلمانی میخونم و به شدت زبان سختی است علی‌الخصوص حفظ لغات این زبان که خیلی زود فراموش میشن ..

    و اتفاقا اسپانیایی رو هم امتحان کردم،واقعا زبان آسونی است ..
    متشکرم از مطالبتون

    پاسخ

  4. حجت

    فروردین 24, 1399

    مطالبتون خیلی خوب بود.. زبان المانی رو حتما یاد میگرم

    پاسخ

  5. مریم

    آبان 15, 1398

    خیلی جالب بود. من تصمیم به زبان سوم داشتم و فکر کنم اسپانیایی امتحان کنم.
    تشکر از مقاله خوبتون

    پاسخ