100 راه برای تقویت زبان انگلیسی

 

  1. از اشتباه کردن نترسید. اعتمادبه‌نفس داشته باشید. افراد تنها زمانی می‌توانند اشتباهات شما را تصحیح کنند که آن را بشنوند.
  2. خود را در انگلیسی غرق کنید. خود را در محیط‌هایی قرار دهید که مجبور شوید به شکل ناخودآگاه انگلیسی یاد بگیرید. بهترین راه یادگیری از طریق صحبت کردن است.
  3. هرروز تمرین کنید. برای خود برنامه‌ریزی درسی تعیین کنید. مشخص کنید که در طول هفته می‌خواهید چند روز را به یادگیری زبان انگلیسی اختصاص دهید و به این برنامه روتین پایبند باشید.
  4. درباره برنامه درسی خود به دوستان و خانواده‌تان بگویید. کمک آن‌ها می‌تواند شما را به سمت جلو هل بدهد، البته نباید به آن‌ها اجازه دهید که در برنامه‌تان تداخل ایجاد کنند.
  5. 4 مهارت اصلی خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن را تمرین کنید. این مهارت‌ها برای تقویت زبان ضروری هستند.
  6. از لغت‌های جدید یک دفترچه تهیه کنید. با آن‌ها جمله ساخته و حداقل سه بار در طی حرف زدن از آن‌ها استفاده کنید.
  7. حداقل روزی یک‌بار به وب‌سایت EC برای یادگیری رایگان زبان انگلیسی مراجعه کرده و یکی از دروس را تکمیل کنید.
  8. یکی از رایج‌ترین کارها برای یادگیری لغات آزمون حفظ کردن لیست لغات است. این کار برای یادگیری کوتاه‌مدت برای آزمون خوب است زیرا معمولاً مطالبی که برای آزمون‌ها فراگرفته می‌شود در حافظه نمی‌ماند.
  9. از ساعت بدن خود کمک بگیرید. اگر نمی‌توانید در هنگام صبح درس بخوانید در بعدازظهر تمرین کنید.
  10. برای یادگیری لغات بهتر است که مثالی از آن لغت در جمله را یاد بگیرید نه اینکه تنها همان لغت را یاد بگیرید.
  11. از خود آزمون بگیرید. زیرا زمانی که برای آزمون درس می‌خوانید بیشتر تلاش می‌کنید.
  12. تنها به خاطر آزمون‌ها درس نخوانید. به هدف بزرگ‌تری فکر کنید. اگر زبان انگلیسی‌تان خوب باشد چه‌کاری می‌توانید انجام دهید؟ زندگی‌تان چگونه بهبود پیدا خواهد کرد؟
  13. برای خود هدف بلندمدت تعیین کنید و برای رسیدن به آن تلاش کنید.
  14. برای خود اهداف کوتاه‌مدت نیز تعیین نموده و پس از رسیدن به آن به خودتان پاداش دهید.
  15. فضایی ایجاد کنید که در آن بتوانید یاد بگیرید نه اینکه مجبور به یادگرفتن باشید. زمانی که به یادگیری چیزی علاقه‌مند باشید زودتر آموزش خواهید دید.
  16. بدانید که چگونه بهتر یاد می‌گیرید. ببینید که در گذشته چه روش‌هایی برایتان مناسب بوده و از همان‌ها کمک بگیرید.
  17. روش یادگیری را تعیین کنید. این کار می‌تواند به کمک حفظ کردن، خواندن، صحبت کردن، خلاصه کردن و روش‌های دیگر باشد. بدانید که چگونه بهتر مطالعه خواهید کرد. ممکن است در یک اتاق خلوت بهتر مطالعه کنید یا اینکه در گروه.
  18. کمک بگیرید. اگر چیزی را متوجه نمی‌شوید از یک فرد بپرسید. از معلم، همکلاس یا دوستانتان کمک بگیرید.
  19. مرور کنید! مرور کنید! مرور کنید! برای مرور کردن چیزهایی که در گذشته یاد گرفتید زمان صرف کنید.
  20. مطالعه مداوم برای 30 دقیقه پیشنهاد نمی‌شود. پس هرازگاهی استراحت کرده، هوای تازه جذب نموده و به دست و پای خود کش‌وقوس دهید.
  21. برای رفتن به مراحل بالاتر عجله نکنید. بر مرحله‌ای که در آن هستید تمرکز کنید.
  22. به‌جای تماشای تلویزیون DVD تماشا کنید. بهتر است چیزی را تماشا کنید که بتوانید آن را دوباره مرور کنید نه اینکه نتوانید به آن دسترسی داشته باشید.
  23. تماشای تلویزیون به شما این فرصت را می‌دهد که تنها یک‌بار به اطلاعات درست دسترسی داشته باشید. این منبع برای دانش آموزان پیشرفته مناسب است. با این کار در حقیقت با انگلیسی‌زبانان بومی هم صحبت شده‌اید و مجبور نیستید از آن‌ها بخواهید که جمله‌شان را تکرار کنند.
  24. کتاب‌های طبقه‌بندی‌شده را مطالعه کنید. این کتاب‌ها برای سطوح مختلف برنامه‌ریزی شده‌اند. کل رمان را بخوانید. این کار احساس خوبی به شما خواهد داد.
  25. کتاب‌های کودکان لغات آسان‌تری دارند و می‌توانند جایگزین کتاب‌های سطح‌بندی شده باشند.
  26. برای یادگیری ساختارهای مجهول روزنامه بخوانید. مقالات را خوانده و جملات مجهول را پیدا کنید.
  27. در ابتدا باید معنای کلی جمله را متوجه شوید. اگر عنای تمام کلمات را متوجه نشدید اشکالی ندارد. سپس دوباره جمله را مرور کرده و لغات را بخوانید.
  28. اگر لغت خاصی را نمی‌دانید به لغات اطراف توجه کنید. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا معنایان را بیابید. از محتوای متن معنای کلمه را حدس بزنید.
  29. ریشه کلمات را یاد بگیرید. آن‌ها به شما کمک می‌کنند معنای لغات را درک کنید. برای مثال: scrib = write، min = small
  30. زمانی که یک لغت جدید را فراگرفتید به انواع دیگر آن توجه کنید: صفت، اسم و قید.
  31. پسوند و پیشوندها را یاد بگیرید، آن‌ها به شما کمک می‌کنند که معنای کلمات را یاد گرفته و دامنه لغات خود را گسترش دهید.
  32. در انگلیسی، برخلاف ژاپنی و فرانسه، کلمات تشدید دارند. در کلمات جدید بخش‌ها و تشدید آن را یاد بگیرید. هر کلمه تنها یک تشدید دارد و روی حرف صدادار قرار می‌گیرد. در کلمات دوبخشی تشدید روی بخش دوم قرار می‌گیرد. در صفات و اسم‌های 2 بخشی تشدید بر روی بخش اول قرار می‌گیرد.
  33. هرزمان که می‌توانید از زبان انگلیسی استفاده کنید. به همین راحتی!
  34. زبان بومی خود را به انگلیسی ترجمه نکنید. بلکه برای تقویت سریع‌تر به انگلیسی فکر کنید. با خودتان حرف بزنید. اما نه در جایی که بقیه تصور کنند دیوانه شده‌اید.
  35. شما نمی‌توانید از طریق کتاب زبان انگلیسی را یاد بگیرید. بلکه مانند تمرین رانندگی باید آن را در عمل بیاموزید.
  36. بهترین راه برای یادگیری گرامر از طریق صحبت کردن است.
  37. یک دفترچه خاطرات انگلیسی داشته باشید. روزانه چند خط بنویسید و به تدریجان را افزایش دهید.
  38. می‌توانید وبلاگ داشته باشید و روزانه در آن یادداشت کنید.
  39. برای بهبود مهارت نوشتن هرچه که به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید و نگران اشتباهات گرامری آن نباشید. سپس به ساختار آن توجه کنید. سپس گرامر یا تلفظ آن را تصحیح کنید. سپس آن را مرور کرده یا به کسی نشان دهید تا اشتباهات شما را تصحیح کند.
  40. به علائم نوشتاری توجه کنید زیرا می‌توانند معنای جملات را تغییر دهند. مطمئناً این مثال‌ها را فراموش نکرده‌اید: “بخشش، لازم نیست اعدامش کنید”، “بخشش لازم نیست، اعدام کنید”.
  41. آهنگ و اشعار انگلیسی را یاد گرفته و برای خودتان بخوانید.
  42. در چت روم‌های خارجی برای خود دوستان انگلیسی‌زبان پیدا کنید. اگر بتوانید با یک فرد انگلیسی صحبت کنید عالی می‌شود.
  43. از سی‌دی‌های زبان انگلیسی کمک بگیرید. جملات را شنیده و سپس با خود تکرار کنید. به ریتم و آهنگ جملات توجه کنید.
  44. به رادیوی انگلیسی‌زبان گوش دهید. حتی اگر کاملاً به آن گوش ندهید بلکه قرار گرفتن در آن فضا هم به شما کمک خواهد نمود.
  45. به سی‌دی‌ها گوش داده و به آهنگ، تلفظ و ریتم جملات توجه کنید.
  46. املا. به سی دی یا دوست خود گوش داده و جملات را یادداشت کنید.
  47. اگرچه هیچ‌کس دوست ندارد به صدای خود گوش دهد اما باید شجاع باشید و این کار را انجام دهید. صدای خود را ضبط نموده و به تلفظ و آهنگ خود گوش دهید. در این صورت می‌توانید اشتباهات خود را مشخص کنید.
  48. از آموزگار خود سؤال کرده و دروس او را ضبط کنید. این کار برای مرور کردن به شما کمک می‌کند. می‌توانید به‌سرعت حرف زدن معلم خود و آهنگ صدایش گوش دهید.
  49. با استفاده از فرهنگ لغت زبان انگلیسی می‌توانید به انگلیسی فکر کنید و همه‌چیز را ترجمه نکنید.
  50. اگر داشتن فرهنگ لغت انگلیسی برایتان ترسناک است از فرهنگ لغت‌های کوچک‌تر و سطح‌بندی شده استفاده کنید.
  51. زیاد به فرهنگ لغت متکی نشوید. زیرا فرهنگ لغت تنها به شما کمک می‌کند اما آموزگارتان نیست. به‌جای مراجعه سریع به فرهنگ لغت اول به معنای جملات خوب فکر کنید.
  52. تسلیم نشوید! مثبت باشید! شاید گاهی اوقات سریع پیش نروید. همه این‌طور فکر می‌کنند پس نگران نشوید. زیرا موفق خواهید شد.
  53. از یادگیری زبان انگلیسی لذت ببرید.
  54. اگر در حین آموزش عصبی شدید نفس عمیق بکشید. در صورت ریلکس بودن بهتر آموزش می‌بینید.
  55. با مراجعه به منابع آموزشی گذشته به خودتان انگیزه بدهید. با این کار از اینکه با چه سرعتی پیشرفت کرده‌اید هیجان‌زده خواهید شد.
  56. برای یادگیری زبان انگلیسی هرگز دیر نیست. بنابراین برای یاد نگرفتن آن عذر و بهانه نیاورید. منتظر چه هستید؟
  57. پیش‌بینی نمودن شما را از ادامه کار بازمی‌دارد. بنابراین برای توقف این کار باید درک کنید که می‌تواند برایتان مضر باشد و مانع موفقیتتان شود.
  58. اگر به نتایج موردنظر خود دست پیدا نکردید نشانه ضعیف بودن شما نیست بلکه نشانه این است که هنوز روش موردنظر خود را نیافته‌اید.
  59. از منابعی استفاده کنید که برای سطح شما مناسب باشد. از منابعی که برایتان دشوار یا خیلی آسان است استفاده نکنید. از منابعی استفاده کنید که شما را به چالش می‌کشد اما چندان شما را نمی‌ترساند.
  60. درباره بهبود لهجه خود چندان نگران نباشید. زیرا داشتن لهجه به فرهنگ شما بازمی‌گردد. بومیان انگلیسی‌زبان از شنیدن لهجه‌های مختلف خوشش شان می‌آید.
  61. انواع مختلف زبان انگلیسی وجود دارد: بریتانیایی، آمریکایی، آفریقای جنوبی و غیره. هیچ‌کدام از این لهجه اشتباه یا مهم‌تر از بقیه نیست. زبان انگلیسی‌زبان انگلیسی است.
  62. به‌جای آن به تفاوت‌های موجود در انگلیسی آمریکایی و بریتانیایی توجه کنید و لغات را به‌درستی استفاده کنید. برای مثال: Elevator (US) / Lift (British).
  63. با خودتان کارت‌های آموزشی به همراه داشته باشید. معمولاً بر روی این کارت‌ها می‌توان کلمات جدید را نیز یادداشت نمود. می‌توانید هر زمان که توانستید این کارت‌ها را خارج کرده و به آن‌ها نگاه کنید.
  64. از استیکر کمک بگیرید و بر روی آن نکته‌های مهم را یادداشت کنید.
  65. به فعل‌های عبارتی توجه کنید. در زبان انگلیسی هزاران فعل عبراتی وجود دارد و از آن‌ها بسیار استفاده می‌شود. هرچقدر به معنی آن‌ها بیشتر توجه کنید بهتر می‌توانید معنی افعال جدید را حدس بزنید. بنابراین در ابتدا باید الگوی استفاده از آن‌ها را بدانید.
  66. از احساسات و انگیزه خود کمک بگیرید. دران صورت خواهید دید که چگونه ادراک و احساساتتان درست عمل می‌کند. همان‌طور که در ابتدا گفتیم باید اعتمادبه‌نفس داشته باشید.
  67. از افکار خود کمک بگیرید. همیشه به گفته‌های خود توجه کنید. ممکن است گرامر را بلد باشید اما به‌درستی از آن استفاده نکنید.
  68. افراد جدید را ملاقات کنید. در شهر خود با افرادی که زبان انگلیسی می‌دانند رفت‌وآمد کنید.
  69. شما کسی باشید که همیشه مکالمه‌های انگلیسی را آغاز می‌کند. با پرسیدن جملات سؤالی و تعجبی مکالمه را به‌پیش ببرید. منتظر دیگران نباشید تا مکالمه را آغاز کنند.
  70. بحث کنید. در گروه‌های مکالمه آزاد شرکت کنید. هر فرد باید در گروه نظر‌گاه خاصی را انتخاب نموده و درباره آن صحبت کند. یاد بگیرید که به صحبت دیگران خوب گوش دهید، زیرا با این کار فعالیت و مشارکتتان افزایش یافته و چیزهای بیشتری فرا خواهید گرفت. بر روی فردی که در حال صحبت کردن است تمرکز کنید. حواس خود را با افراد و اتفاقات دیگر پرت نکنید. با تمام وجود به فردی که صحبت می‌کند گوش دهید. با دقت به فردی که سخن می‌گوید بهتر متوجه حرف‌های او خواهید شد. با تکرار سخنان دیگران می‌توانید گفته‌های آن‌ها را بهتر درک کنید.
  71. یادگیری لغات انگلیسی کافی نیست زیرا نشان‌دهنده تسلط شما نیست. باید گرامر را نیز خوب فرابگیرید.
  72. برای صحبت درباره زمان رویدادها باید به زمان افعال توجه کنید. ممکن است آن قواعد را در زبان خود نداشته باشید اما در زبان انگلیسی باید به‌خوبی به آن‌ها توجه کنید.
  73. در زبان انگلیسی افعال بی‌قاعده فراوان وجود دارد. بنابراین باید به آن‌ها تسلط داشته باشید.
  74. تداوم داشته باشید. زیرا اگر مدتی از زبان انگلیسی فاصله بگیرید سطحتان ضعیف خواهد شد و تمام تلاشتان بی‌نتیجه می‌شود.
  75. نگذارید که نمرات بد انگیزه‌تان را کاهش دهد. گاهی اوقات دانش آموزان از پس آزمون‌ها به‌خوبی برمیایند اما نمی‌توانند با یک بومی به‌خوبی مکالمه داشته باشند. اگر می‌توانید به‌راحتی به زبان انگلیسی صحبت کنید باید به خودتان ببالید.
  76. به یاد داشته باشید تا زمانی که سخت تلاش کنید موفق خواهید شد.
  77. با دوستان خود انگلیسی را یاد بگیرید. در آن صورت کسی را دارید که با آن تمرین کرده و انگیزه‌تان افزایش پیدا کند.
  78. به یاد داشته باشید که نحوه نوشتن املای انگلیسی با تلفظ آن برابر نیست. با الفبای فونتیک انگلیسی آشنا شوید. در آن صورت می‌توانید کلمات موجود در فرهنگ لغت را به‌خوبی تلفظ کنید.
  79. صدای [ə] یک صدای بدون تشدید و لحن است که در زبان انگلیسی بسیار رایج است.
  80. به یاد داشته باشید که پیشرفت در سطوح بالاتر سخت‌تر است. معمولاً زمانی که مبتدی هستیم سرعت پیشرفتمان سریع‌تر است. بنابراین تصور نکنید که پروسه یادگیری‌تان متوقف شده است.
  81. به یاد داشته باشید که با توجه به شرایط از انواع درست زبان انگلیسی استفاده کنید. انگلیسی عامیانه را در جلسات تجاری و کاری استفاده نکنید. کلمات و عبارات درست را در شرایط مناسب استفاده کنید.
  82. کتاب‌های انگلیسی از مکالمه روزمره آن متفاوت است. برای یادگیری انگلیسی عامیانه از فیلم کمک بگیرید.
  83. حفظ کردن ضرب‌المثل‌ها می‌تواند مشکل باشد.، اما استفاده از آن‌ها جالب است و می‌تواند انگلیسی را برایتان جذاب‌تر کند.
  84. در هنگام مکالمه کلمات را به هم می‌چسبانیم به صورتی که یکی در نظر گرفته شوند. به این صورت که پس از یک حرف بی‌صدا یک حرف صدادار قرار می‌دهیم. یا اینکه پس از یک حرف صدادار یک حرف صدادار دیگر اضافه می‌کنیم. برای بهبود تلفظ خود این ساختارها را به کار ببرید.
  85. از اینترنت استفاده کنید. زیرا اینترنت می‌تواند برای یادگیری زبان انگلیسی منابع مختلفی را در اختیارتان قرار دهد.
  86. به نقاط ضعف و قدرت خود فکر کنید. نقاطی را که می‌خواهید رویشان کار کنید یادداشت کرده و آن‌ها را تقویت کنید. البته نقاط قوت خود را از یاد نبرید. آن‌ها را به خود یادآوری نموده و اعتمادبه‌نفس خود را افزایش دهید.
  87. اشتباهات را تکرار نکنید. زیرا معمولاً اشتباهات گرامری بارها و بارها تکرار می‌شوند. از نتایج آزمون‌های انگلیسی کمک بگیرید. اشتباهات خود را بررسی نموده و در این راه از کتاب‌های گرامر کمک بگیرید.
  88. از حرف‌اضافه a، an و the به‌خوبی استفاده کنید.
  89. برای تقویت تسلط خود از تصاویر ذهنی استفاده کنید. پیش از رفتن به رستوران تصور کنید که پیش‌خدمت ممکن است به شما چه بگوید. درنتیجه به عباراتی که ممکن است بگویید فکر کنید.
  90. در مکالمه از زبان بدن هم استفاده می‌شود. که البته در کشورها و فرهنگ‌های مختلف متفاوت است. در بسیاری از کشورها نشان دادن دو انگشت به نشانه پیروزی رایج است اما در بریتانیا اگر با این کار کف دست خود را نیز نشان دهید معنای بسیار بدی داشته و به یک فرد بریتانیایی برمی‌خورد.
  91. خواب را فراموش نکنید زیرا پس از یک خواب راحت با تمرکز بیشتری انگلیسی را یاد خواهید گرفت.
  92. در یک کشور انگلیسی‌زبان یک دوره یادگیری زبان انگلیسی را بگذرانید.
  93. اگر در خارج از کشور تحصیل می‌کنید با افراد خارجی هم ارتباط برقرار کنید نه‌فقط افرادی که هم‌زبان خودتان هستند. بنابراین هم‌خانه‌های هم‌زبان انتخاب نکنید. با انتخاب افراد خارجی می‌توانید با فرهنگ‌های مختلف آشنا شوید.
  94. می‌توانید به کار کردن یا گذراندن یک دوره در یک کشور خارجی فکر کنید.
  95. برای خود یک مدرس مناسب انتخاب کنید. زیرا هیچ‌کس نمی‌خواهد چیزهای اشتباه یاد بگیرد.
  96. هیچ‌کس نمی‌تواند تمام زیروبم زبان انگلیسی را بیاموزد. بنابراین دراین‌باره نگران نباشید. باید بدانید در زبان انگلیسی کلمات زیادی وجود دارند که تلفظ مشابه اما املا و معنای متفاوت دارند. بنابراین با دانستن معانی مختلف می‌توانید دامنه لغوی خود را گسترش دهید.
  97. پس‌ازاینکه آموزش‌های ابتدایی و اولیه را پشت سر گذاشتید می‌توانید برای گفتن یک چیز از راه‌های مختلف استفاده کنید. در این صورت صحبت‌های شما برای شنونده جالب‌تر خواهد شد و برای شما هم دشوار نخواهد بود زیرا اطلاعات اولیه را دارا هستید. برای مثال برای گفتن “خداحافظ” می‌توانید از راه‌های مختلف استفاده کنید.
  98. اگر دوره خاصی را طی می‌کنید باید خوب آماده باشید. تکالیف خود را به‌موقع آماده کنید. پیش از رفتن به کلاس درس‌ها و جزوه‌های جلسه گذشته را خوب مرور کنید. در این صورت ازلحاظ مغزی برای جلسه بعد آماده خواهید بود.
  99. در کلاس حواستان را پرت نکنید. به کلاس توجه کنید، به بیرون پنجره زل نزنید. دیر نرسید بلکه چند دقیقه پیش از شروع کلاس در آنجا حضور داشته باشید. در کنار افرادی که با شما به زبان انگلیسی صحبت نمی‌کنند ننشینید. تلفن همراه خود را خاموش کنید. مرتب باشید و دفترچه، دفتر و خودکار به همراه داشته باشید.
  100. برای مطالعه یک مکان آرام و خلوت را انتخاب کنید. باید جایی را انتخاب کنید که 100 درصد تمرکز داشته باشید.
                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم